فهرست بستن

علوم و مهندسی جنگل

هدف و ماهیت:

ایران، اگر چه از نظر ذخایر منابع طبیعی نظیر نفت، گاز، برخی سنگهای معدنی و … جزء چند کشور برتر جهان است اما از نظر سطح زیر پوشش جنگلها بنا به اطلاعات موجود در ویکی پدیا در سال 2007 در رتبه 48 ام دنیا قرار داشته است. این واقعیت، ضرورت محافظت از سرمایه گرانبهای جنگل را در ایران نشان می دهد.

اهمیت این موضوع وقتی بیشتر روشن می شود که بدانیم نزیک به یک چهارم وسعت کشور را بیابانها تشکیل داده و از این رو کشور ما با مشكل مهم و حياتي فرسايش خاك نیز رو به روست؛ چرا که اين فرسايش، مشكلات اقتصادي بسياري را در كانون‌هاي بحراني كشور ايجاد كرده و تنها راه مبارزه با آن، احياي پوشش گياهي مناطق بحراني و حفظ و صيانت از جنگل‌ها است که این کار وظیفه متخصصین جنگلداری است.

رشته علوم و مهندسی جنگل مجموعه‌ای از علوم و فنون است که برای شناخت جوامع مختلف جنگلی و آگاهی از کیفیت و کمیّت آنها، تربیت، پرورش و بهره‌برداری مستمر از تولیدات جنگلی، روش‌های مختلف قطع و حمل درختان قطع شده، جاده‌سازی درجنگل و مهمتر از همه، حفاظت،‌ احیا و توسعه مناطق جنگلی به عنوان تعدیل و تنظیم کننده شرایط آب و هوایی و خاکی و منبع تولید کننده چوب به کار گرفته می‌شوند. کاهش فرسایش خاک، فراهم ساختن زیستگاه‌های حیات وحش و تعبیه چراگاه برای دامها به منظور کاهش فشار وارده بر بافت گیاهی جنگل از مهمترین وظایف متخصص جنگلداری است.

توانایی مورد نیاز و قابل توصیه:

گرايش جنگل داري به افرادي خلاق و فعال نياز دارد، زيرا اين رشته داراي ابعاد مختلف زيستي،‌ فني مهندسي و اقتصادي است. داوطلب اين رشته بايد به كار در محيط جنگل و به دروس پايه مثل رياضي،‌ فيزيك، زيست شناسي و شيمي علاقه مند باشد.

آینده ی شغلی و بازارکار:

فارغ التحصیلان رشته علوم و مهندسی جنگل می توانند با توجه به رشته تحصیلی خود وارد بازار کار شوند برخی از مشاغل این فارغ التحصیلان عبارت است از:

1- نقشه برداری از جنگل

2- بررسی و مطالعه طرح های جاده سازی

3- تامین نیازهای نهالستان های جنگلی

4- همکاری با سازمان های مربوط

5- بهره برداری از جنگل ها

6- شهرداری ها

7- سازمان مراتح

8- سازمان پارک ها و فضای سبز

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر:

امکان ادامه تحصیل این رشته تا مقطع دکتری وجود دارد.

دروس اختصاصی رشته علوم و مهندسی جنگل 

اکولوژی جنگل

اقتصاد جنگل

درخت شناسی

سیاحت جنگل

طرح جنگلداری

و….

مطالب مرتبط با موضوع