فهرست بستن

آموزش و پرورش در هلند

 

نظام آموزشی کشور هلند

نظام آموزشی کشور هلند

یک ویژگی بارز سیستم آموزش هلند این است که این سیستم سیاست آموزش متمرکز را با اداره ومدیریت غیر متمرکز مدارس ترکیب می‌کند.دولت مرکزی آموزش را با توجه به قانون اساسی به وسیله قوانین کنترل میکند. بدین ترتیب برعملکرد هر دو موسسات عمومی وخصوصی نظارت می شود.مشارکت مقامات استانی غالباً شکل نظارت قانونی و وظایف قضایی را به طور یکسان دربرابر مدارس عمومی وخصوصی به خود می گیرد.

ساختار آموزشی

آموزش اجباری از 5 تا 17 سال بمدت 12 سال بطور تمام وقت طول می کشد ویا از 5 سالگی تا پایان سال تحصیلی که دانش آموز به سن 16 سالگی می رسد بطور تمام وقت واز 16 تا 18 سالگی بطور پاره وقت دنبال می شود.آموزش پیش دبستانی بصورت جداگانه در هلند وجود ندارد.آموزش ابتدائی هشت سال بطول می انجامد که از 4 تا 12 سالگی بوده واز 5 سالگی به بعد اجباری می باشد .آماده سازی کودکانی زیر 4 سال تحت مسئولیت وزارت بهزیستی، بهداشت وامور فرهنگی میباشد.ازسال تحصیلی 1994-1993همه انواع مدارس متوسطه، با یک دوره سه  ساله آموزش پایه شروع می شود آموزش عمومی جامع پایه که هیچ وجه تمایز تخصصی بین موضوعات عمومی وتکنیکی ایجاد نمی کند.بسته به دوره آموزوش انتخابی، ممکن است تا 4 سال طول بکشد. MBOبرای دانش آموزان سنین 16 تا 19سال طراحی گردیده است.کارورزی دانش آموزی 2 تا 3 سال طول می کشد وکار آموزی پیش رفته دانش آموزی 1 تا 3 سال طول می کشد. در سرزمین هلند برای کودکان زیر 4 سال تأمین آموزش رسمی محدودی وجود دارد. در ژوئن سال 2000 وزارت آموزش، فرهنگ وعلوم، وزارت بهداشت، رفاه وتربیت بدنی، وزیر برنامه ریزی  شهری وهماهنگی اقلیت ها به صدور بیانیه ای درخصوص آموزش خردسالان به چاپ رسانید.این بیانیه طرح کلی سیاست دولت را ارائه می داد ومقادیر عینی را فهرست برداری می کرد.مطابق چنین طرحی، آموزش خردسالان برای کودکان 2 تا 5 ساله ای تنظیم می شود که در معرض خظر ضعف آموزش هستند.هدف از این کار تا حدی  هماهنگ ساختن برنامه ریزی شهری و سیاست شهرداری در خصوص برطرف سازی ضعفهای  آموزشی است.اغلب کودکان هلندی مقطع ابتدایی را از سن 4 سالگی آغاز می کنند اگر جه از لحاظ قانونی ملزم شده اند که از سن 5 سالگی به مدرسه بروند.

از1آگوست 2002 مقررشد که سن شروع مدرسه به 4 سالگی کاهش یابد.پس از ترک مدرسه ابتدایی در سن 12 سالگی کودکان یکی از سه نوع آموزش متوسطه به شرح ذیل را انتخاب می کنند :

MBO: آموزش متوسطه حرفه ای به مدت4 سال

HAVO: آموزش تکمیلی متوسطه به مدت5 سال

VWO: آموزش پیش دانشگاهی به مدت 6 سال

VMBO: نوع جدیدی از آموزش متوسطه است که در سال تحصیلی 2000- 1999ارائه شد تا جایگزینVBO; MAVO شود.

بیشتر مدارس متوسطه با هم متحد شده اند وچندین نوع آموزش متوسطه را ارائه می دهند تا دانش آموزان

بتوانند به آسانی از یک نوع آموزش به نوع دیگر منتقل شوند.

هر سه نوع آموزش متوسطه با یک دوره آموزش مقدماتی آغاز می شود.پس از تکمیل دوره VMBO در سن حدود 16 سالگی دانش آموزان می توانند در آموزش متوسطه حرفه ای ادامه تحصیل بدهند.

دانش‌آموزان که با موفقیت برنامه های VMBO را تکمیل نموده اند همچنین می توانند در  HAVO ادامه تحصیل دهند.دارندگان گواهینامه هایHAVO وVWO در سنین 17 و18 سالگی می توانند در مراحل عالی‌تر ادامه تحصیل بدهند.دورهHAVO نیزبه منظور آماده‌سازی دانش‌آموزان جهت ورود به آموزش عالی تخصصی  طراحی می شوند. با این وجود درعمل، بسیاری از فارغ التحصیلان دوره HAVO در دوره VWO وآموزش متوسطه حرفه ای ادامه تحصیل می دهند.تنها دارندگان گواهینامه دوره VWO میتوانند مستقیماً وارد دانشگاه شوند. در صورتیکه در عمل بسیاری از آنها وارد دوره های عالی آموزش تخصصی می شوند.

علاوه بر مدارس رایج ابتدایی ومتوسطه، مدارس استثنایی برای کودکان با مشکلات  یادگیری ورفتاری  وجود دارد.همچنین مدارس جداگانه‌ای برای کودکانی با ناتوانی‌های خاص وجود دارد که نمی توان تسهیلات لازم را به طور شایسته در مدارس رایچ برای آنان فراهم نمود.دانش آموزانی که نمی توانند مدرک VMBO را حتی با کمک‌های فوق العاده دراز مدت دریافت کنند می توانند جهت ورود به بازار کار آماده گردند. جوانان 18 ساله یا بالاتر می توانند دوره‌های آموزشی بزرگسالان یا دوره های عالی آموزش از راه دور را بگذرانند.

مشخصه ها و ویژگیها

یک ویژگی بارز سیستم آموزش هلند این است که این سیستم سیاست آموزش متمرکز را با اداره ومدیریت غیر متمرکز مدارس ترکیب می‌کند.دولت مرکزی آموزش را با توجه به قانون اساسی به وسیله قوانین کنترل میکند. بدین ترتیب برعملکرد هر دو موسسات عمومی وخصوصی نظارت می شود.مشارکت مقامات استانی غالباً شکل نظارت قانونی و وظایف قضایی را به طور یکسان دربرابر مدارس عمومی وخصوصی به خود       می گیرد.

مقامات شهرداری به عنوان مسئولین محلی کلیه مدارس منطقه‌ای، اختیارات ومسئولیتهای قانونی مشخصی دادند.کلیه مدارس عمومی وخصوصی توسط  یک مقام مسئول اداره می‌شوند. مقام مسئول مجموعه ای است که مسئول اجرای قوانین آموزشی درمدارس است.

مقام مسئول یا هیأت مدیره مدارس عمومی، مقامات شهرداری هستند. ازسال 1997مقامات شهرداری این توانایی را داشته اند تا شکل وساختار مقام مسئول مدارس را انتخاب نمایند.

مقام مسئول یا هیأت مدیره مدرسه خصوصی، هیأتی متشکل ازانجمن، موسسه یا مجموعه کلیسا که به

احداث مدارس مبادرت دارند، می باشد.

مقاطع پیش دبستانی و ابتدایی  (WBO)

مطابق قانون ازسال 1985 مدارس آموزش پیش مدرسه و دبستان یکی شده اند . شامل کودکان 12-4 ساله طی 8سال، اجباری، از ابتدای ورود به 5 سالگی، اکثر کودکان در 4 سالگی مدرسه را آغاز می کنند .

مقطع متوسطه

– (WBO) پیش حرفه ای   : 16-12 سالگی، دورة 4 ساله

متوسطة عمومی :

الف-(MAVO) متوسطه مقدماتی  ، 16-12 سالگی، دورة 4 ساله

ب-(HAVO)متوسطه پیشرفته  ، 17-12 سالگی، دورة 5 ساله

– (VWO)پیش دانشگاهی  ، 18-12 سالگی، دورة 6 ساله

(سه ساله اول، مرحلة اول آموزش متوسطه اند و سالهای چهارم و پنجم  HAVO و چهارم تا ششم  VWO مرحلة دوم آموزش متوسطه اند . (

آموزش عالی

– آموزش تخصصی  HBO : دورة 4 ساله، 168 واحد

– آموزش دانشگاهی  WO : دورة 4 ساله، 168 وحد

– آموزش غیر حضوری  OU

– آموزش پزشکی ( پزشکی، داروسازی، دامپزشکی، دندانسازی ) : بیش از 4 سال

– تربیت معلم پایه یک

– فوق پایه : فوق تخصص  ( Master )

فارغ التحصیلان 4 سالة رشته های کشاورزی و فنی، مدرک «مهندسی » و بقیة رشته ها مدرک « لیسانس » دریافت می دارند .

آموزش پیش دبستانی

مهدکودک های مجزا دیگر در هلند وجود ندارند ار آنجا که آموزش ابتدایی به پوشش دادن دانش آموزان 4 تا 6 ساله توسعه یافته است همچنین برای سنین 4 تا5 سال که در مدارس ابتدایی حضور نداشتند متداولترین تسهیلات مواظبت از کودکان، مراکز بازی ومراکز مراقبتی روزانه است.برانگیختن توسعه اجتماعی واحساس وشناحتن کودکان از طریق بازی می باشد . گروه های ازی برای بچه‌های 2 تا4 سال می باشد  ومعمولاً هفته ای 3 روز برای هفته ای 2.5 روز وروزانه 4 ساعت این محل بازی می باشد.هزینه آنها تا اندازه ای توسط اولیای محلی ایالت تأمین می شود اما ممکن است این هزینه ها خصوصی هم باشد.والدین موظف به مشارکت می باشند اندازه گروه حداکثر به 12 تا 14 کودک محدود می شود 35% رده های 2 تا 3 ساله به گروه های بازی می روند که 50%‌آنها سه ساله می باشند.فقط بعضی گروه های بازی کارمندان تخصصی بکار می گیرد . مراکز مراقبت روزانه برای کودکان از سن 6 هفتگی تا 4 سالگی می باشند کودکان ممکن است هفته ای 5 روز واز ساعت حدود 7 صبح تا 6 بعد از ظهر به مراکز مراقبت  روزانه بروند یا اینکه فقط بخشی از هفته را به آنجا بروند.هزینه برای تسهیلات نگهداری کودک در چنین سیستمهایی از طریق نماینده های محلی وزارت بهداشت، بهزیستی وورزش تأمین می‌گردد.والدین موظف به پرداخت حق عضویت می بانشد مراکز مراقبت روزانه همچنین ممکن است توسط منابع خصوصی تأمین هزینه گردد.در این مراکز می بایست دو ناظر تمام وقت یا سه ناظر پاره وقت وجود داشته باشد.هیج منع قانونی در تعداد کودکان در یک گروه وجود ندارد اما معمولاً تعداد کودکان در گروه 8 تا 16 نفر میباشد.تقریباً 1% کودکان بین سنین صفر تا 4 سال روزانه به این مراکز تربیتی میروند.ناظر ها می بایست حداقل گواهینامه MBO و یا HBO را داشته باشند.درپایان سال 1992، 3766 گروه بازی وجود داشت که در کل حدود 191 هزار بچه را در برمیگرفت. 1155 مرکز تمام وقت دارای تسهیلات مراقبت روزانه و153 مرکز پاره وقت دارای تسهیلات مراقبت روزانه وجود داشت .

تاریخچه

از سال 1840  دیر زمانی است که مراقبت از کودکان به صورت سازمان یافته  در سرزمین هلند وجود  داشته‌است زمانی که کودکان مادران کارگر از سن 2.5 سالگی  به موسساتی به نامBewaarscholenفرستاده می شدند.این موسسات توسط خیریه یا کلیسا تأمین بودجه واداره می شوند . تغییر توجهات از مراقبت نمودن کودکان به امر آموزشئآنها سرانجام به گسترش آموزش کودکستان منجر شد.پس از جنگ جهانی دوم Bewaarscholen به کودکستان معروف شدند.بین سالهای 1956، 1985 آموزش 4 تا 6 ساله ها در حیطه مسئولیت قاتنون آموزش کودکستانی بود  در طول این مدت اغلب کودکان، کودکستان را در ن 4 سالگی آغاز کردند گر چه برای آنها اجباری نبود که تا سن 6 سالگی به مدرسه بروند .

سال 1985 شاهد ایجاد قانون جدید  آموزش ابتدایی بود  که اموزش 4 تا 12 ساله را تأمین می کرد در نتیجه فعالیت کودکستان ها خاتمه یافت در همان زمان سنی را که لازم بود کودکان به مدرسه بروند به 5 سالگی کاهش یافت.اولین گروه بازی پس از جنگ جهانی دوم  روم به وجود آمد.در سال 1970 انجمن مراکز مراقبت از کودکان (WKN) باهدف متخصص نمودن مربیات در مهد کودک ها وگروه های بازی با ارائه راهنمای‌ها، تشویق کارمندان ومربیان وفراهم نمودن اطلاعات تأسیس شد.این انجمن هم چنین راهنمای هایی را به مراکز مراقبت از کودکان و دولت محلی ارائه م کند . WKNتا به حال بخش از انستیتو بهداشت وخدمات اجتماعی هلند بوده است.درسال 1977، طرح کمک ودولت به مهد کودک ها ارائه شد که طبق آن مهد کودک هایی که تا قبل ار سال 1975 تأسیس شده بودند می توانستند تقاضای مک ماتلی نمایند.در اواخر دهه هشتاد این کمک ها هماهنگ با قوانین جدید رفاهی لغو شدند.از سال 1990 با اعطاء کمک  دولتی وحذف مالیات کار فرمایان ووالدین، سیاست ودولت بر گسترش تعداد مکانهای مراقبت از کودکان متمرکز شده است .

خط مشی قانونی

مراقبت ازکودکان تحت اداره قانون رفاه اجتماعی سال 1994 قرار می‌گیرد . این قانون به مسئولان شهرداری مسئولیت برنامه‌ریزی وتأمین بودجه تسهیلات رفاهی را در سطح محلی می‌دهد.حداقل استانداردهای که توسط مقامات شهرداری بر تسهیلات مراقبت ار کودکان اعمال می شود در حکم شرایط کیفیت مراکز مراقبت از کودکان  مقرر می شود که در 1ژانویه 1996 به اجرا در آمد این ظرایط در تمام مراکز مراقبت از کودکان  اعمال می شود.در سال 1996 طرح مراقبت از کودکان ومراقبت خارج از مدرسه  توسط وزارت امور اجتماعی واشتغال برنامه ریزی شد تا این والدین قادر سازد تا کار ومسئولیت های خـانوادگی را با انگیزه مبارزه با فقر پنهان ومحرومیت اجتماعی با یکدیگر  هماهنگ نمایند .

طبق  این طرح، مقامات شهرداری می توانند کل هزینه مراکز مراقبت از کودکان رابرای والدینی که به تنهایی عهده دار سرپرستی فرزندانشان هستند وکمک هزینه دریافت می کنند پرداخت نماید تا آنان بتوانند به محل کار خود بروند.این طرح در سال 1997 دائمی شد در سال 1999 طرح توسعه مراکز مراقبت از کودکان ومراقبت خارج از مدرسه اجرا شد که بودجه ایجاد 71000 مکان اضافی  دیگر را بین  سالهای 1999 و2000 تأمین می کند .این طرح تا پایان سال 2003 بسط داده می شود .بر خلاف سیستم آموزشی هیچ خط‌مشی فراگیری در قالب واژه های تعریف شده به صورت شفاف وجود ندارد. برخی تسهیلات اختصاصاً  کودک محور میباشد مانند گروه های بازی کودکان نوپا در حالی که یعضی مانند مهدهای کودک در طی روز جهت کمک به والدین شاغل در مراقبت از کودکان آنان ایجاد شده اند.مراقبت از کودک تحت‌نظر قانون اجتماعی بهزیستی قرار دارد وینابراین تحت مجموعه وزارت بهداست، بهزیستی قرار دارد .مسئولیت مراقبت کودک بعهده مقامات شهری گذاشته شده است. در 1990 شمای پیشبرنده  مراقبت کودک با هدف افزایش تعداد مراکز مراقبتی کودکان در طیف وسیع معرفی شدند.

این شما که توسط مقامات شهری اجرا می شود  برپایه قانون بهزیستی  اجتماعی بنا شده ودر مورد مراکز مراقبتی کودکان دریافت کننده یارانه قدیمی وجدید هر دو اعمال می گردد.

مدارک خط مشی بهزیستی 1998-1995 به برقراری سیستم بیمه با ویژگی ملی اشاره دارد استانداردهای حداقلی که توسط مقامات شهری بر امکانات مراکز مراقبت کودک تحمیل می شود از طریق شورا تعیین  می گردد. این نیازهای حداقل در مورد تمام مراکز مزبور بدون توجه به دریافت یا عدم دریافت  سوبسید اعمال می گردد.هیچ کنترلی قانونی رسمی بر اهداف محتوی وطراحی مهدهای روزانه ومراکز بازی اعمال نمی گردد. همچنین اجباری برای شرکت در آموزش پیش دبستانی یا خارج دبستانی وجود ندارد. حضور در این مراکز اختیاری می باشد.از اول ژانویه 1996 شمای عملی کلی برای نیازهای کیفی مراقبت کودک به ثمر نشسته است. این اعمال تنظیم موسسات مراقبت کودک وپرستار را قادر می سازد تا مجموعه نیازهای استاندارد کیفی را فراهم سازند، اجازه نامه یا گواهی از مقامات محلی دریافت  دارند وحقیقت برآوردن این نیازها را اثبات نمایند.پس از اتمام یک دوره 5 ساله این شمای کلی انقضاء می یابد سپس دولت محلی در مورد موفق  بودن یا عدم موفقیت این اعمال بررسی وتحقیق می تماید.سیاست گذاری ECEC  تا حدودی از اشتیاق والدین وپیشرفت اقتصادی ـ اجتماعی وتا حدودی علاقه به تقویت همبستگی اجتماعی کاهش معایب آموزشی وپیشگیری  از رفتار بزهکارانه از طریق مداخله زودهنگام منشأ می گیرد. تدارکات برای آموزش ومراقبت اوایل کودکی در هلند اهداف ومقاصد مختلفی را تحقق می بخشد. یک هدف مهم قادر ساختن مادران در مشارکت به عنوان نیروی کار می باشد.

سیاستهای اخیرآموزشی

در ژوئن 2000 وزارت آموزش، فرهنگ وعلوم، وزارت بهداشت، رفاه وتربیت بدنی ووزارت برنامه ریزی شهری وهماهنگی اقلیت ها یک سند سیاسی را در مورد آموزش خردسالان (VVE) منتشر کردند.این سند سیاست رئوس کلی سیاست دولت ا مطرح کرده وتدابیر مشخص را فهرست برداری میکند.آموزش خردسالان به کودکان 2 تا 5 ساله ای ارائه می شود که در خطر ضعف آموزشی هستند.هدف تا حدی هماهنگ ساختن این سیاست با سیاست برنامه ریزی شهری وسیاست شهرداری درباره ضعف آموزشی است.سند سیاست درباره مراقبت از کودکان در سال 1999 شامل یک دید کلی به سیاست اخیر است که به منظور افزایش قابل توجهی مکانهای در دسترس مراقبت از کودکان مخصوصاً برای 4 تا 12 ساله ها هماهنگ می شود.در سال2001 دولت لایحه مقدماتی ایجاد مراکز مراقبت از کودکان را تصویب کرد وبرای اظهار نظر به شورای دولتی ارائه شد.احتمالاً این لایحه در1 ژانویه 2004 اجرا می شود قانون جدیدی ساختار  بخش مراقبت از کودکان یعنی تقسیم مسئولیت، کیفیت، نظارت  وتأمین بودجه را هماهنگ خواهد کرد .

استانداردهای جدید شفافیت بیشتری ایجاد خواهد کرد.به علاوه گرفتن اجازه ساخت وجواز کار را آسانتر خواهد نمود.اساساً  مسئولیت مراکز مراقبت از کودکان میان والدین، کار فرمایان ودولت تقسیم شود یا همانطور که بودجه آن تقسیم می شود.زمانی که قانون جدید اجرا می شود دیگر مراکز مراقبت از کودکان تحت نظارت قانون رفاه اجتماعی سال 1994 نخواهد بود.طی سالهای 1999-2000 سند سیاسی درمورد رفاه به عنوان«به سوی کیفت» سیاست  مراقبت از کودکان بخش کاملی از سیاست  مشارکت وهماهنگی را شکل میدهد و بنا براین با گسترش بیشتر سیاست محلی جوانان وآموزش هماهنگ می شود .

نهادهای مرکزی

مقامات شهرداری

سیستم جدید  به مقامات واجد صلاحیت شهرداری نقش متفاوتی می دهد تا سال 2004 شهرداری ها هستند که تصمیم می گیرند که چطور هزینه ها تقسیم می شوند آنها همچنین مسئولیت های زیر را انجام خواهند داد:

. کمک  به تأمین بودجه ( از طریق سیاست برنامه ریزی وتأسیس)

. هماهنگ سازی سیاست ملی کودکان وآموزش آنان درمراکز مراقبتی کودکان

مقامات شهرداری همچنین مسئول یارانه ای کردن مراکز مراقبت از کودکان به گروه های خاص از افراد  است که از کار فرما کمکی رابرای هزینه های مراقبت از کودکان دریافت نمی کنند.این گروه ها شامل افرادی که مساعدت وخدمات اجتماعی دریافت می کنند افرادی که دوباره وارد بازار کار شده اند مهاجران جدید، دانش آموزان وافراد با مشکلات اجتماعی، پزشکی می گردد.آنان بودجه جداگانه ای رابه این منظور دریافت خواهند کرد.

بودجه آموزشی

بالغ بر 20000 کودک از تسهیلات بیش از 300 مرکز مراقبت از کودکان که هزینه آنها توسط والدین، کار فرمایان ویا دولت پرداخت می شود استفاده می کنند.افزایش تعداد مراکز مراقبت از کودکان در سالهای اخیر در دستور کار جلسات سیاسی بوده است.یک سبکه جامع وگسترده از تسهیلات با کیفیت بالای مراقبت از کودکان این کار را برای والدین آسانتر می کند تا کار ومراقبت را با هم انجام بدهند.از جمله منابع مختلف تامین بودجه مراکز پیش دبستانی میتوان از موارد ذیل نام برد:

. دریافت اعانات از مقامات شهرداری

تامین بودجه توسط کارفرمایان

. دریافت شهریه تحصیلی از والدین کودکان

. تامین بودجه از محل اعتبارات وزارت خدمات اجتماعی واشتغال

مراکزمراقبتی کودکان

اکثر موسسات مراقبت از کودکان هیچ شیوه آموزش یا تدریس مشخصی ندارد. اگر چه بعضی از آنها که بر اساس مفهوم آموزش خاص از قبیل  گروه بازی  است.پزوژه تضمین کیفیت مراقبت از کودکان در سال 1999 با تأمین بودجه از وزارت بهداشت، رفاه وتربیت بدنی ارائه شد.گواهینامه ای ارائه شد که توسط یک مجموعه مستقل به سازمانهای مراقبت از کودکان که استانداردهای ملی رابر آورده نمایند داده می شد.این کار چنین موسساتی را بر آن می داشت تا به طور برنامه ریزی شده بر کیفیت مراکز خود نظارت کرده وآن را بالاتر ببرند.مشارکت به صورت داوطلبانه است اما دریافت یک گواهینامه سبب می شود که موسسه ای در نظر مشتریان متمول جذابتر شود. اولین گواهینامه  در بهار سال 1999 اعطا شد.

در سالهای اخیر به منظور انسجام کودکان ناتوان در مراکز عادی مراقبت از کودکان مهارت های تخصصی بسیاری ایجاد شده است.هدف پایان دادن به تفاوت میان تسهیلات کودکان عادی وکودکان با معلولیت جسمی وذهنی است . با مجهز شدن  به تخصص‌های لازم، اطلاعات وحمایت، مراکز مراقبت  از کودکان می توانند کمک با ارزشی به رشد کودکان ناتوان نمایند ودرحالیکه همزمان خطر انزوا را نیز کم             می کنند.آنها همچجنین می توانند والدین را حمایت کنند این کار به این معنی نیست که به امکانات متخصصین دیگری نیاز نیست.موسسات تخصصی متعددی وجود دارند که حمایت‌های بسیاری را به کارمندان مراکز مراقبت از کودکان عادی که از کودکان  ناتوان مراقبت می کنند ارائه می دهند.

از جمله مراکز مراقبتی کودکان میتوان ازموارد ذیل نام برد:

. شیرخوارگاه، شیرخوارگاه ها تسهیلات لازم را برای کودکان 6 هفته تا 3 سال فراهم می کنند.این مکانها در روزهای کاری با چند مورد استثناء از ساعت 7 تا 18 باز است .

برای هر گروه از کودکان 2 کارمند واحد صلاحیت وجود دارد. شیرخوارگاههای نیمه وقت امکانات لازم را برای همان گروه سنی فراهم می کنند وحداقل 5 ساعت در روز باز هستند. کاهی این دو نوع شیر خوارگاه با یکدیگر تلفیق می شوند.

. مراکزمراقبتی خارج از مدرسه: این مراکزبرای کودکان بین 4 تا 12 ساله فراهم است. این مراکز قبل وبعد از مدرسه عصرها یا روزهای که مدرسه باز نیست ودر طول تعطیلات باز هستند.اغلب این مراکز درتمام طول سال دایرند. مراقبت پس از مدرسه نوع خاصی از مراقبت خارج  از مدرسه است که پس از ساعت مدرسه فراهم  می شود.برنامه های  آزمایشی برای نوجوانان زیر 16 سال نیزطراحی شده است.این برنامه ها فعالیت ها  وامکانات ووسایل تفریحی رابرای انجام تکالیف پیشنهاد می کنند.

. مراکز پرستاری کودک :مراکز فوق، آژانس هایی قابل دسترسی هستند که به منظور دستیابی  والدین به این پرستــاران برای نگهداری  ازکودکان تا 4 سال در منازل خود ایجاد شده اند.

. مراکز اداری مراقبتی کودکان : مراکز فوق نیزدر شرکت ها برای مراقبت از کودکان کارمندان یا دانشجویان دانشگاهها در حین انجام وظیفه وغیره درنظر گرفته می شود.این مراکز شامل مهد کودک های ضمیمه شده به یک شرکت، مهد کودکهای شرکتهای سهامی ومراکز رزرو شده درشیر خوارگاه های با یارانه وبدون یارانه می باشند. برای اینکه کار فرمایان امکانات مراقبت از کودکان را برای کارمندان خود فراهم نمایند مالیات کمتری می پردازند.

. مراکز تفریحی و بازی: مراکز فوق نیزمخصوص کودکان 2 تا 3 ساله است وبرای  پرورش مهارتهای اجتماعی کودکان ایجاد می شود.معمولاکودکان دو روز یا دو عصر در هفته به مدت 2.5 تا 4 ساعت در روز به آن مراکز می روند.به گروه های بازی معمولاً توسط شهرداری یارانه داده می شود همچنین والدین کمک مالی اعطا می نمایند.کمک های والدین در هر شهرستان متفاوت است وگاهی ثابت شده است وبا میزان در آمد والدین در ارتباط می باشد.

. مراکز تغذیه کودک: مراکز فوق تنها به هنگام نهار مدارس باز هستند ومخصوص کودکان 4 تا 12 ساله ای است که در موقع نهار به خانه نمی روند.

پذیرش تحصیلی

شرایط پذیرش

به طور کلی تمام کودکان بین 2.5 تا 4 ساله می توانند در کروه های بازی، جایی داشته  باشند اگر چه ممکن است اولیت با کودکانی باشد که به مسکلات اجتماعی ـ پزشکی دارند وکودکانی که از تأخیر  در رشد رنج می برند.ممکن است کودکان تا 4 ساله در شیر خوارگاه های روزانه یا نیمه وقت پذیرفته شوند کودکان بین 4 تا 12 ساله واجد شرایط مراقبت خارج از مدرسهع وپس از مدرسه هستند.حد سن کودکمان برای پرستاری متغیر است مقامات شهرداری می توانند در اختصاص یارانه به مراکز مراقبت از کودکان به گروه های هدف استثنایی مثل کودکان با مشکلات اجتماعیـ پزشکی اولویت بدهند.می توان با توافق میان کار فرما وکارمند محل های مراقبت از کودکان را در محل کار ایجاد نمود.عامل محدودیت پذیرش در گروه های بازی وشیرخوارگاه تعداد آنان است .

گروه بندی کودکان

با توجه به شرایط کیفیت برای مراکز مراقبت از کودکان، گروه های بازی وشیرخوارگاه های روزانه محدودیت های در تعداد گروه ونسبت  کارمندان به کودکان وجود دارد.دستورات شهرداری بر مراکز مراقبت از کودکان این قوانین را به عنوان استاندارد حداقل در نظر می گیرد :

ـ برای کودکان زیر 12 ماه : بیش از 12 کودک در یک گروه نباشد .

ـ برای کودکان زیر 13 ماه : بیش از 16 کودک در یک گروه نباشد

ـ برای کودکان 4 تا 12 ساله : بیش از 20 کودک در یک گروه نباشد

حداکثر مجاز تعداد کودکان به بزرگسالان به صورت زیر است :

ـ کودکان زیر 12 ماه : 4 نفر

ـ کودکان 1 تا 2 ساله : 5 نفر

ـ کودکان 3 تا 4  ساله : 8 نفر

کودکان 4 تا سن پایان مدرسه : 10 نفر

هر گروه باید توسط حداقل 2 نفر از کارمندان نظارت شود الگوی دستوراتی که توسط انجمن شهرداری‌هادر هلند طراحی شد.تعداد کودکان را در هر گروه به 16 نفر کاهش می دهد.این قوانین ممکن است به گروه های بازی ارائه شود حتی اگراین گروه ها توسط دستور شرایط کیفیت مراکزمراقبت از کودکان تحت پوشش قرار نگرفته باشند وممکن است که مقامات شهرداری استانداردهای جداگانه ای برا گروه های بازی طراحی نمایند .

اهداف کلی

امکانات مراقبت از کودکان وکودکان وگروه های بازی موقعیت وفضای رابرای کودکان فراهم می کند تا بازی کنند ودر جمع کودکان همسن خود رشد کنند هدف تحریک رشد اجتماعی، فکری وعاطفی کودکان است.مراکز مراقبت از کودکان سبب می شوند که والدین در فعالیت های خارج از مدرسه شرکت کنند.دولت مرکزی به تأمین مراکز مراقبت از کودکان به عنوان وسیله ای نگریسته می شود که به والدین بیشتری به خصو.ص مادران کم سن وسال این اجازه را برای رفتن به محل کار می دهد.هنوز بسیاری بر سر راه مردان وزنانی که تقسیم برابر کار ومسئولیت های خانوادگی را ترجیح می دهند وجود دارد. سیاست دولت به گونه ای طراحی می شود تا این مشکلات را به گونه ای با گسترش مکانهای مراقبت از کودکان وایجاد طرحهای  مرخصی با حقوق بر طرف نماید .

برنامه های آموزشی

برنامه آموزشی به معنای واقعی در مراکز مراقبت از کودکان وجود ندارد. ازسن 4 سالگی کودکان به مدارس ابتدایی یا استثنایی میروند تسهیلات مراقبت خارج از مدرسه به طو کلی در ساعات خارج از مدرسه برای کودکان 4 تا 12 ساله ای که والدین آنها خواستار آن هستند موجود است.

مراقبتهای سالهای اولیه اوایل کودکی

سیستم آموزش ابتدایی کودکی ومراقبت کودک (ECEC) درهلند شامل انواع مختلف تدارکات می باشد که خدمات مختلفی را جهت بر آورده  ساختن جامعه از قبیل مشارکت زنان در نیروی کار وافزایش گوناگونی در نژاد، زبان، فرهنگ ودین در جامعه مسیر برنامه ریزی شده ECEC را تحت تأثیر قرار داده است.از آنجا  که نتایج این تغییرات برای انواع مختلف  تدارکات متفاوت می باشد، تنوع قابل ملاحظه ای نیز در ایجاد تدارکات وجود دارد این تنوع با توجه به عقاید مختلف درمورد کودکان، آموزش اولیل کودکی وچگونگی بر آوردن نیازهای والدین وکودکان تشدید میگردد.انتظار میرود  بحث در مورد ECEC در محدوده سیاسی وعلمی ودر جامعه در آینده نزدیک در مقیاس گسترده ادامه خواهد یافت.

این امر ممکن است یا همگرایی  رهیافت ها ب اساس توافق عمومی منجر کردد ویا  روند های مختلفی را در بخش های متفاوت سیستم، هر یک در زمینه  کاری خود در پیش گیرند.مدارک اداری  گوناگونی  منتشر

شده است که جهت های ممکن برای پیشرفت وتکامل را در آینده نشان می دهند.با توجه به زمینه سیاسی ای ندارک بر جهات اجتماعی ECEC یا ارتباط آن با یادگیری در تمام عمر یا پیشگیری ازجرم، تأکید می ورزند.طی دسامبر 1998لایحه سیاست گذاری  منتشر گردید که برایجاد ارتباط  نزدیک تر بین مراکز مراقبت اوایل کودکی، مراکز بهداشت شهری، تدارکات قبل از مدرسه، مدارس ابتدایی ومدارس متوسطه به منظور تضمین زنجیره تدارکات مورد پیشنهاد قرار گرفته  است که ممکنن است به رشد مداوم کودکان کمک نماید.

مراکز مراقبت بهداشتی اوایل کودکی

حدود 2000 مرکز از این دست در کشور وجود دارد. این مراکز رشد فیزیکی کودکان نوباوه را تحت نظر قرار داده وواکسیناسیون انجام می دهد. همچنین ممکن است والدین را در مورد تربیت کودکان راهنمایی نماید.این مراکز تحت مسئولیت اداره مستقیم سازمانهای مراقبت  در منزل قرار دارند ودر سطح ملی تحت محدوده اداری وزارت بهداشت، بهزیستی وورزش اداره می گردند. این مراکز از طریق قانون عمومی هزینه های خاص پزشکی وتوسط کمپانی های بیمه سلامتی اعتبار می شوند.

مهدهای کودک

این مراکز از کودکان والدین شاغل مراقبت می نمایند کودکان ممکن است تمام یا قسمتی از روز را در این مراکز بسر برند.طبق آمارسال 1996، 2300 مرکز مراقبتی کودک در 5600 مرکز شهری با ظرفیت کل 75000 حا برای 140000 کودک موجود است.

در نتیجه الکوی مشوق مراقبت کودک ونیز در اثر سرمایه گذاری  کمپانی ها، ظرفیت مراکز مراقبت کودک بسرعت رو به افزایش می باشد.مهد کودک ویا مراکز مراقبت به مقامات شهری ویا به بخش هایی که مهد کودک را تأمین مالی می کنند جوابگو هستند.

در سطح ملی مهد کودکها به محدوده اداری وزارت بهداشت، بهزیستی وورزش تعلق دارند.مقامات ایالتی تقرییباً یک سوم هزینه مهدهای کودک را به عهده می گیرند. والدین بیش از 40% هزینه ها و کمپانی های خصوصی 25% هزینه ها را تامین می نمایند.کل هزینه ای که ایالت جهت مراقبت کودکان ومراقبت خارج از مدرسه کودکان در سال 1998 پرداخته است 750 میلیون NLG تخمین زده می شود.

مراکز تفریحی پیش از مدرسه

مراکز تفریحی امکان بازی  کودکان 2-4 ساله را با دیگر کودکان همسنشان فراهم می آورند. مراکز بازی‌ کودکان همچنین ممکن ست فعالیت های خاصی را در جهت رشد ونمود کودکان انجام دهند.هیأت مراقبتی مراکز بازی کودکان تحت مسئولیت مقامات شهری قرار دارند.درسطح ملی مراکز بازی به دامنه اداری وزارت بهداشت، بهزیستی وورزش تعلق دارند.مراکز بازی توسط مقامات شهری تأمین اعتبارمی‌شوند .والدین مبلغی را بعنوان مشارکت اولیاء می پردازند که توسط مقامات شهری  معین می گردد.

آموزش پیش دانشگاهی

وزارت آموزش، فرهنگ وعلوم سال تحصیلی مدارس ابتدایی ومتوسطه درطول وزمان تعطیلات تابستانی وتنطیم متناوب آنها درسراسرکشور را تعیین میکند.درمدارس ابتدایی ومتوسطه، سال تحصیلی از1آگوست تا 31 جولای سال جاری ادامه دارد.تعطیلات تابستانی برای مدارس ابتدایی 6 هفته وبرای مدارس متوسطه 7 هفته طول می کشد. این تعطیلات در میان سه ناحیه شمال، مرکزی وجنوبی به طور متناوب تنظیم میشود.طول تعطیلات تابستانی وچگونگی تنطیم آن درکشور توسط وزیر معین میشود.زمان تعطیلات کوتاهتر( تعطیلات پاییزی، کریسمس، تعطیلات بهار وماه می )توسط مقام مسئول مدرسه تعیین می گردد. وزیر یک دوره تعطیلی یک هفته ای بعد از هر7 یا 8 هفته تحصیلی پیشنهاد مینماید.

هیأت مدیره مدرسه با مسئولان هر موسسه آموزشی تصمیم می گیرند که یک روز مدرسه یا روز کاری چه زمانی  آغاز وپایان یابد ومدت زمان ساعت کلاس ودرس به چه میزان باشد.

طبق قانون آموزش ابتدایی مقامات مسئول مدارس ابتدایی ملزم می شوند که تسهیلاتی رابرای دانش آموزانی که قصد دارند برای نهار در مدرسه بماند فراهم نمایند.هزینه های حاصله برعهده والدین کودکانی است که از این تسهیلات استفاده می کنند. تقریباً 30 درصد از دانش آموزان در طول ساعت نهار در مدرسه می مانند.

آموزش پایه

آموزش اجباری توسط لایحه آموزش اباری تنظم می کردد.هرکودک می بایست متعاقب اتمام 5 سالگی بطور تمام وقت از همان ماه در مدرسه حضور داشته باشد.مع الوصف همه کودکان 4 سالگی در مداری حضورمی یابند.سیستم تحصیلی اجباری بطور تمام وقت 12 سال می‌باشد یا از 5 سالگی تا اتمام سال تحصیلی که دانش آموز به سن 16سالگی برسد تمام وقت برده ومتعاقب آن تحصیل تا سن 18 سالگی بصورت پاره وقت می باشد .

تاریخچه

اولین قانون که آموزش را اجباری نمود درسال 1900 تصویب شد.این قانون دوره 6 ساله آموزش پایه( بین سنین 6 تا 12 ساله) را مقررنمود.این قانون بارها مورد تجدید نظر قرار گرفت وسرانجام قانون آموزش اجباری سال 1969جای آن را گرفت با این تفاوت که کودکان بین 6 تا 16 سال باید تمام وقت به مدرسه بروند.در سال 1985 سن آغاز دوره آموزش پایه از 6 سال به 5 سال کاهش یافت.درحال حاضر کودکان باید از سن 5 سالگی حداقل به مدت 12 سال تحصیلی به مدرسه بروند، تا اینکه در پایان سالهای تحصیل آنان 16ساله بشوند.درسال 1971 قانون آموزش اجباری توسعه  یافت تا یک دوره اضافی  آموزش اجباری پاره وقت را نیز برای افراد جوانی که دوره تحصیل اجباری تمام وقت خود را کامل کرده اند دربرگیرد. افرادبرخوردار ازرده سنی 18 سال باید حداقل یک روز در هفته به مدرسه بروند تا پایان سال تحصیلی 17 ساله شوند.از اول آگوست سال 2002 مقرر شد که سن شروع آموزش پایه به 4 سالگی کاهش یابد.

خط مشی قانونی

برنامه های آموزشی به واسطه پاره ای از قوانین پارلمانی اداره می گردد.از جمله مهمترین این قوانین میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:

ـ قانون آموزش ابتدایی مصوب سال 1998(WPO)

ـ قانون مراکر تخصصی (WEC)

ـ قانون آموزش متوسطه (WVO)

ـ قانون آموزش بزرگسالان وحرفه ای (WEB)

ـ قانونی آموزش عالی وپژوهش (WHW)

ـ قانون تأمین هزینه دانش آموزان مصوب سال 2000 (WSF2000)

ـ قانون دستمزدها وشهریه های آموزشی (WTOS)

این قانون در1 آگوست 2001 جایگزین قانون کمک هزینه های مخارج تحصیلی (WTS)شد.

ـ قانون آموزش اجباری مصوب سال 1969

ـ قانون حمایت ملی از آموزش یارانه ای

ـ قانون مشارکت آموزشی مصوب سال 1992

ـ قانون تأمین موسسه های آموزشی (WEO)

– قانون اساسی وآزادی آموزش

از جمله ویژ گیهای عمده سیستم آموزشی هلند که در بند 23 قانون اساسی تضمین شده است آزادی آموزش است.این آزادی برای تأسیس مدارس ( آزادی تأسیس مراکزآموزشی، سازماندهی امر تدریس  درمدارس ( آزادی ساختار تدریس ) ومشخص نمودن مبانی و اصولی که این موارد بر آنها استوار است ( آزادی عقیده)درنظر گرفته شده است. شهروندان هلندی ازاین حق برخوردارند که مدرسه تأسیس نموده وتدریس رابر پایه عقاید مذهبی، مکتبی وآموزشی فراهم نمایند .اجبار حضور داشتن در مدارس پایه درقانون آموزش اجباری سال 1969 تعیین شده است. هر کودکی که 5 ساله است باید از روز اول شروع مدارس به صورت تمام وقت در مدرسه حضور داشته باشد.اگر چه تقریباً همه کودکان از سن 4  سالگی به مدرسه می روند، باید مدت 12 سال تحصیلی به ظور تمام وقت به مدرسه بروند تا اینکه درآخرین سال تحصیلی  16 ساله شوند.ضروری است که جوانان یک سال دیگر در موسساتی که کلاس هایی رابرای آنها تدارک دیده اند به مدت دو روز درهفته شرکت نمایند .کسانی که در بخش خاص از اشتغال، قرار داد آموزش عملی دارند در زمان تعطیلی یک روز در کلاس شرکت می کنند وتا آخر هفته کار می کنند.اگر کودکی در زمان شروع مدرسه ثبت نام نشود یا بدون اجازه به مدرسه نرود والدین او تا 2.250 یورو جریمه می شوند.در موارد شدیدتر حتی زندانی می شوند.جوانان 12 ساله  ویا بالاتر که بدون اجازه به مدرسه نم                                                                       نمی‌روند بین 2 تا 2.250 دیورو جریمه می شوند.دراین گونه موارد معمولاً قانونی جایگزین وضع میشود. برای دانش آموزان 13 ساله وبالاتر که درآموزش تمام دقت دچار مشکل هستند برنامه هایی از ترکیب آموزش عمومی با نوعی ازکار سبک ایجاد می شودکه در هماهنگی با کارهای مدرسه انجام می شود .این برنامه برای گروه کوچکی از دانش آموزان اختصاص یافته است که با هیچ روش دیگری نمی توان به آنها کمک کرد.قانون آموزش اجباری توسط مقامات شهرداری اجرا می شود.هیأت اجرایی شهرداری به بررسی

موقعیت منطقه ای کودکان در سن مدرسه می پردازد تا پی ببرد که آیا این افراد تحت عنوان دانش آموز در موسسه آموزشی ثبت نام می کنند یا خیر؟

مقامات شهرداری اطلاعات از این قانون را در مدارس عمومی وخصوصی از طریق حضور یک بازرس که به همین منظور مأ مور شده است کسب می کننند.این قانون  هرشهرداری را موظف میکند تا از1بازرس متعهد با مسئولیت مشخص برخوردار باشد.

ازسال 1995مقامات شهرداری مسئول ثبت نام افراد ترک تحصیل کرده زیر23سال بوده اند.

در سال 2001 لایحه  ثبت نام وهماهنگی منطقه ای برای افراد ترک تحصیل کرده در پارلمان تصویب شد.این لایحه شامل اصلاحیه های قوانین آموزشی است که به منظور ممانعت وبر خورد نمودن با ترک تحصیل کنندگان در مدارس متوسطه عادی واستثنایی، آموزش حرفه ای متوسطه، آموزش متوسطه عمومی وآموزش بزرگسالان طراحی شده است.

مقامات شهرداری در آینده مسئول ایجاد شیوه ای منسجم درخصوص رسیدگی به پرونده افراد ترک تحصیل کرده خواهند بود.ضروری است که مدارس وکالج‌ها  به گزارش موارد تا 23 سال که فراتر از سن فارغ التحصیلی می باشد مبادرت نمایند .

آموزش متوسطه

بعد از تکمیل آموزش ابتدایی، دانش آموزان  وارد آموزش متوسطه می شوند.آموزش متوسطه متوجه سنین 12 تا 16 یا 18 ساله است که به انواع زیر تقسیم می شود:

ـ آموزش پیش دانشگاهی برای سنین 12 تا 18 سال

ـ آموزش مقدماتی متوسطه عمومی

ـ آموزش تکمیلی متوسطه عمومی

ـ آموزش مقدماتی متوسطه حرفه ای ( پیش شغلی)

بر اساس مصوبه آموزش پایه سال 1998-1993 از سال تحصیلی 94-93 همه انواع مدارس متوسطه با یک یا دو سه ساله آموزش  پایه شروع می شوند.طبقه بندی کلاس ها بر اساس گروه های سنی امری متداول ورایج می باشد، با وجود این کلاس ها ممکن است شامل دانش آموزانی از سطوح ومدارس یکسان ویا متفاوت باشند.درمدارس مختلط دانش آموزان در بعضی موارد  درهمان سال اول که دوره انتقالی  میباشد در یک کلاس حضور می یابند. تعداد معلمینی که هرساله جایگزین می شوند براساس تعداد دانش آموزان متفاوت است.اگرمدرسه ای دارای معلمین مختلف باشد تعداد معلمین بر اساس نیاز رشته ها تعیین        می شوند.سال تحصیلی ازاول آگوست شروع شده ودر31جولای پاین می یابد درهر سال 195 روز تحصیلی وجود داشت که از سال 1994به200 روزافزایش یافته است.

حداکثرزمانی که می توان برای دانش آموزان بعنوان تعطیلی در نظر گرفت 60 روز می باشد تعطیلات تابستانی7 هفته می باشد که به صورت منطقه ای در کل کشور به اجرا در آید.طول تعطیلات تابستانی ازطرف دولت مرکزی تعیین میشوند.

اختیارات دولت مرکزی در باره روزها وطول تعطیلات برای2دوره پاییزی وبهاری این امکان را می دهد که در این فصول نیز روزهای تعطیلی برای دانش آموزان وجود داشته باشد مدارس در هر هفته، 5 روز فعالیت رسمی دارند.

تاریخچه

تا نیمه دوم قرن بیستم اموزش دبیرستان هلند شامل یک محدوده وسیعی از مدارس مختلفی بود که در کنار هم وجود داشتند.تا سال 1968، این مدارس مختلف تو.سط فعالیتهای مستقل مجلس  نظارت می شد اما فعالیت های آموزشی  متوسطه مرسوم در این سال از یک حرکت بزرگ خبر می داد که همه این‌ فعالیتهای فقط  در یک منطقه جدا از قانون وضع شده قرار داشت که این کار با اعتراض  دانش‌آموزان مواجه شد.این عمل  یک نوع جدید از دبیرستان  عمومی خصوصی بزرگسالان (HAVO) یک هدف مهم از این فعالیتها افزایش تغییر وحرکت در بین قسمتهای مختلف سیستم آموزشی دبیرستان بود.در سال 1986 قانون مستقل نظارت وسیع تر  بر آموزش حرفه ای وضع شده بود که در نتیجه آن از حوزه فعالیت آموزش متوسطه برداشته می شد.10 سال بعد آموزش  فنی حرفه ای مخصوص بزرکسالان (MBO) وآموزش متوسطه عموم مخصوص بزرگسالان (HAVO) از حوزه فعالیت آموزش متوسطه واز تظارت توأم شاگردها با افراد مسن وآموزش کار  برداشته شد .

در سال 1992 آموزش فنی حرفه ای مخصوص جوانان (LBO) با 5 دسته بندی مختلف مدارس، جایگزین اموش پیش کار شد که شامل قسمتهای مختلفی بود.از سال 1993 به بعد اصلاحاتی مهم در مدرک تحصیلی دبیرستان دیده شد . از سال 1993 همه چهار نوع آموزش دبیرستانی شامل، آموزش پیش کار(VBO)، آموزش متوسطه عمومی مخصوص جوانان (MAVO)، آموزش متوسطه عمومی مخصوص بزرگسالان (HAVO) وآموزش پیش دانشگاهی (VWO)، باید یک دوره از آموزش متوسطه پایه شروع شد.اهمیت تغییر جهت دادن از انتقال علم به جائی که تقاضای علم است وگسترش مهارتها می باشد.هدف عمومی از اصلاح مرسومات از 1998، تسهیل در انتقال آوزش اضافی واستخدام برپاشده در سال 1999 یک سیستم جدید از راههای یادگیری در MAVO و VBOنشان داده شده ووجود ساختار VBO دوباره مرتب شده بود.مدارس ترکیبی مناسب برای دوره های VBO و MAVOرا اکنون  مدارس به آموزش دبیرستانی پیش کار می خوانیم .از اول آگوست 1998 دبیرستانهای خصوصی برای کودکانی با یادگیری ضعیف (VSO-MLK) وکودکانیی با یادگیری ورفتار اجتماعی ضعیف  (VSO-LOM) توسط فعالیتهای آموزشی دبیرستانی نظارت می شود.این مدارس هم اکنون بطور رسمی مخصوص جهت آموزش متوسطه وتشکیلات  مخصو.ص برای آموزش متوسطه (SVO) شناخته شده هستند.مدارس، آموزش متوسطه آموزش فنی حرفه ای وفعالیتهای علمی تهیه می کنند . مدارس خصوصی متوسطه مستلزم می باشند  تا بخشی از کنسرسیوم اول آگوست 1999 باشد هدف از این تغییرات این بود که دبیرستانهای معمولی را قادر سازند تا برای دانش آموزانی که نمی توانند به مدارس  خصوصی مراجعه کنند کمک اضافه فراهم کند.اینجا یک دوره انتقالی به مدت 4 سال خواهد بوئد از آگوست 2002 که در طول این زمان، مدارس VSO-MLK و VSO-LOM تصمیم می گیرند که انها چگونه در آینده می خواهند حمایت آموشی ویا فعالیت علمی  فراهم کنند.در اول آگوست 1998 یک دسیترسی جدید به آموزش در مرحله دوم از MAVOو VWO با تأکید بر یادگیری کارا در بین آموزش  غیر وابسته معرفی شده بود که با ترکیبات موضوع  طراحی شده ثابت جفت شده تا یک برنامه آموزشی کامل شده را تهیه کند سالهای پس از VWO و MAVO با هم مراجعاتی مانند دوره اموزش پیش دبیرستانی هستند.

خط مشی قانونی

عملکرد آموزش دبیرستانی که در تاریخ اول آکوست 1998بازبینی شد. از سال 1968 در دستور کار قرار داشت وشامل موارد زیر بود :

. آموزش پیش دانشگاهی

. آموزش متوسطه عمومی بزرگسالان وآموزش متوسطه عمومی جوانان

. آموزش پیش کار

. فعالیتهای علمی شامل حمایت وپشتیبانی یادگیری

. دیگر اشکال آموزش متوسطه

مقطع مقدماتی متوسطه

ساعات آموزشی

ساعات تدریس  در مرحله اول آموزش متوسطه 50 دقیقه ودر مرحله دوم آموزش متوسطه 60 دقیقه طول می کشد.طول ساعات تدریس توسط قانون تعیین نمی شود بلکه این مسوولیت برعهده مقام مسئول مدرسه است که همچنین معین می کند که چه زمانی مدرسه آغاز شود وچه زمانی پایان یابد.در طول سه سال اول آموزش متوسطه ـ دوره مقدماتی متوسطه ـ تعداد ساعات تدریس پیشنهادی ارائه می شود تا مشخص شود که ایا اهداف در نظر گرفته شده  به دست می آید.در سه سال اول VMBO وHAVO وVWO حداقل ساعات تدریس 1280 ساعت بر اساس 32 ساعت تدریس درهفته است.درسال چهارم تدریس 1200 ساعت می شود که بر اساس 30 ساعت تدریس در هفته است.در مرحله دوم HAVO وVWO (دوره پیش دانشگاهی)1600ساعت در هر سال تحصیلی  است این مقدار حداقل 1000 ساعت از تدریس را در طول ساعات مدرسه در بر می گیرد.این ساعات ساعات حقیقی هستند که 60 دقیقه میباشد.درحالیکه در آموزش متوسطه مقدماتی هر ساعت تدریس 50 دقیقه طول می کشد.

برنامه های آموزشی

از جمله برنامه های پایه آموزشی میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:

زبان های هلندی، انگلیسی، زبانهای خارجی (فرانسه یا آلمانی)ریاضیات، زیست شناسی، فیزیک وشیمی، کامپیوتر وانفورماتیک، تاریخ وجغرافیا، اقتصاد، تکنولوژی، مهارتهای زندگی واجتماعی، هنرهای تجسمی، تربیت بدنی

دو سطح پیشرفت مختلف برای آموزش اساسی وجود دارند ودانتش آموزان بر اساس پیشرفت‌شان سطح بندی می شوند.براین اساس دانش آموزان می توانند دوره 3 ساله را در2 سال ویا دوره 4 ساله را در3 سال به اتمام برسانند. برنامه های درسی می توانند به راحتی دانش آموزان را در بیشتر درسها راهنمایی کنند. تفاوت اصلی بین انواع مختلف آموزشی متوسطه، سطوح دروس مورد مطالعه، تعداد دروس و روش تدریس آنها می باشد.

به علاوه دانش آموزان دردبیرستان باید زبان وادبیات لاتین وبونانی را نیز مطالعه نمایند. برنامه های سفارشی دسی همچنین شامل آن مواد درسی هستند که حرفه وشغل اشخاص را در آینده تعیین خواهد کرد.از جمله دروس اختیاری دوره های  VWO; HAVO;MAVO عبارتند از :

زبان فریزی وزبان های مدرن دیگر، زبان اسپرانتو، مطالعات انجیل وتورات، تاریخ مسیحیت، علوم مذهبی، نجوم، فلسفه، فیلم وتئاتر، هنرهای تجسمی، تاریخ وهنر، روانشناسی، بافندگی ودوزندگی

یک سطح پیشرفته برای آموزش متوسطه بعد از آموزش اساسی وجود دارد که باعث می شود دانش‌آموزان در صورت تمایل قادر به تغییر رشته تحصیلی خود باشند.تعداد دروسی که هر سال مورد تدریس قرار      می گیرند باید در برنامه درسی ذکر گردد که این تعداد برای رشته های مختلف متفاوت می باشد.در خلال سه سال اول آموزش متوسطه دانش آموزان در کلاس های30دقیقه ای شرکت می کنند.همه مدارس نیازمند آن می باشند که در دوره اساسی آموزش حداقل 25 ساعت درس اختصاصی در آن تدریس شود ودرس های اختیاری وسایر دروس حدود 7 ساعت از کل کلاس ها را شامل می شود.وزارت آموزش  مسئول تعیین کتابهای درسی نبوده ومعلمین آزادند برای تدریس ماده درسی هر کتابی را که لازم دیدند تدریس کنند . در کلاس ها ودارس همچنین مشاوران تحصیلی برای راهنمایی  دانش آموزان آماده ارائه خدمات   می باشند

ارزیابی تحصیلی

همانگونه که در آموزش عالی سطح صلاحیت وشایستگی وهمچنین مهارت دانشجویان سنجیده می شود در آموزش متوسطه نیز این روش باید اعمال گردد.معمولاً برای این کار امتحاناتی از سوی معلمین به عمل   می‌آید که سطح  دانش‌آموزان را معلوم می کند.

همچنین درسال آخر ارزیابی نهایی بوسیله امتحانات نهایی که قبل از کریسمس برگزار می شوند به عمل می آید.اگردانش آموازن نمره کافی را اخذ کنند به دوره های بعدی راه می یابند. اگر دانش‌آموزی در پایان سال نمره کافی را کسب نکند باید رشته آموزشی خود را تغییر دهد. درپایان امتحانات نهایی دانش آموزان باید مهارت کافی در15عنوان درس وهمچنین تربیت بدنی را داشته باشد.امتحانات توسط کمیته مخصوص که در هر مدرسه تشکیل می گردد برگزار می شوند.هدف اصلی برگزاری این امتحانات سنجش دانش آموزان در درک مفاهیم دروس گذرانده  در دوره آموزش اساسی می باشد.آمادگی برای امتحانات نهایی از پایان  سال دوم شروع می شود.بدین ترتیب که معلمین با برگزاری کلاسهای فشرده قبل از امتحان وحل تمرینات  مربوط به دروس سعی می‌کنند مفاهیم درسی را به دانش‌آموزان بیاموزند.در پایان سال دوم همچنین دانش آموزان برای درس های سال بعد که سنگین‌تر ممی باشند آماده می شوند  بعضی از دانش‌آموزانی که نتوانسته باشند در برخی از دروس نمره کافی را بدست آورند می توانند به جای یکی از دروس اختیاری درسی را انتخاب کنند که در آن ضعیف می باشند. البته در هر دبیرستان کمیته ای مسئول بررسی این موضوع می باشند.امتحانات نهایی به عمل آمده ومدرکی مبنی بر گذراندن دوره به دانتش آموزان اعطا     می شود. در امتحان نهایی VWO مشتمل برهفت ماده درسی، آزمون زبان هلندی ویک زبان مدرن دیگر ضروری می باشند.در یک دبیرستان زبان یونانی ولاتین هم جزو دروس اجباری می باشند ولی تربیت بدنی درسی است که امتحان پایانی از آن گرفته نمی شود.

امتحان پایانی دوره mavo شامل 6 ماده درسی من جمله زبان هلندی ویک زبان مدرن دیگراست.مواد درسی بر اساس انتخاب دانش آموزان می باشند بعد از امتحان دانش آموزان در دو سطح آ وب نمره اخذ می کنند.امتحان نهایی VBO از6 یا هفت ماده درسی تشکیل شده است وسطح بندی دانش‌آموزان بر اساس سطوح آ، ب، سی، دی صورت میگیرد.

آموزش عالی

آموزش عالی شامل آموزش عالی حرفه ای غیر دانشگاهی( HBO)، آموزش دانشگاهی ( WO) ودانشگاه آزاد ( OU ) وآموزش عالی از راه دور( پیام نور) میباشد.طبق آیین نامه آموزش عالی وتحقیقات علمی مصوب سال 1993 تنها دانش‌آموزان حدود 18 سال وبیشتر ازحق حضور در برنامه های آموزش عالی برخوردارمیباشند.این قانون جدید جایگزین حدود 16 قانون شده واز طرف شورا تصویب شد وشامل قوانین آموزش دانشگاهی وقوانین دانشگاه آزادمی باشد.تا سال 1986 آموزشهای عالی حرفه ای تحت شرایط قوانین آموزش دبیرستان یا سطح دوم آموزش پیش دانشگاهی بود واز آن به بعد با قانون گذاری  جداگانه تحت قانون آموزش عالی حرفه ای قرار گرفت.از سال 1984، سطوح HBO از سطح دبیرستان به سطح آموزش عالی اضافه می شود وبسیاری از انستیتوهای درهم ادغام شدند. هر دو آموزش حرفه ای وآموزش دانشگاهی، آموزش معلمان را فراهم می کنند  .

انستیتوهای بر طبق آزادی آکادمیکی وخود مختاری عمل می کنند، آنها مسئولیت اصول برنامه کلاسها را برعهده داشته و از بودجه سالانه، بر حسب تعداد دانش آموزان برخوردار می باشند.

آموزش عالی حرفه ای (HBO)

دوره های آموزش HBO تقریباً همیشه پیوند تنگاتنگی با زمینه ویژه ای از استخدام داشته وبیشتر شامل جایگزینی یک کار اجباری می باشد .

دوره های آموزشی

دانشگاهها (Weten  schappelijk  onsoerwijs) می تواند براساس انواع رشته‌های که آنها پیشنهاد می‌کند طبقه بندی شوند در کل 13 دانشگاه وجود دارد. 6 دانشگاه عمومی تقریباً رشته‌های همه بخشها را شامل می‌شود را نشان می‌دهد بجز مهندسی وتکنولوژی و کشاورزی و 7 دانشگاه شامل یک ردیف محدود رشته‌ ها می‌باشد. این دانشگاهها‌ شامل 3 دانشگاه فنی و دانشگاه کشاورزی می‌باشد. بطور کلی ثبت مرکزی برنامه‌های درسی تحصیلات علی 177 ماده درس را در لیست خود دارد.در بین این رشته‌ها، دانشجویان تا اندازه ای آزاد هستند جهت تلفیق کردن برنامه‌های درسی فردی خودشان از طریق انتخاب اختیاراتشان و موضوعات اصلی می‌باشد . بطور مساوی، دانشجویان ممکن است . با تصویب برد امتحانی مربوطه دوره مدرک شان را بوسیله انتخاب از واحدهای مختلف درسی که پیشنهاد می‌شود را تلفیق و ادغام کنند .    دوره های دانشگاهی که به امتحان (do Ctoraal) مربوط می شوند یک بار درسی 168 واحد را دارا می باشد که عملاً معادل 4 سال تحصیلی می‌باشد.

مقامات دانشگاه ممکن است تصمیم بگیرند تا یک بخش (kandidaats) را معرفی کنند که بوسیله یک امتحان بعد از بخش پیش نیاز دانشگاهی (اولین سال تحصیلی) یک دروه نتیجه آنها مشخص شود. بارعلمی برای بخش پیش نیاز دانشگاهی و هم برای بخش (kandidaats) حداقل باید 126 واحد باشد (سه سال تحصیلی ) دانشجویانی که امتحان Kandiidaats را می‌گذارنند ممکن است از عنوان Kandiidaats استفاده کنند که این بوسیله Kand مخفف می‌شود و بعد از نامه شخص قرار می‌‌گیرد. یک واحد معادل یک کار هفتگی (40 ساعت) می‌باشد که از سخنرانیها ـ کارآزمایشگاهی (جایی که مقدور باشد)و درس مستقل تشیکل می‌شود. هفتگی (40 ساعت) می باشد که از سخنرانیها ـ کارآزمایشگاهی (جامی که مقدور باشد) و درس مستقل تشکیل می‌شود. اساساً، بار علمی درهر سال تحصیلی 42 واحد را شامل می‌شود. جایی که بارعلمی برای تمام دوره 168 واحد می‌‌باشد دوره 4 سال طول خواهد کشید. همچنین دوره‌های درجه اول طولانی‌تر با یک بار عملی سنگینتر وجود دارد.

. دکتری پزشکی (6 سال ـ 252 واحد(

. داروساز ( 6 سال ـ 252 واحد (

. دامپزشکها (6 سال ـ 252 واحد )

. دندان پزشک ها( 5 سال ـ 210 واحد(

. دکتری یک رشته مشخص (5 سال ـ210 واحد)

بعضی ازرشته‌های علوم کشاورزی ومهندسی( که به ingenieur منتهی می‌شوند) (5 سال ـ 210 واحد)

دانشگاههای مکلف هستند که حوزه‌های بیشتری بر؟ ساخته طور دوره‌ها داشته باشند، اگر چه دوره چهار ساله (doctdraal) معیار خواد ماند. دانشگاهها قادر خواهند بود از سال تحصیلی 2000 –1999 رشته‌های که در زمینه‌های علوم عینی 5 سال می‌باشد را گسترش دهد. مواد اضافی که باید گزارش داده شود و تغییرات دیگر به دوره تحصیلات که بعنوان نتیجه تقاضای افزایشی برای فارغ التحصیلات علوم می‌باشد برای انجام دادن مورد نیاز است . دانشگها در شرایط ویژه ممکن است دوره‌های 3 ساله را معرفی کنند. این دوره‌ها باید ماهیت دانشگاهی داشته باشند وباید از دوره‌های HBO مجزا می‌باشند. دانشگاه باید این توانایی را در خود داشته باشد که نشان دهد تقاضای برای بازار کار یک چنین دوره‌ای وجود دارد دوره های 3 ساله جدی به مدرک Kandidaats منتهی خواهد شد. دوره های یکساله که به مدرک doctoraal باید برای دانش جویان که خواستار ادامه تحصیل می‌باشد مهیا شود فارغ التحصیلان hbo که می‌خواهند واحدهای درسی را در دانشگاه بگیرند در بعضی موارد ممکن است از بخش از دوره معاف شوند این یک موضوع برای قسمت اداری موسسه‌ای تصمیم می‌گیرد می‌باشد.در انتهای اولین سال پذیرش در بخش پیش نیاز دانشگاهی، دانشگاه به دانش‌جویان توصیه می‌کند به اینکه یا آنها باید دوره هاشان را ادامه بدهند یا به یک دوره دیگر تغییر رشته بدهند.این پند و نصحیت ممکن است به قوت خود باقی بماند. دانشجویانی که به آنها گفته می‌شود که آنها نمی‌توانند دوره‌های خودشان را ادامه دهند نمی‌توانند برای همان رشته دوباره ثبت نام کنند یا بعنوان دانشجوی عادی یا بعنوان یک دانشجوی خارجی (extraneus) نمی توانند ثبت نام کنند. این پند و نصیحت باید بر اساس معیارهای هدفدار که برپایه نتایج دانش جویان است باشد . این معیارها باید فوراً به دانشجویان شناسانده شود. هشدار مناسب باید داده شود تا اینکه دانشجو سوال فرصتی جهت بهتر کردن نتایج‌شان داشته باشد.

آموزش دانشگاهی، آموزشهای تئوریک وکارآموزی تخصصی را شامل می شود از قبیل رشته های پزشکی وحقوق .دوره ها معمولاً 4 سال طول می کشند، اما چون اکثر دانشجویان نمی توانند آنها را در 4 سال به اتمام رسانند آنها اجازه ادامه تحصیل تا 6 سال را دارند.

تحصیلات پزشکی میتواند از 5 الی 6 سال متغیرباشد.هردوره دانشگاهی شامل مرحله پیش آموزشی واساسی می باشد که به دانشجویان مفاهیم کلی را درباره رشته تحصیلی وتخصصی ارائه می دهد ورفته رفته مطالب تخصصی رشته ها بیشتر میشود.مدت زمان تحصیلی هر دوره به ترم ها وواحد ها (هرهفته 40 ساعت ) مشتمل بر کلاسهای تئوری، کار آزمایشگاهی ومطالعات مربوطه تقسیم میشود.دوره های کوتاه مدت نیز وجود دارند .

هر دوره ای متشکل از168 واحد درسی میباشد.هر واحد برابر با یک هفته تحصیلی است که شامل کلاس های تئوری وکار آزمایشگاهی می باشد که می توانند مرتبط ویا مستقل از هم باشند.اولین بخش هر دوره « زمینه پیش آموزشی » نامیده می شود که موضوعات کلی را در بر می گیرد.از کل شش سال تحصیلی ممکن است دو سال آن مختص این دوره باشد. در هر سال تحصیلی از این دوره یک دوره ده هفته ای وجود دارد که طی آن از دانش آموزان هیچ امتحانی بعمل نمی آید.بعد از طی این دوره دانش جویان در یک زمینه خاصی تخصص می یابند.آنها همچنین بیرون از موسسه آموزشی دوره کار عملی را نیز می گذرانند این دوره از چند ماه تا یکسال می باشد، بخش نهایی کار آموزی معمولاً شامل دوره ای است که دانشجو در ناحیه بومی خود می گذراند.ازسال 1992 تعدادی ازموسسات HBO شکل تجربی از آموزش را به اجرا گذاشته اند که « آموزش مشارکتی » نامیده می شود که طبق آن دوره های تحصیلی به طور منظم با دوره های کاری به واسطه  یک شغل تمام وقت مرتبط می شود.درخلال دوره های کاری دانشجو بعنوان یک کادر رسمی محسوب می شود.این دوره ها در جهت تداوم تحصیلی طرح ریزی می شوند.

دانشگاه ها

آموزش دانشگاهی (WO)در13دانشگاه به اجرا در می آید وسیستم دانشگاه آزاد در سطوح  بالاتر امکان دارد.9 دانشگاه دارای دیسیپلین وانضباط شدیدی می باشند درحالیکه دانشگاههای پلی تکنیک وکشاورزی در زمینه های تخصصی خود موارد  پراکنده ونامنظم نیز دارند.بطور کلی 100دوره مختلف تحصیلی دردانشگاههای موجود میباشند.10دانشگاه دولتی و سه دانشگاه خصوصی وجود دارند.

پذیرش تحصیلی

کسانیکه متقاضی ورود به دانشگاه هستند باید گواهینامهVWO داشته ودوره اساسی HBO را گذرانده وآزمون ورودی را با موفقیت گذرانده باشند.یک سیستم پذیرش متمرکز برای نواحی ودانشگاههای مختلف وجود دارد. تصمیمات هر ساله ازطرف موسسات یا وزارت آموزش، فرهنگ وعلوم بصورت سهمیه های پذیرشی اخذ می شوند .

برای ثبت نام  در دوره های HBO دانش آموزان باید گواهی نامه یا مدارکHAVO; VWO ; MBO را داشته باشند، با اضافه کردن برموارد مورد نیاز در پذیرش، انستیتوها ممکن است دارا بودن مدارک دیگر را بر مدارک مذکورتحمیل نمایند.

شرایط پذیرش

پذیرش در دانشگاه با یک گواهینامه پیش دانشگاهی (VWO) یا گواهینام فارغ التحصیلی دبیرستان یا صلاحیت HBO یا گواهینامه پیش دانشگاهی HBO ممکن می باشد. حداکثر دو رشته می‌تواند اجباری باشد یا یک یا چند بخش یک دوره HBO می‌تواند اجباری باشند. در سال 1999، چهاربخش رشته در HAVO و VWO معرفی شدند. از سال 2001 دانشگاهها مجبور بوده‌اند هر یک از بخشهای موضوع درسی که برای پذیرش به هر رشته شایستگی داشته باشند به شرطی که موضوعات درسی اختیاری در دانشگاه ارائه شود. نیازهای مجموعه درسی از داشنجویانی که مدرک تحصیلی دبیرستانی شان قبل از مجموعه درسی که معرفی شده است دریافت کرده‌اند درخواست می‌نماید. تا سال تحصیلی 2005-2004 آنها به رشته‌های دانشگاهی براساس سیستم قدیم پذیرفته خواهد شد. آنها ممکن است نیاز داشته باشند تا اینکه موضوعات معین امتحانی را بگذارندد دواطلبان 21 سال و به بالا که شرایط لازم را ندارند ممکن است بعد از گذراندن یک امتحان ورودی شفاهی پذیرفته شود .

کمک هزینه های دانشجویی

در یکم دسامبر 1996 یک نوع کمک هزینه تحصیلی جدید که با عنوان کمک هزینه تحصیلی اجرایی شناخته شد، معرفی شد .سیستم جدید بر اساس اصل « وام و سپس کمک هزینه » بوده دانشجویان ابتدا وا؟ ؟ دریافت می‌کردند بشرطی که آنها کمترین تعداد واحدهای ثابت را دریافت کنند و آن وام بعداً به کمک هزینه داده عوض تبدیل می‌شود.پول قابل پرداخت شامل یک مبلغ استاندارد برای هزینه‌های زندگی و برای کتب وموارد یادگیری و یک هزینه نیست به قیمت شهریه دوره و هزینه مسافرتی می‌باشد. در انتهای هر سال پیشرفت دانشجو مرور می شود.اگر آنها حداقل نصف واحد‌های که گرفته بوندن آنها را پاس کنند وامی که آنها برای اولین سال دریافت می‌کنند بطور دائمی به کمک هزینه بلا عوض تبدیل می شود امور مالی دانشجویی ورژیم مالی دانشجو در یک دسامبر2000 تجدید نظر شد از آن تاریخ، هزینه مسافرتی که به دانشجویان پرداخته می‌شد همچنین موضوعی برای بدست آوردن تعداد واحدهای مورد نیاز بوده است. به شرطی که دانش‌جو در مدت 10 سال فارغ التحصیل شود، وام برای او برای بار دوم اعطاء می‌شود.درسال سوم وچهارم تحصیلی همچنین وام به کمک هزینه بلا عوض مبدل می گردد. دانشجوانی که قبل از سال 1996  دارد تحصیلات عاله شده‌اند دریافت کمک هزینه تحصیلی بلاعوض را می‌تواند ادامه بدهند.

دانشجویان دانشگاه شهریه ای سالانه برابر با میزان پرداختی توسط دانشجویان HBO می پردازند.کلیه دانشجویان کمک هزینه آموزشی بالائی دریافت می کنند.  دانشجویان دوره های HBO ملزم به پرداخت شهریه یکساله می باشند. تمام دانشجویان یک کمک هزینه تحصیلی دریافت می کنند وممکن است از یک کمک هزینه اضافی استفاده کرده وعلاوه بر آن از یک وام بی بهره استفاده کنند.

سال تحصیلی

هر سال آکادمیک از 42 هفته تشکیل شده که ازهفته اول ماه سپتامبر آغازمی شود .

ارزیابی تحصیلی

آزمونها و گواهینامه‌ها

هر رشته  دانشگاهی شامل  یک  بخش پیش نیاز دانشگاهی می باشد که بوسیله یک  امتحان   (the propaedeutic  examinatioms) و امتحانات نهایی (doctoraal)دنبال می شود. یک بورد امتحانی مجزا برای هر برنامه درسی نصب می‌شود تا امتحانات را هدایت کند و امتحانات مقدماتی را هماهنگ و سازماندهی کند. شورای دانشکده مقررات امتحانی و تدریس را بعد از مشورت هیت امتحانی مربوط وکمیته برناههدرسی تنظیم می کند . دانشجویانیکه امتحانات نهایی را می‌گذرانند به آنها یک گواهینامه اعطاء می‌شود که بخشهای مختلف امتحان وصلاحیتها حرفه‌ای و مناسب که بدست آوردند در آنها قید می شود.دوره‌های که برای شغلها مشخص هماهنگ می شوند مخصوصاً باید شامل آمادگی برای تمرین حرفه‌ای و شغلی باشد. که این دوره‌ ها برای دکترها و داندانپزشک ـ دامپزشکها ـ معمارها و داروسازی  درخواست می شود.در پایان سال اول، امتحانات دوره پایه به گونه ای تنظیم می شوند که در عرض دو سال به اتمام برسند.امتحانات میان ترم مربوط به هر رشته معمولاً هر دو یا سه ماه برگزار می شوند.دانشجویان که دوره را قبل از امتحانات نهایی آن ترک کنند گواهینامه ای اخذ می کنند که تأیید کننده سطح مهارت ومدرکی دال بر فعالیت آنان طی دوره فوق می باشد.

دانش آموزانی که امتحانات نهایی را می گذرانند موفق به کسب رتبه آموزشی می شوند که نشان دهنده عناوین مهارتها بوده وتحت عنوان مهندسی دررشته های مختلف مطرح می باشد.

بعد از پایان سال اول امتحان پایان دوره پیش آموزشی به عمل می آید، امتحان  نهایی بعد از چهار سال گرفته می شود.امتحانات میان ترم برای هر رشته وجود دارد که معمولاً هر دو یا سه ماه برگزار می شود. دانشجویان که دوره های آموزشی را قبل از امتحانت پایانی آن ترک کنند مدرکی به آنها اعطا می شود که نشان دهنده سطح مهارت آنها در آن رشته می باشد .

عناوین دانشگاهی

دانشجویانیکه امتحان (kandidaats) را می گذرانند ممکن است از عنوان (kandidaats) استفاده کنند دانشجویانیکه امتحان (doxtoraal) را می‌گذرانند ممکن است بجاست که از یکی از عناوین دانشگاهی زیر استفاده کنند meester , doctorandus   , ingenieur . عنوان ingenieur بوسیه فارغ التحصیلان دانشگاههای فنی و دانشگاه کشاورزی استفاده می شود و عنوان doctorandus برای فارغ اتحصلان سایر رشته  استفاده می شود عنوان meester بوسیله فارغ التحصیلان حقوق استفاده می شود.عنوان meesterdoctorandus   , ingenieur به ‘drs’  , ‘ir’   . ‘mr’ مخفف می شوند و قبل از اسم قرار می گیرند . بطور بین‌المللی فارغ اتحصیلان دانشگاه ممکن است با عنوان استاد (mester)  هماهنگ باشند که این به M مخفف می شود و بعد از نام شخص قرار می‌گیرد . جهت بدست آوردن درجه دکتری و ملقب شدن جهت استفاده کردن از عنوان ‘dr’ دانش جویان مجبور هستند یک تِز با حمایت یک یا چند ناظر یا سرپرست کامل کنند.

پژوهش و تحقیقات

تحقیقات آموزشی

تحقیقات اموزشی در هلند غالبا به وسیله دانشگاه ها صورت می گیرد که در تنظیم برنامه های پژوهشی خود ازادو مستقل هستند در زمینه های کاربردی آموزش و پرورش اغلب تحقیقات توسط موسسه ملی تحقیقات آموزشی وابسته به وزارت اموزش و پرورش انحام می شود چند موسسه پژوهشی دیگر نیز در زمینه های تخصصی به کار تحقیق و توسعه اشتغال دارند از مهم ترین این موسسه‌ها می توان به موسسه ملی برنامه‌ریزی درسی و موسسه ملی ارزشیابی آموزش اشاره کرد مهم ترین موضوع ها واولویت های اصلاحی که درحال حاضردر نظام آموزش و پرورش هلند مطرح هستند عبارتند از معرفی جدید  برنامه‌ریزی درسی در دوره‌ی دوم متوسطه به گونه‌ای که درس‌ها به صورت مجموعه‌ای مانند علوم و تکنولوژی علوم و بهداشت فرهنگ و جامعه اقتصاد و جامعه ارائه گردند که در انها به پرورش مهارت های شناختی مطرح بالا مانند حل مساله بررسی و تحقیق و جمع آوری اطلاعات اهمیت بیش‌تری داده شود مبارزه با محرومیت های آموزشی که در مورد دانش‌آموزان وابسته به طبقات ضعیف اجتماعی اقتصادی مشاهده می شود انتقال هر چه بیش‌تر دانش‌آموزان معلول از نظام آموزش استثنایی به مدارس و کلاس های بعدی دادن استقلال و ازاد عمل بیشتر به مدارس این تصمیم بر اساس این عقیره دولت مرکزی و بخش های صنعت و تجارت اتخاذ شده که اموزش و پرورش بایر با فرهنگ بخش های اقتصادی کشور هماهنگ گردد و به صورت یک فعالیت کار فرمایانه اراده شود

موانع موجود در کارتست یافته های پژوهشی در اصلاح سیاست ها

وزارت اموزش و پرورش هلند به این نتیجه رسیده است که اگر چه چکیده ای از تحقیقات آموزشی انجام شده و در دست اجرا همه ساله چاپ و منتشر می شود اما نگرش روشن و نظام یافته ای نسبت به نقش تحقیقات در مراحل مختلف سیاست کذاری وجود ندارد وزارت اموزش و پرورش مطالعه ای را در خصوص کار بست نتایج پژوهشی به اجرا گذاشت که نتایج ان به شرح ریر است فقدان تماس های تشکیلاتی و مستمر میان محققان و سیاست‌گذاران به شدت قابلیت استفاده از نتایج تحقیقات را کاهش می دهد محققان معتقدند که انها از طریق تماس های غیررسمی و غیر اداری با کارکنان اجرایی در جریان سیاست های اتخاذ شده یا در دست بررسی قرار می گیرند فقران نظارت مداوم سیاست گذاران بر طرح های در دست اجرا در بسیاری از مواقع محققان را به سوی خواسته ها و نظریات دیگری غیر از انچه که از ابتدا مورد نظر بوده است فوق می دهد در حالی که نظارت مستمر و در حین اجرای تحقیق امکان تطبیق های لازم را فراهم می اورد و موجب تناسب بیش تر طرح تحقیق و نتایج ان با خط مشی های سیاست گذاران می شود .نبودن نظرات و توافق های روشن در خصوص به کارگیری نتایج تحقیقی غالباً باعث بی فایده شدن یافته های تحقیقی در فرایند سیاست گذاری مشاهده کرد. نبود سیاست و یظامی دوشن برای کاربست یافته های پژوهشی حل این مشکلات را نیز بسیار مشکل می کند

در سالهای اخیر با اتخاذ راه کارهایی برای برقراری ارتباط نزدیک بر بین محققان و مسامت‌گذاران پیشرفتهایی در زمینه کاربست یافته های پژوهشی حاصل شده است علاوه بر این انجام تحقیقات کوتاه مدت و ارزش یابی از سیاست های اموزشی نیز جز برنامه های پژوهشی موسسه ملی تحقیقات اموزشی قرار گرفته است

مراکز تحقیقاتی وپژوهشی

مدارس تحقیقاتی مرکزی برای تحقیق باکیفیت عالی دریک زمینه مشخص یا در یک محتوی چند رشته‌ای می باشد.آنها دستیاران تحقیقاتی با استعداد (AIOS)جهت تحقیق کردن پستهای که شامل یک دوره 4ساله فشرده در انتهای انجام تحقیقات مستقل قادر خواهند بود را پیشنهاد می کنند.از(AIOs ) دانشجویان محقق خواسته میشوددرجه دکتری تاپایان دوره کارورزی(در تربیتشان) شان به دست آورند. مدارس پژوهشی وتحقیقاتی دوره های عالی ملی وبین المللی هستندویک سطح ضمانت شده (تضمین شده) سرپرستی وشهریه را تامین می کنند. آنها مسئول بودجه های خودشان می باشندو بازرسی ورسیدگیهای معمولی وعادی را انجام می دهند.بطور کلی 108 مدرسه تحقیقاتی شناسایی شده در هلند وجود دارد.

مراکز عالی تحقیقاتی

نظریه مدارس تحقیقاتی عالی جهت دادن انگیزه ی بیشتر به تحقیقات دانشگاهی دارای سطح بالا درهلند معرفی شد.موسساتی که دارای این عنوان می باشند باید معمارهای کیفی سخت وجدی را تحمل کنندوبرای تامین کمک هزینه تحصیلی اضافی مناسب باشند.این مدارس بوسیله هیئت مدیره عمومی سازمان تحقیقات علمی هلند (NOW )انتخاب می شود.وبراساس توصیه های یک گروه مستقل می باشد.6 موسسه توسط وزیر بعنوان مدارس تحقیقاتی عالی در سال 1998 نام گذاری شد.اجرای عملی این موسسات بعد از 5سال ارزشیابی خواهد شدسپس تصمیم گرفته می شودکه آیاباید دریافت هزینه های تحصیلی عوض ادامه یابد یا نه؟ .

آموزش غیررسمی

مدارس مستقل

آموزش غیر رسمی بزرگسالان شامل آموزش پایه و هنرستان که به دو بخش تقسیم می شود :

مدارس آموزش فنی  حرفه ای بزرگسالان : با هدف تربیت کارآموز به شکل نیمه وقت یا تمام وقت، تربیت نیروی انسانی ماهر و کارآمد که با رشد آگاهی، مهارتها و نظرات، تجربه و ظرفیت کاری خود را به نیازهای جامعه پیوند داده و ارتباط فرهنگی و اجتماعی پدید می آورد . این مراکز در رشته های تکنولوژی، اقتصاد، مراقبتهای بهداشتی و خدمات، کشاورزی و محیط زیست به آموزش می پردازند .

مراکز تعلیم منطقه ای بزرگسالان : بدون مدرک و تحت نظارت و سوبسید شهرداری ها می باشند . آموزش بزرگسالان در دورة متوسطه با اعطاء دیپلم و بودجة تأمینی از وزارت آموزش، فرهنگ و علوم  ادامه می یابد

آموزش بزرگسالان

ساختارآموزشی

آموزش بزرگسالان با هدف رشد فردی بالغین ومشارکت بیشتر آنان در جامعه بوسیله افزایش اطلاعات، درک ومهارتها ونگرش آنان درحدی که متناسب با نیازها، توانمندی ها وتجارب آنان  ونیازهای جامعه باشد تنظیم شده است.آموزش بزرگسالان شامل آموزش متوسطه عمومی بزرگسالان، دروس در برگیرنده آموزش پایه، دروسی با هدف افزایش اعتماد به نفس  وزبان هلندی بعنوان زبان دوم می باشد.هدف آموزش بزرگسالان فراهم آوردن مبنای محکم بای آموزش حرفه ای ومتوسط وقادر ساختن بزرگسالان به مشارکت در جامعه می‌باشد.ارزیابی جهت پایان تحصیل در آموزش بزرگسالان  نظام‌مند شده است.وزیرآموزش درسال 1997 طرح ارزیابی پایان تحصیل برای متداولترین انواع دوره های آموزشی بزرگسالان رابرقرارنمود که همان دوره های معین آموزش زبان هلندی، زبان هلندی بعنوان زبان دوم، زبان انگلیسی، ریاضیات، وعلوم اجتماعی می باشد.

در سال 1997، یک ساختار تحصیلی جدید برای آموزش بزرگسالان (KSE) معرفی شد که شامل 4 نوع از رشته‌های مختلف در 6 مقطع تحصیلی بود. (از مهارت‌های ابتدایی تا آموزش متوسطه)

رشتة زبان هلندی به عنوان زبان دوّم، فقط در 5 مقطع تحصیلی ارائه می‌شود.4نوع رشتة مورد نظر به ترتیب زیر هستند:

آموزش متوسطة عمومی بزرگسالان؛ که در واقع به تحصیلات ارشد متوسطة عمومی یا تحصیلات عمومی یا تحصیلات پیش-دانشگاهی (مقاطع 4، 5 و 6) منجر می‌گردد.

رشته‌هایی که تحصیلات ابتدایی وسیعی را تأمین می‌کنند.رشته‌هایی به زبان هلندی به عنوان زبان دوّم.

رشته‌هایی که هدفشان افزایش خود-اتکایی در افراد است.

هدف آموزش بزرگسالان، برخلاف آموزش شغلی، آموزش دانشجویان برای ثیک شغل خاص نیست، بلکه تأمین یک پایة استوار برای رشته‌های آموزش متوسطه و آموزش شغلی می‌باشد و این آموزش، هم‌چنین، بزرگسالان را برای شرکت و عضویت در جامعه آماده می‌سازد.)خود-اتکایی)

آموزش بزرگسالان دارای اهداف زیر می‌باشند:

رشد شخصیتی بزرگسالان و توسعة عضویت و شرکت آنان در جامعه، به وسیلة افزایش دانش، فهم، مهارت‌ها و ایده‌هایشان در راهی که با نیازها، تجربه و نیروهایشان و هم‌چنین با نیازهای جامعه مطابقت داشته باشد. این نوع آموزش تا جایی که امکان داشته باشد، دانشجویان را پرورش می‌دهد تا به سطح مورد نیاز برای ورود به رشته‌های آموزش شغلی، برسند.آموزش بزرگسالان دربرگیرندة نوع پیشرفته‌تری از آموزش نمی‌باشد.

از 1 ژانویه 1997، 4 نوع از رشته‌های مختلف، ارائه شده است: آموزش متوسطة عمومی VAVO، رشته‌هایی که آموزش ابتدایی وسیعی را تأمین می‌کنند، رشته‌هایی به زبان هلندی به عنوان زبان دوّم و رشته‌هایی که هدفشان افزایش خود-اتکایی در افراد می‌باشد.

مقررات حاکم بر VAVO، برای بزرگسالان که می‌خواهند مدرک‌های MAVO، HAVO و VWO را در یک یا چند زمینه (مقاطع 4، 5 و 6) کسب‌کننده با مقررات قانون آموزش متوسطه، یکسان می‌باشد.دیگر رشته‌های آموزش بزرگسالان مانند: رشته‌های تأمین‌کنندة تحصیلات ابتدایی گسترده، رشته‌هایی که به زبان هلندی به عنوان زبان دوّم هستند و رشته‌هایی که هدفشان افزایش خود-اتکایی در افراد می‌باشد، (مقاطع 1، 2 و 3) در قانون آموزش شغلی و آموزش بزرگسالان، تنظیم می‌گردند.دورة تحصیلی رشته‌ها بین چندین ماه تا چندین سال، طول می‌کشد.از زمان معرفی قانون آموزش شغلی و آموزش بزرگسالان، تعلیم و آموزش بزرگسالان به وسیلة مراکز آموزشی ناحیه‌ای تأمین می‌شود. مراکز آموزش شغلی و آموزش بزرگسالان، مراکز آموزش جهت‌یابی شغلی و مراکز آموزش زنان، که در واقع تأمین‌کنندة آموزش، تحت قانون خدمات نیروی انسانی می‌باشند، این اختیار را دارند که یا به صورت بخشی از ROC در بیایند یا به عنوان مؤسسات مستقل، با آن‌ها از نزدیک همکاری کنند.

خط مشی قانونی

قانون تحصیلات فنی و حرفه‌ای وبزرگسالان (WEB-Wet educatieen beroepsonderwijs) دریکم  ژانویه 1996 گروه آورده شد. قانون درگامهای بین یکم ژانویه 1996 و یکم ژانویه 2000 با معرفی ساختار صلاحیت برای آموزش فنی و حرفه‌ای در 1997 شروع می‌شود. آخرین گروه مراکز تربیتی منطقه‌ای جدید(ROCS-regional  opelaingencentrum)، رشته‌ی کامل دوره‌های آموزش فنی ‌و حرفه‌ای و بزرگسالان را که تحت یک سقف که در سال 1998 افتتاح شد پیشنهاد می‌ کند.سرانجام ( دریکم ژانویه2000) سیستم تامین بودجه جدید معرفی شد.در قلب قانون، ساختارهای صلاحیت ملی برای آموزش فنی و حرفه‌ای و بزرگسالان وجود دارد. هر ساختار صلاحیتی شامل یک سیستم ساختاری صلاحیتها و صلاحیتهای جزی می‌باشد و هر کدام شامل مدرک تحصیلی و یا گواهینامه خودش است . موسسات آموزشی و خصوصی می‌توانند در ساختار صلاحیتهای ملی برای موضوع آموزش فنی و حرفه‌ای با همان شرایط بعنوان موسسات تامین بودجه ـ دولتی( سرمایه گذاری دولتی) می توانند شرکت کنند. اگر چه آنها نام سرمایه‌گذاری به خود نمی‌گیرند.

تاریخچه

بسیاری از شکلهای آموزش بزرگسالان که امروز وجود دارد از قرن 19 سرچشمه می‌گیرد. اغلب بواسطه واقفهای خصوصی که امکانات تربیتی و آموزشی برای بزرگسالان ایجاد می‌کند می‌باشد. دولت تا قرن 20 درگیر آموزش بزرگسالان نمی‌شود ( با اصطلاح تهیه و تدراک قانونی) . درنتیجه تمایل نسبت به آموزش همگانی بوسیله مجلس شورا که هدفش هماهنگ ساختن  تهیه و تدارک آموزشی بزرگسالان می‌باشد دنبال شد.آموزش فنی و حرفه‌ای همچنین طی سالیان زیادی به ابتکار و خلاقیت خصوصی وابسته بود. تحصیلات فنی و حرفه‌ای، اولین بخش آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی مجلس، در سال 1919بخاطر رشد و پیشرفت تعداد مدارس فنی و حرفه‌ای معری شده اند، از آن پس بخش بطور خیلی عظیم برحسب تعداد موسسات و تسلسل مهارتهای که پیشنهاد شد توسعه پیدا کرده است .

قانون آموزش دبیرستان 1963 که به گروه 1968 وارد شد. تحصیلات دبیرستانی عمومی و تحصیلات فنی وحرفه‌ای (شامل تحصیلات فنی و حرفه‌ای عالی) با هم تحت قانون آورده شدند. از سال 1993 تا سال 1996 هنگامیکه امور تحصیلات فنی و حرفه‌ای و بزرگسالان تحت تاثیر قرار گرفت، تربیت دوره شاگردی و MBO پاره وقت نخست کنترل امور تحصیلات فنی وحرفه‌ای پاره‌وقت قرار گرفت (1996-1993-(WCBO . از سال 1986 تا 1993 تحصیلات فنی و حرفه‌ای تکمیلی بطور مجزا در امور قانون تحصیلات فنی و حرفه‌ای وضع شده بود (WHBO) ازسال 1993 بوسیله قانون تحقیقی و تحصیلات تکمیلی اداره می‌ شود(WHW ) .

ـ دریکم ژانویه 1996 قانون تحصیلات فنی و حرفه‌ای و بزرگسالان (WEB-Wet educatieen  beroepsonderwijs))، که به یک گروه دریکم ژانویه 1996 تبدیل شد، به شکلهای مختلف آموزشی فنی و حرفه‌ای و بزرگسالان در یک چهارچوب قانونی واحد آورده می‌ شود. دستور اجرای WEB، وام بلاعوض تحصیلات فنی و حرفه‌ای ملی و کمک هزینه‌های دولتی و مرکزی به موسسات تحصیلاتی بزرگسالان تهیه و تنظیم می‌شود.امور خدمات نیروی انسانی یک چهارچوب قانونی مقیاسهای تربیتی برای اشخاص بیکار تهیه و مهیا می‌کند.

اهداف کلی

یکی از اهداف قانون آموزش فنی وحرفه ای وبزگسالان بیشتربه یک خط درآوردن آموزش با دنیای کارمی باشد.قسمتهای اصلی آموزش فنی وحرفه ای ملی مسئول یشرفت یک ساختار صلاحیت که دانش ومهارتهای مورد نیاز بوسیله کارفرمایان رابیان می کند می باشد.آموزش بزگسالان همچنین مهم است می تواند در تحقق رساندن اهداف کمک کند، شامل آمادگی برای اجتماع وادغام وترکیب اجتماعی، تربیت حرفه ای مهاجران ویشرفت اجتماعی وشخص افرادیکه درخطرتحقیرشدن میباشد تمایلات اجتماعی ونیاز برای یادگیری همیشگی آموزش اهمیت مهم فنی وحرفه ای وبزرگسالان برای افراد، بازار کار وجامعه بعنوان یک کل را بوجود آورده است .یکی از اهداف این قانون بیمه کردن می باشد که هر شخص قادر به بدست آوردن یک حداقل صلاحیت اساسی می باشد.موسسات آموزشی تحت اصلاح قانون برای مسیرهای یادگیری ابزاری طراحی شده برای نیازهای دانشجویان مضر(بی فایده)ازلی از آموزشی می باشد، هستند.موسسات باید     دوره‌های که با نیازهای ‌افرادجوان که هیچ تجربه شغلی ندارند، افراد شاغل وآنهایی که در جستجوی کار هستند را پیشنهاد کند.دوره های آموزشی فنی وحرفه‌ای وبزرگسالان باید بهتر به همدیگر شناخته شود.انتخابهای متنوع وجود خواهد داشت ـ هم برای شغلهای تمام وقت وهم برای شغلهای پاره وقت ـ تا اینکه شرایط و علاقه‌های شخص دانشجویان را مناسب و بهتر کند.یک سیستم بیمه کیفی جهت بهتر کردن کیفیت تدریس، با هم با یک سیستم سرمایه گذاری که برای تشویق اجرای بهتر طراحی شده است، معرفی می‌شود .سیاست دولت در مورد بخش آموزش فنی و حرفه‌ ای و بزرگسالان در دستور جلسه آموزش فنی‌وحرفه‌ای و بزرگسالان (1999)

این طرح در سال 2000 بوسیله یک مدرک سیاسی عناصر جزیی سیاست را بیان کرد. کیفیت پیشرونده (فنی آینده)، همکاری منطقه ای و دستیابی. دو موضوع دیگر که با سند ارتباط دارد، استقلال و حذف نظارت دولت افزایش داده می‌ شود.

آموزش بزرگسالان دارای اهداف زیر می‌باشد: رشد شخصیتی بزرگسالان و توسعة شرکت و عضویت آنان در اجتماع به وسیلة افزایش دانش، فهم، مهارت‌ها و ایده‌هایشان، به طوریکه با نیازها، تجربه و استعدادهایشان و هم‌چنین با نیازهای جامعه مطابقت داشته باشد.

هدف تحصیلات متوسطة شغلی، با توجه به تعریف قانون تحصیلات شغلی بزرگسالان، تأمین کردن آموزش نظری و عملی، برای انجام میزان وسیعی از شغل‌ها می‌باشند، که تحصیلات شغلی برای این مشاغل ضروری و سودمند است. این تحصیلات، هم‌چنین، باعث افزایش دانش عمومی و پیشرفت شخصی دانش‌آموزان، می‌شود و به آن‌ها کمک می‌کند تا نقش مهمی را در جامعه، ایفا کنند.

آموزش شغلی متوسطه وبزرگسالان

43مرکزآموزشی ناحیه ای(ROCS) در سال تحصیلی2001-2000 یک سری کامل ازرشته های آموزش شغلی وبزرگسالان رابه صورت های تمام وقت- وپاره وقت، ارائه داد.در 1ژانویة 1998موسساتی که جزءROCنبودند، دیگر شرایط دریافت سرمایةدولتی را نداشتند، به جز13 دانشکدة تخصصی که آموزش رابرای یک شاخة خاص از صنعت تاُمین می کردند.2 موسسه دیگر، شامل معافیت درزمینه های مذهبی قرار گرفته اند، 2موسسه دیگر به موسسات آموزش عالی وحرفه ای پیوسته اند و2 موسسه دیگر به افراد ناشنوا اختصاص داده شده است.رشته های کشاورزی، در حال حاظر در مراکز آموزش کشاورزی، ارائه می شوند(AOCS)رشته‌های آموزش شغلی در بخش کشاورزی ومحیط زیست، برعهدة وزارت کشاورزی، محیط زیست وشیلات میباشد.

ساختار آموزش متوسطة شغلی

رشته هایی که تشکیل دهنده ساختارمدرک ملی برای آموزش شغلی می باشند، در سال 1997به 4 مقطع و 2راه‌کرد آموزشی، تقسیم شوند. دانشجویان می توانند این رشته ها را به صورت متوالی انتخاب کنند، مدرک هر دوره، راهی برای ورود به دوره بعدی می باشد.

همة رشته ها دارای یک حدود مشخص ویژه ای می باشند. دامنة رشته ها می تواند دارای جزئیات کمتر یابیشتری برای هر بخش ویژةاستخدام یا گروهی از بخشها، باشد. رشته های حرفه ای عالی محدود جایکاه خاصی در سیستم آموزشی ندارد. درنتیجه هر رشتة شغلی و صنعتی، همة دوره ها رادر4 سطح مختلف، نخواهد داشت.

برای هر رشته، عملاً دو  راه- یادگیری وجود دارد:

آموزش شغلی (BOL)، جایی که آموزش عملی بین 20 تا 60 درصد رشتة اشغال خواهد کرد؛

آموزش ضمن خدمت (BBL)، جایی که آموزش عملی بیش از %60 رشتة مربوطه را اشغال خواهد کرد؛

تحصیلات متوسطة شغلی، هم تعلیم نظری و هم آموزش عملی را برای کسب تجربه وسیعی از پیشه‌ها، فراهم می‌کند. برای هر یک از این پیشه‌ها، تحصیلات ضروری و سودمند می‌باشد. تحصیلات متوسطة شغلی، دانش عمومی دانشجویان را افزایش می‌دهد و باعث پیشرفت شخصی آنان می‌گردد، هم‌چنین، به آن‌ها کمک می‌کند تا نقش فعالی را در جامعه ایفا کنند.تحصیلات شغلی، در معنای قانون تحصیلات شغلی و تحصیلات بزرگسالان، شامل تحصیلات حرفه‌ای عالی نمی‌شود (HBO).

همة رشته‌ها در ساختار اصلاحی، داخل مرکز ثبت رشته‌های شغلی، ثبت می‌شوند. این مرکز موارد زیر را ثبت می‌کند؛ کدام مؤسسات، کدام رشته‌ها را ارائه می‌دهند –شرایط فارغ‌‌التحصیل چه می‌باشد- چه راه‌کردهای مطالعاتی لازم است –کدامیک از شرایط جزئی تابع اعتبار خارجی می‌باشند.هم‌چنین، این مرکز تعیین می‌کند که چه رشته‌ای به وسیلة دولت سرما‌یه‌گذاری می‌شود و چه شورا و هیئتی مجاز به تأیید و ایجاد اعتبار در آزمون‌ها می‌باشد.هر فردی، می‌تواند با مسئول ثبت، مشورت کند تا متوجه شد که چه

رشته‌ای آماده برای ارائه می‌باشد و چگونه رشته‌ها با ساختار اصلاحی، جور درمی‌آیند.

مؤسسات آموزشی خصوصی (غیر-انتفاعی) می‌توانند رشته‌هایشان را در زمینة سیستم جدید همان شرایط مؤسسات دولتی، ارائه دهند.رشته‌هایی که ارائه‌‌دهنده مدرک سطوح عالی برای تمرین‌ها و مارهای حرفه‌ای، مدیریت بازرگانی و آموزش متخصصین هستند، در چهارمین و بالاترین سطح قرار می‌گیرند.برای هر رشته، عملاً، 2 راه‌کرد آموزشی وجود دارد:

دورة تحصیلات شغلی که در آن، آموزش عالی بین 20 تا 60 درصد از رشتة مربوطه را فراخواهد گرفت و آموزش ضمن خدمت که در آن، آموزش عملی بیش از 60 درصد رشتة مربوطه را اشغال خواهد کرد. رشته‌هایی که در مدت زمان آموزش مختلفند:

. آموزش برای سطح دستیار آموزشی: 6 تا 12 ماه

. آموزش شغلی ابتدایی: 2 تا 3 سال

. آموزش حرفه‌ای: 2 تا 4 سال

. آموزش تخصصی: 1 تا 2 سال

. رشته‌های دیگر: حداقل 15 هفته

سطوح آموزشی

ساختار تحصیلی برای تحصیلات متوسطة شغلی، در 1 آگوست 1997، معرفی گردید که شامل 4 سطح آموزشی می‌باشد.

سطح اوّل: رشته‌های دستیاری آموزشی که دانشجویان را به انجام کارهای اجرایی ساده، قادر می‌سازد. این رشته‌ها برای کسانی در نظر گرفته شده است که نمی‌توانند، تحصیلات ابتدایی (پایة 2) را کسب کنند ولی، با وجود این می‌توانند، این مدارک را به دست آورند.

سطح دوّم: آموزش ابتدایی شغلی که دانشجویان را برای انجام مهارت‌های اجرایی در سطوح بالاتر، آماده می‌کند. مدرک ارائه شده در این سطح معادل با درک تحصیلات ابتدایی می‌باشد، که در واقع پایین‌ترین مدرکی است که هر شخصی باید آن را داشته باشد.

سطح سوّم: دارندگان مدرک آموزش حرفه‌ای می‌توانند مهارت‌های کاملاً مستقلی را انجام دهند. آن‌ها، هم‌چنین باید قادر باشند که کارهای خود را برای هم‌شاگردی‌هایشان شرح دهند و بر اجرا روش‌های‌ استاندارد توسط دیگران، نظارت کنند.

سطح چهارم: آموزش مدیریت متوسطه یا حرفه‌ای، که دانشجویان را برای انجام مهارت‌های کاملاً مستقل آماده می‌کند، که در واقع توانایی اجرای میزان وسیعی از کارها یا تخصص‌ها در یک زمینة خاص می‌باشد.هم‌چنین دانشجویان باید شرح بدهند که دارای چه مهارت‌های خاص غیر شغلی (مانند: تفکرات جنگی و تدابیر نظامی) می‌باشند و دانشجویان می‌توانند انتظار داشته باشند که پشت‌هایی را با توجه به مسئولیت‌های درجه‌بندی شده، رسمی و سازمانی خودشان، در دست بگیرند.همة دوره‌های تحصیلی (یا به عبارتی در اصطلاحات رسمی: تحصیلات) که قسمتی از ساختار تحصیلی را تشکیل می‌دهند، در مرکز ثبت رشته‌های شغلی، ذکر شده‌اهند. در حدود 700 رشته تا این تاریخ، ثبت شده است. اصولاً، هر یک از این رشته‌ها، می‌بایست در دو راه‌کرد آموزشی متفاوت ارائه گردند. این امر، در حال حاضر، شامل حال بیش از نصف رشته‌ها می‌شود.

از سال 1997، یک سری گزارش‌های مشاوره‌ای شغلی توسط شورای اجتماعی-اقتصادی، شورای آموزشی و شورای آموزشی شغلی بزرگسالان، منتشر شده است و فعالیت‌های مختلفی به منظور تقویت ساختار تحصیلی و آموزش شغلی، صورت گرفته است. گزارش‌های اوّلیه که با گزارشی از کمیتة مشاورة آموزشی-شغلی در پائیز 1999، همراه بود، تمرکز بیشتری را بر صلاحیت‌های اصلی (هسته‌ای) توصیه می‌کردند که در واقع این صلاحیت‌ها نشانگر احتیاجات کارفرمایان می‌باشد. این پیشنهاد توسط وزارت آموزش پذیرفته شد و به عنوان پایه‌ای برای برنامة پیشرفت ساختار تحصیلی که تحت نظر COLO طراحی شده بود، ارائه گردید.پروژه‌های راهنما در سال‌های 2000-2001 سازمان‌دهی شدند تا قابلیت اجرایی برنامه‌های صلاحیت شغلی و طرح‌های آموزشی را که در گزارش ACOA مطرح شده بود، ارزیابی کنند. در همان مان، ‌پوژه‌های برای ایجاد پیشرفت در صلاحیت‌های تابعیت مدنی و آموزشی، هدایت شدند. نتیجة این پروژه‌ها، نقش مهمی را درساختار سیستم آموزشی ایفا خواهد کرد.هدف دیگر، تمرکز روی آموزش فنی می‌باشد. تعداد دانشجویانی که رشته‌های فنی را انتخاب می‌کنند، کاهش یافته است، در حالیکه تقاضا برای کارمندان مهارت‌های فنی، زیاد می‌باشد. تکمیل ساختارهای آموزشی جزئی، در رشته‌های فلزکاری، مهندسی برق، تکنولوژی صنعتی و مدرن، با همکاری بین هیئت‌های ملّی مختلف و یا حتی با ایجاد ترکیبی یبن آن‌ها، مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

دوره های آموزشی

تحت قانون تحصیلات شغلی بزرگسالان، مرکز اجرایی هر مؤسسه، مقرراتی را در ارتباط با آزمون و تدریس، با توجه به رشتة ‌ارائه شده توسط آن مؤسسه، طراحی می‌کند. این مقررات، هدف‌های آموزشی و توسعه‌ای را مطرح می‌کنند که شامل موارد زیر هستند: شرایط فارغ‌النحصیلی –واحدهای آموزشی که تشکیل‌دهندة رشتة مربوطه هستند- محتوا و ترتیب رشتة مورد نظر که شامل راه‌کردهای یادگیری و محتوا و ترتیب آموزش عملی و بخش‌های مختلف آزمون‌ها، می‌باشد.شرایط فارغ‌التحصیلی، نشانگر انتظارات شامل کارهایی است که دانشجویان باید برای کسب تحصیلات مقطعی، انجام دهند.

سپس، کارفرمایان، مدرسان و دانشجویان، متوجه خواهند شد که چه دانش‌ها و مهارت‌هایی مورد نیاز می‌باشد و کدامیک از آن‌ها ارائه می‌گردند. روش‌هایسازما‌ن‌دهی آموزشی به خود مؤسسات بستگی دارد. این مؤسسات می‌توانند یرنامه‌های خود را برای رشته‌های گوناگون براساس شرایط فارغ‌التحصیل، طراحی کنند.هر رشته شامل آموزش عملی با توجه به حرفة مربوطه، می‌باشد. این آموزش عملی براساس قراردادی است که بین مؤسسه، دانشجو و سازمان‌های تأمین‌کنندة مکان‌های آموزشی، منعقد می‌شود.این قرارداد در واقع، حقوق و مقررات هر بخش را بیان می‌کند، که شامل موارد زیر می‌باشد:

به چه میزان ساعت‌های آموزشی، باید مقرر شود –چه برنامه‌هایی باید برای بازدیدهای دانشجویی وضع شود- چه شخصی از شرایط فارغ‌التحصیلی باید توسط دانشجویان در آموزش‌های عملی رشتة مربوطه، ایفا شود و چگونه باید مورد ارزیابی قرار گیرد.

در قانون آموزش شغلی و بزرگسالان، چیزی جز روش‌های آموزشی، تعیین نمی‌گردد و این امر بستگی به خود مؤسسات دارد که رشته‌های مختلف را سازمان‌دهی کنند و طوری به دانشجویان آمزش دهند که آن‌ها بتوانند مدرکی را کسب کنند.

ارزیابی تحصیلی

مقررات مربوط به تدریس و برگزاری آزمون‌ها، به وسیلة مرکز اجرایی هر مؤسسه طراحی می‌شود، که این مقررات موارد زیر را مشخص می‌کنند: محتوا و ترتیب رشته‌ها ارائه شده و آزمون‌هایی که بای برگزار شوند.قرارداد بین مؤسسه و دانشجو شامل مقررات نظارت بر دانشجویان می‌باشد که این مقررات دانشجویان را در این مورد، راهنمایی می‌کند که آیا آن‌ها می‌توانند به رشتة خود ادامه دهند یا بهتر است که رشتة خود را تغییر دهند.

هم‌چنین در قرارداد مربوط به آموزش‌های عملی، روش‌های ارزیابی دانشجویان در طول دورة آموزش، مطرح می‌گردد.

آزمون‌ها و مدارک

مؤسسات (مراکز آموزشی ناحیه‌ای)، دانشکده‌های تخصصی، مراکز آموزش کشاورزی و … برگزاری آزمون‌ها و اعطای مدارک مربوط به هر رشته را براساس شرایط فارغ‌التحصیلی در ساختار آموزشی، مقرر می‌کنند.این مدارک، شایستگی‌ها و صلاحیت‌های شخص را براساس دانش، فهم، مهارت، کاربرد و ایده‌های حرفه‌ای تخصصی او تشریح می‌کنند که در واقع این موارد تکمیل‌کنندة رشته‌هایی هستند که نیاز به نگاهی به آیندة شغلی در جامعه و در بعضی موارد احتیاج به کسب تحصیلات بالاتر، دارند.شرایط فارغ‌التحصیلی به مقاطع جزئی‌تری تقسیم می‌شود. هر مقطعی، نمایندة ترکیب شرایط فارغ‌التحصیلی می‌باشد، که در واقع، این مقاطع جزئی برای تشکیل واحدهای مستقل براساس تجربه‌های تخصصی رشتة مربوطه، مفروض شده است. به دانشجویانی که رشتة مربوطه را با موفقیت کامل به پایان رسانده‌اند، دیپلم تحصیلی اعطا می‌گردد. هم‌چنین بعد از اتمام هر دورة مقطعی، مدرکی مربوطه به آن دوره، ارائه می‌شود.

50% شرایط کلّی به‌علاوة یکی از شرایط مقطعی باید به وسیلة هیئتی که توسط وزیر آموزش، تعیین شده است، مورد ارزیابی قرار بگیرد. این ارزیابی خارجی، در واقع برای این است که مشخص شود، آیا محتوا و سطح آزمون‌های برگزارشده توسط مؤسسات با شرایط فارغ‌التحصیلی با شرایط فارغ‌التحصیلی مطابق بوده و آیا رویة برگزاری این آزمون‌ها، رضایت‌‌بخش بوده است یا خیر. هیئت‌های آموزشی شغلی ملّی، مسئول شرایط فارغ‌التحصیلی می‌باشند. هر هیئت دارای نمایندگان زیادی از مکان‌های مختلف می‌باشد، مانند: سازمان‌های مربوط به کارفرمایان، اتحادیه تجارت و بازرگانی، مؤسسات آموزشی و کمیتة آموزش و صنعت که خود شامل نمایندگانی از مراکز صنعتی و مؤسسات آموزشی می‌باشد.

پذیرش تحصیلی

شرایط پذیرش

تحت ساختار اصلاحی معرفی شده توسط قانون تحصیلات شغلی و تحصیلات بزرگسالان، هر فردی می‌تواند برای رشته‌هایی چون: دستیار آموزشی یا آموزش شغلی ابتدایی، نام‌نویسی کند. برای تحصیلات مذکور، هیچ شرایطی لازم نیست.

شرایط ورود به رشته‌های آموزش حرفه‌ای یا آموزش ضمن خدمت، موارد زیر می‌باشد:

مدرک سال سوم تحصیلات متوسطة شغلی (LBO) یا تحصیلات پیش-شغلی.مدرک سال سوم تحصیلات متوسطة عمومی

ورود به رشته‌هایی که در سطح تخصصی می‌باشند، از طریق تحصیلات آموزش حرفه‌ای برای همان شغل یا گروه شغلی، امکان‌پذیر می‌باشد.رشته‌های ضمن خدمت فقط برای اشخاصی که سنشان بیشتر از سن قانونی مدرسه می‌باشد، مجاز است.

مقررات و شرایط ورود

رشته‌های آموزش بزرگسالان فقط برای افراد بزرگسال ارائه می‌گردد، در واقع می‌توان گفت، افراد 18 سال به بالا که ساکن هلند هستند، می‌توانند وارد این رشته‌ها شوند

با توجه به تعداد افراد زیر 18 سال، در سال 1997، برای ورود به رشته‌های VAVO، این تصمیم اتخاذ شد که برای دوره‌ای موقت، تا حد امکان از قوانین سنی برای افراد 16 تا 17 سال، صرف‌نظرکنند.این دوره تا 31 دسامبر سال 2002 تمدید شده است.

مقاطع تحصیلی

تحت ساختار جدید، برای آموزش بزرگسالان، رشته‌ها در 6 مقطع مختلف ارائه می‌گردد. در بسیاری از موراد، این مقاطع مطابق با شروع مقاطع رشته‌های ساختار تحصیلی در آموزش متوسطه، می‌باشد.

KSE مقطع خوداتکاییKSE مقطع پیش-مقدماتیKSE مقطع مقدماتیKSE مقطع مقدماتی1 KSE مقطع مقدماتی 2KSE مقطع پیشرفته مقاطع 1 و 2 و 3 KSE آموزش در مهارت‌های ابتدایی را ارائه می‌دهند.

1-KSE به دانشجویان مهارت‌های ابتدایی را، برای عضویت در جامعه به طور کلی، آموزش می‌دهد. صلاحیت در این مقطع، شرط لازم برای ثبت‌نام در سطوح بالاتر می‌باشد.

2-KSE دانشجویان را، برای آموزش متوسطة شغلی در سطوح دستیاری، آموزش شغل‌های ابتدایی در مکان‌های کاری و رشته‌های معادل با آموزش نیروی انسانی، آماده می‌سازد.

3-KSE دانشجویان را برای رشته‌های آموزش متوسطة شغلی در سطح شغلی و رشته‌های معادل با آموزش سازمانی و آموزش نیروی انسانی، مجهز می‌نماید.

6 و 5و 4-KSE دانشجویان را برای رشته‌اهی VAVOدر یک یا چند زمینه، آماده می‌کند.

مقطع 4 برای MAVO مقطع 5 برای HAVO مقطع 6 برای VWO- در ساختار تحصیلی، برای زبان هلندی به عنوان زبان دوّم (NT2) 5 مقطع وجود دارد.

5 مقطع NT2 عبارتند از:

1-NT2 در این مقطع، دانش بسیار ابتدایی از زبان هلندی دارند. به مقداری که بتوانند به مقطع دوّم NT2 بروند.

2-NT2 دانشجویان دارای دانش مافی از زبان هلندی هستند و می‌توانند با جامعة هلندی مطابقت حاصل نمایند و خود را با رشته‌های آموزش شغلی در سطح دستیاری یا آموزش نیروی انسانی یا آموزش در مکان‌های کاری در همان سطح، تطبیق دهند.

3-NT2 دانشجویان دارای دانش کافی از زبان هلندی هستند و می‌توانند خود را با رشته‌های آموزش متوسطة شغلی در سطح مقدماتی یا حرفه‌ای و یا آموزش نیروی انسانی یا آموزش در مکان‌های کاری در همان سطح، مطابقت دهند.

4-NT2 دانشجویان دانش کافی از زبان هلندی دارند و می‌توانند رشته‌های آموزش متوسطة شغلی را، در سطح مدیریت بازرگانی یا در سطح تخصصی انتخاب کنند و یا برای تحصیلات حرفه‌ای در سطوح پیشرفته در دانشگاه ثبت‌نام کنند.

5-NT2 دانشجویان به زبان هلندی کاملاً وارد هستند و می‌توانند آن را به طور کامل با کمی لهجه، صحبت کنند.

وزیر آموزش ممکن است، به وسیلة دستورات وزارتی و اجرایی معین کند که، چه موضوعاتی باید در رشته‌های آموزش ابتدایی گسترده و رشته‌های که هدف ایجاد خود-اتکایی دارند، گنجانده شود.مقررات دیگری برای تأمین این رشته‌ها به وسیلة این موضوعات، وجود ندارد.

دورة های تحصیلی

مرکز اجرایی، هر مؤسسه، مقرراتی را برای آموزش و برگزاری آزمون‌ها، با توجه به رشته‌های ارائه شده توسط آن مؤسسه، وضع می‌کند. این مقررات، هدف‌های آموزش و توسعه‌ای را بیان می‌کنند، که این مقررات شامل موارد ذیل می‌باشند:

شرایط فارغ‌التحصیلی –واحدهای درسی که تشکیل‌دهندة رشتة مربوطه می‌باشند، محتوا و ترتیب هر رشته- محتوا و قسمت‌های مختلف آزمون‌ها-

رشته‌ها VAVO و رشته‌های زبان هلندی به عنوان زبان دوّم (NT2) زیرپوشش مقررات آموزش گاه‌ها قرار نمی‌گیرند.

رشته‌های VAVO تحت قوانین آزمون‌های آموزش متوسطه قرار می‌گیرند، در حالیکه تکمیلی رشته‌های زبان هلندی به عنوان زبان دوّم، توسط وزیر آموزش مقرر می‌شود.

رشته‌های VAVO شامل همة موضوعاتی می‌باشد که به عملکرد و قانون آموزش متوسطه، به استثنای تربیت‌بدنی اشاره دارد.در قانون آموزش شغلی و آموزش بزرگسالان، چیزی جز روش‌های تدریس و آموزش وجود ندارد. این موضوع، بسته به خود مؤسسات است که چگونه رشته‌ها و روش‌های آموزش را، سازمان‌دهی کنند تا دانشجویان بتوانند رشته‌های خود را با موفقیت تکمیل کنند.

ارزیابی تحصیلی

قرارداد بین مؤسسه و دانشجو شامل مقررات نظارت بر دانشجویان می‌باشد که این مقررات، دانشجویان را در این دوره راهنمایی می‌کند که، آیا آ‌ن‌ها می‌توانند به رشتة خود ادامه دهند یا بهتر است رشتة خود را تغییر دهند.

آزمون‌ها و مدارک

شرایط فارغ‌التحصیلی برای تعدادی از رشته‌های‌آموزش بزرگسالان، تنظیم گردیده است. این مدارک و شرایط بیان‌کنندة صلاحیت‌ها و شایستگی‌های شخص براساس دانش، فهم، مهارت، کاربرد و ایده‌های حرفه‌ای و تخصصی او می‌باشند، که در واقع این موارد تکمیل‌کنندة رشته‌هایی هستند که نیاز به نگاهی به آیندة شغلی در اجتماع و در بعضی موارد احتیاج به کسب تحصیلات پیشرفته‌تر، دارند.در سال1997، شرایط فارغ‌التحصیلی که توسط وزیر آموزش تأیید شده بود، برای رایج‌ترین رشته‌های آموزش بزرگسالان مانند: رشته‌هایی در سطوح ویژه به زبان هلندی، زبان هلندی به عنوان زبان دوّم، انگلیسی، ریاضیات و جهت‌یابی شغلی و اجتماعی، معرفی گردید.شرایط فارغ‌التحصیلی مستقلی برای VAVO وجود ندارد، با وجود اینکه سطوحی که باید در VAVO کسب شود با برنامة آزمون‌های MAVO، HAVO و VWO که هر ساله مورد اصلاح قرار می‌گیرد، مطابقت دارد.سال تحصیلی 1999-2000 شاهد تغییراتی در آزمون‌ها مطابق با دوّمین مرحلة اصلاحات در آموزش متوسط، بود. وزیر آموزش، ممکن است به وسیلة دستورات وزارتی مشخص کند که، چه مطالبی باید  در رشته‌های آموزش ابتدایی گسترده و رشته‌هایی که هدف ایجاد خود-اتکایی دارند، گنجانده شود. هم‌چنین وزیر آموزش ممکن است که صلاحیتها و شایستگی‌ها برای این دوره‌ها هیچ ترارکی دیگرجهت آوردن ماهیت دقیق دوره‌ها در این مقوله‌ها انجام نگرفته است. جایی که هیچ صلاحیت خروجی بوسیله وزیر گفته نمی‌شود، مراکز تربیت منطقه‌ای (ROCS regionaal opleidngen cent run) باید صلاحیتهای خود را فرمالیته و معمولی کند. گذشته از VAVO و زبان هلندی بعنوان یک رشته‌ی زبان دوّم، مواد درسی امتحانی برای دوره‌های آموزش بزرگسالان، بخشی از مقررات امتحانی و تدریس می‌باشد، یک مدرکی که عناصر مهم تدریس و امتحانی که برگزار می‌شود را بیان کند. این مقررات بوسیله قسمت دواری مؤسسه برای هر دوره که بوسیله مؤسسه پیشنهاد می‌شود طراحی می‌شود و شامل صلاحیتهای خروجی و محتوا و بخشهای امتحان می‌باشد.مقررات با دستور و حکمی در شورای دولتی امتحانات بیان می‌شود –مواد درسی بخشی از امتحان برای دوره‌های VAVO می‌باشد. دانش‌جویانی که امتحان را می‌گذرانند به آنها مدرک تحصیلی اعطاء می‌شود. یک گواهینامة تحصیلی برای هر بخش از یک امتحان داده می‌شود.

آموزش استثنایی

ساختار آموزشی

طبق آمارسال 1991، تعداد کل دانش‌آموزان ثبت نامی مراکز آموزش استثنایی بر 109000نفر و تعداد مدارس استثنایی بر 1004مدرسه بالغ می گردد.کودکانیکه از توانائیهای ذهنی، حسی وجسمی رنج می برند . پس از دورة دبستان، این دانش آموزان به دو دسته تقسیم می شوند :

. کودکانی که وارد مدارس عادی می شوند . کودکانی که در مدارس ویژه به ادامه تحصیل در رشته های هنرستانی یا متوسطه می پردازند . سن ورود از 6-3سالگی متفاوت است و پس از12سالگی دورة متوسطه تا حداکثر 20 سالگی ادامه می یابد. طرح« مدرسه روی متحد » جهت کاهش هزینه ها ازسوی دولت ارائه شده است .

تاریخچه

مدارسی برای بچه‌های با ناتوانی‌های روحی و حسی در هلند از قرن 19 وجود داشته است. از زمان معرفی اوّلین قانون آموزش اجباری در سال 1901 آموزش خصوصی به گسترش یافتی خود ادامه داده است (توسعه یافته است). در ملّی این سالها تعداد انواع مختلف مدارس خصوصی به عنوان تعریف آموزش خصوصی بطور فزاینده‌ای افزایش یافت.قانون آموزش ابتدائی 1920 هم مدارس متداول و رایج و هم مدارس خصوصی را اداره می‌کرد. در یکم آگوست 1985 قوانین جداگانه‌ای بای آموزش دبیرستان خصوصی و ابتدائی خصوصی در شکل قانون آموزش خصوصی (ISOUSO) وضع شد. آموزش ابتدائی متداول (basisonderwijs) بوسیله قانون آموزش ابتدائی 1981 اداره می‌شود.بعنوان بخشی از سیاست «با هم به مدرسه رفتن» (WSNS) ثلاثهای جهت از بین بردن تقسیم بین آموزش ابتدائی خصوصی و عادی انجام شد. این اقدام به معرفی قانون آموزش ابتدائی جدید (basisonderwijs) منتهی شد که آموزش ابتدائی خصوصی برای بچه‌ها با مشکلات رفتاری و یادگیری (LOM-leer-en opvoedingsmoeilijiceden)، بچه‌های با مشکلات یادگیری (MLK-moeilijk lerende aiederen)، بچه‌های پیش‌دبستانی با مشکلات پیشرفتی (DBK- in han ontwikketing bedreigde kieuters)، بخوبی آموزش ابتدائی عادی را راهنمایی و اداره می‌کنند.همه انواع دیگر مدارس خصوصی که در قانون مقدماتی آموزش خصوصی قدیم لیست‌بندی شده بود (مانند گروه مدارس 3/2) از یکم آگوست 1998 بوسیله قانون مراکز مهارت (تخصص) (WEC) اداره می‌شود. آموزش خصوصی دبیرستان (speciaal voor tgezet onderwijs) برای بچه‌های با مشکلات رفتاری و یادگیری (LOM) و بچه‌های با مشکلات یادگیری (MLK)، اکنون بر عهده قانون آموزش دبیرستان می‌باشد.

خط مشی قانونی

مدارس استثنایی گروه 3/2 سابق، مانند مدارس دانش‌آموزان کمتر، یا بطور جزیی مشکل شنیداری دارند، دانش‌آموزان با نابسامانی جدی گفتاری، بچه‌های دارای عیب و نقص بینایی، بچه‌های ناتوانائیهای با بیماریهای مزمن، بچه‌ها که مشکلات جدی یادگیری دارند، بچه‌هایی که شدیداً تضعیف شده‌اند، بچه‌های مدارس ضمیمه شده به مؤسسات پیش‌دانشگاهی و بخش‌ها دارای نقص و عیب چند جانبه، از سال 1998 بوسیله قانون مراکز مهارت و تخصص (WEC) کنترل و اداره می‌ِوند. این فصل انواع آموزش که برعهده این (speciaal onderwijs) می‌باشد را بحث می‌کند.قانون مراکز مهارت و تخصص (WEC) اهداف آموزش خصوصی را تعریف می‌کند، مقوله‌های مختلف آموزش خصوصی را بیان می‌کند و شامل مقرراتی می‌ِود که سازمان تدریس (محتوا- کیفیت و طرح مدرسه، بروشور مدرسه، راه و روش شکایات) را کنترل اداره می‌کند آن همچنین موقعیت کارکنان، دانش‌آموزان پذیرش، و والدین را تنظیم می‌کند و شامل آمادگی‌ها سرمایه‌گذاری و تعیین و نزدیکی مدارس می‌باشد. یکی از مقررات اجرایی مهم مربوط به آموزش خصوصی دستور تعیین کارکنان می‌باشد (قانون مراکز تخصص و مهارت)، این بار سرمایه‌گذاری کارکنان ارتباط دارد.

انواع مدارس

آموزش استثنایی (speaciaal onderwijs) در مدارسی که یا برای گروه سنی ابتدائی یا برای گروه سنی دبیرستان یا برای هر دو فراهم می‌شود وجود دارد. آن بوسیلة قانون مراکز مهارت و تخصص اداره می‌شود و به مدارسی تقسیم‌بندی می‌شود.

بچه‌های که بطور جزیی مشکل شنیداری دارند.بچه‌های دارای اختلالات شدید گفتاری که در یکی از مقوله‌های بالا قرار دارند.بچه‌های دارای نقص و عیب بینایی.بچه‌های که ناتوانائیهای جسمانی بینایی. بچه‌های که بیماریهای مزمن دارند (LZK).بچه‌های که مشکلات شدید و جدی یادگیری دارند (ZMLK). بچه‌های که بطور جدی ناسازگاری دارند (ZMOK).

بچه‌های که در مدارس ضمیمه شده به مؤسسات پیش‌دانشگاهی می‌باشد (یعنی: مؤسساتی که با دانشگاه هلندی و مؤسسات دیگر به مدارس خصوصی کمک می‌کند همکاری دارند).

بچه‌های با نقصهای چندگانه.

اقدامات آموزشی

اخیراً گامهای جهت ادغام کردن و روی هم گذاشتن مهارت و تخصص مدارس استثنایی مراکز مهارت ناحیه‌ای با یک دیدگاه همکاری افزایش یابنده (صعودی) نه تنها برای مدارس خصوصی بلکه همچنین با مدارس رایج و عادی برداشته شده است. از سال 1991 سیاستی جهت متحد کردن و هماهنگ بچه‌ها با نیازهای خصوصی در مدارس ابتدائی عادی، تحت یک شعار «با هم به مدرسه رفتن» (WSNS) هماهنگ شده است.مدارس استثنایی بعنوان بخشی از یک کنسرسیوم مدارس ابتدائی عادی و یک یا چند مدرسه خصوصی جهت ایجاد کردن مهارت و نظارت سیار کار خواهند کرد تا اینکه دانش‌آموزان –نیازهای خصوصی بتواند در مدارس عادی باقی بمانند. یک شبکه سرتاسری چنین مراکزی تا یکم آگوست 2002 مناسب خواهد بود.از سال تحصیلی 99/1998، مدارسی با دانش‌آموزان دارای مشکلات رفتاری و یادگیری (LOM- leer- en opoedingsmoeilijkh) بچه‌های دارای مشکلات یادگیری (MLK- moeilijk lerende kinderen) و بچه‌های پیش‌دبستانی با مشکلات پیشرفتی (OBK- in hun ontwikkeling bedreigde kieuters) بعنوان مدارس استثنایی برای آموزش ابتدائی یا مدارس استثنایی گروه 1 (speciaal basisonderwijs) شناخته شده‌اند. این مدارس هم‌اکنون بوسیله قانون آموزش ابتدایی (basisonderwijs) اداره می‌ِود

مدارس دبیرستان خصصی سابق برای بچه‌های با مشکلات رفتاری یا یادگیری (VSO, voortgezet speciaal onderwijs –LOM) خصوصی گروه (1) (speciaal voorgezet onderwijs) و تحت کنترل قانون امزش دبیرستان (voortgezet onderwijs) شناخته می‌شود.

قوانین بودجه‌های شخصی (LGF) به والدین بچه‌های دارای با اختلالات و نقص عضو اختیار انتخاب بین یک مدرسه خصوصی و یک مدرسه عادی برای بچه‌هایشان خواهد داد. این سیستم سرمایه‌گذاری جدید در یکم آگوست 2002 معرفی شد. بچه‌های که بخاطر یک ناتوانی روحی و حسی و جسمانی به امکانات خصوصی نیاز دارند به آنها یک بودجه شخصی اعطاء خواهد شد. منابع اضافی مورد نیاز بچه با اختلال و ناتوانی روحی و جسمانی همراه، بچه‌های باشد حتی اگر بچه‌ها به یک مدرسه عادی بود. هدف بودجه پرداختی کردن برای هزینه‌های تجهیزاتی و کارمندی و هر سازگاری و هماهنگی که ممکن است جهت برخورد کردن با نیازهای بچه ضروری است می‌باشد، بچه‌ها بر طبق یک مجموعه از معیارهای ملی بوسیله گروه مستقل که به وسیله مرکز مهارت ناحیه‌ای تعیین می‌شوند، ارزشیابی خواهند شد (یک کنسرسیوم مدارس استثنایی) تا اینکه تعیین کند آیا آنها برای یک چنین سرمایه‌گذاری مناسب می‌باشد یا نه. یک کمیته نظارتی ملی به ارزشیابی بچه‌ها با نیازهای خصوصی بوسیله این مراکز نظارت خواهد کرد. بودجه شخصی به مدرسه‌ای که والدین روی کمک که بچه‌ها دریافت می‌کنند موافقت می‌کنند اختصاص داده می‌شود. مدارس می؛ ‌تواند این پول را جهت پرداخت کردن به کمک اضافی برای بچه استفاده کنند برای

مثال در شکل مواد تدریسی اضافی یا تعلیم نیازهای خصوصی برای معلمان. یک طرح آموزش فردی برای بچه طراحی خواهد شد، که بوسیله مدرسه و والدین در انتهای سال تحصیلی ارزشیابی خواهد شد. قانون آموزش اجباری بطور خیلی جدی برای بچه‌های ناتوان روحی بکار می‌رود. آنها اولاً مجبور هستند بوسیله یک گروه مستقل قبل از اینکه از مدرسه رفتن اجباری بتوانند معاف شوند ارزشیابی ی‌شوند.

نظارت آموزشی

نظارت سیار مستلزم تهیه کمک اضافی جهت قادر کردن دانش آموزان با نیازهای خصوصی به منظور شرکت در یک مدرسه‌ عادی می‌باشد. این کمک بوسیله معلمان مدارس استثنایی تأمین می‌شود و نه تنها به شاگرد بلکه همچنین به کارکنان مشاوره‌ای در مدرسه‌ عادی تمرکز دارد. نظارت سیار از یکم آگوست 2002 از بودجه‌های شخصی که به بچه‌ها با نیازهای خصوصی اعطاء می‌شود. سرمایه‌گذاری خواهد شد. اصطلاح تعلیمات شکافته به مسئولیت مرتب کردن بخشی از مواد درسی دانش آموزان در مدارس دبیرستان‌های خصوصی که در مدارسی که آموزش دبیرستان قبل شغلی، تعلیم عملی و حمایت یادگیری، یا در مؤسسات آموزش بزرگسالان و فنی و حرفه‌ای آموخته می‌شود رجوع می‌کند. تعلیم شکافته نقش انتقال از آموزش دبیرستان خصوصی به آموزش دبیرستان عادی را بازی میکند.

پذیرش تحصیلی

شرایط پذیرش

حداقل سنی می‌تواند در آموزش خصوصی پذیرفته شود متفاوت می‌باشد.بچه‌ها دارای نقص عضو شدید: 6:

بچه‌های دارای مشکلات یادگیری شدید:؛ (5/4) سایر بچه‌ها: 3.محدوده سن بالا برای آموزش دبیرستان خصوصی 20 سال می‌باشد.

بچه‌های که ممکن است به یک مدرسه خصوصی (speciaal onderwijs) پذیرفته شوند یک دوره‌ای تعیین می‌شود که آنها به نحوه برخورد آموزش نیاز دارند. یک هیئت ارزشیابی که بوسیله مقام واجد شرایط (هیئت مدیره مدرسه) یا بوسیله مقامات واجد شرایط یک گروه مدرسه تعیین و انتخاب میِ‌شود تا ارزشیابی کند که آیا بچه برای پذیرش در نوع مدرسه‌ای که ذکر شد شایسته است یا نه.

هیئت ارزشیابی همچنین پیشنهاداتی که مربوط به نظارت دانش آموزان فردی در طول دوره‌شان در مدرسه با یک دیدگاه ضمانت مناسب‌ترین پیشرفت هر بچه را مبذول می‌کند.

در انتهای هر سالی تحصیلی هیئت مدیره یک گزارشی که بیان می‌کند که آیا یک بچه بایستی به یک دبیرستان و مدرسه ابتدائی عادی یا یک مدرسه خصوصی برای آموزش دبیرستان و ابتدایی (دبیرستان و ابتدایی خصوصی گروه یک) یا یک نوع دیگر مدرسه خصوصی منتقل شود را طرح می‌کند.هیئت مدیره (در هر موردی) باید شامل یک روانشناس یا متخصص آموزش و یک کارگر اجتماعی و یا دکتر بخوبی مدیر مدرسه باشد. در مورد مدارسی که دارای بچه‌های کر و بچه‌هایی که بطور جزیی شکل شنیداری دارند مدرسه همچنین شامل یک متخصص شنوایی منسج می‌باشد.

گروه بندی مدارس

گروه‌بندی مدارس استثنایی آزاد می‌باشد تا اینکه کلاسهایشان را همانطوری که می‌خواهند سازمان‌بندی کنند. کلاسهای مدارس استثنایی کوچکتر و کمتر از مدارس عادی می‌باشد (حدوداً 15 نفر در یک کلاس) و ممکن است شامل بچه‌ها با سنین متفاوت باشد. هم سن و هم سطح بچه‌ها به حساب آورده می‌شود. اندازه کلاس تا اندازه‌ای به نوع آموزش خصوصی (speciaal onderwijs) بستگی دارد.

برنامه های آموزشی

از جمله مهمترین برنامه های آموزش استثنایی میتوان از موارد ذیل نام برد :

زبان هلندی، تاریخ (شامل سیاست)، جغرافیا، مطالعات اجتماعی، ریاضیات و علم حساب، موزیک، طراحی، صنایع دستی، تربیت بدنی

دوره تحصیلات همچنین باید حداقل شامل دو رشته باشد که در مدارس معمولی برای آموزش دبیرستان قبل از شغل ‌(VMBO) و آموزش دبیرستان عمومی عالی (HAVO) و آموزش پیش‌دانشگاهی (VWO) و سایر رشته‌های که ذکر شد تدریس می‌شود.

زبان تعلیم و تربیت بهر حال هلندی می‌باشد. مدارسی که در استان فریزلند  (Friesland) می‌باشند همچنین زبان فریزی را تدریس می‌کنند و ممکن است سایر رشته‌ها بخوبی به زبان فریزی تدریس کنند. بچه‌های که هلندی نیستند ممکن است مرتباً با زبان‌ مادری‌شان به منظور کمک کردن به آنها جهت جا افتادن تدریس می‌شود. دروس در اقلیت زبانها می‌توانند بوسیله مدارس استثنایی تهیه و تدارک و ارائه شوند، اما باید ساعات مدرسه معمولی بیرونی را رعایت کنند. (در ساعات معمولی بیرون باشد) زبانهای خانگی(موظفی) بچه‌ها در سالهای اول تا چهارم می‌تواند استفاده شود تا دانش‌آموزان بتوانند دوره تحصیلات را دنبال کنند. برای مثال هنگامی تدریس زبان، ریاضی و جغرافی.هر مدرسه باید یک طرح مدرسه داشته باشد، که هر 4 سال به روز می‌شود (روزآور می‌شود) که این طرح گامهای برداشته شده جهت کنترل کردن و بهبود بخشیدن کیفیت و نشان دادن سیاست مدرسه بر روی موضوعات آموزشی، بیمه کیفی داخلی و کارکنان را توصیف می‌کند. از طریق این سند، مدرسه سیاستهایش را به هیئت بازرسان گزارش میکند. یک طرح مدرسه ممکن است یک یا چند مدرسه ابتدایی متداول (basis onderwijs) و مدارس استثنایی آموزش ابتدایی (speciaal basis onderwijs) و یک یا چند مدرسه دیگر که همان (هیئت مدیر مدرسه) اختیار واجد شرایط را سهیم می‌باشند را گزارش کند. آن باید بوسیله شورای مشارکت تصویب شود. بروشور مدرسه، که باید هر سال روزآور شود، شامل اطلاعاتی برای والدین و دانش آموزان در مورد آنچه در مدرسه می‌گذرد، اهداف‌اش و نتایجی که بسدت می‌آید می‌باشد. آن همچنین جزئیاتی در مورد کمک و اعانه داوطلبانه والدین و حقوق و تعهدات والدین و دانش‌آموزان می‌دهد. بروشور باید قبل از انتشار بوسیله والدین، کارکنان‌ و دانش‌آموزان به تصویب برسد.حق اعتراض، فرصتهای موجود برای شرکت در تصمیم‌گیری و مدیریت مدرسه را تکمیل می‌کند. هیئت مدیره مدرسه بوسیله قانون مستلزم طرح کردن یک آئین‌نامه شکایات می‌باشد. هر قدر سه باید همچنین یک کمیته (گروه) شکایات با یک رئیس جلسه، مستقل باشد.

آموزش معلمان استثنایی

معلمان واجدشرایط مدرسه ابتدایی (basis onderwijs) می‌توانند در مدارس استثنایی (spciaal onderwijs)  تدریس کنند. همچنین یک دوره مجزا و جداگانه در آموزش خصوصی با یک بار مطالعه 42 واحد برای فارغ‌التحصیلان دوره‌های آموزش عالی به ارزش 168 واحد وجود دارد، مؤسساتی که این دوره‌ها را ارائه می‌دهند ممکن است تصمیم بگیرند که چه کسی را بپردازند. بطور عملی این شامل فارغ‌التحصیلان دوره تربیت معلم مدرسه ابتدایی می‌باشد. با توجه به زمینه کاری انتخابی شده، تخصصی کردن و بدست آوردن یک گواهینامه آموزش خصوصی با پشت‌نویسی مرتبط ممکن است. همچنین فرصتهای بسیار زیاد برای تربیت ضمن خدمت وجود دارد مراکز معلمان در مدارس استثنایی از این مزیتها بهره‌مند می‌شوند. علاوه بر معلمان مدرسه خصوصی و ابتدایی همه فن ‌حریف، مدارس استثنایی (speciaal onderwijs) همچنین ممکن است متخصصان درسی جهت تدریس زمینه‌های خیلی جزیی دوره تحصیلات و حمایت کردن معلمان مانند روانشناسان آموزشی، معلمان جبرانی و روان درمانگران گفتاری استخدام شوند.

اهداف عمومی

مدارس استثنایی برای بچه‌های که به نحوه برخورد آموزشی خصوصی نیاز دارند تهیه و تأمین می‌شود. تدریس با استعداد بالقوه پیشرفت بچه هماهنگ و اکتساب دانش، علم ضروری توأم با مهارتهای جسمانی، فرهنگی، اجتماعی دریک فرآیند همیشگی پیشرفت می‌باشد. هدف توانمندی ضمن اکثر دانش‌آموزان به مقدار ممکن جهت برگرداندن به آموزش عادی (دولتی) می‌باشد. تدریس باید حقیقی که دانش‌آموزان در یک جامعه چند فرهنگی دارند رشد می‌کنند را منعکس کند.

دورةها و متدهای آموزشی

هدف آموزش خصوصی (speciaal onderwijs) ارتقاء دادن پیشرفت عواطف، عقل و خرد و خلاقیت و اکتساب علم و دانش ضروری توأم با مهارتهای جسمانی و فرهنگی و اجتماعی می‌باشد. مدارس استثنایی (speciaal onderwijs) آزاد هسنتد تا هر روش تدریس که دوست دارند را استفاده کنند. محتوا تدریس روشهای تدریس و مواد درسی تدریس بوسیله دولت تعیین نمی‌شود. مواد درسی تدریس جزء ویژگیهای مدرسه نی‌باشد. در هلند، تولید، توزیع و فروش مواد درسی آموزشی یک فعالیت تجاری به حساب می‌آید. مرکز اطلاعات مواد درسی آموزشی ملی (NICL) یک راهنمای مصرف‌کننده برای مواد درسی آموزشی که بتوانند استفاده کنند تا محصولات جدید موجود را مقایسه کنند تولید می‌کند.

ارزیابی تحصیلی

مقام واجد شرایط (هیئت مدیره مدرسه) گزارشهایی در مورد پیشرفت هر دانش‌آموز، یا به والدین دانش‌آموز یا، در موردی دانش‌آموزانی که سن آنها بالای 18 سال می‌باشد که بطور قانونی واجد شرایط می‌باشند، به خود شاگرد داده می‌شود، منتشر می‌شود.

هیچ قانونی برای دانش‌اموزانی که به سال بعد راه می‌یابند و آنهائی که نمی‌تواند وجود ندارد. مدارس انفرادی آئین‌نامه‌ای برای طرحهای مدرسه فروش دارد.

هنگامیکه یک شاگرد مدرسه را ترک می‌کند، رئیس مدرسه، با مشورت معلمان و هیئت ارزشیابی، یک گزارش به نفع مدرسه جدید بچه (onderwijs kundig rapport) می‌نویسد. هبئت ارزشیابی ممکن است بخاطر این هدف از بچه دوباره امتحان بگیرد. دانش‌آموزانی که به دبیرستان راه پیدا می‌کنند (voortgezet onderwijs) جهت ارزشیابی کردن هم در سطح دستیابی‌شان و هم در پیشرفت روحی و جسمانی‌شان گزینش می‌شوند. نتیجه تا اندازه معین می‌کند که به چه نوع مدرسه آنها بروند. با توجه به سن و صلاحیت قانونی شاگرد، یک کپی از گزارش هم به والدین و هم به بچه فرستاده می‌شود. دانش‌آموزان‌ دبیرستان خصوصی (speciaal voortgezet onderwijs) ممکن است، با توجه به درخواست والدین یا شاگرد، امتحان ترک مدرسه به مدارس رایج را بدهد.

اهداف  آموزشی

از جمله مهمترین اهداف آموزشی مراکز آموزش استثنایی میتوان به موارد ذیل اشاره نمود :

. تعلیم کودکانیکه به دلیل انواع معلولیت، نیاز به یاری بیشتر در روند تعلیمی دارند . همکاری میان مدارس استثنایی و عادی در تذمین معلم مدرسه  ورود به مدرسة عادی و آموزش همزیستی با دیگران

تقسیم بندی کودکان استثنایی

 ناشنوا . نابینا . معلولین جسمی . معلولین ذهنی . معلولین ذهنی – جسمی. کودکان مواجه با مشکلات رفتاری . کودکان مواجه با مشکلات تعلیمی . پیش دبستانیهای مواجه با مشکلات رشدی

جهت گیری آموزشی

از جمله مهمترین جهت گیریهای نظام آموزش استثنایی هلند میتوان به موارد ذیل اشاره نمود :

. هدایت کودکان ناتوان به سمت مدارس عادی . کاهش هزینه ها . استفاده از معلمان مدارس عادی برای آموزش.آموزش همزیستی یا طرح « مدرسه روی متحد » همراه با کودکان عادی . تعیین جایگیری صحیح کودکان ابتدایی توسط کمیسیون نظارت بر دانش آموزان

آموزش معلمان

آموزش مقدماتی

دوره‌های تربیت اولیه معلمان برای انواع مدارس مختلف، بخشی از آموزش عالی (hoges onderwijs) می‌باشد.بعضی از آنها در مؤسسات آموزش حرفه‌ای عالی آماده می‌شوند (HBO) و بعضی در صورت‌های مختلف تمام-وقت، پاره-وقت و دو وجهی (کار و تحصیل) در رشته‌های تربیت-معلم HBO، برای تحصیلات مقدماتی، تخصصی (دوره‌های بعد از لیسانس)، متوسطه (مدرک پایة 1 یا 2)، وجود دارد.هم‌چنین رشته‌هایی دانشگاهی به صورت تمام-وقت که مربوط به آموزش دبیران مدارس متوسطه می‌باشد، ارائه می‌گردد (رشته‌های (ULO ورود به این رشته‌ها فقط برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مجاز می‌باشد.

رشتة آموزش مدرسان مدارس متوسطه، در همة‌ زمینه‌ها در مدارس متوسطه، ارائه می‌گردند و دانشجویان می‌توانند در یک زمینه، صاحب تخصص شوند. مدرسان پایة 2، شرایط لازم برای تدریس در زمینه‌‌های زیر را دارا هستند:

3 سال اولیة HANO وVWO و همة سال‌های VMBO و تدریس در آموزش متوسطة شغلی.

مدرسان پایة 1، واجد شرایط برای تدریس در همة زمینه‌ها در سطح آموزش ابتدایی، آموزش استثنایی و آموزش بزرگسالان، می‌‌باشند. بیشتر معلمان در مدارس استثنایی، دارای مدرک بالاتر از لیسانس هستند، که این مدرک مربوط به آموزش در مدارس استثنایی می‌باشد، البته داشتن این مدرک برای معلمان اجباری نیست.

خط مشی قانونی

در حال حاضر، یک لایحة قانونی در سیستم استاد- کارشناس bachelor-master وجود دارد؛ اگر  این لایحه تصویب شود، سیستم جدید در سال 2002، در سطح آموزش عالی، معرفی خواهد شد. هم‌چنین پیشنهادهای مربوط به رشته‌های تربیت-معلم در مقاطع بالاتر از لیسانس، می‌بایست که مورد ارزیابی قرار گیرد.

آموزش معلمان مدارس ابتدایی

رشته‌هایی در ارتباط با آموزش معلمان ابتدایی، به صورت‌های تمام-وقت، پاره-وقت و دو وجهی (کار و تحصیل) ارائه می‌گردد. همة‌ رشته‌ها دارای بارآموزش، متشکل از 168 واحد تحصیلی، می‌باشند. (معادل با 4 سال تحصیل) اما، این امکان وجود دارد که دانشجویان براساس معلومات سابق تحصیلی و آموزش خود یا مهارت‌هایی که در مکان‌های دیگر کسب کردند، مشمول معافیت تحصیلی شوند. بنابراین، عملاً، مؤسسات می‌توانند رشته‌هایی همانند رشته‌های استاندارد، با دوره‌ای کوتاه‌تر، ارائه دهند.فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها دارای شایستگی کامل برای تدریس همة مطالب بر همة گروه‌های سنی (4 تا 12 ساله)، در سطح ابتدایی می‌باشند. هم‌چنین، این صلاحیت را دارند که به تدریس در آموزش استثنایی و آموزش شغلی و بزرگسالان، بپردازند.رشته‌ای در آموزش استثنایی با مدرک بالاتر از لیسانس و بار تحصیلی 42 واحدی، نیز وجود دارد.تقریباً، همة معلما فارغ‌التحصیل که مایل به تدریس در آموزش استثنایی هستند، رشتة مذکور را انتخاب می‌کنند، البته این امر برای معلمان اجباری نمی‌باشد.

تاریخچه

تا زمان معرفی قانون آموزش ابتدایی 1981، در سال 1985، 2 صورت جداگانه برای آموزش معلمان وجود داشت:رشته‌هایی برای معلمان مهدکودک (4 تا 6 ساله)آموزش برای معلمان ابتدایی در «فرهنگستان آموزش معلمان ابتدایی» : (6 تا 12 ساله)

در مدارس ابتدایی جدید، دو رشتة سابق آموزش معلمان مهدکودک و معلمان ابتدایی، به کمک رشته برای آموزش معلمان مدارس ابتدایی در سطح HBO، تبدیل شده است.

خط مشی قانونی

نظارت بر آموزش معلمان مدارس ابتدایی، توسط قانون آموزش عالی و تحقیقات، که در واقع در سال 1993 اجرا شد، انجام می‌شود.

نهادهای مرکزی

رشته‌های آموزش معلمان ابتدایی، توسط مؤسسات HBO ارائه می‌گردد، که در واقع، این مؤسسات از طریق ایجاد آموزش خصوصی، اداره می‌شوند. رشته‌هی مربوطه، توسط دولت، سرمایه‌گذاری می‌شوند.مرکز اجرایی هر مؤسسه، مسئول بیمه‌نامة کارکنان خود می‌باشد که این بیمه‌نامه شامل موارد زیر است:استخدام- گزینش- کار

مؤسسات آموزشی

رشته‌های آموزش معلمان ابتدایی، در واقع رشته‌های آموزش عالی و حرفه‌ای در مؤسسات چند بخشی HBO و در دانشکده‌های آموزش معلمان ابتدایی، می‌باشند.در مجموع، 30 مؤسسه HBO، رشته‌های آموزش معلمان ایتدایی را ارائه می‌دهند، که بعضی از این مؤسسات دارای شعبه‌های مختلف در مکان‌های متفاوت، می‌باشند.

پذیرش تحصیلی

متقاضیان به رشته‌های HBO مربوط به آموزش معلمان ابتدایی، می‌بایست دارای مدرک HAVO )تحصیلات متوسطة عمومی) یا VWO )تحصیلات پیش0دانشگاهی) یا MBO ) تحصیلات متوسطة ) شغلی9 باشند.متقضیان 21 سال به بالا که مدارک مورد نیاز را ندارند، می‌توانند از طریق آزمون ورودی که به صورت شفاهی برگزار می‌شود، وارد این رشته‌ها شوند. هیچ نوع محدودیت احصیلی از طرف دولت بر تعداد مکان‌های آموزش وجود ندارد.

دورة های آموزشی

برای رشته‌های آموزش معلمان ابتدایی، مقرراتی مرتبط با محتوای برنامة آزمون‌ها و شرایط فارغ‌التحصیلی، وجود دارد. صلاحیت‌ها و شایستگی‌های مدارس ابتدایی (مراکز آموزش معلمان ابتدایی) در قوانین تدریس و برگزاری آزمون‌ها که توسط مؤسسات مطرح شده‌اند، تنظیم می‌؛ ردند. هیچ نوع مقررات قانونی در ارتباط با دورة تحصیلی وجود ندارد. فقط دستورات، ساختار و روش‌ها، که در واقع زمینة مقررات تدریس و برگزاری آزمون‌ها می‌باشند، توسط قانون مقرر می‌شوند. مؤسسات HBO، یک دورة تحصیلی معمولی را طراحی کرده‌اند که حدود %70 از طرح کلی را پوشش می‌دهد. البته اجرای این طرح، بر طبق قانون، اجباری نیست.اما برای رشته‌های آموزش معلمان ابتدایی، مقرراتی در ارتباط با محتوای برنامة آزمون‌ها و شرایط فارغ‌التصحیلی، وجود دارد. شراط و ویژگی‌هایی تنظیم شده است، که اتنظار می‌رود معلمان مدارس ابتدایی کار، آن‌ها را داشته باشند، هم‌چنین، مؤسسات موافقت کردند که این شرایط و ویژگی‌ها را در دورة تحصیلی خود، درج کنند. این ویژگی‌ها و شرایط مرتبط با موارد زیر می‌باشند: موضوع و محتوای زمینه‌های آموزشی –صلاحیت‌های عمومی در ارتباط با نحوة رفتار با دانش‌آموزان و مهارت‌های دیگر.

معیارهای مربوط به این ویژگی‌ها، در موقع مناسب، توسط قانون وضع خواهد شد. بنابراین، مؤسسات مجبور خواهند شد که دانشجویان را برای سازش با این معیارها، تعلیم دهند.

سپس، مقررات مربوط به برنامة آزمون‌ها و شرایط فارغ‌التحصیلی. دیگر قابل اجرا نخواهند بود. اگر چه دولت از طریق قانون، حق وضع مقررات بر ترتیب رشته‌ها را دارد ولی هنوز برای انجام این امر، برگزیده نشده است.دوره  آموزشی برای هر رشته 168 واحد تحصیلی (4 سال تحصیلی) می‌باشد. یک واحد، معادل با یک هفته آموزش(40 ساعت آموزش( می‌باشد که از دروس جزوه‌دار و آموزش مستقل و مجزا تشکیل شده است.هر سال تحصیلی دانشگاهی متشکل از 42 هفته می‌باشد.رشته‌ها از 2 بخش پایه (42 واحد) و بخش اصلی تشکیل شده‌اند. برای رشته‌های تمام-وقت،   بخش 1 سال به طول می‌انجامد و بخش اصلی 3 سال طول می‌کشد.عملاً، دورة رشته‌ها با یکدیگر متفاوت می‌باشد و این امر به عواملی دارد، از جمله: مدارک و معلومات سابق دانشجویان و مهارت‌هایی که آن‌ها، سابقاً در مکان‌های دیگر کسب کرده‌اند.تمرین عملی تدریس یکی از عوامل مهم و اجباری در آموزش معلمان ابتدایی می‌باشد.عمل تدریس، یکی از عوامل مهم آموزش معلمان ابتدایی می‌باشد. دانشجویان، در زمینه‌ای که نهایتاً قصد دارند در آن کار کنند، آموزش ‌های عملی می‌بینند و این آموزش ‌ها برای آن‌ها. الزامی می‌باشد.مقررات مربوط به تدریس و برگزاری آزمون‌ها، باید نحوة سازمان‌دهی آموزش عملی تدریس را از طریق قانون، معین کند. در حدود  از رشتة مربوطه، به دوره‌های تدریس عملی اختصاص دارد، که این امر از سال اوّل آغاز می‌گردد. تدریس عملی، به طور عمده در مدارس ابتدایی و استثنایی، انجام می‌ود. پست معلم کارآموز (LIO) در آگوست 2000، در مدارس ابتدایی، بعد از یک دورة آزمایشی 2 ساله، معرفی گردید.دانشجویان سال آخر، می‌توانند تحت قرارداد آموزش و استخدام، برای یک دورة محدود و به صورت پاره-وقت استخرام شوند)کمتر از 1 سال تحصیلی) معلم کارآموزهمة وظایف و کارهای یک کارمند معمولی را انجام می‌دهد که شامل گفتگو با اولیا از طریق گزارش‌های خانجگی و مباحثه‌ای نیز می‌باشد.سطح نظارت کم می‌باشد، که این موضوع باعث می‌شود که انتقال مطالب از دانشجو به معلم رسمی‌تر باشد و مؤسسات آموزش معلمان بهتر می‌توانند از اوضاع و جریانات پیشرفت در آموزش آگاه شوند.

ارزیابی تحصیلی

یک معلم ابتدایی شایسته و با صلاحیت، می‌تواند همة موضوعات را به همة گروه‌های سنی، درس دهد.اما از سال 2001، آن‌ها فقط می‌توانند در سال‌های اوّل و دوّم تربیت بدنی را تدریس کنند. هم‌چنین، مدارس می‌توانند، معلمانی ویژه را منصوب کنند که دارای مدرک آموزش متوسطه در زمینه‌های زیر هستند:

تناسب حواس- تربیت بدنی- نقاشی- موسیقی- کارهای دستی- تناسب حرکات بدنی – زبان انگلیسی- زبان فریزی و زبان‌های اقلیت

برای تکمیل دورة آموزش معلمان ابتدایی، دانشجویان باید 168 واحد تحصیلی به علاوة آزمون‌های مربوطه را، پشت سربگذارند. کسانیکه این دوره را تکمیل کرده‌اند، مدرک آموزش عالی و حرفه‌ای را دریافت می‌کنند. این مدرک معمولاً موارد ذیل را معین می‌کند: رشتة مربوطه –قسمت‌های مختلف آزمون‌ها و مدرک مربوط به تدریس و آموزش-

معضلات اساسی

مدارس ابتدایی، با کمبود کارمند مواجه هستند، این موضوع می‌تواند ناشی از عوامل زیر باشد:

سن نیروی کار (بازنشستگی آموزگاران در سنین بالا)، رویة‌ کاهش تعداد دانش‌آموزان در کلاس‌ها، تغییرات زیستی (افزایش تعداد دانش‌آموزان، کاهش نیروی جوان، در نتیجه کاهش تعداد داوطلبان ورود به این رشته)، نقش ضعیف حرفة معلمی (شغل‌های دیگر، جذابیت بیشتری دارند).

اقدامات گوناگونی جهت افزایش استخدام در این حرفه و تشویق معلمان برای تدریس در مدارس و نواحی دیگر، انجام گرفته است. از جمله:

راه‌کردهای یادگیری آسان‌تری، معرفی شده است. استفاده از کارکنانی که جهت ماندن در آن شغل بخاطر ایجاد فرصتهای مناسب برای ادغام کار و مسئولیت و معرفی یک سیاست منسجم کارمندی تشویق می‌شوند. و هم‌چنین، یک مبارزة تبلیغاتی برای ترویج حرفة معلمی، به راه انداخته شده است.در 7 جولای 2000، قانون موقتی استخدام معلمین (آموزش ابتدایی و متوسطه) به اجرا درآمد. زیر نظر این قانون، مدرسه‌ها ممکن است که تحت شرایط ویژه معلمانی را منصوب کنند که هنوز واجد شرایط نشده‌اند.این‌گونه افراد باید یک آزمون شغلی بدهند و ممکن است که نیاز به آموزش اضافی داشته باشند، در واقع آن‌ها، با این دورة امزش اضافی، می‌توانند مدرک کامل تدریس را دریافت نمایند.در مدارس ابتدایی، به پیشرفت‌هایی که در امور مدیریتی صورت می‌گیرد، اهمیت زیادی داده می‌شود.

سرمایه‌هایی برای آموزش، مشاوره و راهنمایی تخصیص داده شده است. دورة تحصیلی بعد از لیسانس، مربوط به رشته‌های مدیریت مدارس ابتدایی، در سال 1994، در 5 مؤسسة HBO، ارائه گردید. هدف این دوره، آموزش دادن به سر-دبیران می‌باشد، تا آن‌ها بتوانند امور مالی و تحصیلی مدرسه را به خوبی اداره کنند. دانشجویان موفق، یک مدرک تحصیلی مربوط به این دوره، کسب می‌کنند. این دوره، 2 سال طول می‌کشد و 1 روز در هفته می‌باشد. نیمی از مطالب این رشته، شامل درس‌هایی است که دانشجویان می‌توانند آن را در حین کار، بدون از دست دادن حقوق خود، بگذرانند. هم‌‌چنین، هزینه‌های معلم جایگزین، پرداخته می‌شود. نیم دیگر مطالب این رشته، از مطالعة شخصی خود معلم تشکیل می‌شود. گذراندن این دوره، اجباری نمی‌باشد. دورة آموزش متوسطة شغلی برای دستیاران آموزش از 1 آگوست 1998، آغاز گردید.تعلیم دستیاران آموزشی، به معلمین در کارهای آموزشی معمو‌ل‌شان و نظارت بر دانش‌آموزان در کسب مهارت‌ها عملی، کمک می‌کند. وظایف دستیاران آموزشی، مربوط به ماهیت آموزش می‌باشد. متقاضیان این دوره می‌بایست که با معیارهای خاصی روبرو شوند. هم‌چنین برنامه‌هایی که شامل شرایط فارغ‌التحصیلی برای دورة تعلیم دستیاران آموزشی می‌باشد، طراحی شده است.کلاس‌های مربوط به زبان‌های اقلیت می‌تواند در ساعات خارج از مدرسه برای دانش‌آموزان اقلیت‌های قومی، تشکیل شود. یادگیری زبان‌های اقلیت به  دانش‌آموزان در فهم دروس دیگرشان، نیز کمک می‌کند.دورة HBO که مربوط به آموزش معلمان زبان‌های اقلیت می‌باشد، به مدت چندین سال است که دایر گردیده و متقاضیان باید با معیارهای خاصی روبرو شوند. با گذراندن این دوره، دانشجویان در یک رشته و فرهنگ خاص، تخصص می‌یابند. در سال‌های اخیر، دولت به مؤسسات HBO که آموزش معلمان ابتدایی را تأمین می‌کنند. هزینه‌های کمکی می‌پردازد. این کمک مالی، مؤسسات را قادر به انجام کارهای زیر می‌سازد:

. ارائه رشته‌های ویژه و خاص برای گروه‌های هدفمند. افزایش تعداد دانشجویان و ایجاد تخصص در آنان در رشتة اقلیت‌های قومی. وارد کردن ICT به رشته‌ها. همکاری با مدارس برای آموزش مربیان. هماهنگی رشته‌ها مطابق با معیارهای قانونی

آموزش معلمین متوسطه

معلمین در دسی تدریس می کنند که متخصص می باشند معلمین می توانندآزادنه هر کتابی را با صلاحدید خود به دانش آموزان معرفی کرده وآن را تدریس نمایند.این آزادی باعث می شود که معلم ودانش آموز هر دو برای تحقیق  کردن تشویق شوند.

معلمین در آموزش متوسطه دو دسته می باشند:معلمین دروس نظری ومعلمینی که بیشتر به صورت تجربی تدریس می کنند معلمین با بهره گیری از آزمایشگاهها وکارگاههای مختلف به تدریس می پردازند.معلمین که به تدریس در دبیرستان ها مشغول هستند باید از نظر معیشتی در مشکل نباشند چون باعث می شود که روی تدریس  آنها تاثیر منفی گذارد.همچنین در دبیرستانها معلمین می توانند به صورت تمام وقت ویا پاره وقت به تدریس اشتغال داشته باشند این موضوع باعث می شود که معلمین راحتی بیشتری را در دبیرستان احساس نمایند.معلمین تربیت بدنی به صورت تمام وقت به تدریس می پردازد.همچنین معلمین در زمان تحصیل خودشان به مطالعه دروس تربیتی وروانشناسی می پردازند تا بتوانند در زمان تدریس واشتغال برخورد مناسبی با دانش آموزان داشته باشند .

آموزش معلمان متوسطه حرفه ای

به منظور تدریس در مدارس MBO معلمان به شرایط کامل تدریس در دبیرستان نیاز دارند، که این شرایط از طریق یک دوره آموزش عالی حرفه ای درکالجHbo  تعیین می‌گردد.معلمان به کار آموزان موضوعات عمومی فنی وآموزش فیزیک را تدریس می کنند.

آموزش معلمان متوسطة شغلی و بزرگسالان

2 راه برای دبیر شدن در مدارس متوسطه وجود دارد. از طریق گذراندن دورة آموزش معلمان در مؤسسات HBO و یا از طریق رشتة تربیت-معلم در مقاطع بالاتر از لیسانس در دانشگاه‌

مربیان مدارس متوسطه می‌توانند با گذراندن رشته‌های HBO مربوط به آموزش معلمان، مدرک پایة 1 یا پایة 2 را کسب کنند. این رشته‌ها در همة زمینه‌ها ارائه می‌گردند، از جمله: عمومی- هنری- فنی- کشاورزی اما، اصولاً دانشجویان در یک زمینه، تخصص می‌یابند. مربیانی که مدرک پایة 2 را در زمینة‌ عمومی کسب کرده‌اند، می‌توانند بعد از آموزش پاره-وقت یا تمام-وقت، رشتة مربوط به پایة 1 (HBO) را نیز در همان زمینه که معمولاً پاره-وقت می‌باشد، انتخاب کنند.

رشته‌های فنی و کشاورزی فقط دارای مدرک پایة 2 می‌باشند، این رشته‌ها هم به صورت پاره-وقت و هم به صورت تمام-وقت ارائه می‌گردند. مدرک مربوط به رشتة تربیت بدنی از نوع پایة 1 می‌باشد. همین‌طور، معلمان مطالب هنری (هنرهای زیبا، موسیق، نمایشنامه و رقص) ممکن است فقط بتوانند رشته‌ای را انتخاب کنند که مدرک آن از نوع پایة 1 با بار آموزشی معال 168 واحد، باشد.معلمان پایة 2، واجد شرایط  تدریس 3 سال اولیة HAVO و VWO و همة سال‌های VMBO (MAVO , VBO) و آموزش متوسطة شغلی می‌باشند. مربیان پایة 1، واجد شرایط تدریس در همة سطوح آموزش متوسطه هستند، به عنوان دیگر، برخلاف معلمان پایة 2، آن‌ها می‌توانند به تدریس در یک سطح پایین‌تر از سطح پیشرفته بپردازند به عنوان مثال: 2 یا 3 سال آخر VWO , HAVO

نهادهای مرکزی

رشته‌های آموزش دبیران دورة متوسطه، به وسیلة مؤسسات برای آموزش عالی دایر می‌گردد و سرمایه‌گذاری این رشته‌ها توسط دولت انجام می‌شود مرکز اجرایی هر مؤسسه مسئول بیمه‌نامة کارکنان خود می‌باشد که این بیمه‌نامه شامل: استخدام، گزینش و کار است.

مؤسسات آموزشی

رشته‌های آموزش دبیران دورة متوسطه به وسیلة مؤسسات HBO و دانشگاه‌ها، تأمین می‌کردد. موضوعات (زمینه‌ها) ارائه شده از مکانی به مکان دیگر، متفاوت است. رشته‌های فنی در یکی از شعبه‌های مختلف دانشکدة‌ آموزش دبیران فنی فنتیس در هلند، تدریس می‌شود، در حالی که رشته‌های مربوط به کشاورزی به وسیلة دانشکدة آموزش دبیران کشاورزی STOAS، ارائه می‌گردد. رشته‌های هنری مربوط به هنرهای زیبا و نمایشی در یک سو از مؤسسات HBO تدریس می‌شود و رشته‌های هنری دیگر در مؤسسات دیگر آموزش مربیان ارائه می‌گردد.

پذیرش تحصیلی

داوطلبان رشته‌های آموزش مربیان HBO، می‌بایست حداقل دارای مدرک HAVO یا MBO باشند. مقررات دیگری با توجه به موضوعات برخی رشته‌های پایة 2 وجود دارد. متقاضیان برای رشته‌های پایة 1 HBO، می‌بایست مدرک پایة 2 را در رشتة مربوطه، داشته باشند. متقاضیان 21 سال به بالا، کسانیکه شرایط مورد نیاز را برای آموزش ندارند، می‌توانند بعد از گذراندن یک آزمون ورودی که به صورت شفاهی برگزار می‌شود، به تحصیل بپردازند.رشته‌های آموزش مدرسان دانشگاهی در مقاطع بالاتر از لیسانس، برای همة کسانیکه مدرک درجة 1 خود را کسب کرده‌اند، مجاز می‌باشد، به شرط اینکه مدرک آن‌ها شامل 2 ماه تدریس باشد. (یا به جای آن دانشجویان می‌توانند یک آزمون اضافی بدهند.) هم‌چنین مدرک دانشجویان می‌بایست آمادگی آنان را برای تدریس در زمینه‌ای که مایل‌اند اعلام کند. هیچ محدودیت تحصیلی از طرف دولت بر تعداد مکان‌های آموزشی وجود ندارد.

دورة های آموزشی

سازمان‌دهی و ترتیب رشته‌های آموزش مربیان توسط مقررات آموزش و برگزاری آزمون در مؤسسات HBO و دانشگاه‌های مربوط، تجمیع می‌شود. فقط دستورات، ساختار و روش‌های تحت قوانین آموزش و برگزاری آزمون‌ها به وسیلة قانون مقرر می‌شود. هیچ شرایط قانونی مربوط به محتوای دورة تحصیلات وجود ندارد. در مورد رشته‌های HBO، یک دورة تحصیلی عملی وجود دارد که مورد استفادة‌ تعداد زیادی از مؤسسات قرار می‌گیرد. اما، بر طبق قانون، این دوره اجباری  نمی‌باشد. با وجود اینکه دولت توسط قانون، توانایی وضع قوانین مربوط به سازمان‌دهی و ترتیب آموزش و تدریس را دارد ولی تا این زمان، استفاده‌ای از این قدرت نکرده است.رشته‌هایی مربوط به آموزش مربیان HBO در زمینه‌های عمومی، هنری، فنی، کشاورزی موجود می‌باشد. از سال 1990، دانشجویان این شرایط را دارند که مانند سابق، در 1 زمینه به جای 2 زمینه تدریس کنند. رشته‌ها هم موضوعات مربوط به آموزش و هم جنبه‌های تدریس عمومی را، (تئوری آموزشی (تحصیلی)، روش‌های تدریس، تسلط بر زبان، ارتباط و …) زیر پوشش قرار می‌دهند.عمل تدریس یکی از بخش‌های مهم هر رشته می‌باشد. رشته‌های مربوط به پایه (درجة)2، هم پاره-وقت و هم تمام-وقت دارای بار آموزشی معادل با 168 واحد تحصیلی می‌باشند. (معادل با 4 سال تحصیل به طور تمام-وقت). رشته‌ها دارای 2 قسمت هستند: بخش پایه (42واحد) و بخش اصلی

مربیان واجد شرایط پایة 2، ممکن است که به تحصیل خود به صورت پاره-وقت، در همان زمینه از پایة 1 ادامه دهند. این رشته‌ها دارای بار آموزشی معادل با 63 واحد تحصیلی می‌باشند.رشته‌های پاره-وقت و تمام-وقت پایة 1 در زمینه‌های هنری، دارای بار آموزشی معادل با 168 واحد می‌باشند.رشته‌های فنی و کشاورزی دارای مدرک از نوع درجة 2 می‌باشند و بار آموزشی این رشته‌ها، هم تمام-وقت و هم پاره-وقت، 168 واحد

می‌باشد. مدرک رشته‌های مربوط به مربیان تربیت بدنی از نوع پایة 1 می‌باشد و فقط به صورت تمام-وقت با بار آموزشی معادل با 168 واحد، ارائه می‌شود.رشته‌های دانشگاهی آموزش مربیان، دارای مدرک تحصیلی پایة اوّل در 1 موضوع خاص می‌باشند. (به عنوان مثال: موضوع آزمون VWO یا HAVO.) بار مطالعاتی رشته‌ها، حدود 42 (واحد تحصیلی) است. (معادل بار 1 سال تحصیلی تمام-وقت یا 2 سال تحصیلی پاره-وقت). هم‌چنین، نیمی از رشتة مربوطه، شامل تمرین‌ عملی تدریس و نیم دیگر آن شامل مسائل تئوری (روش تدریس)می‌باشد.

در 1 می سال 1998، یک قرارداد برای اصلاح آموزش دانشگاهی معلمان، با انجمن دانشگاه‌های هلند منعقد شد. هدف این امر، جذب تعداد بیشتری دانشجو  برای حرفة آموزگاری می‌باشد که این موضوع توسط ارائة حق انتخاب‌های بیشتر در آموزش معلمان، انجام می‌گیرد.تعداد رشته‌های جدید در کنار رشتة آموزش معلمان در مقطع بالاتر از لیسانس، ارائه می‌گردد که شامل موارد زیر است:

رشتة آموزش دو وجهی مرکب از کار و تحصیل –آموزش معلمان در دوره‌های لیسانس و رشته‌های ویژه و خاص.

قرارداد 1998 در مورد علوم ریاضی این موضوع را معین کرد که همة رشته‌های علوم جدید در دورة 5 سالة لیسانس تا حدامکان به امر آموزش معلمان نیز می‌پردازند.

عمل تدریس یکی از بخش‌های مهم آموزش معلمان می‌باشد. دانشویان در زمینه‌ای که نهایتاً قصد دارند در آن کار کنند، آموزش‌های عملی می‌بینند و این آموزش‌ها برای آنان اجباری می‌باشد. جزئیات مربوط به دورة عملی تدریس، توسط قوانین آموزش و برگزاری آزمون هر مؤسسه اعلام می‌شود. هیچ نوع قاعده و قانونی برای عمل تدریس در رشته‌های پایة اوّل و پایة ‌دوّم وجود ندارد. در رشته‌های دانشگاهی آموزش معلمان، دورة عملی تدریس 840 ساعت می‌باشد که 250 ساعت آن باید در مدرسه انام شود. در واقع، دانشجویان باید یک کلاسی را بپذیرند که حداقل 120 ساعته باشد، ولی این امر یک شرط مقر (قانونی) نیست.

رشته‌های آموزش مربیان دورة متوسطه، در حال حاضر، یک دورة مرکب از کارو تحصیل را در سال آخر ارائه می‌دهند.دانشجویان می‌توانند یه طور پاره-وقت در یک مدرسه تحت قرارداد آموزش و استخدام، برای مدتی محدود، مشغول به کار شوند. (کمتر از 1 سال تحصیلی) معلم کارآموز همة کارهای یک کارمند معمولی را انجام می‌دهد که شامل، گفتگو با اولیااز طریق گزارش‌های آنان، نیز می‌باشد. سطح نظارت، در سطح پایینی قرار دارد، به همین جهت، انتقال مطالب از دانشجو به دبیر به صورت رسمی‌تری صورت می‌گیرد و مؤسسات آموزش مربیان، بهتر در اوضاع . جریانات پیشرفت‌های جاری در امر تحصیل و آموزش قرار می‌گیرند.

ارزیابی مدارک تحصیلی

یکی از صورت‌های کلیدی آموزش متوسطةعمومی، تفاوت میان مدارک آموزشی پایة 1 و پایة 2 می‌باشد.

دبیران پایة 2، فقط می‌توانید 3 سال اولیة VWO , HAVO، همة سال‌های (VBO , MAVO) VMBO و تحصیلات متوسطة شغلی را تدریس کنند، در صورتیکه دبیران پایة 1 می‌توانند به تدریس همة سطوح آموزش بپردازند.اما، برای تحصیلات متوسطة شغلی، سیستم متفاوتی وجود دارد: علاوه بر فارغ‌التحصیلان رشتة تربیت-معلم HBO، فارغ‌التحصیلان رشته‌های دیگر HBO با مدرک آموزش و کسانیکه تا سطح HBO تحصیل کرده‌اند، می‌توانند به کار منصوب شوند. دانشجویانی که رشتة آموزش مربیان دورة متوسطه (پایه 1 یا 2) را گذرانده‌اند، مدرکی از نوع تحصیلات حرفه‌ای عالی دریافت می‌کنند، که این مدرک موارد زیر را مشخص می‌کند: رشتة مربوطه –معلومات کسب شده و بخش‌های مختلف آزمون‌های گذرانده شده-

دانشجویانی که رشتة آموزش مدرسان دورة دانشگاهی را تکمیل کرده‌اند، مدرکی دریافت می‌کنند که نشان‌دهندة رشتة مربوطه، بخش‌های مختلف آزمون‌های گذرانده شده و معلومات کسب شده، می‌باشد.

معضلات اساسی

احتمال اینکه مدارس دورة متوسطه با کمبود معلم مواجه شدند، وجود دارد، مگر اینکه اقدامات مناسب در این جهت، صورت گیرد. در پاییز 1999، یک مبارزه تبلیغاتی گسترده به منظور افزایش نقش آموزگاری به عنوان یک حرفه، صورت گرفت. این مبارزه در سال 2000، مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج بدست آمده، نشان می‌دهد که در حال حاضر نقش معلمی در میان بزرگسالان و جوانان، دارای وجه مثتبی می‌باشد، هم‌چنین برنامه‌هایی وجود دارد که می‌تواند توسط راه‌های زیر، از انرژی و استعدادهای معلمان استفادة بهتری نماید: آسان‌تر کردن ترکیب کار و مسئولیت‌های خانوادگی –افزایش میزان ساعت‌هایی که ممکن است معلمان آن را برای تدریس قبول کنند- افزایش امکانات مکان‌های کاری –در 7 جولای سال 2000، قانون استخدام معلمین (دورة متوسطه و ابتدایی)، به اجرا درآمد. زیر نظر این قانون، مدارس ممکن است که تحت شرایط ویژه، معلمانی را که هنوز واجد شرایط تدریس نشده‌اند، به طور موق5ت استخدام نمایند. این‌گونه افراد که در واقع می‌بایست فارغ‌التحصیلان دانشگاه یا HBO باشند، باید یک آزمون شغلی را پشت سر بگذارند و ممکن است که احتیاج  به آموزش‌های اضافی داشته باشند، که با گذراندن این آموزش‌ها به مدت 2 سال می‌توانند شرایط کامل را برای تدریس کسب کنند.

آموزش معلمان استثنایی

افراد می‌توانند رشتة تعلیم معلمان آموزش استثنایی را، بعد از تکمیل دورة دانشگاهی یا دورة HBO که معمولاً مربوط به رشتة‌ آموزش معلمان دورة متوسطه یا ابتدایی می‌باشد، انتخاب کنند. دانشجویان می‌توانند در یک زمینة خاصشغلی، تخصص یابند، (به عنوان مثال: تدریس به بچه‌های ناسازگار) و مدرک آموزش استثنایی را، در همان زمینة تخصصشان، دریافت کنند. بار مطالعاتی این رشته شامل 42 واحد تحصیلی می‌باشد.

آموزش ابتدایی استثنایی

مدارس ویژه ابتدایی کودکانی را تحت پوشش قرار می دهند که احتمالاً  بعلت درجاتی  از معلولیت حمایتی وکمکی بیش از آنچه که توسط مدارس ابتدایی ومتوسطه  عمومی ارائه می گردد در مراحل  آموزش  وتکاملی خود نیاز دارند.در پایان مدرسه ابتدایی ویژه، دانش آموزان عموماً در مدارس ویژه ادامه تحصیل داده و یا دوره های آموزش حرفه ای خاصی را می گذرانند ویا قادر به ادامه تحصیل در یک مدرسه متوسطه عادی هستند.مدارس ابتدایی ویژه کودکانی 3 یا 4 سال تا حدود 12 سال را پوشش  می دهند ومدارس متوسطه ویژه مختص کودکان 12 سال به بالا می باشد حداکثر سن 20 سالگی است.آموزش ویژه در مدارس جداگانه برای هر یک از مقاطع سنی ابتدایی ومتوسطه بطور جداگانه یا همراه با هم تدارک دیده شده است.آموزش ویژه برای کودکان پیش دبستانی مواجه بامشکلات تکاملی در واحدهایی کنارمدارس ابتدایی ویژه فراهم شده است.از اول آگوست 1998 مدارس کودکان مواجه با مشکلات یادگیری ورفتاری(LOM) کودکان مواجه بامشکلات یادگیری (MLK) وکودکان مواجه با نقایص تکاملی (IOBK)در زمره مدارس آموزش ویژه طبقه بندی نمی شوند، بلکه بعنوان مدارس ویژه آموزش ابتدایی شناخته می گردند.این تغییر محصول پروژه با هم به مدرسه رفتن می باشد که در سال 1991 آغاز شد وهدف آن محول کردن مسئولیت اولیه کلیه کودکان نیازمند به آموزش ویژه به مدارس ابتدایی معمولی بوده است.تا بدین وسیله تعداد موارد ارجاعی مدارس ویژه کاهش یابد. مدارس ویژه به شکل دولتی وهم خصوصی کار می کنند مدارس دولتی توسط مقامات شهری اداره می شوند.طبق آمارسال 1995/1994، 27% از 995 مدرسه ویژه دولت و73% به مدارس خصوصی تعلق دارد.

آموزش دانشیاران (مدرسان) مراکزدانشگاهی

رشته‌های آموزشی ویژه، برای کسانیکه می‌خواهند به تدریس در مقاطع عالی بپردازند، وجود ندارد.مدرسان (دانشیاران) در مؤسسات مربوط به تحصیلات حرفه‌ای عالی، می‌بایست که یک مدرک تحصیلات عالیه و یک مدرک شایستگی برای تدریس، داشته باشند. این امر شامل حال کارمندان مؤسسات تربیت-معلم ک می‌بایست مدرک آموزش پایه 1 داشته باشند، نمی‌شود. اما، اگر یک لایحة قانونی قبل از پارلمان به تصویب قانون برسد، این شرط دیگر اجرا نخواهد شد. برای دانشیاران دانشگاهی، شرایط ویژه‌ای در ارتباط با آموزش‌های سابق وجود ندارد.

شرایط استخدامی کادرآموزشی

شرایط استخدام و وضع قانونی کارکنان آموزش (به عنوان مثال: معلمان- معلمان آموزش استثنایی- معلمان زبان‌های اقلیت- سردبیران- معلمان کمکی- دستیاران فنی- مدیران ICT- سرایداران- مشاوران و درمان‌گران ذهنی) هم در بخش‌ عمومی و هم در بخش خصوصی، تا حدودی در سطوح بخشی و فرابخشی (هر دوی این موارد مربوط به دولت مرکزی هستند) و تا حدی در سطوح ناحیه‌ای (محلی) و مؤسسه‌ای تعیین شده است.

مشاورات در سطح محلی (ناحیه‌ای)، بین مؤسسات مربوط به کارفرمایان و اتحادیه تجارت  و بازرگانی در بخش آموزش صورت می‌گیرد. معاوضات در سطح مؤسسه‌ای میان عوامل زیر انجام می‌شود: هر فرد با صلاحیت دارای اختیار، اتحادیه‌های استخدام عمومی و اتحادیه‌های آموزشی که کارکنان مؤسسات را به نمایندگی برای قسمتی که مسئول آن هستند، انتخاب می‌کنند.به طور کلی 4 سطح برای معاوضات وجود دارد.

خط مشی قانونی

پایة وضع شرایط استخدام کارکنان آموزشی در موارد زیر مطرح شده است:

· قانون آموزش ابتدایی، قانون آموزش متوسطه، قانون مراکز تخصصی، قانون آموزش شغلی و بزرگسالان، قانون آموزش عالی و قانون تحقیقات و قانون تحقیقات علمی مؤسسات هلند.

جزئیات در موارد زیر بیان شده است:

. تصویب‌نامة اوضاع اجتماعی و قانونی (کارکنان آموزشی) (1985: قابل اجرا در مدارس استثنایی و ابتدایی)

. تصویب‌نامة اوضاع اجتماعی و قانونی (آموزش متوسطه).از 1 آگوست 1996، قابل اجرا در مدارس متوسطه

· تصویب‌نامه (از 1 آگوست 1996، قابل اجرا در بخش شغلی و بزرگسالان) اوضاع اجتماعی و قانونی (آموزش شغلی و بزرگسالان(

توافقات مجموع بخش‌ها در ارتباط با: دانشگاه‌ها- مؤسسات HBO و مؤسسات تحقیقاتی –قابل اجرا از 1 ژانویه 1999- این توافقات براساس تصویب‌نامة ناحیه‌ای شرایط استخدام (در دانشگاه‌ها –مؤسسات HBO و مؤسسات تحقیقاتی) تنظیم شده است.

حکم‌های مربوط به آموزش متوسطه و آموزش شغلی و بزرگسالان نسبت به RPBO، شامل تعداد کمتری ماده و مقررات می‌باشد: توافق‌‌نامه‌ها با توجه به موارد زیر، در چارچوب تصویب‌نامه‌ها مطرح می‌شوند: حقوق –مجموع ساعات کاری (سال کاری استاندارد( ارزیابی شغلی و قید و شرط و بیمة اجتماعی مربوط به حقوق قانونی.

دیگر توافقات در مورد اوضاع و شرایط قانونی استخدام کارکناان، می‌تواند توسط مؤسسات در حال مشاوره با اتحادیه‌ها، مشخص شود. همة مؤسسات نمی‌توانند، مذاکرات خود را اداره و رهبری کنند. شرایط دیگری درمورد استخدام، به طور کلی برای هر بخش (مثلاً: آموزش متوسطه و آموزش شغلی و بزرگسالان) توسط نمایندگان مؤسسات در حال مشاوره با اتحادیه‌ها، در نتیجة یک توافق جمعی، معین می‌گردد. دانشگاه‌ها، مؤسسات HBO و مؤسسات تحقیقاتی، مذاکرات مستقلی را در ارتباط با حقوق و شرایط، هدایت می‌کنند و وزیر آموزش در این امر دخالتی ندارد.از 1 ژانویه سال 2001، همة کارکنان دولت، که شامل کارکنان آموزشی هم می‌شود، تحت پوشش طرح‌های مشابه بیمة کارمندان و قوانین مشابه کارمندان بخش خصوصی که شامل قانون مزایای بیماران و قانون بیمه بی‌کاری می‌باشد، قرار خواهند گرفت. کارکنانی که در بخش‌ آموزش، شغل خود را از دست داده‌اند، در اینده تحت پوشش بیمة بیکاری، زیر نظر قانون بیمه بیکاری، قرار خواهند گرفت و حقوقی تحت تصویب‌نامة طرح بیمة بیکاری (BWOO) دریافت خواهند کرد. (کارکنان آموزش ابتدایی، متوسطه آموزش شغلی و بزرگسالان(

سیستم متفاوتی در رابطه با آموزش شغلی و بزرگسالان و آموزش عالی، به کار برده می‌شود. در تحصیلات حرفه‌ای عالی و تحصیلات شغلی و بزرگسالان، جزء ابتدایی BWOO به صورت جمعی، سرمایه‌گذاری می‌شود در حالیکه اجزای پیشرفته، به وسیلة هر مؤسسه به طور جداگانه، سرمایه‌گذاری می‌شود. در مورد دانشگاه‌ها، هر مؤسسه، مقدار کامل مزایا را خود سرمایه‌‌گذای می‌کنند.

حقوق و شرایط شغلی کارکنان مراکزآموزشی

سیاستهای کلی

در سال 1989، دولت به سیستم جدیدی در ارتباط با مذاکرات حقوق و شرایط کارکنان و ترکیب تازه‌ای از قواعد کاری و عمومی در ارتباط با رویة کارکنان، تغییر مسیر داد. تحت این سیستم جدید، هیچ تغییری در اوضاع اجتماعی و قانونی کارکنان بدون موافقت فدراسیون‌های بخش عمومی و اتحادیه‌های کارکنان آموزش، صورت نمی‌گیرد.

در مورد کار کارکنان در بخش‌های آموزش ابتدایی، متوسطه، استثنایی و آموزش شغلی و بزرگسالان، این شرط در تصویب‌نامة مشاوره‌ای (کارکنان آموزش و تحقیقات ) معین می‌شود. در بخش‌های آموزش حرفه‌ای عالی، دانشگاهی و تحقیقات، این امر در موافقت‌‌های جمعی، تعیین می‌شود.از سال 1993، دولت هلند، به چند بخش، تقسیم شد، که هر یک از این بخش‌ها، روش‌های هدفمندی را در ارتباط با حقوق و شرایظ کارکنان، دنبال می‌کنند. آموزش، یکی از این بخش‌ها می‌باشد، اگر چه آموزش عالی در سال 2000، به صورت یک بخش مجزا درآمد.در بخش آموزش، مذاکرات با اتحادیه‌های تجارت و بازرگانی در مورد حقوق و شرایط کارکنان در سطوح فراناحیه‌ای، ناحیه‌ای، محله‌ای و مؤسسه‌ای، انجام شد.

تغییرپذیری و انتقال

معلمان توسط هیئتی از مسئولان با صلاحیت، استخدام و اخراج می‌گردند. یک روش انتخابی آزاد وجود دارد و هیچ سیستم انتخابی موجود نمی‌باشد. معلمان آزاد هستند که هر شغلی را دوست دارند، درخواست کنند و می‌توانند به دلخواه، شغل خود را تغییر دهند.

حقوق و مزایا

هر پست آموزشی، دارای میزان حقوقی متشابهی می‌باشد، که این میزان مطابق با میزان‌های حقوقی زیر، تعیین شده است. میزان‌های حقوقی در: تصویب‌نامة وضعیت قانونی (کارکنان آموزشی) برای مدارس ابتدایی و استثنایی، تصویب‌نامة وضعیت قانونی در آموزش متوسطه، تصویب‌نامة وضعیت قانونی آموزش شغلی و بزرگسالان و توافق‌ناه‌های جمعی برای بخش آموزش عالی و حرفه‌ای و دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی.

سطح هر پست ویژه به وسیلة میزان حقوقی مربوط به آن پست تعیین می‌ِشود. قبل از اینکه، یکی از اعضای کارکنان به بالاترین میزان حقوقی خود دست یابد، باید با حفظ شغلی مربوطه، یک سری میزان‌های حقوقی را پشت سربگذارد.

ساعات کاری

در1آگوست 1998، 1659 ساعت کاری استاندارد در هر سال (سال کاری)، برای همة بخش‌های آموزش، تعیین شد. تعداد ساعات رسمی کاری یا 1710 ساعت یا 1790 ساعت می‌باشد. این امر، شامل ساعات مرخصی به جای هفتة کاری کوتاه‌تر (AND) می‌باشد، که این ساعات مرخصی برای کارکنانی که دارای شغل تمتا-وقت هستند یا 51 ساعت یا 131 ساعت می‌باشد. کارکنان به شغل تدریس تمام-وقت یا تدریس پاره-وقت گماشته می‌ِوند، که عنوان آن «حق‌العمل ساعات کاری» می‌باشد. %10 از ساعات کاری معلمان مختص پیشرفت‌ حرفه‌ای و شغلی، می‌باشد.میزان ساعات مرخصی کارکنان پاره-وقت بر پایة نسبی حق‌العمل ساعات کاری، محاسبه می‌ِود. مرخصی‌های اضافی ممکن است که در طول سال (مرخصی سالانه) استفاده شود یا ذخیره شود (مرخصی ذخیره شده). از 1 آگوست 2000، این امر ممکن می‌باشد که پول مرخصی‌های ذخیره شده را حساب کنند و به جای ساعات مرخصی، مبلغی را بپردازند. در آموزش ابتدایی و استثنایی، هر دو نوع مرخصی به صورت مرکزی، تعیین می‌شود و مرخصی ذخیره‌ای، می‌تواند به مدت 5 تا 12 سال ذخیره شود. در همة بخش‌های دیگر، برنامه‌های مشابهی به عنوان قسمتی از مذاکرات شرایط و حقوق و مزایا در سطح محلی، مقرر شده است.معلمان مدارس ابتدایی و استثنایی، ممکن است که نیازی به تدریس، بیشتر از 930 ساعت در سال نداشته باشند (در ارتباط با ساعات رسمی کاری که 1710 یا 1790ساعت می‌باشد که عملاً به 1961 یا 1010 ساعت رسیده است).برای معلمان دورة متوسطه، این شکل آموزش 868 ساعت می‌باشد. در بخش آموزش شغلی و بزرگسالان، برنامه‌هایی در ارتباط با ساعت‌های کاری، به وسیلة کارفرمایان و مشاورة آن‌ها با نمایندگان کارکنان در شورای عضویت، مطرح شده است. معلمان ممکن است بیشتر از 843 ساعت را، در هر سال برای وظایف اجرایی خود، تخصیص ندهند. این وظایف شامل تدریس، امتحان گرفتن، نظارت بر دانش‌آموزان، گذراندن درس‌های عملی و رشته‌های ارائه شده در قرارداد. برنامه‌های دیگر ممکن است که در سطح مؤسسه‌ای (IGO)، مورد مذاکره واقع شود.برنامه‌هایی متعددی در ارتباط با مرخصی کارکنان آموزشی وجود دارد:

مرخصی‌های مربوط به تعطیلات

کارکنان آموزشی از مرخصی با حقوق در طول تعطیلات مدرسه و تعطیلات ملی و مذهبی، لذت می‌برند.

– مرخصی‌های مربوط به بیماری

عملاً، همة کارکنان در مرخصی‌ ناخوشی و بیماری، حقوق خود را تا 18 ماه دریافت می‌کنند، به این معنی که آن‌ها نمی‌توانند حداقل %55 از ساعات کاری خود را کار کنند. پس از آن، کارکنان %80 از حقوق خود را تا پایان قرارداد استخدامی، دریافت می‌کنند. هنگامیکه یکی از کارکنان به مدت 12 ماه متوالی نتواند کارکند، یک آزمایش پزشکی انجام می‌ِود تا معین شود که آیا آن شخص می‌تواند حقوق و مزایای خود را تحت قانون بیمة از کارافتادی (WAO)، دریافت نماید یا خیر.

برای اینکه شخص واجد شرایط دریافت مزایا باشد، باید حداقل %15 از کارافتاده باشد. مبلغ دریافتی بستگی به میزان از کارافتادگی شخص دارد. تا زمانیکه کارفرما موظف به پرداخت حقوق کارمند خود می‌باشد، میزان مزایای داده شده، ممکن است که به طور کلی از حقوق آن شخص کم شود. بعد از 2 سال، ممکن است که قرارداد استخدام تمام شود. کارمند سابق، عملاً، به مدت 66 ماه، می‌تواند مزایای فوق‌العاده دریافت کند، مقدار این مزایا 80 درصد آخرین حقوق او بای 33 ماه اولیه و 70 درصد آخرین حقوقش بای 33 ماه بعدی، می‌باشد. در موارد دیگر، کارمندان سابقی که مزایای از کارافتادگی را دریافت می‌کردند، می‌توانند حقوق از کارافتادگی را دریافت نمایند، این حقوق برای کسانیکه %100 از کارافتاده هستند، 70 درصد حقوق آخرشان می‌باشد.کارکنان زن، می‌توانند به مدت 16 ماه متوالی به مرخصی بروند. دورة مرخصی باید حداقل 4 هفته قبل از تاریخ پرداخت حقوق، آغاز شود.والدینی که فرزندان زیر 8 سال دارند، می‌توانند از این مرخصی‌ها استفاده کنند. والدین می‌توانند یا اصلاً، برای یک دورة متوالی، کار نکنند یا تعداد ساعات کاری کمتری را به مدت 12 ماه انتخاب کنند. حقوقی برای ساعت‌های بی‌کاری پرداخت نمی‌شود. از 1 آگوست 2001، والدینی که فرزند زیر 3 سال دارند، ممکن است که پول  مرخصی خود را دریافت کنند.معلمان آموزش ابتدایی، استثنایی، متوسطه و آموزش شغلی و بزرگسالان ممکن است که مرخصی‌های سالیانه خود را به جای هفته‌های کاری کوتاه‌تر انتخاب کنند (مرخصی اضافی سالانه) یا آن‌ها را ذخیره کنند (مرخصی ذخیره‌ای) معلمان ابتدایی و استثنایی ممکن است که از مرخصی ذخیره‌ای متوالی و پیوسته استفاده کنند یا اینکه از سن 52 سالگی برای چندین سال، تعداد ساعات کمتری را در هفته، کار کنند (مرخصی سنی)، هدف این امر برای ترویج و تشویق استخدام میان سالمندان (BAPO) می‌باشد. برنامه‌های مشابهی در آموزش متوسطه و آموزش شغلی و بزرگسالان انجام می‌شود.مسئولان مربوطه، می‌بایست در موارد ویژه، برای معلمان، مرخصی با حقوق مقرر کنند، مانند: زمانیکه آن‌ها ازدواج می‌کنند یا هنگام فوت یکی از اقوام نزدیکشان. مسئولان مربوطه، هم‌چنین. باید مرخصی بدون حقوق هم، مقرر کنند.

حقوق بازنشستگی

به عنوان یک قانن، هر شخصی در هلند، در سن 65 سالگی بازنشسته می‌شود و بعد از آن می‌تواند حقوق بازنشستگی را تحت قانون حقوق بازنشستگی سالمندان (AOE).

کارکنان آموزش، چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی، حقوق بازنشستگی فوق‌العاده‌، نیز دریافت می‌کنند، برای خدمتگزاران دولتی و عمومی از بخش سرمایة حقوق بازنشستگی و برای کارکنان آموزشی از سرمایة‌بازنشستگی ABP. حقوق بازنشستگی براساس مدت خدمت و آخرین حقوق دریافتی، تعیین می‌شود. این بدان معنا است که حقوق بازنشستگان براساس حقوق دریافتی در آخر کارشان، معین می‌شود. معلمان شروع به افزایش حقوق بازنشستگی خود در خدمات داخلی، کردند. حقوق‌های بازنشستگی، جزء شاخص‌های ارتباطی می‌باشند، یعنی آ‌ن‌ها به عنوان یک قانون مطابق روندهای حقوقی در بخش دولتی، میزان می‌شوند.سرمایه خدمتگزارتان بازنشستة دولتی (ABP)، که توسط قانون ملی و دولتی اداره می‌شود. تا 1 ژانویه 1996 موجود بود ولی بعد. سرمایة بازنشتگی APB جایگزینش شد، که ایم سرمایه تحت قانون سرمایه‌های ذخیره شده و حقوق بازنشستگی، می‌باشد. قانون خدمتگزاران بازنشستة دولتی، لغو شود و جای خود را به مقررات حقوق بازنشستگی داد. محتوای این مقررات توسط شورای مربوط به بیمه‌نامة کارکنان بخش دولتی (ROP)، تعیین می‌شود. این شورا شامل تعداد مساوی از نمایندگان کارکنان و کارفرمایان می‌باشد. ادارة حقوق و مزایا، برای بخش آموزش و خدمات دولتی (USZO)، پرداخت مزایا را به بخش دولتی و کارکنان آموزشی، واگذار کرد.

در 1 آوریل 1997، بازنشستگی (FPU) و حقوق متغیر آن، برای بخش خصوصی و کارکنان آموزشی، جایگزین طرح بازنشستگی زودرس (VVT) شد.

این یک طرح دائم برای حقوق متغیر بازنشستگی می‌باشد که به کارمندان اجازه می‌دهد که در سنین 55 تا 65 سالگی، در هر زمانی، بازنشسته شوند یا اگر می‌خواهند تعداد ساعات کاری خود را کاهش دهند. حقوق دریافتی بستگی به سنی دارد که آن شخص، خود را در آن سن بازنشسته کرده است.

آموزش ضمن خدمت

مطالب آموزشی و کتاب‌های درسی به طور مرتب تغییر میکنند، پس آموزش ضمن خدمت برای ارتقاءکیفیت آموزش لازم می‌باشد. آموزش ضمن خدمت صورتی از آموزش می‌باشد که به کارکنان داده می‌شود تا آن‌ها دانش، فهم، مهارت‌ها و تخصص‌های خود را، افزایش دهند. این امر به طور مستقیم، مربوط به کار معلم می‌باشد و بر پایة صلاحیت‌های کسب شده در آموزش‌های اولیه، بنا می‌شود.ارائه رشته‌های آموزش ضمن خدمت براساس تقاضای مدارس، تعیین می‌شود. رشته‌ها مطابق با گروه‌های هدفمند ویژه، می‌باشند، که این گروه‌ها ممکن است از یک معلم تا یک گروه کوچک معلمان یا همة معلمان د یک یا چند مدرسه، تغییر کند. شرکت در این آموزش، از طرف خود معلمان یا مسئولان مربوطه، به طور داوطلبی صورت می‌گیرد. آموزش ضمن خدمت یک امر بسیار مهم در جمع‌آوری تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات (ICT) در دورة تحصیلی می‌باشد.

نهادهای مرکزی

بعضی از زمینه‌های آموزشی، آنقدر مهم می‌باشد که وزیر آموزش، فرهنگ و علوم برای آموزش در این زمینه‌ها، سرمایه‌گذاری اضافی می‌نماید. مؤسسات و دانشگاه‌های آموزش عالی و حرفه‌ای، موظف به ارائه رشته‌هایی برای یک مدت محدود، برای گروه‌های خاص، می‌باشند و این مراکز بودجه‌ای را برای این منظور دریافت می‌کنند. وزیر آموزش، هدف‌های فعالیت‌های آموزش ضمن خدمت را مشخص می‌کند و در بعضی موارد، مدارس را با منابعی تأمین می‌کند تا کارکنان این مدارس بتوانند در این رشته‌ها شرکت کنند.بر فرض مثال، مدارس ممکن است که تصمیم بگیرند که قسمتی از بودجة آموزش ضمن خدمت خود را در ارتباط با خدمات، خرج کنند و در همان زمان از رشته های آموزش ضمن خدمت در این زمینه، که به وسیلة دولت مرکزی سرمایه‌گذاری شده‌اند، استفاده کند.

مؤسسات آموزشی

بسیاری از رشته‌های آموزش ضمن خدمت، به وسیلة مؤسسات آموزش معلمان (تربیت-معلم) ارائه می‌گردد. (مؤسسات HBO و دانشگاه‌هایی که دارای بخش‌های تربیت-معلم می‌باشند). گاهی اوقات این رشته‌ها، با همکاری خدمات مشاوره‌ای مداس، یا یکی از مراکز مشاورة آموزشی ملی یا کارشناسی از خارج از سیستم آموزشی، تنظیم می‌؛ ردند. محتوای رشته‌ها و انتخاب مؤسسات آموزشی، به وسیلة مدارس تعیین می‌شود.

پذیرش تحصیلی

هر آموزگار، ولو اینکه بیکار باشد، می‌تواند در رشته‌های آموزش ضمن خدمت، شرکت کند.

دورة های آموزشی

دوره و کثرت رشته‌های آموزش ضمن خدمت، مقرر نشده است. مدارس از طریق مشاوره با مؤسسات آموزشی به تعیین طول مدت هر رشته، می‌پردازند. رشته‌های آموزش ضمن خدمت، غالباً در ساعات خارج از تدریس معلمان، ارائه می‌شود.

آموزش ضمن خدمت، دارای شکل‌های متعددی می‌باشد. این صورت‌ها شامل موارد زیر می‌باشد: رشته‌های تعلیمی (ساختار نظری و مهارت‌های عملی)، مطالعة مجزا و مستقل، کنفرانس‌ها، گماشتن افراد در بخش صنعت و آموزش، مطالعات گسترده و نظارت بر کار به ‌وسیلة خدمات مشاوره‌ای مدرسه.

ارزیابی مدارک تحصیلی

معلمانی که رشتة آموزش ضمن خدمت را با موفقیت، پشت سرگذاشته‌اند، مدرک مربوطه را از هیئتی که آموزش او را بر عهده داشتند، دریافت می‌کنند. بازرس آموزشی، بر میزان سرمایه‌های آموزش ضمن خدمت نظارت می‌کند تا اطمینان یابد که این سرمایه‌ها به طر مؤثری به کار گرفته شده‌اند. از سال 1998، مدارس دیگر نباید، یک برنامة مستقل برای آموزش ضمن خدمت طراحی کنند، در عوض، آموزش ضمن خدمت در برنامة بخش رویة کارکنان قرار می‌گیرد که می‌بایست هر 4 سال یکبار تجدید شود. (به روز شود) ارزیابی آموزش ضمن خدمت به وسیلة دولت، انجام شده است که باید تا 1 ژانویه 2000 تکمیل گردد.

مشاوره آموزشی

نهادهای مرکزی

تعداد زیادی ارگانهای مشورتی به شرح ذیل درکشورهلند وجود دارد که از حق ارائه توصیه های آموزشی برخوردارمی باشند:

. هیأت آموزش

که ارگان مشورتی دائمی می باشد که در سال 1919 تأسیس گردیده ووظیفه آن اتخاذ سیاست مالی همسان برای آموزش عمومی وخصوصی، پیوستگی سیاست آموزشی و وضع قانون وادامه آزادی آموزش میباشد.هیأت مشورتی آموزش درسال 1991 گزارشهایی را درروند اجتماعی اهمیت آموزش ودادن توصیه درمورد چگونگی سیاست آموزشی تنظیم نمود که میتواند پاسخگوی این روندها باشد .

. آکادمی علوم سلطنتی هلند و هیأت مشورتی سیاست گذاری علوم پایه وتکنولوژی که به ترتیب توصیه های را در زمینه علوم پایه وسیاست گذاری در علوم پایه ارائه می دهند. ارگانهای مشاوره ای که به ارائه خدمات مشاوره در تدابیر دولتی، به هیأت سیاستکذاری جوانان مبادرت می نمایند.کمیته مشاوره آموزش متوسطه که اعضای آنا علاوه بر موارد بالا شامل نماینده انجمنهای کارمندی وصنفی میباشد. سازمان تحقیقات آموزشی(SVO). انستیتوی ملی سنجش آموزش(STTO) . انستیتوی ملی توسعه تحصیلی(SLO)

از1ژانویه 1997 مسئولان شهرداری مسئول تأمین وتضمین کیفیت خدمات مشاوره ای محلی در مدارس بوده اند.فعاالیت آنان درحال حاضر بیشتر هماهنگ با سیاست آموزش محلی است. مسئولان شهرداری، بودجه را از دولت مرکزی دریافت می کنند که مخصوصاً برای اداره خدمات مشاوره ای در نظر گرفته شده است.بنا به فعالیتهای سه مرکز ملی مشاوره آموزشی(انستیتو ملی سنجش(CITO)، انستیتو ملی توسعه برنامه های آموزشی (SLO) ومرکز نوآوری در امر تربیت (CINOP) طبق قانون حمایت ملی از فعالیتهای آموزشی(SLOA) به آنها یارانه اختصاص می یابد.سه مرکز مشاوره آموزشی موجود است که نام آنها در ذیل آمده است :

. مرکزمشاوره آموزشی مدارس غیر مذهبی .(APO) مرکزمشاوره آموزشی پروتستانها(CPS) . مرکز مشاوره آموزش کاتولیک (KDC).

از 1 ژانویه 2003 هزینه های که قبلاً به خدمات مشاوره ای مدارس پرداخت می شد از این پس مستقیما به مدارس ابتدایی پرداخت می شود.یک دوره انتقال سه ساله وجود دارد که در طول آن مدارس ملزم هستند تا بودجه را به مصرف خدمات مشاوره مدارس برسانند پس از طی این زمان مدارس آزادند بودجه خود را هر طور که مصلحت می بینند مصرف کنند.

ارزیابی تحصیلی

خودارزیابی مراکزآموزش ابتدایی و متوسطه خصوصی

ابزارهای متنوع موجود برای استانداردهای کنترل کننده در مدارس وجود دارد؛ طرح و برنامه مدرسه، آگهی و بروشور مدرسه و آئین‌نامه شکایات. این موارد از سال 1998 برای مدارس خصوصی ابتدائی  دبیرستانی اجباری بوده است.

طرح مدرسه: طرح و برنامه مدرسه که هر 4 سال باید بوسیله هیئت مدیره مدرسه مطابق با روز (به روز) باشد، گامهای برداشته شده جهت بهبود دادن کیفیت آموزش را توصیف می‌نماید. هر مدرسه بطور عادی باید کار خد را ارزیابی کند. این اطلاعات اساس طرح و برنامه مدرسه را تشکیل می‌دهد که باید بوسیله شورای مشارکت تصویب شود. از طریق این مدرک و سند، مدرسه به هیئت بازرسان اظهار و بیان کرده‌اند.

آگهی و بروشور مدرسه: بروشورهای مدرسه شامل اطلاعاتی برای والدین و دانش آموزان می‌باشد. آن براساس طرح مدرسه هر ساله مطابق با روز (به روز) می‌شود و با جزئیات بیشتر آنچه که در مدرسه می‌گذرد را توصیف می‌کند، هدفش و نتایجش بدست می‌آید. بنابراین آن بعنوان یک پایه‌ای برای بحث بین والدین و مدرسه در مورد سیاست مدرسه انجام وظیفه می‌نماید. بروشور شامل اطلاعاتی در مورد کمک و اعانه والدین و حقوق و مقررات والدین و دانش‌آموزان می‌باشد. آن همچنین آمادگی ایجاد شده برای دانش‌آموزان بوسیله یادگیری مشکلات و مسائل رفتار را توصیف می‌کند.

مدرسه یک کپی از بروشور به هیئت بازرسان می‌فرستد که آن برای سیاست آن روی کیفیت قابل محاسبه است. هیئت بازرسان ممکن است تصمیم بگیرد تا اثبات کند که اینکه آیا اخبا که در بروشور است بدرستی موقعیت را در عمل منعکس می‌کند.

آیین‌نامه شکایات: مدارس نیاز دارند به والدین در مورد آئین‌نامه رسیدگی به شکایات که فرصتهای موجود برای شرکت در تصمیم‌گیری و مدیریت مدرسه را تکمیل می‌نماید.

و به اولیا راه آسان‌تری را برای آگاهی از شکایاتی که آن‌ها در ارتباط با مسئولان و کارکنان دارند، نشان می‌دهد. هیئت (شورای) مدرسه می‌بایست که یک کمیتة رسیدگی به شکایات تشکیل دهد یا بتوانند هر نوع شکایتی که دارند، مطرح کنند.از سال 1996، فرهنگ و علوم، هر ساله یک راهنمای ملی را منتشر کرده است که این راهنما مربوط به آموزش ابتدایی و متوسطه می‌باشد که در واقع اولیا را برای انتخاب مدرسه برای فرزندانشان، راهنمای می‌کند.این راهنماها، همچنین شامل اطلاعاتی در مورد حقوق اولیا و دانش‌آموزان در برابر تعهدات مدرسه می‌باشد. این راهنماها در وب سایت وزارت آموزش اعلام شده است:

سیسستم‌های مختلفی برای نظارت بر دانش‌آموزان وجود دارد که در روش‌ اصلی مدارس ابتدایی، مدارس استثنایی برای آموزش ابتدایی (تشکیل‌دهندة MLK و مدارس LOM)، به عنوان وسایل کنترل کیفی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. رایج‌ترین این سیستم‌ها، CITO و IPMON می‌باشند.

CITO، سیستمی می‌باشد که از طریق موسسة ملی سنجش آموزشی توسعه یافته است. این سیستم شامل یک سری آزمون‌های جامع سنجش ذهنی می‌باشد که میزان پیشرفت دانش‌آموزان را نشان می‌دهد، همچنین شامل بخشی می‌باشد که مهارت‌های دانش‌آموزان را به صورت دستی و کامپیوتری ثبت می‌کند. این سیستم کنترل کیفی، به عنوان وسیله‌ای برای ثبت پیشرفت دانش‌آموزان در کارهای زیر طراحی شده است: خواندن- املا- حساب- مهارت‌های شنیداری و نوشتاری- مطالعات محیطی- انتقال اطلاعات- پیشرفت دانش‌آموزان، می‌تواند در دوره‌های گسترده، 1 یا 2 بار در سال اندازه‌گیری شود. نتایج در گزار‌ش‌های مجزا و لیست‌های کلاسی ثبت می‌شود. این گزارش‌ها شامل نمرات دانش‌آموزان در آزمون‌های برگزار شده می‌باشد و لیست‌های کلاسی نشان دهندة این می‌باشد که هر دانش‌آموزان در یک آزمون خاص، چه طور عمل کرده است. در واقع این لیست‌ها معلم را قادر می‌سازد تا تأثیر روش تدریس خود را، ارزیابی کند. معدل نمرات در سطح کلاس، مدرسه را وادار می‌سازد که تجدید نظری بر روش‌های خود داشته باشد، علاوه بر آن، ‌مدرسه را تشویق به خود –ارزیابی می‌کند.سیستمم IPMON)  وسیله‌ای برای ارزیابی متناوب و مستقل) براساس استفاده از معادل‌های سنی آموزش، نهاده شده است. این سیستم نشان می‌دهد که چند ماه آموزش و تدریس برای یک دانش‌آموز، نیاز می‌باشد تا او بتواند به سطحی از کمال دست یابد. نتایج آزمون‌ها در گزارش‌های کلاسی و دانش‌آموزی ثبت می‌شود. گزارش دانش‌آموزی، کارتی می‌باشد که در آن نتایح همة آزمون‌های آن دانش‌آموز، ثبت می‌شود. این کارت از سال اوّل دورة ابتدایی تا سال اوّل دورة متوسطه، مورد استفاده قرار می‌گیرد. گزارش‌های کلاسی براساس نمره‌های یک کلاس خاص یا یک آزمون یا آزمون‌های ویژه، می‌باشد. این کارت از سال سوّم دورة ابتدایی تا سال اوّل دورة متوسطه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در آینده، مدارس ابتدایی می‌بایست به نظارت بر پیشرفت دانش‌آموزان به وسیلة سیستم نظارت دانش‌آمزی بپردازند.بازرس آموزش از سال 1998، کارت‌های گزارشی را برای مدارس متوسطه صادر کرده است. هر «کارت گزارشی» موارد زیر را مشخص می‌کند:

مشخصات مدرسه- نتایج کسب شده در آزمون‌های پایانی دورة متوسطه- درصد دانش‌آموزانی که در هر سال تحصیلی ب مقطع بالاتری می‌روند- این کارت‌های گزارشی می‌تواند به عنوان منبع اطلاعاتی در بحث‌های عمومی برای تعیین کیفیت هر مدرسه، مورد استفاده قرار گیرد. برای ایجاد یک مقایسة عادلانه،

نتایج مدرسه‌هایی که در موقعیت یکسانی قرار دارند، با هم سنجیده می‌ِوند. آن‌ها همچنین می‌توانند با معدل ملی و مدارسی که در همان منطقهاز کشور قرار گرفته‌اند، مقایسه شوند.

بازرسی مدارسی

بازرسی بیشتر بر روی مدارس و مؤسسات تخصصی و یا در وضعیت آموزش عالی در رشته‌های اختصاصی توجه دارد.بازدید مؤسسات آموزشی مهمترین وسیله زمانیکه هیئت بازرسی اطلاعات مورد نیاز برای اهداف خود را جمع‌آوری می‌کند است. و حوزه وسیعی از فعالیتها شام نشست‌هایی در رابطه با درس‌ها و صحبت با  معلم ارشد یا مدیر مدرسه، هیئت اجرائی، معلمان، کارمندان اداری، محصلان و دانش‌آموزان می‌باشد. هدف از این بازرسی‌ها نشان دادند استاندارد آموزش و درک و دریافت اینکه آموزش با استاندارد ویژه‌ای در نقاط دیگر وجود ندارد.هیئت بازرسی یک مجموعه ملاکها و معیاهای ارزیابی کیفیت آموزش را تنظیم کرده است که نه تنها نقش محصلان و کتابهای مورد استفاده درسی دانش‌آموز را دربرمی‌گیرد بلکه عواملی نظیر تماس با والدین و ارگان مدرسه را نیز در برمی‌گیرد. هیئت بازرسی دسترسی صحیح در جامع به این معیارها را هماهنگ می‌کند با در نظر گرفتن اهمیت ویژه و موقعیت مؤسسات و مدرس، این سیستم صحیح بازرسی از سال 1998 با اوزش ابتدائی و راهنمایی و آموزش حرفه‌ای راهنایی در گردش بوده است. و حالا اطلاعات کیفیت همه رشته‌های HBO در دانشگاه موجود می‌باشد، هیئت بازری بازدیدهای مرتب (RST) را از مدرسه‌های ابتدایی بعمل می‌آورد این بازدیدها معمولاً یک روز طول می‌کشد و همة ابعاد اصلی کیفی را دربرمی‌گیرد. بازدید کامل و صحیح (IST) بازرسی کاملتر و دقیقتری است که سه روز طول می‌کشد. بعمل خواهد آمد در صورتیکه هیئت بازرسان به کیفیت آموزش مشکوک باشند و اگر مدرسه اعتراض به گزارشات آموزشی بازرس منتخب داشهت باشند این بازرسی انجام می‌شود.طی بازدید IST، بازرسان نتایج مدرسه و دوره‌های درسی، روشها و شرایط آموزشی را بررسی می‌کند و همچنین عواملی نظیر بکارگیری افراد حرفه‌ای و متخصص، بیمه کیفی، ارتباط داخلی و خارجی را مدنظر قرار می‌دهند. ممکن است هیئت بازرسان در صورت کیفیت آموزشی ضعیف تصمیم به ارتباط منظم و بازرسی‌های بیشتر و دقیقتر بگیرند.هیئت بازرسان یک سیستم قوی بازرسی مراکز تربیتی محلی، کالجهای تخصصی، ارزشیابی افراد و مؤسسات خصوصی فراهم کننده رشته‌های تشخیص صلاحیتها را گسترش داده است.که حداقل هر سه سال یکبار به این مؤسسات یک integral screening داده می‌شود.هیئت بازرسی یک هفته برای ارزشیابی عواملی نظیر، امتحانات، بیمه کیفی، سازمان و مدیریت وقت  صرف می‌کند. هیئت بازرسی در ان گزارشات راجع به خود رشته‌ها و مؤسسه بحث می‌کنند.مدارس در محدودة تعهدات قانونی و نیازمندیهای کیفی قانونی برای ادامه در سیاستهای خودشان آزاد هستند. مسئولیتها و استقلال (داخلی) مدارس عوامل کلیدی دستیابی رایج دولت هستند. در این زمینه هیئت بازرسی مدارس را تشویق به بالا بردن ظرفیتهای‌شان و بهبود بخشیدن مهارتهایشان می‌کنند که شامل سیستم کیفی بیمه می‌شوند به منظور حل مشکلات مربوط به خودشان.

هیئت بازرسان بعد از هر بازدید یک گزارش تنظیم می‌کند و هدف اصلی این گزارشات تأمین میزانی برای مدارس به منظور کمک به آنان در زمینة گسترش سیاستهایشان و سیستم یفی بیمه می‌باشد. آنان عموماً در اینترنت از سال 2000 منتشر شده‌اند. اطلاعات لازم برای ارزیابی کیفیت یک مدرسه برای تنظیم گزارشهای عمومی به طور کلی در بخشهای آموزشی استفاده می‌شود.

این گزارشات اصولاً برای وزیر و پارلمان و براساس بازرسی‌های مدرسه و اطلاعات مربوط از دیگر سازمانها در نظر گرفته می‌شود.پیشنهادهایی که ملاکها و معیارهای پیش‌بینی شده برای ارتقا کیفیت آموزش را در نظر می‌گیرند بخش مهم گزارشها هستند. این بعد کار هیئت بازرسی –در نقش مشاور- نباید متمایز از دیگر کارها در نظر گرفته شود. و هیئت بازرسی نباید بعنوان طرف مشاور وزیر باشد. بلکه، این هیئت گزارشات را منتشر می‌کند و بعنوان پی‌گیری منطقی تمام فعالیتهایش پیشنهاد می‌دهد.بزرگترین و مهمترین این انتشارات گزارش آموزش است که هر سال در ماه مه منتشر می‌شود.سپس وزیر مسئول آن را به پارلمان ارائه می‌دهد.

ارزیابی آموزش متوسطه

هیئت بازرسان آموزش مسئول ارزیابی معرفی سیستم جدید آموزش اساسی دبیرستان می‌باشد (basisuoming). یافته‌ها و تحقیقات آن در موقعیت 5 سال در سال 1999 منتشر شد، بخوبی کارهای جدید مدارس جهت معرفی آموزش اساسی دبیرستان شده است، هیئت بازرسان نتیجه می‌گیرند که اصول آموزش اساسی دبیرستان هنوز بطور کامل در مدارس محقق نشده است. اگر چه کیفیت آموزش بطور اساسی تنها یک تناسب کوچک مدارس، اصلاحات کافی را به دوره تحصیلات و متدهای تدریس انجام شده به نظر می‌رسید. آنچه بیشتر است دوره تحصیلات جهت ایجاد بار اضافی و تجزیه تأیید شده است، مدارسی که به تفاوتهای بین دانش‌آموزان کمتر اهمیت می‌هند.درجواب توصیه‌های و سفارشهای که بوسیله شورای آموزش و تحقیقات هیئت بازرسان منتشر شد، دوره تحصیلات آموزش اساسی و دبیرستان از سال 2004 هماهنگ و منظم خواهد شد. دوسوم اجباری خواهد بود (دره تحصیلات مرکزی) و مدارس جهت پر کردن یک‌سوم دیگر آزاد خواهند بود. کامل کردن کل دوره تحصیلات در 2 سال، و دادن فرصتهای بیشتر به مدارس جهت بیان تفاوتهای بین دانش‌آموزان ممکن خواهد بود.مواد امتحانی درسی بوسیله اداره آموزش، فرهنگ و علوم برگزار می‌شود. در HAVO , VMBO و VWO با مواد درسی امتحانی بعنوان وسیله تنظیم و کنترل استاندارد عمل می‌کند.در سال تحصیلی 2000/1999 یک سیستم جدید بخشهای و راههای یادگیری در VMBO معرفی شد. مواد درسی امتحانی جدید برای دوره‌های VMBO که در ارتباط با اهداف قابل دستیابی بای آموزش اساسی دبیرستانی (basisuoming) و راههای جدید یادگیری در VMBO می‌باشد توسعه و گسترش داده می‌شود. اولین امتحانات براساس مواد درسی جدید در سال 2003 انجام خواهد شد. دانش آموزانی که دوره‌های vbo یا mavo قبل از سا ل تحصیلی 2000-1999 شروع کرده‌اند امتحان نشان براساس برنامه قدیم می‌باشد. مواد درسی امتحانی جدید بای همه رشته‌های vwo , havo در یکم آگوست 1998 و یا یک سال بعد بعنوان یک نتیجه ترکیبات (ادغام) رشته جدید که معرفی می‌شود جهت غنی‌سازی 1 سال به آموزش عالی می‌باشد اولین امتحانات جدید در 2001 برگزار شد.

ارزیابی آموزش فنی و حرفه‌ای و بزرگسالان

گروه مدیریت فرآیند آموزش ابتدائی به معرفی اصلاحات هم در مدارس خصوصی (speciaal onderwijs) و هم در مدارس ابتدائی رایج (basisonderwijs) نظارت می‌کند.

مقررات امتحانی

از مؤسسات آموزش عالی خواسته می‌شود تا مقررات امتحانی و تدریس را برای هر دوره طرح کند. این مقررات شامل جزئیات دوره طرح کند. این مقررات شامل جزئیات دوره و مواد درسی امتحانی و دانش، درک و فهم و مهارتها که از دانش‌آموزان انتظار می‌رود تا پایان دوره بدست می‌آورند می‌باشد. امتحانات بعنوان یک

وسیله‌ای تعیین و کنترل استانداردها عمل می‌کند.

اصول و اهداف آموزشی

از جمله مهمترین اصول نظام آموزشی هلند میتوان به برخورداری کلیه شهروندان هلندی از حضور آزادانه در دوره های آموزشی و اجباری بودن آموزش تا رده سنی 16 سال اشاره نمود.در بند 23 قانون اساسی هلند به آزادی آموزش اشاره شده است که شامل :

ـ تنظیم اصول آزادی در مدارس مطابق با اصول مذهبی یا ایدئولوژیک

در این راستا، بالغ بر70درصد دانش آموزان هلندی به ثبت نام در مراکز آموزش خصوصی مبادرت          می نمایند.

ـ برابری مالی ما بین آموزش عمومی وخصوصی

ـ ترغیب متصدیان آموزشی جهت فراهم نمودن برنامه های مناسب آموزشی

آزادی آموزش به موجب ملزومات مصوبه  آموزش اجباری محدود گردیده است . این قانون تصریح می کند که کودکان باید درموسسه آموزش بطور تمام وقت وتا پایان سالی که آنها به سن 16 سالگی می رسند ویا حداقل 12 سال کامل را تمام می کنند، حضور داشته باشند.پس از آموزش  اجباری تمام وقت همچنین حضور در مدرسه حداقل تا سن 18 سالگی بطور پاره  وقت ضروری می باشد.

از جمله مهمترین اصول و اهداف آموزشی دولت هلند میتوان به موارد ذیل اشاره نمود :

. تأمین و توسعه فرصت آموزشی برابر و گسترش مسئولیت پذیری فردی و جمعی بطور مجزا  .تأمین آموزش همگانی حداقل درسطح ابتدایی و در ادامه تا سطوح بالاتر با تغییرات انجام یافته دراین مقاطع جهت تقویت ظرفیت یادگیری

. اتصال دانش آموزان به سطوح عالی، شناخت اختلافات و یاری آنها در افزایش مهارتهای فردی با طرح مدرسه روی متحد و برپایی « خانةمطالعه » درمقطع متوسطه

. مشاوره دانش آموزان در بررسی و انتخاب شغل و اعطای شرایط لازم شغلی برای بیشترین افراد از سطح پایة هنرستان تا سطوح عالی که اقدامات جدید در هدایت آموزش هنرستانی و دبیرستانی بسمت بازار کار در این راستا صورت گرفته است .

. آماده سازی کامل دانش آموزان جهت زندگی در یک جامعة چند فرهنگی و انتقال ارزشها و هنجارها و

امکان آموزش به زبانهای موجود در جامعه به شکل فوق برنامه

. مبارزه با پیشرفت دانش آموزان بویژه در ابتدای ورود به دبستان، با بذل توجه به آموزش پیش دبستان و آموزش زبان هلندی در سالهای اولیه دبستان

اولویتها و علایق آموزشی

از جمله مهمترین اولویتهای آموزشی دولت هلند میتوان به موارد ذیل اشاره نمود :

. افزایش آزادی عمل ,تغییر نظام سرمایه گذاری، کاهش قوانین، غیرمتمرکز نمودن مدارس، اعطای وام تحصیلی، تأمین بودجه تحقیقات به واسطه اجرای طرح «دانش برای فردا » وطرح « دفتر روزنگار » برای جمع آوری نتایج، توانائیها، عملکرد ها و اهداف برنامة مدرسه توسط والدین، حل مسائل مربوط به دستمزد بصورت محلی نه فقط در چهارچوب قانونی، آزادی شهرداری ها در انتخاب مدارس دولتی یا خصوصی و تأمین بودجه و اداره آنها و مسائل مربوطه . پیشگیری از افت تحصیلی با همکاری کمیسیون تعیین کنندة پسرفتهای آموزشی وزارت کشور، ارائه آموزش به زبان اقلیتهای قومی جهت تقویت اقتصاد جامعه و شرکت دادن آنها در امور مختلف مملکت

قوانین آموزشی

برنامه های آموزشی به واسطه پاره‌ای از قوانین پارلمانی اداره می گردد.از جمله مهمترین این قوانین میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:

ـ قانون آموزش ابتدایی مصوب سال 1998(WPO) قانون مراکز تخصصی (WEC)ـ قانون آموزش متوسطه (WVO)ـ قانون آموزش بزرگسالان وحرفه ای (WEB)ـ قانونی آموزش عالی وپژوهش (WHW)ـ قانون تأمین هزینه دانش آموزان مصوب سال 2000 (WSF2000)ـ قانون دستمزدها وشهریه های آموزشی (WTOS) این قانون در1 آگوست 2001 جایگزین قانون کمک هزینه های مخارج تحصیلی (WTS)شد.ـ قانون آموزش اجباری مصوب سال 1969 ـ قانون حمایت ملی از آموزش یارانه ایـ قانون مشارکت آموزشی مصوب سال 1992 ـ قانون تأمین موسسه های آموزشی (WEO)-قانون اساسی وآزادی آموزش

از جمله ویژگیهای عمده سیستم آموزشی هلند که در بند 23 قانون اساسی تضمین شده است آزادی آموزش است.این آزادی برای تأسیس مدارس ( آزادی تأسیس مراکزآموزشی، سازماندهی امر تدریس  درمدارس ( آزادی ساختار تدریس ) ومشخص نمودن مبانی و اصولی که این موارد بر آنها استوار است        ( آزادی عقیده)درنظر گرفته شده است.

شهروندان هلندی ازاین حق برخوردارند که مدرسه تأسیس نموده وتدریس را بر پایه عقاید مذهبی، مکتبی وآموزشی فراهم نمایند .

قوانین تساوی آموزشی و توسعه آموزش عالی

تساوی قانون مدارس عمومی وخصوصی ویژگی مهم سیستم آموزش هلند است.این تساوی درجایگاه مدارس عمومی وخصوصی که شروع بحث آن به سال 1917 باز می گردد پس از بحث وگفتگوهای طولانی سیاسی قرن 19حاصل آمد.بخش اول قوانین آموزشی در سرزمین هلند، یعنی قانون آموزش ابتدایی در سال 1801 تصویب شد.در طول قرن 19 وابتدای قرن 20، مدارس ابتدایی به دو نوع تقسیم شدند :

مدارس عمومی که بودجه آنها را دولت تأمین می کرد ومدارس استثنایی که منابع خصوصی آنها را تأمین می کردند نحوه برخورد نابرابر آموزش عمومی وخصوصی منجر به مناقشه مدارس گردید که یک دعوای سیاسی برای کسب تساوی به تمام  معنا تحت نظارت قانون برای هر دو نوع مدارس بود.کاتولیک ها وپروتستانها خواستار مدارس خاص خود با عناوین کاتولیک روم یا پروتستان  با بودجه برابر دولت شدند. لیبرالها آزادی آموزش را می طلبند که توسط قانون اساسی تضمین گردد.سرانجام این هدف در قانون اساسی سال 1917 به دست آمد وبا عنوان برقراری آرامش در سال 1917 معرفی گردید.پس از سال 1917 قوانین تساوی آموزشی و توسعه آموزش عالی گسترش یافت.درحال حاضر به اندازه دو برابر مدارس خصوصی، مدارس عمومی وجود دارد.از جمله مهمترین قوانین آموزشی دولت هلند میتوان به موارد ذیل اشاره نمود :

. قانون آموزش ابتدایی و متوسطه (مصوب سال1981(

. قانون تحقیقات و آموزش عالی (مصوب سال 1993)درخصوص اهداف ومقررات ساختاری و طراحی و سرمایه گذاری نهادهای آموزشی

. قانون آموزش هنرستانی و بزرگسالان (مصوب سال 1996) درخصوص تربیت کارآموز، آموزش حرفه ای متوسطه و آموزش فنی غیر رسمی بزرگسالان جهت تأمین نیازهای بازارکار و استقلال مدارس در برنامه ریزی تحصیلی

. قانون موقت آموزش استثنایی (مصوب سال 1985) درخصوص دورة 10ساله آموزش استثنایی که تا 13سال اجرا می شود

. قانون مدرسه روی متحد (مصوب سال 1994)درخصوص کمیته های مشورتی گردشی وابسته به خدمات شورای مدرسه

. قانون مشارکت آموزشی (مصوب سال 1992) درخصوص قوانین مشارکت به استثنای آموزش عالی

. قانون آموزش اجباری (مصوب سال 1968 ) درخصوص الحاق دورة آموزش نیمه حضوری تا 18 سالگی ( حضور در مدرسه حداقل یکروز در هفته(

قوانین آموزشی

از جمله مهمترین قوانین آموزش ابتدایی میتوان از موارد ذیل نام برد:

. قانون آموزش ابتدایی مصوب سال 1998 در 1 آگوست 1998 به اجرا در آمد وجای قانون آموزش ابتدای سال 1981 را که تا سال 1985 اجرا می شد گرفت.

قانون آموزش ابتدایی اهداف آموزش ابتدایی را تعریف می کند وقوانین را دربرمی گیرد که ساختار تدریس را تنظیم می کند . این قانون همچنین وضعیت معلمان، دانش آموزان ووالدین را تنظیم می کند.هدف از این قانون جدید افزایش  هماهنگی وهمکاری میان مدارس ابتدایی رایج وانواع خاصی از مدارس استثنایی  است.این قانون هر دو مدارس رایج واستثنایی مخصوص کودکان با مشکلات رفتاری وکودکان دارای مشکل یادگیری  وکودکان پیش دبستانی دارای مشکلات رشد را در بر میگیرد.مدارس LOM ; MLK ;LOBK درحال حاضر به طور رسمی با عنوان مدارس استثنایی ابتدایی معروف اند واژه آموزش ابتدایی، هر دو مدارس ابتدایی عادی واستثنایی را در بر می گیرد.

. مدارس LOM ; MLK در سال 1998 توسط قانون آموزش متوسطه اداره وکنترل شده اند

. تمام انواع دیگر مدارس استثنایی که قبلاً توسط قانون موقتی آموزش استثنایی اداره می شدند از سال 1998 توسط قانون جدید مراکز تخصصی کنترل شده اند .

قوانین اجرایی آموزشی

ـ قانون معلمان موسسه، این دستور مربوط به تأمین بودجه معلمان است .

ـ قانون اهداف  مهارتی آموزش ابتدایی

 اهداف مهارتی آنچه را که پیش بینی می شود که دانش آموزان در جهت علم، یادگیری ها ومهارت هایی را در پایان مدرسه ابتدایی  کسب کنند تعریف می کند .

مدیریت آموزشی

نهادهای مرکزی

از جمله مهمترین نهادهای مدیریتی آموزشی دولت هلند میتوان به موارد ذیل اشاره نمود :

. وزارت آموزش، فرهنگ و علوم : بازرسی آموزشی از طریق گروه سه گانة بازرسان کل

. بازرسی کل آموزش که عهده دار کنترل اصول، بازدید از مدارس و آموزشگاههای عالی ناحیة مربوطه، بهبود آموزش با کمک مقامات ذیصلاح  و تهیه گزارش برای وزارتخانه می باشد.

. شورای اجرایی شهرداری که عهده دار مسوولیت کنترل کودکان حوزة مربوطه در رابطه با ثبت نام بموقع در راستای تحصیلات اجباری، هماهنگی میان آموزش و دیگر بخشهای اجتماعی می باشد.

. هیئت مشاورة نمایندگی اجباری متشکل از دو نفر منتخبین از کارکنان و از والدین یا دانش‌آموزان برای ارائة پیشنهادات و مصوبات، آگاهی از اهداف و خط مشی مدرسه در جهت حفظ حقوق و تعهدات خویش با رعایت برنامة مدرسه

. مدیر اجرایی که عهده‌دار مسوولیت طراحی برنامة روزانه و سالانه و ارزیابی و ارائه گزارش از پیشرفت دانش آموزان به بازرسان و تعدیل تقابلات می باشد.

. سرپرستان مدارس آموزش پیش دانشگاهی

سیستم آموزش هلند، ازیک سیستم واحد تلفیق شده تشکیل شده است که بوسیله قوانین مرکزی تنظیم می شود وبا سرپرستی ومدیریت غیر متمرکز مدارس همراه است.مسئولیت کلی برای سیستم آموزش عمومی ـ خصوصی به نمایندگی از وزارت آموزش، فرهنگ وعلوم وقوه مقننه پارلمان  هلند بعهده  ایالت  می باشد.سرپرستی ومدیریت مدارس ابتدایی ومتوسطه عمومی وآموزش حرفه ای بصورت منطقه ای سازمان دهی شده اند.اختیارات شهری، اختیرات منطقه ای برای همه مدارس ناحیه می باشد.اختیارات شهری برای اداره کردن مدارس عمومی وسازمان خیریه وانجمنها برای مدارس استثنایی کار آمد می باشند.

سیستم دوره تحصیلی 31 سازمان خیریه وانجمنهای حرفه ای / محلی به صورت مستقل هماهنگ می شود. بخش تئوری دوره تحصیلی، تحت مسئولیت وزارت آموزش، فرهنگ وعلوم می باشد در حالیکه بخش عملی بعهده کارفرمایان می باشد.حدود 70 کالج آموزش تخصصی تکمیلی وجود دارد بعلاوه بودجه10 دانشگاه دولتی ومدارس پیش دبستانی وتسهیلات وابسته به آن توسط وزارت بهداشت، بهزیستی و ورزش تأمین می گردد.

وزارت آموزش، فرهنگ وعلوم توسط وزیر آموزش، فرهنگ وعلوم اداره می شود.یک یا دو معاون ایالتی (معاون وزیر ) ممکن است در وزارت آموزش، فرهنگ وعلوم تعیین شود .کنترل های آموزش دولت مرزی بوسیله قوانین ونظارتهای مطابق با مقررات قوانین کشوری تعیین وتنظیم گردیده است . مسئولیتهای اولیه وزارت آموزش، فرهنگ وعلوم به ساختار و بودجه سیستم انستیتوهای دولتی، روشهای بازرس وآزمون وکمک مالی به دانش آموزان مربوط می شود .کنترل ممکن است اعمال نمودن استانداردهای کیفی وکمی برای پروسه های آموزش در مدارس ویا برای نتایجی که آنها ایجاد میکنند وتوسط توافقات بخش مالی ودیگرمنابع واعمال شرایطی که می بایست توسط مدارس بر آورده شود.وزارت آموزش، فرهنگ وعلوم شرایط ویژه ای  را برای آموزش ابتدائی ومتوسطه در ارتباط با نوع مدارس که می تواند وجود داشته باشد، طول دوره تحصیلی موضوعات اجباری واختیاری مدارس، حداقل وحداکثر تعداد درسهایی که درطول ترم داده می شود، تقسیم کلاسها، امتحان مواد درسی وواستانداردهای صلاحیت، شرایط حقوق وساعتهای تدریس کارمندان اتخاذ می نماید.این شرایط برای آموزش دولتی وخصوصی بکار گرفته می شود .

حوزه ها نقش محدودی در مدیریت ومحتویات آموزش دارند.اینها شامل وظایفی است که به نظارت بر اجرای مقررات مدارس ابتدائی ومتوسط عمومی وخصوصی وسازماندهی دوره های کار آموزی وفعالیت های آموزشی بالغین مشتمل می گردد.وظایف نهادهای منطقه ای برطراحی وهماهنگ کردن وضع اقامتی ومقررات رفاهی ومادی واستخدام کردن پرسنل اضافی مشتمل می‌گردد.شورهای شهری نیز عهده دار مسوولیت احداث مدارس عمومی و تایید احداث مدارس استثنایی می باشند.کارشناسان کارآمد      مسئولیتهای راه اندازی مدارس را تا آنجائیکه مقررات قانونی اجازه می دهد بعهده می گیرند. مدیریت روزمره مدارس ابتدائی ومتوسطه به مدیر مدرسه (معلم سرپرست) واگذارمیشود.مدیران در مدارس عمومی و شورای مدیریت مرکزی در مدارس MBO، آموزش پیش دانشگاهی را فراهم می نمایند اما باز هم مسئولیت نهایی با کارشناسان کار آمد می باشد. همچنانکه ذکر گردید، کارشناسان شهری، بعنوان کارشناس کار آمد درحوزه آموزش عمومی عمل می نماید.

این در حالیست که کارشناسان کارآمد برای مدارس استثنایی، هیأت سرپرستی، انجمن ها یا انستیتوی مسئول برای تنظیم امور مدارس می باشند. حدوداً 6300 کار شناس کارآمد در سیستم آموزش هلند وجود دارد. وظایف ومسئولیتهای هیأت رئیسه مدارس عمومی وخصوصی مشابه یکدیگر میباشد.این وظایف شامل اتخاذ تصمیماتی درخصوص دوره های تحصیلی، انتخاب مواد درسی، برقراری برنامه وطرح مدرسه، انتصاب وعزل سر معلمان، معلمان وکارمندان غیرآموزشی، پذیرش  و اخراج دانش آموزان، استفاده از ساختمانهای مدرسه، ساعات مدرسه ومدیریت منابع مالی وترتیبات سرپرستی آنها میباشد. بعلاوه بسته به عملکرد ویژه سرپرستی آموزش عمومی، شوراهای عمومی که مدارس را اداره می کنند می بایست تهیه مدارس کافی، تابعیت از قوانین مصوبه وتأمین بودجه را تصمین نموده واطمینان دهند به اینکه عقاید دانش آموزان مانع از پذیرش آنها نخواهد شد، وفعالیتهای مدیریتی برای شورای شهر قابل توجیه خواهد بود.حکومت چارچوبی را وضع نموده است که موسسات HBO می بایست  درداخل این چارچوب عمل نمایند.اما این مسئولیت کارشناس کارآمد برای توسعه در چارچوب دولت در مورد تنظیمات تدریس وامتحانات است.مدیریت به روز دانشگاه توسط شورای دانشگاه  وهیأت اجرایی اعمال می شود.هیأت های اجرایی متشکل از سه عضو است که شامل رئیس دانشگاه می باشد که مسئول وزارت علوم، فرهنگ وآموزش در شورای دانشگاه  میباشد. شورای دانشگاه متشکل از کادر آکادمیک وکادر دانشجویی، خاصی و اداری است که مجموعاً 30 نفر       می باشد. هرمنطقه کاری سرویس های ویژه ملی مربوط به خود دارد که مجموعاً 31 عدد است که هیأت آنها مشتمل بر نماینده انجمن کارفرمایان، سازمانهای واحد صنفی ومدارس است.وظایف سرویسها سازماندهی آزمونها وفراهم کردن حمایت برای نوآوران در محل کار وراهنمایی آنها برای نیل به اهداف می باشد.این کار بوسیله مشاور انجام می گیرد که شخص ناظر بین مدرسه  ومحل کار بوده وراهنمایی های لازم را به دانش آموزان ارائه می نماید .

مدیریت درسطح ملی

نهادهای مرکزی

· وزارت آموزش

وزارت آموزش، فرهنگ وعلوم توسط وزیر فرهنگ آموزش وعلوم ودو معاون ایالتی وی اداره می شوند که هر کدام از آنها درحیطه خطوط سیاستهای کلی که وزیر مشخص نموده است دارای مسئولیت های ویژه ای هستند.کارمندان بلند پایه دولت به اتفاق هم هیأت اجرایی را تشکیل میدهند که مسئولیت اجرایی اداره وزارتخانه وآماده سازی واعمال سیاست را برعهده دارند که وزیر ومعاونین وی از لحاظ سیاسی پاسخگوی این مسائل هستند.علاوه بر هیأت اجرایی، وزارتخانه 21 سازمان مرکزی به اضافه 10 آژانس اجرایی نیمه مستقل را در بر می گیرد.این سازمانها شامل آژانس مرکزی سرمایه گذاری  موسسات وسازمانها، بازرسان آموزشی، شورای آموزش وشورای مشاوره ای علوم وتکنولوژی می باشد.درحدود 6 سازمان نیز وجوددارد که مسئولیت بسط سیاستهای علوم را بر عهده دارند. این سازمانها خود ازسازمان آموزش ابتدایی، سازمان آموزش متوسطه، سازمان آموزش بزرگسالان وحرفه ای، سارمان آموزش عالی تخصصی، سازمان آموزش دانشگاهی وسازمان سیاست پژوهشی وعلوم متشکل می‌گردند.سازمانهای دیگر نظیرسازمان تکنولوژی اطلاعات وارتباطات، سازمانهای امور قانونی وسازمان مناسبات وشرایط خدمت واستانداردهای شغلی مسئول اموری هستند که کلیه بخش های آموزشی را تحت تأثیرقرارمیدهند.

. هیأت بازرسان آموزشی

مطابق قوانین متنوع آموزشی، مسئولیت بازرسی آموزشی بر عهده  وزیر آموزش گذاشته شده است که تحت نظر وی وتوسط هیأت بازرسان آموزشی اداره می شود . هیأت بازرسان آموزشی اداره نیمه مستقلی است که برنامه ها و وظایف آن از طریق دستور وزارتخانه ای تنظیم میگردد.قانون نظارت که توسط مجلس عوام پارلمان تصویب شده است هیأت بازرسان را قادر می سازد که به صورت مستقل عمل نمایند و به موسسات شاخص هایی را ارائه داده تا بتواند استانداردهای خود رابر طبق سیستهای تضمین کیفیت بهبود بخشند.طبق این قانون که هم اکنون در مجلس اعیان مورد بحث است وزیرآموزش کاملاً مسئول عملکرد هیأت بازرسان است واجاره خواهد داشت تا دستوراتی را صادر نماید. هرچند که در بررسی ها وگزارشات هیأت بازرسان نباشد.بازرسی ها همیشه بر اساس  خود ارزشیابی ها استواربوده وموسساتی را در برمی گیرد که بیشتر به این قبیل ارزشیابیها نیاز دارند.بازرسیهای سالانه درخصوص کلیه موسسات صورت می گیرد. طبق قانون نظارت احتمال دارد که موسسات برای بهبود استانداردهای خود، کمک مالی دریافت نمایند.

ممکن است این کمک ها به عنوان مثال به یک متخصص خارجی که تدابیری را ارائه می دهد پرداخت شود . اجرای مجازات ها ـ تأمین نکردن بودجه وپس گرفتن حقوق قانونی ـ ادامه پیدا خواهد کرد.هر چند بودجه فقط هنگامی تأمین نمی شود که موسسه ای از قوانین مقرر پیروی نکند.احتمالاً این قانون از اوایل تابستان 2002 تنها در بخشهای ابتدایی، متوسطه وبزرگسالان وحرفه ای به کار برده می شود.با پذیرش اعتبار نامه لایجه که انتظار می رود در تابستان 2002 به قانون تبدیل شود اصول کلی این قانون همچنین بخش آموزش عالی را در بر می گیرد.طرحهای هیأت بازرسان برای انجام بازرسی ها طبق قوانین جدید از 1 ژانویه اجرا می شود.آژانس مرکزی تأمین بودجه موسسات (CFI)موسسه ای اجرایی است که مسئول تأمین بودجه برای اطلاعات آموزشی، موسسات پژوهشی وسازمانهای حمایت از آموزش بر اساس مقررات ومطابق نظام مالی رایج میباشد.

. دولت مرکزی

دولت مرکزی در شکل وزیر آموزش، آموزش را به وسیله قوانین ومقررات وبا توجه لازم به پیش بینی های قانون اساسی کنترل میکند.مسئولیت های اولیه آن با توجه به آموزش مربوط به سازماندهی وتأمین سرمایه سیستم ومدیریت موسسات عمومی، بازرسی، امتحانات وحمایت از دانش آموزان می باشد.دولت مرکزی همچنین در آموزش نوآوری ایجاد می کند. علاوه بر این وزیر مسئول هماهنگ سازی سیاست علمی، فرهنگی ورسانه ای است.ممکن است که کنترل از طریق وضع استاندارهای کیفی وکمی با توجه به مراحل آموزش در مدارس ویا تخصیص اعتبارمالی و وضع قوانین آموزشی ویزه مدارس اعمال  گردد . ازجمله مواردی که دولت مرکزی به تصمیم گیری درخصوص آن مبادرت مینماید، میتوان از موارد ذیل نام برد:

شناسایی انواع مدارس موجود درحال حاضر

. تعیین مدت زمان دوره های آموزشی مدارس مختلف

. ارائه و گزارش تصمیمات دولت درخصوص برخی از مدارس

. ارائه موضوعات آموزشی که باید یا ممکن است تدریس شود .

. تعیین تعداد حداقل وحداکثر ساعات تدریس دروس مختلف آموزشی

. تعیین تعداد مینیمم وماکزیمم ساعات تدریس سالیانه

. تعیین معیارهای آموزشی برای کلاس های مختلف

. تعیین استانداردهای مهارتی معلمان

. تعیین حداکثر ساعات تدریس برای هرمعلم

. تعیین حقوق ومبانی اصلی و وضعیت حقوقی معلمین

. ارائه برنامه های ارزشیابی تحصیلی دانش آموزان

. ایجاد موقعیت های برای مشارکت معلمان، دانش آموزان و والدین

. ارائه معیارهای جهت تشکیل وتعطیلی مدارس

مدیریت درسطح استانی

مشارکت مراجع استانی به طور عمده به شکل نظارت قانونی و وظایف قضایی است. شورای استانی، وجود تعداد مناسب مدارس ابتدایی ومتوسطه عمومی در دسترس را تضمین می کند وبا توجه به تصمیمات اتخاذ شده توسط مقامات شهرداری به عنوان یک محل رجوع برای مدارس خصوصی است.با توجه به مدیریت مدارس وبرنامه های آموزشی نقش استانها به دلیل اینکه نمی توانند مرجعی با صلاحیت برای موسسات آموزشی باشند محدود می شود.

مدیریت درسطح شهرداریها

مقامات شهرداری مراجع محلی برای کلیه مدارس موجود در مناطق عمومی و خصوصی به شمار می آیند.از این روی، آنها اختیارات ومسئولیت های ذیل را برعهده دارند:

. طرح نقشه های سالانه برای اعمال تغییرات اساسی در ساختمان مدارس

. تأمین هزینه ساختمان مدارس و سایر تسهیلات ومخارج خارجی

. انطباق طرحهای سالانه جهت ایجاد مدارس عمومی وخصوصی جدید

. اداره خدمات مشاوره ای مدارس

. اختصاص منابعی از بودجه جهت رفع ضعفهای آموزشی وایجاد طرح های کمکی محلی

. اتخاذ سیاستهایی در راستای تدریس دروس به زبان اقلیت های قومی

. اعمال قوانین رفاهی دانش آموزان نظیر قانون ایاب و ذهاب دانش آموزان به مدارس

. اعمال قانون آموزش پایه با نظارت بر اطاعت ازقانون

مدیریت درسطح مدرسه ای

مقامات اداره کننده مدارس

کلیه مدارس دارای یک مقام مسئول قانونی هستند که از این نام تحت عنوان هیأت مدیره مدرسه اطلاق  می شود.مقام مسئول مدرسه عهده دار مسوولیت اداره و مدیریت مدارس می باشند.مدیریت مدرسه ای خود برتعیین سیاستها، برنامه های آموزشی و امور مربوط به پرسنل وپذیرش دانش آموزان مشتمل می گردد. درمدارس ابتدایی ومتوسطه عمومی، هیأت اجرایی شهرداری ممکن است به عنوان مقام مسئول انجام وظیفه نماید.شورای شهرداری از سال 1997تصمیم گرفته است که وظایفی را که توسط مقامات شهرداری به عنوان مقام مسئول برای مدارس عمومی انجام میدهند به برخی از محموعه های دیگر که توسط قوانین عمومی اداره می شوند واگذار نماید که از آن جمله میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:

ـ هیأت اجرایی شهرداری

ـ کمیته اداره کننده مدارس

هیأت مشترک بین دو یا چند شهرداری

ـ یک شخصیت حقوقی که توسط قانون عمومی بر کار او نظارت می شود.

ـ یک موسسه آموزشی

مقام مسئول مدارس خصوصی یک هیأت اداری است که توسط قانون خصوصی برکار آن نظارت می شود. سه نوع هیأت مدیره مدرسه یا مقام مسئول اعم از انجمنها، موسسات ومجموعه کلیسا در حوزه مدیریت مراکز آموزش خصوصی فعال میباشند.

قانون مشخص می کند که موسسات آموزشی خصوصی باید توسط یک شخص حقوقی با صلاحیت کامل قانونی اداره شود که هدف او گسترش آموزش بدون هیچگونه انگیزه بهره مندی مالی باشد.تعداد اعضایی که مقامات مسئول یا هیأت مدیره مدرسه را تشکیل می دهد از مدرسه ای به مدرسه دیگر متفاوت میباشد.مقام مسئول می تواند مسئول بیش از یک مدرسه باشد. اعضا معمولاً در برگیرنده والدین ونمایندگان جامعه محلی است که در برخی موارد شامل کلیساهای محلی نیز میباشد.

اختیارات ومسئولیتهای مقامات مسئول

قانون تصریح می کند که هر کس آزاد است تا امر آموزش را دردسترس همگان قرار دهد.این آزادی شامل آزادی تأسیس، آزادی عقیده وساختارتدریس است.آزادی تأسیس مستلزم آزادی تأسیس مدرسه براساس هرنوع اصول وعقاید میباشد.آزادی عقیده بدین معناست که مقام  مسئول درتبیین اصول وعقایدی که مدرسه بر آن استوار میگردد، آزاد است.آزادی ساختار ندریس یعنی آنکه مقاتم مسئول آزاد است تا محتوای دروس آموزشی و روشهای مورد استفاده را مشخص کند.به جز این موارد مقام مسئول دارای اختیارات ومسئولیت های فراوانی است که از جمله مهمترین این اختیارات میتوان از موارد ذیل نام برد:

. انتخاب مواد آموزشی

. تأسیس مدارس و مراکز آموزشی

. ارائه موضوعات اختیاری در برنامه های آموزشی

. تعیین جدول زمانی آموزشی(اختصاص ساعات تدریس به موضوعات یا حوزه های مختلف آموزشی)

. انتخاب واخراج مدیران

. تعیین خط مشی پرسنل وابعاد شرایط استخدامی کادر آموزشی

. تصمیمگیری درخصوص اخراج ومحرومیت دانش آموزان از تحصیل

. تعین ساختار سازمانی داخلی مدارس که برتدارک برنامه های جهت مشارکت دانش آموزان، والدین وکارمندان مشتمل می گردد.

. تعیین ماهیت فعالیت های خارج از مدرسه

. اتخاذ تصمیم درخصوص مشارکت یا عدم مشارکت مدارس در پروژه های نوآوری آموزشی

. اتخاذ تصمیم درخصوص اینکه مدرسه چه استفاده هایی از خدمات سازمانهای حمایتی آموزشی خواهد برد.

. تعیین شکل ونوع روابط  میان مدرسه ای وسازمانهای خارج از مدرسه

. اتخاذ تصمیم درخصوص اینکه آیا اشخاص ثالثی هم می توانند از ساختمان مدرسه استفاده کنند واگر آری چگونه

. مدیریت منابع مالی مدارس وتوجه به اداره آن

مدیریت مدارس ابتدایی

اداره روزانه مدارس ابتدایی ومدارس استثنایی ابتدایی به عهده نماینده معلمان است. مدارس ابتدایی معمولاً  دارای یک یا چند نماینده ارشد هستند.غیراز مدیر، کارمندان شامل معلمان ومعلمان ذخیره هستند. مقام مسئول سندی را طراحی می کند که در آن شرح وظایف واختیارات مدیریت مدرسه آمده است.ازجمله مسوولیتهای نماینده معلمان که تحت حمایت مقام مسئول به اجرای آن مبادرت می نماید، میتوان از موارد ذیل نام برد:

. اداره کلی مدارس

. کمک در امر برنامه ریزی واجرای سیاستها با توجه به تدریس، ساختار مدرسه ومسائل داخلی آن

. کمک به برنامه ریزی واجرای سیاست پرسنلی مدارس

. کمک به برنامه ریزی واجرای سیاست مالی مدارس

. حفظ وادامه ارتباطات داخلی وخارجی مدارس با یکدیگر

علاوه بر این، مدیریت چند مدرسه ای که در آن یک گروه چندین مدرسه را اداره می کند با تأکید بر آماده سازی واجرای سیاست بین مدرسه ای، بسیار معمول است.حداقل یک مدیر باید در رأس هر مدرسه باشد تا به نمایندگی ازطرف مقام مسئول بر مواد آموزشی سازمانی  وداخلی نظارت نماید .

مدیریت مدارس متوسطه

اداره روزانه مدارس متوسطه مسئولیت مقام ریاست مدارس است که در مدارس VWO با عنوان رئیس ودر مدارس دیگر با نام سرپرست معروف است.مدارس متوسطه دارای یک یا چند نماینده ارشد هستند که همه با هم گروه مدیریت را تشکیل می دهند. مقام مسئول سندی را تهیه می کند که در آن شرح وظایف واختیارات مدیریت مدرسه آمده است.

رئیس ونمـــایندگان ارشد تحت حمایت مقام مسئول، مسئولیتهای ذیل را برعهده دارند :

. اداره کلی مدرسه

. کمک در امر برنامه ریزی واجرای سیاستها با توجه  به تدریس . ساختار مدرسه ومسائل داخلی آن

. کمک به برتامه ریزی واجرای سیاست پرسنلی مدارس

. کمک در امر سیاست گذاری به نمایندگی از طرف مقام مسئول  وآماده نمودن جلسات مجموعه اداره کننده مدرسه در صورتی که از طرف مقام مسئول چنین کاری از آنها خواسته شده باشد .

. حفظ ارتباطات داخلی وخارجی مدارس با یکدیگر

مدیریت موسسات آموزش بزرگسالان وحرفه ای

از یک ژانویه سال 1998 تمامی موسسات آموزشی  بزرگسالان وحرفه ای  به مراکز آموزش ناحیه ای ضمیمه شده‌اند. مراکز آموزش ناحیه ای خود دو نوع هستند:مراکزی که به طور کامل در هم ادغام         می شوند ومراکزی که فقط مدیریت آنها با هم ادغام شده است. در در مورد اول، کلیه موسسات موجود با یکدیگر ادغام می گردند تا موسسه ای جداگانه با مقام مسئول جداگانه، هیأت مدیره مرکزی یا هیأت اجراو شورای مشارکت جداگانه ویک سیاست مرکزی که تمام بخش ها را دربرمیگیرد ایجاد کنند.درمورد آخرموسسه ای جداگانه با یک مقام مسئول جداگانه هیأت مدیره مرکزی یا هیأت اجرایی جداگانه وشورای مشارکت جداگانه وجود دارد، اما سیاست مشترک فقط از لحاظ مالی، پرسنل، تدریس، امتحانات و تضمن کیفیت ضرورت دارد.

مدیریت موسسات آموزش عالی

ساختار مدیریت موسسات عمومی آموزش عالی به واسطه قانون آموزش عالی وپژوهش اداره می شود. موسسات آموزش عالی حرفه ای ودانشگاهها دارای ساختار مدیریت متفاوتی می باشند.مدیریت روزانه یک موسسه آموزش عالی تخصصی به هیأت مدیره مرکزی و هیأت اجرایی واگذار میگردد که هر دو از سه عضو برخوردارند.هیأت مدیره مرکزی از طرف اداره کنندگان موسسه مسئول نظارت بر آماده سازی  واجرای سیاست وهماهنگ سازی  اداره روزانه ومدیریت موسسه است.هیأت اجرایی به عنوان هیأت  مرکزی مدیریت دارای اختیارات ووظایف مشابه است به علاوه اینکه هر گونه اختیارات ووظایف ازطرف مسئولان اداره کننده به آن محول می شود.به دنبال معرفی قانون حکومت دانشگاهی در سال 1997 ساختار مدیریتی دانشگاه درحال حاضر شامل هیأت سرپرستی هیأت اجرایی ورئیس است.

هدف از این قانون افزایش آزادی عمل دانشگاهها وحرفه ای نمودن اداره کنندگان  آن است. از این پس دیگر دانشجویان وکارمندان عضو مجموعه های اداره کننده نیستند درعوض نماینده مجموعه های مشارکتی می شوند. بالاتر ازهیأت اجرایی دانشگاههای عمومی  هیأت سرپرستی می باشد.هیأت سرپرستی اعضای هیأت  اجرایی را انتصاب، اخراج ویا کار آنها را به صورت تعلیق درمی آورد. هیأت اجرایی مسئول تمامی جنبه های اداری ومدیریت دانشگاهی است که از 3 نفر عضو تشکیل شده است که یکی از آنها رئیس دانشگاه است.

هیأت اجرایی مسئول پاسخگویی به هیأت سرپرستی است وباید هر نوع اطلاعاتی را که هیأت سرپرستی درمورد تصمیمات وفعالیت‌های آنان درخواست کند در اختیار آنها قرار دهد.درسطح دانشکده، اداره و مدیریت دانشکده از مسئولیت های دانشکده است که در صدر اداره روزانه دانشکده می باشد.رئیس دانشکده مسئول سازماندهی امرتدریس وپژوهش در داخل دانشکده است که شخصاً پاسخگوی این موارد میباشد. رئیس دانشکده توسط هیأت اجرایی انتخاب می شود یا اینکه هیأت اجرایی هیأت مدیره دانشکده را با همان اختیارات ومسئولیت های که رئیس  دانشکده عهده دارد آن است، انتصاب نماید.رئیس یا هیأت مدیره دانشکده، مسئول پاسخگویی به هیأت اجرایی است پس از آن هیأت سرپرستی بر کارهای هیأت اجرایی نظارت دارد.مجموعه های اداره کننده دانشگاه آزاد، هیأت اجرای وهیأت سرپرستی هستند هیأت ارجای که مسئول  اداره روزانه دانشگاه آزاد است، شامل سه عضو دارد که توسط هیأت سرپرستی انتخاب میشوند. هیأت سرپرستی که توسط وزیر آموزش فرهنک وعلوم انتخاب  می شود دارای سه تا 5 عضو است.

مدیریت آموزش خصوصی

مدارس خصوصی طبق قوانین مشابه با مدارس عمومی اداره میشوند. بند 23 قانون اساسی مدارس عمومی وخصوصی  را درشرایط های یکسانی قرار میدهد.به دلیل تأمین بودجه این مدارس از محل درآمد عمومی، قانون مشخص می کند که موسسات آموزش خصوصی باید توسط یک شخص حقوقی با صلاحیت کامل قانونی اداره شود که هدف وی گسترش آموزش بدون هیچ انگیزه بهره مندی مالی باشد.مدارس خصوصی به وسیله افراد غیر دولتی تأسیس می شوند. اکثریت مدارس خصوصی مدارس فرقه ای هستند اغلب آنها کاتولیک، رم وپروتستان اند، اما درمیان آنها مدارس مسلمان، هندو و یهودی نیز وجود دارد . علاوه بر مدارس فرقه ای، مدارس خصوصی غیر فرقه ای هم وجود دارند که به طور کلی طبق اصول ایدئولوژیک آموزشی تأسیس می شوند.

نظارت آموزشی

نظارت بر سیستم های آموزشی عمومی وخصوصی بوسیله بازرسی از سیستم آموزش انجام می گیرد همچنانکه در بند 23 اساسنامه آورده شده است.رویه بازرسی بصورت جزئی در مورد کارهای آموزش بیان گردیده است.وزارت آموزش فرهنگ وعلوم بودجه بازرسی را فراهم می نماید بطوری که اعضای بازرسان دولت را از لحاظ مالی تأمین نماید .

وزیرحق صدور دستورات برای انجام کارهای بازرسی را دارد ودائماً بطور کام در جریان فعالیت های بازرسی قرار می گیرد وطرح کارهای بازرسی سالانه را ارزیابی می کند .

شورای بازرسی عمل بازرسی را بر عهده دارد ومسئول مدیریت سازمان می باشد.اعضای شورای بازرسی شامل عمومی بازرسین می باشد.علاوه بر اداره مرکزی مدیریت 13 اداره ناحیه ای وجود دارد . دوره های آموزش کشاورزی، توسط وزیر کشاورز، مدیریت منابع طبیعی وشیلات از طریق 6 اداره ناحیه ای نظارت می شود .

از جمله عمده ترین مسئولیتهای بازرسان میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:

. تأمین پذیرفتن تنظیمات قانونی

. نظارت زمانی بر موقعیتهای آموزشی از طریق دیدار از مدارس

. پیشرفت توسعه مشاوره تحصیلی توسط کارشناسان کارآمد، کارمندان مدارس و کارشناسان ناحیه ای یا محلی

. ارائه گزارش کار وپیشنهاد به وزیر آموزش

گزارشات بازرسی در هنگام دیدار ازمدارس بدست آمده وسالانه بصورت گزارش یافته های بازرسی منتشر می گردد.وزیر آموزش، فرهنگ وعلوم تبدیل  بازرسی به یک ارگان مستقل را مورد توجه قرار می دهد که در داخل اصطلاحات ووضع قانون ودستاوردهای وزارت قرار می گیرد.درآموزش عالی یک سیستم کنترل کیفی درونی  با کنترل  کیفی تناوبی خارجی مزدوج شده است که اصطلاحاً کمیته نظارت نامیده می شود .

  نهادهای مرکزی

. هیأت بازرسان آموزشی

هیأت بازرسان آموزشی مسئول بازرسی آموزشی می باشد.نظارت بر عملکرد مراکزآموزشی از ماده 23 قانون اساسی مشتق می شود.جزئیات نظارت آموزشی در قوانین مختلف آموزش برنامه ریزی می شود.هیأت بازرسان کیفیت موسسات آموزشی را در سرزمین هلند بر اساس دانش عمومی مدارس وموسسات خاص بررسی وحمایت می کنند.

ملاقاتهای منظم وبرنامه ریزی شده به همین منظور از مدارس وموسسات صورت می گیرد. گزارشی از بررسیهای هیأت بازرسان به مدرسه یا موسسه مربوطه وبعد به وزیر ومعاونانش  وسپس به پارلمان ارسال  می‌شود.ازجمله اصلی ترین وظــایف هیأت بازرسان به همان صورت که در قوانین آموزشی آمده است میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:

. کسب اطمینان از پیروی مدارس و مراکز آموزشی کشور از قوانین مقرر

. به روزبودن وضعیت مراکزآموزشی  به طور مثال از طریق بازدید ماهیانه از مدارس

. حمایت از گسترش آموزشی از طریق مشاوره با مقام مسئول ومعلمان مدرسه ومسئولان منطقه ای و  ناحیه ای

. ارائه گزارش کار ومشاوره با وزیر طبق درخواست وی وبا ابتکار عمل خود

هیأت بازرسان درخصوص حوزه آموزش عالی نیز از دو وظیفه دیگربه شرح ذیل برخوردارست:

. ارزیابی عملکرد کمیته بازدید

. ارزیابی فعالیت هایی که توسط موسسات در پاسخ به بررسی های کمیته بازدید صورت می گیرد.

هیأت بازرسان توسط یک  سربازرس وجهار بازرس ارشد که همگی با هم هیأت بازرسان را تشکیل می دهند اداره می شود.هر بازرس ارشد مسئول بخش متفاوتی است مثلاً بخش آموزش ابتدایی، آموزش متوسطه، آموزش بزرگسالان وآموزش عالی

12اداره منطقه ای آموزش ابتدایی ومتوسطه و3 اداره آموزش بزرگسالان وحرفه ای وجود دارد که شامل یک دفتر با یک  سربازرس وکارمندان  مشاوره وی می باشد.وضعیت قانونی هیأت بازرسان آموزشی به واسطه حکم اصلاحیه مصوب سال 1998وزارتخانه تنظیم می شود.احکام هیأت بازرسان آموزشی درخصوص هیأت بازرسان بالاترین امکان آزادی عمل را بدون تأثیر بر مسئولیت های وزارتخانه میدهد.مسئولیت بازرسی از آموزش کشاورزی بر عهده وزیر کشاورزی، اداره محیط زیست وشیلات است.علاوه بر این، 6 اداره    منطقه‌ای برای آموزش کشاورزی موجود است.

همکاریهای آموزشی

مشارکت در امرتصمیم‌گیری توسط معلمان، والدین دانش آموزان در آموزش ابتدایی، . متوسطه، بزرگسالان وحرفه ای توسط قانون مشارکت آموزش سال 1992 اداره می شود.

مشارکت به وسیله معلمان ودانش آموزان در آموزش عالی تخصصی دانشگاهها ودانشگاه آزاد به واسطه قانون آموزش عالی وپژوهش تنظیم می شود.طبق قانون مشارکت آموزش سال 1992 هر مدرسه ابتدایی، متوسطه، موسسات آموزش بزرگسالان وحرفه ای از لحاظ قاتنونی ملزم می شوند که شورای مشارکت را تشکیل بدهند.این شورا شامل تعداد برابری از نمایندگانی از معلمین و والدین و دانش آموزان است که با توجه به وسعت موسسه از 6 تا 18 نفر متغیر است.دانش آموزان مدارس ابتدایی نماینده شورای مشارکت نمی شوند. اعضای مسئول مدرسه یا موسسه نمی توانند عضو شورای مشارکت شوند. شورای مشارکت دارای اختیارات کلی است واین حق را دارد که نظر و رضایت خود را اعلام نماید وپیشنهادات را به بحث بگذارد. والدین میتوانند درشورای والدین که نمایندگی آنان را در شورای مشارکت توصیه  وفعالیت های والدین را هماهنگ می کند شرکت کنند. دانش آموزان مدارس متوسطه می توانند شورای دانش آموزی تشکیل دهند.طبق قوانین آموزش عالی، کلیه موسسات آموزش عالی تخصصی از لحاظ قانونی ملزم می شوند که شورای مشارکت را تشکیل بدهند.

این شورا شامل تعداد مساوی از نمایندگان انتخابی از میان کارمندان ودانشجویان می باشد که با توجه به  وسعت موسسه از 10 تا 24 نفر متغیر است.ممکن است دانگشاههای عمومی یا به مشارکت پیوسته ویا مشارکت عمومی را انتخاب نمایند.اگر دانشگاه مشارکت جداگانه را انتخاب نماید قوانین مشارکت باید تنظیم شده ودانشجویان در یک سطح یکسان نماینده شوند.همچنین علاوه بر مجموعه های مشارکتی، دانشگاهها وموسسات آموزش عالی تخصصی ودانشگاه آزاد دارای کیمته برنامه ریزی درسی  هستند که دست کم نیمی از اعضای  آن باید دانشجو باشد.این مجموعه های مشاوره ای نقش عمده ای را در تعیین محتوای دوره ها وارزشیابی تدریس در دانشگاه  بازی می کنند.از طریق کمیته برنامه ریزی درسی، دانشجویان می توانند افرادی را که مسئول یک دوره هستند برای پاسخگویی در خصوص کیفیت آموزشی فراخوانند. حقوق و مقرارات دانشجویان در اساسنامه دانشجویی که توسط هر موسسه طراحی شده است درج می شود.

طی سالهای اخیر، طرح هایی درجهت گسترش حوزه های قانونی شوراهای کاری اجرا می شود تا کارمندان آموزشی وغیر آموزشی را در بخش آموزش متوسطه، حرفه ای متوسطه وبزرگسالان تحت پوشش قرار دهد.این کار مستلزم ایجاد شوراهای جداگانه والدین ودانش آموزان است.درحال حاضرتغییراتی در قانون پیشنهاد شده است تا موقعیت والدین در بخش آموزش ابتدایی ومتوسطه طبق شرایط ذیل تقویت گردد:

ـ تهیه اطلاعات درخصوص کیفیت موسسات آموزشی

ـ بهبود فرآیند ارتباطات

ـ سازماندهی در امر مشارکت( تمامی والدین در مدرسه، بدون توجه به عقایدشان باید در وضعیت قانونی یکسانی باشند. والدینی که عضو شورای مشارکت هستند ـ وانتظار می رود که به عضویت درشورای مدرسه تفویض شوندـ باید دارای حق قانونی برای وتوپیشنهاداتی که توسط  مقام مسئول ارائه می شود، باشند تا اصولی را که مدارس بر پایه این اصول  استوار است تغیییر دهند.

بین‌‌المللی‌سازی آموزش در هلند

فعالیتهای متعددی به منظور ارتقاء دادن و گسترش بین‌المللی‌سازی آموزش طراحی و شروع شده است که این برنامه‌ها هم توسط مؤسسات آموزشی و هم توسط حکومت از زمان انتشار اسناد که اصولی چون «افق‌های گسترده» (1991)، «استعدادهای نامحدود» (1997) و «آموزش بدون مرز» (2001) و «برنامه استعدادهای باز و نامحدود» (1998) را مدنظر داشته است دنبال می‌شود. سیاست حرف «علم و دانش: بده و بگیر» (1999) پیشرفتهای انجام شده در اجرای برنامه استعدادهای نامحدود را گزراش می‌کند.

اصول زیر بنایی یعنی اینکه مؤسسات باید آزادی عمل داشته باشند  نقش دولت ایجاد شرایط لازم برای آنها درجهت رسیدن به بین‌المللی‌سازی آموزش باید باشد. تلاشهای دولت روی موارد قابل معطوف است: تقدم در اصطلاح کشورها و بخش‌ها و یادگیری از کشورهای دیگر و برای مثال Via ben marking، برداشت مواننع برای انتقال معلم و دانشجو، تقویت کردن موقعیت بین‌المللی آموزش عالی هلند، و اندازه‌گیری تأثیرات سیاست بین‌المللی گرایی.

در این کار تقدم امر به همکاری با عضای اتحادیه اروپا و بخصوص با آلمان، بلژیک (فنلاند)، فرانسه و بریتانیای کبیر ما هم در سطح EU و بطور متقابل می‌باشد. این امر در کل با سیاست حکومت ارتباط دارد. ولی بطور کلی به منظور ارتقای کیفیت آموزشی هلند است. مفهوم کلیدی در همکاری متقابل با این کشورها، هدف ایجاد یک ناحیه بازار اروپایی با تحصیلات عالی است.همکاری با کشورهای اروپایی مرکزی و شرقی این حقیقت را که بعضی از این کشورها به EU خواهند پیوست را پیش‌بینی می‌کند. موافقهای موجود با روسیه و مجارستان ارزیابی شده است. زمینه برای همکاری با اسلوونی، جکهوری چک، لهستان بررسی شده است، در خارج از راوپا، سیاست بین‌المللی‌سازی تمرکز خود را بر روی کشورهای اندونزی- چین و افریقای جنوبی معطوف می‌کند.در حالت تحصیلات عالی (hoges onderwijs) تأکید بر روی وسایل شمرنده که به تقویت کردن  موقعیت مؤسسات در بازار بین‌المللی کمک می‌کند می‌باشد. بودجه‌ها بیشتری به منظور ارتقاء دادن تخصص‌گرایی در ارتباط با سیاست بین‌المللی‌سازی در بزرگسالان و همچنین درآموزشکده‌های فنی‌و حرفه‌ای و ارتقاء اعتبار هلند در زمینه آموزش فنی و حرفه‌ای و بهبود بخشیدن و گستر دانش در بزرگسالان و در بخش فنی و حرفه‌ای اختصاص یافته است.در سطوح ابتدایی و متوسطه شمار کشورها با چنین مشارکتی می‌تواند آغاز شود و در سال 2001 گسترش یافته و طول دوره کمکها نیز گسترش داده می‌شود.سیاست بین‌المللی‌سازی در مورد از یکدیگر یاد گرفتن می‌باشد. یکی از شیوه‌های یادگیری از دیگر کشورها ارزیابی است یک طرح ارزیابی جهت مقایسه عناصر سیستم آموزش و پرورش هلند با آن عده‌ای از کشورهای منتخب می‌باشد. در حال حاضر این کشورها آلمان، بلژیک (Flanders)، بریتانیای کبیر و سوئد می‌باشند.

رفع موانع در جریان انتقال (مبادله) معلمان، دانشجویان و محققان دارای اهمیت ویژه‌ای است. این نخستین گام در جهت فراهم‌سازی شرایط برای اجازه کار و اقامت موقت است. توجه به جایگاه برجسته هلند در تحصیلات عالیه در سطح بین‌المللی مورد توجه قرار خواهد گرفت و به خصوص به پیشرفت قابل توجه سیستم آموزش عالی، طول دوره‌های تطبیقی در هلند و خراج و ارتقاء دادن جهت‌گیری‌های بین‌المللی دروس و زبان آموزش در تحصیلات عالی توجه می‌شود. بودجه وسرمایه‌گذاری نیز برای آزمون دانشجویانی  خارجی معرفی خواهد شد. این مسئله شامل برنامه جدید بوریسه DELTA که در سال 2002-2001 شروع شده است می‌باشد.ارزیابی سیاست جهانی شدن باید روی ارزیابی تأثیر آن بر روی نقل و انتقال‌ها متمرکز شود.  از سازمانهای بی‌طرف خواسته شده است که ارزشیابی از نقل و انتقال سالانه منتشر کرده که جریانات و تمایلات را هم در زمینه ملی و هم در زمینه اروپایی نشان دهد. اطلاعات گردآوری شده توسط BISON )سازمان هلندی برای همکاری بین‌المللی در آموزش و پرورش) نشان می دهد که رفت و آمد (نقل و انتقال( در زمینه آموزش عمدتاً براساس بورسیه تحصیلی است. درآینده اطلاعات بیشتری در زمینه برنامه جهانی سازی داده خواهد شد. یک ارزیابی موقتی از برنامه‌های ملی نسل دوم در سال 2000 انجام شد.

تمرکز و توجه دائمی بر روی اتحادیه اروپا

یکی از اهداف برنامه جهانی‌سازی این است که بهترین استفاده را از برنامه‌های SOCRATES 11 و EONARDO 1 جدید را ببرد. برنامه SOCRATES معلمان و دانش‌آموزان تحصیلات دوره (ابتدایی- متوسطه و عالی) را قادر می‌سازد که سیستم آموزش اروپا از طریق همکاری موقت، پردازها، هوایی و نقل و انتقال می‌باشد. موانع انتقال معلمان و دانش‌آموزان از یک ناحیه جداگانه نگرانی می‌باشد. هلند ارتقاء دادن شکلهای همکاری را جستجو می‌کند که پیشرفتهای سیستم آموزشی سایر اعضاء را تقویت می‌کند. یک شخص می‌تواند با اختیار خود مطالعات تطبیقی منظمی را در مسئله چشم‌اندازهای آموزشی داشته باشد. در سال2001، دانشگاه Maastrichtو مرکز دانشگاه lim burg در Flanders یک یادداشت تفاهم که شامل تدریس و تحقیق آنها در دانشگاه فراملی (بدون مرز) Lim burg (TUL) بود را امضاء کردند. دانشجویان قادر خواهند بود که مستقیماً در TUL نام‌نویسی کنند از حق خودشان نسبت به وضع مالی دانشجویی از دولت هلند و جامعه Flemish (فنلاندری) دفاع کنند. دانشجویانی که از TUL فارغ‌التحصیل می‌شوند هم یک مدرک doctoraal هلندی و هم یک مدرک licentiaat فلاندری خواهند داشت.

برنامه استعدادهای نامحدود: شکل‌ریزی جهانی شدن

طرح عمل استعدادهای نامحدود (2002-1998) سیاست جهانی شدن آموزش تعدادی از نکات عمل عینی را تغییر می‌دهد. این طرح عمل همچنین یک ابزار با کنترل کردن و ارزشیابی کردن سیاست جهانی شدن می‌باشد.گزارش یک پیشرفت در 1999 منتشر شد.

اتخاذ سیاست جهانی شدن در حوزه آموزش و پرورش هلند

طرح عمل استعداد نامحدود برنامه جهانی شدن در آموزش و پرورش هلند را در راه و روشهای زیر تغییر داده است.آزمایشهای تدریس زبان یک کشور همسایه بعنوان یک زبان دوم (مدارس ابتدایی نزدیک مرز شروع به تدریس فرانسه و المانی، بطور مناسب، در یک سطح اولیه می‌کنند).

آزمایشهای استفاده از افراد بومی در کلاس درس.

اعطاء جوایز برای فعالیتهای جهانی سازی در دبیرستان

توسعه آموزش مسائل خاص برای فعالیتهای بین‌المللی.

توسعه جایگاه جهانی به عنوان یک جزء اجباری آموزش فنی دوره متوسطه.

تحقیق در جایگاه زبانهای مدرن در آموزش فنی و حرفه‌ای دوره متوسطه.

افزایش دادن کیفیت و جهت دادن بین‌المللی در آموزش عالی.

دستیابی به مزایا در روند توسعه تحصیلات و اطلاعات و تکنولوژی ارتباطات از طریق همکاری بین‌المللی.

نسل دوم برنامه‌های ملی، جهانی سازی را تقویت می‌کند  و به گسترش و توسعه روابط میالن ساختارهای آموزش درهلند و کشورهای همسایه کمک می‌کنند.

همکاری در نواحی مرزی

نخستین گام به سوی برنامه توسعه کشورهای همسایه در سال 1991 برداشته شد هنگامیکه همکاری متقابل با بلژیک و هم فنلاند و هم (Wallonia) والونیا و آلمان (Rhine-Westphalia شمالی، saxong سفلی و برمن) شروع شد. نامحدود اساساً نشأت گرفته از یک ماهیت متقابل بوده است. در سطح چند جانبه سیاست بکار گرفته شده براساس مبادله اطلاعات به منظور افزایش دادن شفافیت در سیستم آموزشی برای اعضا جامعه است.

هدف اصلی برنامه درکشورهای همسایه تشویق تبادل در بین کشورههای مورد بحث و برداشتن موانع موجود که در مسیر قرار می‌گیرد است. در جایی که قانون‌گذاری و تنظیم امور به منظور حرکت و جنبش کامل و نامحدود مورد نیاز است، بنابراین یک حرکت دو جانبه موفقیت را تایید کرده است. تلاشها جهت گام نهادن به سوی همکاری در مؤسسات آموزش عالی متمرکز شده است و با در نظر گرفتن این دروس ارائه شده در کشورهای همسایه دروس تازه‌ای طراحی شده است و گزارش تصمیمات مشترک با در نظرگرفتن این دروس و با مورد تاکید قرار دادن دستیابی به زبان در تمام سطوح آموزشی مدنظر است.

تمرکز به طور عمده بر روی آموزش و تحصیلات عالیه بوده و تا حدودی کم شامل آموزش فنی و حرفه‌ای متوسطه بوده است. یک نمونه از همکاری هلندی- فنلاندی برنامه عمل GENT – wide Geheel Nedelandse Taalgebied) کلیه ناحیه هلندی زبان) است در سال 2000 پنجمین توافق‌‌نامه در زمینه گسترش همکاری با فلاندر (GENT-5)(Flanders) در زمینه تقویت همکاری در همه بخشهای آموزشی می‌باشد. هدفهای GENT-5 به طور عمده عبارتند از: معلمان، اطلاعات و تکنولوژی ارتباطات، تبادل سیاست رفع مشکلات آموزشی و ترک تحصیل زود هنگام.

همکاریهای آموزشی با اتحادیه اروپا

همکاری هلند با اتحادیه اروپا درحوزه آموزش طی سالهای اخیر متمرکز شده است بر روی: طراحی برنامه جدید EU در زمینه آموزش و پرورش LEONARDO || , SOCRATES ||.

برنامه پارلمان اروپا در 10 جولای 2001 در زمینه تبادل در محدوده جامعه اروپا برای دانشجویان –داوطلبان- معلمین که کارت سبز آموزش و تحقیق را دارا بوده‌اند می‌باشد. رفع محدودیت‌های تبادل در بین اعضای اتحادی.

همکاری سیستماتیک جهانی در تحصیلات عالی در مستلزم ساختن مؤسسات کوچک آموزش هلندی و همتاهای آن در سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا.

تشویق تبادل بین‌المللی با توجه به دوره‌های آموزشی عالی کامل در EEA , EU؛ ارتقای وام‌های تحصیلی قابل انتقال در EEA , EU.

همکاری متقابل با آلمان، فرانسه، بریتانیا و بلژیک، همسایگان هلند

یادگیری از سیستمهای آموزشی یک کشور دیگر (مخصوصاً، روش همکاری باز که شکل واقعی تلقی می‌شود و یک برنامه کاری جزیی جهت اجازه دادن به سایر اعضاء جهت مقایسه کردن معرف‌های کاربردی اجرای‌شان را با معیارها که هماهنگ شده است می‌باشد.

همکاری متقابل با کشورهای همسایه

همکاری با بلژیک و آلمان تا اندازه‌ای در محتوای همکاری در ناجی مرزی بوجود می‌آید. هدف همکاری متقابل، ارتقا دادن یک ناحیه آموزشی عالی باز واحد در اروپا می‌باشد. یکی از عناصر، تشویق کردن آنهایی که درگیر فراگیری زبان و فرهنگ هم دیگر هستند می‌باشد. دیگری، کمک کردن به ابداع و اختراع، برتریهای ملی و سیاست مدرسه (از طریق مبادلات) می‌باشد.همکاری متقابل بین هلند و آلمان براساس یک توافقنامه هلندی- آلمانی (1993) (Gemmeinsame Erklarung) می‌باشد. اهداف سیاسی. اینجا، افزایش دادن دانش آلمان و زبان آلمانی در هلند، گام نهادن به همکاری در زمینه آموزش و پرورش می‌باشد. در سال 1999 یک یادداشت تفاهم‌نامه با Phine – Westphalia شمالی امضا شد. همکاری بین مدارس ابتدائی (basis onderwijs) و مدارس متوسطه (voortgezet onderwijs) و آموزش فنی و حرفه‌ای (middelbaar beroeps onderwijs)، دانشگاهها بوسیله طرحهای دوجانبه مدرسه تبادل شاگرد و معلم، پروژه‌های مدارس مشترک، کنفرانسهای متخصصان و کارهای پرمخاطره تربیت مشترک، در این زمینه گامهای برداشته خواهد شد.درسال 2001 یک برنامه جدید آلمانی برای تحصیلات عالی آماده شده بوده از سال 1997 تا 2000 ادامه داشته است. برنامه جدید که تا سال 2005 ادامه خواهد یافت بوسیله آموزشگاه آلمانی دانشگاه آمستردام (DIA) برای وزارت آموزش و پرورش در مشاوره با مؤسسات تحقیقی آموزشی و دیگر گره تشکیل یافته است. این برنامه دارای 6 هدف می‌باشد. شامل اقتصاد- ساختمان‌سازی- آلمانی و زبان و فرهنگ آلمانی است- و با مسائلی که انتقادی هستند مواجه می‌شوند، بعنوان بخشی از برنامه یک سازمان تحقیقاتی پایه‌ریزی شده است. پای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد در هر دانشگاهی باز می‌باشد، هلند و آلمان در زمینه آموزش و پرورش و تحقیقات طرح همکاری ریختند. در25 سپتامبر 2001، وزیران آموزش و پرورش دو کشور یک بیانیه مشترک که شامل مدارک در زمینه انتقال بین کشوری دانش‌آموزان، دانشجویان مخصوصاً درآموزش عالی و فنی و حرفه‌ای امضا کردند. همکاری ساختاری بین فرانسه و هلند ابتدا روی تدریس زبان بر طبق سیسات روی زبانهای کشورهای همسایه و اصل رابطه‌ی متقابل توجه میکند. همچنین فعالیتها سازمان‌دهی شده است که همکاری هماهنگ شده با تغییرات حسی عمیق‌تر اطلاعات و دانش بخوبی معاوضه‌ی دانشجو و معلم را ارتقاء میدهد. همکاری بریتانیا (UK)‌ بطور وسیع با طرحها و برنامة ملی اروپایی و بوسیله همکاری فردی در سطح مؤسسه‌ای انجام می‌شود. همکاری دو طرفه‌ای بریتانیا هنوز باید بوجود آید.

برنامه‌های ملی

چهار برنامه‌ی ملی براساس Widening Horisons، سند سیاسی که در سال 1991 منتشر شده ایجاد و تست می‌شود. هدف این برنامه ارتقاء دادن انتقال و تغییرات بین معلمان و دانش آموزان در سطح آموزش فنی و حرفه‌ای دبیرستان و ابتدائی می‌باشد. سند سیاسی استعداد یا محدود (1997) پیش‌بینی‌هایی را برای نسل دوم برنامه‌های ملی ارتقاء دهند. بین‌الملل گرایی را پیشنهاد می‌کنند. این برنامه‌ها در مدارس در سال تحصیلی 99-1998آغاز شدند در سال 2000 ارزشیابی شده‌اند. هدف مهم تقویت کردن بین‌المللی و ادغام آن با سیاستای مدرسه می‌باشد. فعالیتهای هماهنگ شده با بین‌المللی‌گرایی باید یک بخش استاندارد دوره تحصیلات باشد و به دستیابی اهداف آموزشی جزیی کمک کند. تقدم در نسل دوم برنامه‌های دولتی به نزدیکترین کشورهای هلند (بلژیک- آلمان- بریتانیا فرانسه) و کشورهای اسکاندیناوی داده می‌شود. بعلاوه ازمؤسسات خواسته می‌شود، در طول ارزشیابی، کشورهایی که آنها خیلی دوست دارند که با آنها کار کنند را معرفی کنند. از سال 2001، آنها با مؤسسات نه تنها در کشورهای دارای حق تقدم بلکه همچنین در کشورهای اعضای اتحادیه اروپا مثل جمهوری چک- مجارستان- لهستان و اسلوونی دارند کار می‌کنند.

ارتقاء انتقال معلم برای تجربه‌کاری و کارورزی در مدارس خارج) به اضافه هلند-آلمان و به اضافه اروپا، مدارس حق دریافت بورس تحصیلی برای این برنامه‌های طولانی‌تر از 3 سال می‌باشد. اگر آنها در زمینه تلفیق بیشتر بین‌الملل‌گرایی با تحصیلاتشان دارند کار می‌کنند.

هدف IKU ارتقاء دادن همکاری بین مدارس دبیرستان در هلند و مدارس اعضاء دیگر کشورهای اتحادیه‌های اروپا مثل نروژ- لهستان- مجارستان و جمهوری چک و اسلوونی می‌باشد. هدف GROS بدست آوردن یک همکاری طولانی مدت و نزدیک بین مدارس دبیرستان و ابتدائی هلندی و مدارس در Wallonia می‌باشد. PLATO معلمان را جهت توجه کردن به بازدیدهای مؤثر از سایر اعضای اتحادیه اروپا نروژ- لهستان- مجارستان و جمهوری چک- اسلولنی و مراکش تشویق می‌کند. فعالیتهای شامل بازدید از مدارس یا مؤسسات تحصیلی و شرکت در پروژه‌ها و تربیت بیشتر می‌باشد. هدف برنامه برای معلمان استفاده کردن از تجربه که آنها بدست آوردند تا تدریس را در کشورشان بهبود دهند می‌باشد. برنامه آلمان- هلندی شامل تبادل شاگرد و بازدیدها مؤثر برای معلمان و نماینده معلمان، حمایت اضافی برای تدریس زبان آلمانی و توجه بیشتر روی تدریس تاریخ در مدارس هلندی می‌باشد. هدف برناه ارتقاءدادن یک تصور واقعی و متعادل از آلمان می‌باشد.هدف مجموعه اروپا این است که مدارس را تشویق کنند که در راه جهانی‌سازی سیستم آموزشی مدارس تلاش کنند. این یک برنامه مجزا نیست بلکه مدارس می‌توانند کمک مالی بیشتری در صورتی که مبادرت به انجام برنامه‌های روش و مشخص کنند که رسیدن به این سیاست در طی یک برنامه زمانی مشخص می‌کند دریافت دارند.سیاست اروپایی برای آموزش و پرورش هلند توسط یک سازمان موقتی که مسئول انجام برنامه‌های ملی و اروپایی برای مدارس ابتدایی و متوسطه است در سال 1991 ایجاد شده است.در سالهای 2001-1998 وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و دانش این اطمینان را که تلاش در جهت برنامه جهانی شدن امزش بزرگسالان و همچنین تموزش فنی و حرفه‌ای است دادند. به این منظور مؤسساتی را با هدف رسیدن به این منظور فراهم کردند. از این مرحله به بعد با خود این مؤسسات است که مشخص کنند که این فعالیتها بوسیله وزارت آموزش مشخص شده به چه نتایجی منجر خواهد شد. یعنی بلکه مسائل مربوط به تبادل، خلاقست (شامل اطلاعات و ارتباطات تکنولوژیکی) می‌باشد.بودجه بیشتری برای ارتقاء تخصص‌گرایی در ارتباط با برنامه جهانی سازی در میان آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای و سازمانهای آموزش فنی ملی با هدف پیشرفت دادن آموزش فنی و حرفه‌ای هلند در برنامه جهانی سازی از اعتبارات مربوط به آموزشکده‌ها و هیئت‌های آموزش فنی و حرفه‌ای ملی تأمین می‌شود. CINOP(مرکز آموزش خلاقیت‌ها) یک سازمان موقتی است که مسئول انجام برنامه اروپایی و برنامه آموزشی فنی ملی برای بزرگسالان است.

بودجه و هزینه های آموزشی

نهادهای تامین کننده

بودجه آموزشی کلیه سطوح آموزشی از محل بودجه مرکزی دولت تأمین می گردد. وزارت آموزش فرهنگ وعلوم غالباً به نظارت بر بودجه مرکزی دولت مبادرت می نماید. درصورتیکه وزارت کشاورزی، منابع طبیعی وشیلات بودجه آموش کشاورز را تأمین می نماید.بودجه تأسیسات عمومی وخصوصی مطابق همان کلاسها فراهم می شود .آموزش ابتدایی مدارس آموزش ویژه بودجه برای پوشش دادن هزینه های کارمندی، اجرا وتطبیق را دریافت می نماید.سیستمهای بودجه متعددی برای ایجاد مقادیر عظیمی از استقلال انستیتویی وجود دارد که از آن جمله میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:

ـ سیستم LONDO که به عنوان راهی برای تهیه بودجه ساختمانها، لوازم آموزشی وابقاء اساس هنجارهای از پی تعیین شده طراحی شده است .

ـ سیستم بودجه موسسات کارمندی که دارای مقادیر زیادی استقلال داخلی نسبت به استفاده از منابع کارمندی می باشد .

مدارس متوسطه عمومی وخصوصی بودجه دولتی را برای پوشش دادن به هزینه‌های کارمندی اجرایی تأسیساتی وتجهیزاتی فراهم می کنند. مشابه آموزش ابتدایی و ویژه بودجه سیستم موسسات کارمندی وبودجه بصورت یکجا هزینه میگردد.اکثر هزینه های مستقیماً به کارشناس کارآمد پرداخت می شود.طبق قوانین بودجه مدارس ملزم به حفظ صورت حساب  می باشد مدارس حق حفظ  هر گونه در آمد کسب شده ازفعالیتهای قرار دادی با گروه های دیگر را دارند.بودجه کل آموزش کشور براساس تعداد قراردادهای آموزشی سالیانه استخراج می گردد . هزینه بخش نظری دوره های آموزشی برعهده وزارت آموزش، فرهنگ وعلوم می باشد وهزینه بخش عملی بوسیله بخش کارمندان ایجاد می گردد که از طرف وزارت کار وامور اجتماعی اهداء می گردد.در آگوست سال 1993 آموزش عالی وپژوهش، انستیتوهای بورس دهنده برای آموزش عالی را بطور قابل ملاحظه ای نسبت به سیستهای مالی مستقل نمود.دولت مرکزی بیش از 90% هزینه های آموزش عالی را پرداخت مینماید.آموزش برای تمام دانش آموزان تا سن 26 سالگی رایگان میباشد.گرچه ممکن است برای خرید کتاب ولوازم آموزشی  وهزینه های ایاب و ذهاب مبالغی توسط خود دانش آموزان هزینه گردد.

دانش آموزان 16 سال وبالاتر می بایست سالانه مبلغی برای آموزش پرداخت نمایند.تمامی دانش آموزان از 18 تا 27 سال در مدارس متوسطه یا عالی تمام وقت ازکمک هزینه پایه تحصیلی برخوردارند وبسته به درآمد والدین کمک هزینه مکمل یا وام متعلقه نیز دریافت می نمایند.وزارت بهداشت، بهزیستی و ورزش به صرف مبالغی جهت مراقبت از کودکان با همکاری شهرداریها مبادرت می نماید.مدارس استثنایی که تحت ابتکار بخش خصوصی تأسیس گردیده اند بوسیله هیأت دولت، انجمن سازمانهای خیریه راه‌اندازی گردیده اند.طبق اساسنامه، کلیه مدارس عمومی وخصوصی، بصورت مساوی تأمین بودجه می شوند. به عبارت دیگردولت، بطریق مشابهی به هریک ازمدارس عمومی وخصوصی بودجه تخصیص می دهد.دولت مرکزی به معلمان مدارس عمومی وخصوصی حقوق پرداخت می کند. بطوریکه که آنها دارای حقوق مساوی بوده و از مزایای کاری بصورت مساوی بهره مند می شوند.به منظو دریافت بودجه‌های ایالتی مدارس می‌بایست شرایط معینی را طبق قوانین وتنظیمات ویژه دولتی رعایت نمایند.مدارس استثنایی در طراحی برنامه های تحصیلی بر طبق قوانین مربوطه، انتخاب روشهای تدریس وتعیین کادر آموزشی و غیرآموزشی خود مختار می باشند.

هزینه های عمومی بر مبنای سطوح مختلف آموزشی طی سال 1995

. پیش دبستانی : 1/7%

. اولین سطح : 2/23%

. دومین سطح : 7/39%

. سومین سطح : 9/29%

تخصیص بودجه

وزارت آموزش، فرهنگ وعلوم تقریباً  تمام هزینه های دولت مرکزی را صرف آموزش می کند. در حالیکه وزارت کشاورزی، اداره محیط زیست وشیلات هزینه آموزش کشاورزی را تأمین  میکند. طبق شرایط قانون اساسی بودجه کلیه موسسات آموزشی اعم از عمومی وخصوصی در وضعیت برابر تأمین می شود.به عبارت دیگر، بودجه دولت برای موسسات آموزشی عمومی باید با هزینه‌های که دولت برای موسسات آموزش خصوصی صرف می کند، یکسان می باشد.موسسات آموزشی یا وضعیت مستقل یا دولت ارتباط دارند  دولت فقط شرایط مناسب را برای آنان فراهم می کند.درصورتیکه مدارس استانداردهای کیفیت وشرایط دریافت بودجه را که توسط قانون به طور کلی درسیستم مدرسه وضع می شود رعایت کنند، بودجه به صورت مستقیم وغیر مستقیم از وزارتخانه به سوی موسسات آموزشی هدایت می شود. منبع اصلی تأمین بودجه غیر مستقیم شهرداری ها می باشند که به عنوان مثال درجهت تأمین بودجه آموزش بزرگسالان سیاست کمکی، خدمات مشاوره ای مدارس، ساختمان مدارس ابتدایی وراهنمایی وتدریس زبان اقلیت صرف میشود. وزارت آموزش، فرهنگ وعلوم از طبقات خاص از دانش‌آموزان در آموزش متوسطه، آموزش بزرگسالان وحرفه ای شهریه دریافت می کند.

هزینه های آموزشی

تحصیل به طور تمام وقت تا زمانی که از حالت اجباری خارج شود رایگان است. ممکن است که مدارس از والدین درخواست کنند تا هزیته های فعالیت های مشخصی را پرداخت کنند، اما چنین کمک هایی داوطلبانه است ونباید مانعی بر سر راه پذیرش دانش آموزان ایجاد نماید.طبق قانون آموزش ابتدایی مقام مسئول مدرسه ملزم می شود تا تسهیلاتی را برای دانش آموزان که قصد دارند ساعت نهار را در مدرسه بمانند فراهم نماید.هزینه های مربوط توسط والدین دانش آموزان که از این امکانات استفاده  می کنند پرداخت می شود.والدین می توانند کمک هزینه ای رابرای پرداخت هزینه های حمل ونقل در مورد طبقات خاص از دانش‌آموزان ابتدایی، استثنایی ومتوسطه به عهده بگیرند. این هزینه های توسط مقامات شهرداری پرداخت می شود که همچنین برحمل ونقل های ضروری مشتمل می گردد. مقامات شهرداری از آغاز سال تحصیلی 2001-2002 مسئول هزینه های حمل ونقل ومسافرت مدارس بوده اند.وسایل یادگیری در مدتی که دانش‌آموزان در مدارس ایتدایی هستند رایگان است. هنگامی که آنها به مدارس متوسطه می روند والدین باید هزینه  کتابها و دیگر ابزاریادگیری، مسافرت وهزینه های تحصیلی و زندگی دور از خانه را پرداخت نمایند.طبق قانون شهریه مدارس ودوره ها، شهریه باید توسط  دانش آموزان ودانشجویان 16 ساله وبالاتر در آغاز سال تحصیلی  پرداخت شود.این قانون  دانش آموزان دوره های تمام وقت آموزش متوسطه، آموزش استثنایی، آموزش حرفه ای متوسطه وآموزش فراگیر متوسطه بزرگسالان را شامل می گردد.میزان شهریه ها با 20 درصد هزینه های تقویتی پرسنل وتجهیزات برای هر دانش‌آموز در آموزش متوسطه تعیین        می شود. ممکن است که وزیر در یک دوره موقتی هماهنگ با تورم میزان شهریه را بالا ببرد.شهریه های سال تحصیلی 2002-2001 مقدار 85220 یورو تعیین  می شود که می تواند از طریق اقساط پرداخت شود.اخیراً لایحه ای درحال آماده شدن است که طبق آن در سال تحصیلی 2003-2003 شهریه ها طبق قانون بر اساس هزینه های زندگی تعیین می شود وجای سیستم کنونی تعیین سالیانه شهریه ها را می گیرد .

تأمین بودجه آموزش ابتدایی و استثنایی

تأمین بودجه مدارس ابتدایی و استثنایی از یک آگوست 1998توسط قانون آموزش ابتدایی (WPO) مصوب سال 1998 وقانون مراکز تخصصی(WEC) مشخص شده است.

بودجه دولتی مدارس ابتدایی واستثنایی در سه بخش تقسیم بندی می شود: کارمندان، هزینه های جاری وساختمان مدرسه.

قوانین جزئی هم اعمال می شود واین کار به آن معناست  که مدارس  دراین مورد از آزادی کمتری برخوردارند.به هر مدرسه بودجه ای  برای معلمان داده می شود که متناسب با نرخ ثبت نامی دانش آموزان در مدارس متغیر می باشد.از این روی، ، مدارس می توانند هزینه واقعی معلمان را درخواست کنند.بودجه معلمان مدرسه تقریباً 85 درصد از کل  بودحه را تشکیل  میدهد. هزینه های جاری مثل مبلمان واسباب، ابزارکمک آموزشی وهزینه های نگهداری از آنها به وسیله سیستم لندو تأمین میشود.سیستم فوق طی سال 1997 به صورت ساده تری در آمد.در حال حاضر، مبنای تعیین بودجه برای مراکز آموزشی تأمین، تعداد دانش‌آموزان وکلاسهای آموزشی مدارس است.ممکن است که مدارس طبق سیستم تأمین بودجه اضافی(BSA)  مبلغ اضافی  دیگری برای هزینه های جاری مثل تأمین هزینه های معلمان کمکی وتدریس زبان اقلیت ها دریافت کنند.از1 آگوست 2001 مدارس ابتدایی هزینه های رابرای  بهبود ونوآوری در نقش مدرسه به عنوان کار فرما ویا جذب متخصصینی با مهارتهای بیشتر درمدیریت اختصاص داده اند. این بودجه توسط سرواژه MOA که مخفف مدیریت، حمایت وبازار کار وشرایط کاری است مشخص شود.

تأمین بودجه آموزش متوسطه

تأمین بودجه مدارس متوسطه توسط قانون آموزش متوسطه مشخص میشود.سیستم تأمین بودجه معلمان موسسه که در سال 1992 درمدارس متوسطه ارائه شد در سال 1996 با کمک های عمده برای تأمین بودجه تعویض شد.کلیه مدارس متوسطه بودجه سالانه ای را دریافت می کنند که بر دستمزد معلمان وهزینه های جاری آموزشی مشتمل میگردد.دستمزد معلمان از طریق تقسیم تعداد سمت های موجود در موسسه بر میانگین دستمزد پرسنل به دست می آید.این کمک ها به مقام مسئول در امر تصمیم گیری برای چگونگی مصرف بودجه ومذاکره درخصوص نرخ دستمزدها وشرایط کاری معلمان آزادی بیشتری می دهد.

انجام مذاکرات درخصوص پرداخت دستمزدمعلمین مدارس متوسطه تا حدی به صورت غیر متمرکز است. موارد هزینه های حاری (نظافت، وسایل کمک آموزشی، برق سیستم حرارتی وعیره ) بر اساس سیستم تأمین هزینه های جاری پرداخت می شود.

تأمین بودجه آموزش بزرگسالان وحرفه ای

تأمین بودجه آموزش بزرگسالان وحرفه ای در قانون آموزش بزرگسالان وحرفه ای تنظیم می شود مناتبع متعددی برای تأمین بودجه در این بخش موجود هستند.

بودجه دوره های آموزش حرفه ای مستقیماً توسط وزیر آموزش، فرهنگ وعلوم تأمین می شود تا سال 2000 این نحوه پرداخت بخش بر اساس تعداد دانش آموزان در دوره ها وبخش  براساس تعداد     گواهینامه‌های اعطا شده در هر موسسه می باشد.بودجه ملی آموزش حرفه ای توسط وزیر بر اساس تعداد گواهینامه‌های اعطا شده، تعداد شرکت های کارآموزی شناخته شده وتعداد مراکز کارورزی عملی که توسط دانش‌آموزان تکمیل شده است تأمین می شود.

تأمین بودجه آموزش عالی

اساس قانون تأمین بودجه آموزش عالی، قانون آموزش عالی وپژوهش(WHW) است . تأمین بودجه شکل کمک های عمده را به خود می گیرد وقبلاً  درحکم تأمین بودجه آموزش عالی تنظیم شده است.کل بودجه  برای موسسات آموزش عالی یعنی کمک های دولت مرکزی  توسط وزیر آمورش، فرهنگ وعلوم بدون توجه به عملکرد شاخصها مشخص می شود.

بودجه فقط هماهنگ با افزایش درآمد وقیمت ها تنظیم می شود مگر این که در جایی این هماهنگی طبق سیاست ها تنظیم شود.از سال 1994 پرداخت مزایا به کارمندان و پرداخت هزینه ساختمان توسط کمک های دولت مرکزی پوشش داده شده است.تقریباً 90% ازکمکهای دولت به صورت مستقیم به موسسات داده می شود.

10%باقی مانده شامل پرداخت مزایا به کارمندان وتأمین بودجه فعا لیت های خاص مثل ابداع، جهانی شدن، پروژه هایی که هدف آنها بهبود کیفیت وعملی کردن دوره هاست وتکنولوژی  اطلاعات وارتباطات می باشد.بودجه دوره‌ها در بخش هنرهای زیبا بر اساس تعداد از پیش تعیین شده دانشجویان تأمین می شود. فرمولی که برای اختصاص کمک دولت مرکزی در میان دانشگاهها استفاده می شود در سال 2000 اصلاح شد تا تأکید آن بیشتر بر معیارهای عملکردی باشد. درمقایسه با 10 درصد  قبلی طبق سیستم جدید تأمین بودجه بر اساس عملکرد 50% از کمک‌های دولت مرکزی برای تدریس هم اکنون بر اساس تعداد مدرک دانشگاهی اعطا شده تخصیص می یابد. بودجه پژوهش دانشگاهی از منابع مختلف تأمین می شود. تأمین بودجه برای انجام پروژه های خاص از سازمان پژوهش های علمی هلند (NOW) کمک ها وقراردادهای پژوهشی از منابع دیگر(آژانس‌ها وسازمانهای ملی و بین‌المللی وموسسات غیر انتفاعی)تامین می گردد. در1ژانویه 1998 فرمول جدید بودجه برای   دانشگاه آزاد (OU.NL) ارائه شد که تأکید بیشتری بر نوآوری در تدریس وآموزش دارد.

OU.NL بودجه را به صورت جزء جزء دریافت می کند. یعنی مقداری برای سرمایه گذاری، مقداری برای حقوقی اضافی ومقداری براساس تعداد گواهینامنه های اعطا شده، گواهینامه دوره ها ومدارک دانشگاهی.

از سال 1994 شهریه‌هایی که برای  دوره‌ها مطالبه می شود بخش عمده هزینه ها را پوشش داده است. دانشجویانی که قادر به پرداخت شهریه های تحصیلی  نمی باشند، از پرداخت آن معاف میشوند.

کمک هزینه های تحصیلی

کمک های مالی به دانشجویان ودانش‌آموزان طبق قانون شهریه ها وهزینه های آموزشی وقانون تأمین بودجه دانشجو در سال 2000 تعیین می شود.طبق قانون شهریه ها وهزینه های آموزشی، والدین می توانند برای مخارج فرستادن کودکانشان به مدرسه درخواست کمک مالی کنند.از طرف دیگر قانون تأمین بودجه دانشجو کمک مالی هزینه های زندگی وهزینه های تحصیل را فراهم می کند. طبق قانون شهریه ها و  هزینه‌های آموزشی تنها دانش‌آموزان 18 ساله ویا بالاتر که هنوز در مدارس متوسطه هستند واحد صلاحیت دریافت کمک هزینه زندگی در شکل کمک هزینه اولیه می باشند.

قانون شهریه ها وهزینه های آموزشی در 1 آگوست سال 2001 اجرا شد. طبق این قانون که جایگزین قانون قانون کمک هزیننه های تحصیل شد درحال حاضر افراد بیشتری شایسته دریافت کمک های مالی هستند. والدین با درآمد نسبتاً کم، که قبلاً حق دریافت کمک مالی را نداشتند حالا شایسته دریافت کمک هستند . میزان کمکهایی که طبق مقیاس متغییر اعطا می شود به تعداد کودکان در سن مدرسه خانواده و نوع آموزش آنها بستگی دارد .

قانون شهریه ها وهزینه های آموزشی  WTOS در موارد ذیل اعمال میگردد:

الف) دانش آموزان تمام وقت زیر 18 سال آموزش متوسطه، آموزش استثنایی وآموزش متوسطه  حرفه ای

ب) دانش آموزان تمام وقت آموزش متوسطه وآموزش استثنایی 18 تا 30 ساله

ج) دانشجویان 18 ساله وبالاتر

کمک هزینه های تحصیل  بستگی به در آمد دارد ودر صورت اعطا بالاترین مقدار ممکن کل شهریه های مقرر قابل پرداخت وکمک هزینه های دیگر تحصیلی مثل هزینه کتابها و وسایل آموزشی، سفر وکار آموزی را در برمی‌گیرد.مطابق قانون کمک مالی دانشجویی، کمکها به دانشجویانی تعلق می گیرد که زیر34 سال سن داشته وکسانی که تحصیلات خود را پیش از 30 سالگی آغاز کرده اند. این قانون همچنین به دانش‌آموزان تمام وقت آموزش حرفه ای متوسطه  تعلق می گیرد. هردانشجوی تمام وقت وهر دانش‌آموز آموزش حرفه ای متوسطه تمام وقت مجاز به دریافت کمک هزینه بدون بررسی  بضاعت مالی خود می باشد. ممکن است که با توجه به درآمد والدین، دانشجویان علاوه بر کمک هزینه اولیه، درخواست کمک اضافی کنند. مقدار کمک هزینه اولیه وکمک اضافی بستگی به نوع آموزش  واینکه آیا دانشجویان دور از خانه زندگی می کنند یا خیر دارد.از1ژانویه 1995 وامهای دانشجویی دیگر بستگی به در آمد والدین ندارد.برخی از دانشجویان ممکن است واجد صلاحیت کمک هزینه  تک والدینی، یا کمک هزینه برای همسرانشان باشند.این کمک هزینه ها علاوه بر کمک هزینه اولیه پرداخت می شود وبستگی به درآمد والدین ندارد.تمام دانشجویانی ه کمک مالی دریافت می کنند مجاز میشوند که یک مجوزحمل ونقل عمومی دریافت کنند که به آنها حق مسافرت رایگان به صورت نامحدود توسط حمل ونقل  عمومی در سراسر هلند را می دهد.دانشجویان 30 ساله وبالاتر که هنوز بدون وقفه دوره ای از تحصیل  را که در هنگام 30سالگی آغاز کردند دنبال می کنند حق برخورداری از کمک های مالی را از دست نمی دهند.به موسسات  آموزش عالی بودجه ویژه ای اختصاص یافته است تا دانشجویانیکه پیشرفت تحصیلی آنها به دلیل شرایط مالی خارج از کنترل یا موقعیت های ویژه شخصی متوقف شده است تأمین مالی نمایند.

مطالب مرتبط با موضوع