فهرست بستن

طراحی صحنه

تعریف و ماهیت:

طراحی صحنه بخش مهمی از هر کار نمایشی محسوب می شود. معمولا طراح صحنه پس از خواندن متن برنامه و انجام صحبتهای مقدماتی با کارگردان ، طرح صحنه ( شاید به شکل طرحهای کشیده شده روی کاغذ ) و وسایل مربوط به آن تهیه نموده و ‌به صورت طرح اولیه به کارگردان عرضه می‌کند .ما همیشه نمای ظاهری هر برنامه را می بینیم، در حالی که در پشت صحنه تلاش ها و فعالیت های زیادی توسط طراحان صحنه برای ایجاد این نما صورت گرفته است.

هدف رشته طراحی صحنه تربیت متخصصانی است که به عنوان طراح صحنه در تئاتر، تلویزیون، سینما و نیز در نمایشگاه ها و سمینارها فعالیت خواهند کرد. طراحی صحنه از فنی ترین رشته های هنر های نمایشی به حساب می آید. این رشته با رشته های دیگر مانند معماری، نقاشی و هنرهای تجسمی ارتباط نزدیک دارد.

توانمندي هاي‌ لازم‌ و قابل توصیه: 

طراح صحنه، به علومی مانند تاریخ، سبک شناسی، روانشناسی ، تاریخ هنر و تاریخ تئاتر باید آگاهی کامل داشته باشد.

در ایران، به فردی طراح صحنه اطلاق می شود که لوکیشن فیلم را انتخاب کرده ، وسایل مورد نیاز آن را فراهم نموده و طبق ترتیبی که مشخص شده در صحنه می چیند.

مهارت هایی که طراح صحنه باید داشته باشد شامل:

آشنایی با فرایند تولید فیلم و تئاتر

داشتن از اطلاعات و دانش لازم در حوزه مد و طراحی

دقت به تمام جزئیات

مهارت سازماندهی و تطبیق عناصر طراحی صحنه

هدایت و رهبری گروه طراحی صحنه

مهارت عالی در زمینه طراحی صحنه

توانایی برقراری ارتباط با همکاران سایر بخش ها

داشته روحیه هنری و علاقه به طراحی صحنه

داشتن قدرت خلاقیت و تخیل خوب

امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر:

امکان ادامه تحصیل این رشته تا مقطع کارشناسی ارشد فراهم است.

فرصت های شغلی و بازار کار: 

طراح صحنه می تواند در پروژه های مختلف تولید فیلم و سریال های تلویزیونی، برنامه های تلویزیونی، فیلم های سینمایی، تئاترها و کنسرت ها فعالیت کند.

تا چند سال قبل نیروی تحصیل کرده و متخصص در این حوزه به اندازه کافی وجود نداشت. ولی هم اکنون نیروی متخصص برای این بخش تربیت شده است. آینده شغلی خوبی نیز پیش روی این طراحان صحنه متخصص قرار دارد. البته رقابت برای یافتن فرصت های شغلی مطلوب و بستن قراردادهای خوب، بسیار زیاد است. کار با کارگردانان برجسته و در پروژه های بزرگ، زمینه مناسبی برای کسب تجربه و مهارت برای هر طراح صحنه ای را فراهم می کند.

البته مشکلاتی نیز در این بخش وجود دارد. یکی از مهم ترین آنها نبود دید حرفه ای به طراحی صحنه نزد برخی از مسئولان و یا حتی برخی از کارگردانان و تهیه کنندگان است. در تعدادی از فیلم ها و نمایش ها دیده می شود که برای طراحی صحنه که یکی از عوامل کلیدی موفقیت پروژه می باشد، از افراد غیر متخصص (یا به دلیل روابط یا برای پرداخت هزینه کمتر) استفاده می شود. این امر نه تنها به کیفیت کار لطمه وارد می کند، بلکه امنیت شغلی طراحان صحنه حرفه ای را نیز به خطر می اندازد.

سر فصل دروس طراحی صحنه:

درس هاي تخصصي رشته طراحی صحنه

تاریخ نمایشی در ایران

اصول و مبانی هنرهای تجسمی

مبانی نمایش عروسکی

حجم شناسی و حجم سازی

تاریخ تحولات طراحی صحنه

تاریخ مبلمان و لوازم صحنه

دوخت لباس تئاتر

و…..

مطالب مرتبط با موضوع