فهرست بستن

موسم بودجه ریزی در دولت است، اگر دولت و مجلس صداقت دارند، اکنون باید مشکل اعتبار آموزش‌ و پرورش را حل کنند

رهبری در دیدار معلمان:یک عدّه‌ای می‌خواهند آموزش‌ و پرورش را به دلایل گوناگون سیاسی، بی‌قدر و قیمت کنند، این بی‌انصافی است، این خلاف واقع است. سال‌هاست که هزینه‌های مورد نیاز برای ادامه حیات آموزش و پرورش، بر عهده اولیا قرار داده شده‌است.

به جز حقوق معلمان، تقریبا تمام هزینه‌ها بر عهده خانواده‌ها قرار داده شده‌ است. در سال‌ تحصیلی جاری، به یمن عدم برنامه‌ریزی برای تأمین معلم، در برخی مدارس، حقوق معلمان نیز بر عهده خانواده‌های دانش‌آموزان است. این‌که در اصل سی‌ام قانون‌اساسی، به صراحت تأمین هزینه‌های تحصیل، بر عهده دولت است، نکته‌ای است که شوربختانه توسط دولت و مجلس، به طور تعمدی نادیده گرفته می‌شود. به خاطر تحمیل هزینه‌های جاری مدارس به اولیا، بسیاری از مردم به کلیت نظام بدبین شده‌اند که نتیجه بی‌توجهی به اولویت‌های نظام در بودجه‌ نویسی است، این یک خیانت بزرگ به جمهوری‌ اسلامی است که سال‌هاست دولت و مجلس انجام می‌دهند. پیشنهاد می‌شود ؛ در بودجه سال 99 ، هزینه‌های جاری و مورد نیاز مدارس را در بودجه آموزش‌ و پرورش لحاظ نمود. این رویه معیوب و غیرکارشناسی در بودجه‌ریزی در آموزش همگانی، باید به نفع مردم اصلاح شود. 

 

بودجه بندی آموزش و پرورش و مطالبه از مجلس و دولت

 

 نارضایتی و بی‌عدالتی در بین خانواده‌ها موج می‌زند که برای جامعه و حاکمیت، بسیار نگران کننده‌ است. تعداد دانش‌آموزان سال‌تحصیلی جاری 12,296,793 نفر است که با احتساب 1,048,879 دانش‌آموز نمونه‌ دولتی، 1,371,398 دانش‌آموز سمپاد و 980,207 دانش‌آموز غیردولتی، تعداد دانش آموزان در مدارس دولتی 8,896,309 دانش‌آموز است. 

 

باتوجه به میانگین هزینه استخراج شده در استان فارس در مورد مدارس دولتی،  برای تعداد 8,896,309 دانش‌آموز در کل کشور، تخصیص اعتباری کمتر از یک‌هزارم بودجه سال نودوهشت، یعنی در حدود 1350 میلیارد تومان در سال ضروری است تا هیچ خانواده‌ای برای ثبت‌نام فرزندش، نیازی به پرداخت پول نداشته‌باشد، با تخصیص این اعتبار، آرامشی نسبی را به خانواده‌ها، هدیه دهیم. با توجه به بودجه 1739 هزار میلیارد تومانی کشور در سال 1398، با بودجه‌ای حدود 0.0007 بودجه کشور، هم هزینه‌ای هنگفت از دوش مردم برداشته‌ می‌شود، هم نسبت به اجرایی شدن اصل سی‌ام قانون‌اساسی گامی برداشته‌شده و هم اعتماد عمومی مردم به نظام جمهوری‌اسلامی را بالا خواهیم‌برد.

 

به‌عنوان نمونه، بر اساس تحقیقات میدانی پیرامون ثبت‌نام در مدارس دولتی و بررسی هزینه‌های جاری مدارس در استان پهناور فارس، با حدود 65 میلیارد تومان می‌توان تمام هزینه‌های مورد نیاز کلیه مدارس دولتی را در این استان تأمین نموده و ثبت‌نام در مدارس را واقعا رایگان نمود و برای تأمین هزینه‌های مدارس، از اولیا پولی دریافت نکنیم، تا مردم طعم شیرین عدالت‌آموزشی را درک کنند.

 

مزبان حبیبی

مطالب مرتبط با موضوع