فهرست بستن

ایران شناسی

هدف و ماهیت:

سرزمین ایران به جهت جذابیت‌های تاریخی و فرهنگی و ادبی همواره موضوع مطالعه برای دانشجویان و ایرانشناسان سراسرجهان بوده است. از عهد باستان و گزارش های هرودوت گرفته تا سفرنامه های سیاحان و جهانگردان دوران اسلامی همگی نشانه تلاش ها و پژوهش‌هایی است که در این راستا صورت گرفته است. موضوع ایران شناسی عبارت از مطالعه در زمینه ابعاد گوناگون تاریخ و فرهنگ و زبان و ادب ایران زمین از دوره باستان تا امروز است.گروه ایران شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران دو گرایش ایران باستان و ایران معاصر را در رشته ایران شناسی ارائه می کند. در گرایش ایران معاصر دروس تاریخ، ادبیات و هنر معاصر ایران تدریس می شود. در گرایش ایران باستان دروس زبان‌های ایرانی باستان و میانه نظیر فارسی باستان، اوستا، پهلوی و تاریخ و فرهنگ ایران باستان تدریس خواهد شد.

توانایی مورد نیاز و قابل توصیه:

دانشجویان و داوطلبانی که قصد ورود به رشته ایران شناسی را دارند، باید از توانایی های مرتبط با این رشته اطلاع داشته باشند که برخی از این توانایی ها عبارتنداز:

علاقمند به مطالعه تاریخ

علاقمند به تحقیق و پژوهش

ایجاد ارتباط با گذشته ایران از نظر سیاسی، تاریخی، اقتصادی و جغرافیا

آینده ی شغلی و بازارکار:

فارغ التحصیلان رشته ایران شناسی می توانند با توجه به رشته تحصیلی خود به فعالیت بپردازند، برخی از مشاغل این فارغ التحصیلان عبارتنداز:

آموزش و پرورش

صداوسیما

سازمان میراث فرهنگی

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر:

امکان ادامه تحصیل این رشته تا مقطع کارشناسی ارشد فراهم است.

دروس اختصاصی ایران شناسی     

حوزه های ایران شناسی

تاریخ ایران

تاریخ زبان های ایرانی

تاریخ هنر ایران

جغرافیای تاریخی

ادبیات معاصر

شناسایی و مطالعه اسناد و کتیبه ها

تاریخ ایران براساس روایات ملی

تاریخ علم ایران

و…..

مطالب مرتبط با موضوع