فهرست بستن

نوازندگی

تعریف و ماهیت:

از آنجا که موسیقی با روح انسان عجین شده و ابزاری آرام بخش برای او به حساب می آید، توجه به آن در زندگی بشر بسیار ضروری است .در نتیجه با هدف گسترش دانش عملی و نظری موسیقی و تربیت نیروی متخصص، رشته های مرتبط در دانشگاه های جهان ایجاد شده است. رشته نوازندگی ساز ایرانی یکی از این رشته ها در دانشگاه های کشور می باشد که با هدف تربیت نوازندگان موسیقی اصیل و سنتی ایرانی راه اندازی شده است.

در رشته نوازندگی موسیقی ایرانی بر مبانی نظری و ردیف نوازی موسیقی ایرانی تاکید می شود. در حوزه نظری دانشجویان این رشته با فلسفه موسیقی، تاریخ موسیقی، فواصل موسیقی، صداها و … آشنا می شوند. در بخش عملی نیز در ساز مورد علاقه خود سازهای ایرانی شامل: تار، سه تاری، قانونی، نی ، کمانچه، قیچک، بربط (عود)، سنتور، رباب تخصص و مهارت لازم را کسب می کنند.

توانمندي هاي‌ لازم‌ و قابل توصیه: 

– استعداد و ذوق هنری در موسیقی

– علاقه فراوان به هنر موسیقی

– خلاقیت

– اعتماد به نفس و انضباط

– انگیزه و اراده

– توانایی تحمل ساعات کاری طولانی و تمرین مداوم

– توانایی انجام کار تیمی – جهت همکاری با سایر اعضای یک تیم موسیقی

– سلامت شنوایی

امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر:

امکان ادامه تحصیل این رشته تا مقطع کارشناسی ارشد فراهم است.

فرصت های شغلی و بازار کار: 

فارغ‌التحصیلان این رشته قادر خواهد بود با کسب دانش عمومی و نظری در خصوص موسیقی و علی‌الخصوص موسیقی سنتی ایرانی و نیز کارایی عملی در اجرای آن و انجام تحقیقات و مطالعات در طول دوره آموزش خود و آشنایی با نظر اسلام در باره موسیقی و احکام شرعی مربوط در چهار چوب مراکز و واحد‌های دولتی ( صدا و سیما، وزارت ارشاد و…) و یا بصورت خصوصی در زمینه تحقیقات موسیقی، به عنوان عضوی از جلوه‌های فرهنگی و تاریخی به مطالعه و تحقیق بپردازد و یا نسبت به آموزش ، تدوین و تنظیم و اجرا و یا هدایت اجرای قطعات به صورت مستقل و یا هماهنگ با دیگر فعالیتهای هنری، فرهنگی و تبلیغی و رفع نیازمندیهای آنان اقدام نمایند.

سر فصل دروس طراحی نوازندگی موسیقی:

درس هاي تخصصي رشته نوازندگی موسیقی

هارمونی

تربیت شنوایی

پیانو

ارکستر ایرانی

سازهای ایرانی

گروه نوازی

آواز جمعی

و…..

مطالب مرتبط با موضوع