فهرست بستن

مشاوره و راهنمایی

هدف و ماهیت: 

مشاوره در اصل یعنی پیشگیری و پیشگیری یعنی این که به افراد آموزش داده شود که چه کنند تا دچار بحران های روحی نگردند و راه پیشرفت و تکامل را راحت تر و سریع تر طی نمایند. البته بخش دیگری از مشاوره نیز شامل حال افرادی می شود که دچار بحران شده اند و اکنون نمی دانند که چگونه باید از بحران مورد نظر عبور کرده و یا با آن کنار بیایند که در اینجا مشاور به فرد مراجعه کننده کمک می کند تا خودش را، نیازهایش را، هدفش را و راه رسیدن به هدفش را بشناسد تا بتواند بر بحران موجود غلبه کند.

کارشناس مشاوره عمدتاً به یاری خود فرد، مشکل او را حل می‌کند. به عبارت دیگر به مراجعه کننده کمک می‌کند تا تفکر، احساسات، اندیشه و یا تصمیم‌گیری خود را تغییر داده تا در نهایت بتواند نوع رابطه خود را با دنیای اطرافش تغییر دهد، اما یک مددکار با تاثیر بر روی دنیای بیرون فرد، مشکل مراجعه کننده را حل می‌کند. برای مثال به یاری خانواده، محیط کار و یا نهادهای مختلف موجود در کشور، مشکلات خانوادگی، اقتصادی و یا کاری مراجعه کننده را حل می‌کند.

توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه: 

خوب گوش دادن و خوب سخن گفتن دو ویژگی مهم و ضروری برای دانشجوی رشته مشاوره است چون یک مشاور باید بتواند با صبر و بردباری و آرامش درونی خود فضای مناسبی برای مراجعه کننده ایجاد کند و به او اجازه دهد که خود را تخلیه کرده و دغدغه‌های ذهنی خویش را بیان کند و سپس با کلامی گویا و فصیح او را راهنمایی نماید.

دانشجو مشاوره از یک سو باید شخصیتی متعادل داشته باشد تا بتواند بر دیگران تاثیر گذاشته و به درستی آنها را راهنمایی کند و از سوی دیگر اهل تحقیق و پژوهش باشد تا علل مشکلات و بحران‌های موجود در جامعه را ریشه‌یابی کند.

شرایط ادامه تحصیل: 

امکان ادامه تحصیل این رشته تا مقطع دکتری وجود دارد.

موقعیت شغلی و بازار کار: 

فارغ التحصیلان این رشته با توجه به توانمندی‌هایی که این رشته در طی تحصیل کسب می‌کند، می توانند در مراکز مشاوره خصوصی و دولتی، مدارس، ادارات و وزارتخانه ها، مراکز فرهنگی، شهرداری و بعضی از بیمارستان ها و درمانگاه ها به فعالیت بپردازند.

درس‌های این رشته در طول تحصیل:

ریاضیات،آمار، فلسفه آموزش و پروزش، روش هاوفنون تدریس، مبانی جامعه شناسی، خانواده دراسلام وایران،روانشناسی اجتماعی،روانشناسی تربیتی،روانشناسی یادگیری،روانشناسی شخصیت،اختلالات یادگیری،بهداشت روانی

مطالب مرتبط با موضوع