فهرست بستن

آیا فانی ضعیف است و برخی وزرا قوی ؟! کمی عمیق تر !

بارها و بارها بنده به فانی و معاونان ایشان انتقاد کرده ام و دوستان فرهنگی نیز به همین صورت حمله های زیادی به فانی و دستگاه تحت رهبری ایشان داشته اند.


سوالی که مطرح است به راستی چه اتفاقی می افتد که وزیر آموزش و پرورش در چارچوب تلویزیون ملی! ظاهر شده و قول پرداخت مطالبات فرهنگیان را در روزها و هفته های بعد می دهد ( آخرین مورد آن همین یکی دو روز پیش ) اما رورزهای بعد سیل انتقادات به سمت وزارتخانه سرازیر می شود که چرا پرداخت نشد؟ در مورد سایر قول های ایشان و معاونانشان نیز اوضاع بر همین منوال است.


در همین شش ماه گذشته حداقل سه بار وزیر به طور زنده و در قاب تلویزیون قول پرداخت بدهی ها را تا روزهای آینده دادند اما پرداخت نشد.


چرا چنین است؟

مگر وزیر نمی دانستند که پولی در حساب وزارتخانه نیست؟ یا اینکه بر اساس قول دولت به فرهنگیان قول پرداخت داده و دولت بدقولی کرده است؟


در مقابل، وزیر بهداشت در یک دیدار عادی از یکی از شهرستان های خوزستان قول افتتاح بیمارستانی را می دهند و در کمتر از یک ماه بیمارستان تجهیز شده و راه اندازی می شود، اینجاست که مردم شروع می کنند به ترانه سرایی از توانمندی های وزیر بهداشت !


چگونه است که حقوق 600 هزار نفر پرسنل وزارت بهداشت در کمتر از یک سال به حدود سه برابر و در برخی بخش ها بیشتر از پنج برابر (مانند حقوق پزشکان مناطق محروم) و دولت در پرداخت این حقوق هیچ مشکلی نداشت، اما افزایش کمتر از ده درصد حقوق پرسنل 900 هزار نفری وزارت آموزش و پرورش، چالشی وحشتناک برای دولت و حاکمیت ایجاد می کند و نیاز است که تمامی نمایندگان مجلس و تمامی وزرای دولت و معاونین آنها هر کدام حداقل یک بار خبر از افزایش 200 هزار تومانی حقوق معلمین اعلام کنند و در آخر هم بسیاری از پرسنل وزارت آموزش و پرورش از این افزایش بی بهره ماندند !


به راستی چرا چنین است؟

مگر وزیر آموزش و پرورش یک ماشین حساب ساده نداشتند که مبلغ مورد نظر را بر تعداد پرسنل تقسیم کنند تا متوجه شوند با 1700 میلیارد تومان نمی توان بیش از 170 هزار تومان افزایش حقوق داد! که معاونان ایشان در اعلام افزایش 800 هزار تومانی را اعلام نکنند!


چطور است که دولت در پرداخت حقوق ارزی بیش از 20 هزار نفر پرسنل مامور وزارت خارجه در خارج از کشور (حداقل حقوق 3500یورو و برخی موارد تا 10000 یورو) و هزینه های سرسام آور سفرهای خارجی آنها، مشکلی ندارد اما برای پرداخت پاداش پایان خدمت 25 هزار معلم دولت دچار چالش می شود؟ ( توجه داشته باشید که پاداش پایان خدمت هر یک از معلمان بازنشسته، کمتر از 4 ماه حقوق مامورین وزارت خارجه است!)


چرا این تناقضات رخ می دهد؟


اما پاسخ بسیار ساده است !

« آموزش و پرورش » از اولویت های مسئولان و سیاست گزاران نیست، وقتی اولویت دولت آموزش و پرورش نباشد نتیجه همین خواهد بود که دولت برای پرداخت حقوق روزمره کارکنان این حوزه هم دچار مشکل می شود چون هیچ برنامه ای برای آن ندارد و تا مجبور نباشد چنین کاری را انجام نخواهد داد.
اما “بهداشت” و “وزارت خارجه” از اولویت های اصلی دولت است و لذا مشاهده می کنیم که رئیس دولت و دولتمردان تمام سعی و توان خود را در تحقق قول ها و برنامه های وزیر و حوزه های آنها، به کار خواهند گرفت.


اعتقاد راسخ دارم اگر فانی وزیر بهداشت و یا وزارت خارجه دولت رئیس جمهور روحانی بود، قطعا ایشان از قوی ترین وزاری دولت می بود و ما نیز نام شان را به نیکی یاد می کردیم و در مقابل اگر ظریف وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم بود تمام حملات ما به فانی تبدیل می شدند به حمله هایی به ظریف، چون حوزه آموزش و پرورش از سرفصل های قابل اجرای دولت خارج یازدهم شده است (برخلاف شعارهای روحانی در زمان تبلیغات).


در تمام مدت بیست و پنج سال خدمتم وزیری به توانمندی نجفی ندیدم و اعتقاد دارم که مجلس لطف بزرگی در حق ایشان نمودند و نگذاشتند وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم شود چرا که اگر ایشان هم وزیر آموزش و پرورش می شدند، وضعیت ما بهتر از این که هست نمی شد !


حال به انتظار تشکیل مجلس آینده در مردادماه امسال می مانیم تا ببینیم که آیا آموزش و پرورش از اولویت های مجلس خواهد بود یا خیر؟


شاید مجلس جدید بتواند با ایجاد تغییر در نگرش هزینه ای اشتباه به آموزش و پرورش، نگاه به این حوزه را به ضرورت سرمایه گذاری در آموزش و پرورش تغییر دهد.


در تمام کشورهای توسعه یافته، به آموزش به عنوان « سرمایه و زیرساخت توسعه » نگاه می کنند و مشکلات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و … کشورشان را با سرمایه گذاری در آموزش و پرورش حل می کنند.


مدتی یوهان اشنایدر امان، رئيس جمهور کشور سوئیس ، در سخنرانی خود در دانشگاه تهران، عوامل بنیادین موفقیت سوئیس را این‌گونه اعلام کرد:
١. قوانین مناسب کار
٢. مشارکت اجتماعی
٣. سرمايه گذاری در نظام آموزشی


حالا شما بگوئید که چگونه فانی می تواند وزیری قوی باشد وقتی نمی تواند از دولت حقوق ماهیانه کارمندانش را اخذ کند؟
فانی چگونه می تواند 900 هزار نفر معلم را راضی کند در حالی که برای افزایش 10 درصد حقوق پرسنلش باید در راهروهای سازمان مدیریت و … التماس کند؟

 

جایگاه آموزش و پرورش در توسعه

مطالب مرتبط با موضوع