فهرست بستن

نکاتی درباره بودجه کشور

✉️ نکاتی درباره بودجه کشور
✒️ مزبان حبیبی

 

دیوان محاسبات: سه میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی گم شده است.

۲۵۹۰۰-۴۲۰۰=۲۱۷۰۰
۲۱۷۰۰*۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰=
۶۵,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰

تفاوت ارزش سه میلیارد دلارِ ۴۲۰۰ تومانی با بازار آزاد، بیش از ۶۵ هزار میلیارد تومان است.

یعنی کسانی که این دلارها را دریافت کرده‌اند، با فرض پرداخت ۴۲۰۰ تومان، دو برابر ارزش برج الخلیفه دوبی، سود کرده‌اند.

این افراد که قطعا وابستگان حکومتی هستند، ده هزار میلیارد تومان بیش از کل بودجه آموزش‌وپرورش برای یک میلیون معلم و چهارده میلیون دانش‌آموز، پول بادآورده را هاپولی کرده‌اند.

توجه داشته باشیم که، برای شش ماه قرنطینه کامل کشور و پرداخت هزینه‌های زندگی هشتاد میلیون ایرانی، کمتر از سه میلیارد دلار لازم است.

هر هواپیمای ب-۵۲ کمتر از ۸۰ میلیون دلار است و لذا با این دلارهای گم‌شده، می‌توان پنجاه هواپیمای ب-۵۲ را خریداری کرد.

هر کیلومتر بزرگراه (نه آزادراه)، از یک و نیم تا چهار میلیارد تومان هزینه دارد، یعنی با دلارهای گم‌شدهٔ مذکور، می‌توانستیم ۲۶۰۰۰ کیلومتر بزرگراه احداث کنیم، یعنی ده بزرگراه از شمال به جنوب کشور.

هزینه احداث هر کیلومتر راه‌آهن حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان است و لذا با دلارهای گم‌شده می‌توان حدود ۲۲۰۰ کیلومتر راه‌آهن احداث کرد، یعنی احداث یک خط راه‌آهن شمال-جنوب و یک خط راه‌آهن شرق-غرب، با این پول امکان‌پذیر بوده‌است.

هزینه ساخت هر کلاس درس با تجهیزات و هزینه‌های جانبی، حدود ۲۰۰ میلیون تومان است، بنابراین با مبلغ گم شده فوق، می‌توان ۶۵,۰۰۰ مدرسه پنج کلاسه تأسیس کرد.

توجه کنید که در کشور حدود ۱۰۷ هزار مدرسه وجود دارد که سی درصد آنها فرسوده‌اند، یعنی حدود چیزی حدود ۳۲,۰۰۰ مدرسه فرسوده وجود دارد که با دلارهای گم‌شده، می‌توان به‌جای یک از مدارس فرسوده کشور، یک مدرسه ده کلاسه احداث کرد.

و در آخر، اگر طرح معیشتی مجلس و دولت برای پرداخت ماهانه ۱۰۰,۰۰۰ تومان به خانواده‌های بی‌بضاعت، که ماه هاست دولت و مجلس برای اجرای آن مجادله می‌کنند را چهار سال اجرا کنیم، مبلغی به مراتب کمتر از دلارهای گم‌شده مورد نیاز است.

سرم به دنیی و عقبی فرو نمی‌آید
تبارک‌الله از این فتنه‌ها که در سر ماست

و در نهایت یک سوال:
چیست یاران طریقت، بعد از این تدبیر ما؟

مزبان حبیبی
دهم دی نودونه

مطالب مرتبط با موضوع