فهرست بستن

Latex Software

نرم افزار لاتکس – Latex Software

نرم-افزار-لاتکس

TEX چیست؟

TEX، یک سیستم حروف چینی است که توسط دونالد کنوث در دانشگاه استنفورد، برای حروف چینی مستندات، به ویژه مستنداتی که دارای فرمول های ریاضی زیادی هستند، طراحی شده است. TEX نرم افزاری آزاد است و حق کپی آن متعلق به انجمن ریاضی آمریکا است.

لاتکس (LATEX) چیست؟

لاتکس، بسته ای از ماکروها است، که به نویسنده امکان حروف چینی و چاپ مستندات را با بهترین کیفیت فراهم می کند. LATEX توسط لزلی لمپورت نوشته شده،  و از TEX به عنوان موتورحروف چینی استفاده می کند. لاتکس (LATEX) برای تولید نوشتار با کیفیت عالی علمی و ریاضی بسیار مناسب است. این سیستم همچنین برای تولید انواع نوشتار، از یک نامه ساده تا کتاب های کامل مناسب است.

موارد استفاده از لاتکس (LATEX)

در متن های ریاضی، مهندسی، فیزیک و متن هایی که در آن به تعداد زیاد فرمول های پیچیده وجود دارد، استفاده از لاتکس (LATEX) توصیه می شود. از این رو لاتکس (LATEX) بیشتر در میان دانشگاهیان و خصوصا رشته های علوم پایه و مهندسی محبوبیت بیشتری دارد.

در واقع از لاتکس (LATEX) می‌توان در موارد زیر استفاده کرد:

  • حروف چینی کتاب
  • حروف چینی مقالات
  • حروف چینی گزارش ها
  • تهیه اسلاید
  • طراحی

مزایای استفاده از نرم افزار لاتکس (LATEX)

1- کپی رایت نرم افزار LATEX رایگان است و حق انتشار آن انحصاری نیست.

2- اسناد تولید شده با LATEX ثبات دارند.

3- کیفیت بسیار بالا در حروف چینی متون دارای فرمول های ریاضی

4- برای حروف چینی کتاب یا مقاله تنها نیاز به تعداد کمی از دستورات برای تعریف ساختار متن است و نیازی به دانستن چگونگی طراحی کتاب یا مقاله نیست.

5- فایل هایی که در لاتکس تولید می شوند، مستقل از سیستم عامل است. یعنی به سیستم عامل خاصی وابستگی ندارد و در ویندوز، لینوکس و حتی در سیستم عامل های کمپانی اپل نیز خروجی درستی می دهد. در صورتیکه فایل های Microsoft Office روی سیستم عامل های لینوکس و اپل به خوبی اجرا نمی شوند.

6- در LATEX متعلقات نوشتارهای علمی به صورت خودکار تولید می شوند:

  • مراجع
  • نمایه
  • ارجاع ها
  • فهرست مطالب، فهرست اشکال، فهرست جداول و …

راه اندازی نرم افزار لاتکس (LATEX)

برای شروع کار نیاز به نرم افزاری دارید که بتوان به کمک آن فایل های نوشته شده توسط لاتکس (LATEX) را کامپایل کرده و خروجی به فرمت  pdf  را تولید کرد. بنابراین درابتدا باید یکی از دو نرم افزار Texlive یا MikTEx را روی کامپیوتر خود نصب کنید.

پیشنهاد می شود که، برای داشتن سازگاری بیشتر با بسته XePersian (زیپرشین)  که برای تایپ متن های فارسی به آن نیاز داریم، Texlive را نصب کنید. همچنین نیاز به نصب یک ویرایشگر مناسب دارید، ویرایشگرهای زیادی وجو دارد که از میان آنها چهار ویرایشگر زیر توصیه می شود:

1- TeXmaker
2- TeXworks
3- TeXStudio
4- BidiTexMaker

تصویر-محیط-برنامه-لاتکس-Latex-Software
تصویری از محیط اجرای برنامه لاتکس (latex)

اگر Texlive را نصب کنید، ویرایشگر TeXworks را به صورت پیش فرض خواهید داشت، اما پیشنهاد ما دانلود ویرایشگر TeXStudio از فایل سرور می باشد.

نسخه Texlive مورد نظر خود را تهیه کنید. اگر فایل iso است، آن را با استفاده از یک نرم افزار درایو مجازی مانند Gizmo یا Winmount و یا هر نرم افزار دیگری که در اختیار دایرد mount کنید.

به پوشه texlive رفته و فایل install-tl-windows.bat را اجرا کنید، در پاسخ به تمامی درخواست ها ok بزنید و صبر کنید تا نصب به طور کامل انجام شود. حدود 20 تا 30 دقیقه برای نصب کامل زمان نیاز است پس شکیبا باشید.

برای سرعت بیشتر نصب توصیه می شود، که فایل iso را در درایو C کپی کنید و آنتی ویروس خود را به طور موقت غیرفعال کنید.

نرم افزار TeXStudio را دانلود و نصب کنید. صفحه کلید فارسی موجود خود را حذف کرده و از پوشه iranain standard persian keyboard فایل setup را اجرا کنید. تمامی فونت های مورد نظر خود را در پوشه فونت ویندوز کپی کنید. اکنون همه چیز آماده کار و تولید محتوا با لاتک است.

مطالب مرتبط با موضوع