فهرست بستن

مهندسی علوم دامی

هدف و ماهیت:

برای تامین نیروی انسانی متعهد و متخصص در رشته مکانیک ماشینهای کشاورزی به منظور تامین بخشی از اهداف خودکفایی در کشاورزی بخصوص در زمینه های طراحی و تولید ماشینهای کشاورزی در رابطه با خودکفایی صنعتی در رشته کشاورزی و آموزش و تربیت کادر اجرایی کارنجات تولیدی و مجتمع های کشاورزی و آموزش و تربیت کادر اجرایی کارنجات تولیدی و مجتمع های کشاورزی مکانیزه لازمست متخصصینی برای این منظور تربیت شوند که برگزاری مقطع تحصیلی کارشناسی پیوسته در رشته مکانیک ماشینهای کشاورزی اولین قدم جهت برآورد اهداف فوق خواهد بود.

مجموعه علوم دامي در برگيرنده تخصص هاي متنوعي است كه اين تخصص ها در سطوح مختلف با توجه به نياز از دو جنبه موضوعي و كاربردي قابل طرح و بررسي است. از جنبه موضوعي عناوين تخصصي تغذيه دام ، اصلاح نژاد ، فيزيولوژي ، اقتصاد دامپروري ، فرآورده هاي دامي … از مهمترين تخصص هايي است كه در سطوح عالي دامپروري مطرح بوده و از جنبه كاربردي نيز پرورش گاو و گاوميش ، پرورش زنبور عسل ،… از مهمترين عناوين قابل طرح است.

رشته مهندسی علوم دامی، یکی از مهمترین رشته های کشاورزی است و به منظور تأمین نیروی انسانی متخصص و ماهر مورد نیاز بخش علوم دامی کشور، در جهت استفاده بهینه از امکانات موجود و بهره گیری از آخرین اطلاعات علمی در زمینه های متنوع پرورش دام و طیور و افزایش تولید کمی و کیفی پروتئین حیوانی، در مراکز آموزش عالی کشور ایجاد شده است

درواقع علوم دامی مجموعه علوم و فنونی است که در زمینه تغذیه و بهداشت، ژنتیک و اصلاح، فیزیولوژی و مدیریت و پرورش حیوانات اهلی و طیور مورد استفاده قرار می گیرد.

توانایی مورد نیاز و قابل توصیه:

تسط به دروسی مانند زیست شناسی و آمار یکی از مهم ترین توانایی هایی است که پذیرفته شدگان این رشته باید داشته باشند.

تمامی داوطلبانی که به تحصیل در این رشته علاقمند هستند باید بدانند که اکثر دروس این رشته به صورت عملی است و نیاز به حضور وی در دامداری ها، مزارع و….. دارد. همچنین دانشجوی این رشته باید علاقمند به امور این چنینی نیز باشد.

آینده ی شغلی و بازارکار:

فارغ التحصیلان رشته مهندسی علوم دامی می توانند با توجه به رشته تحصیلی خود وارد بازار کار شوند برخی از مشاغل این فارغ التحصیلان عبارتند از:

  • محیطهای کشاورزی و روستایی

اشتغال در كشت و صنعت‌ها

دستيار دامپزشك

اشتغال در گاوداري‌هاي صنعتي

اشتغال در مزارع پرورش ماهي

اشتغال در مرغداريهاي صنعتي

راه‌اندازي مجتمع‌هاي خصوصي در دامپروري

زنبور‌داري و توليد عسل

پرورش اسب

تأسيس شركتهاي خدمات دامپزشكي

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر:

امکان ادامه تحصیل این رشته تا مقطع دکتری وجود دارد.

دروس اختصاصی رشته مهندسی علوم دامی  

کشاورزی پایدار

پرورش مرغ های تخم گذار

تغذیه طیور

پرورش بوقلمون

پرورش جوجه های گوشتی

پرورش مرغ اجداد و مادر

جوجه کشی

تغذیه گاو شیری

پرورش گوساله

پرورش اسب و شتر

پرورش گاومیش

پرورش دامهای گوشتی و پرواربندی

طراحی ساختمان ها و تاسیسات دامداری

و…

مطالب مرتبط با موضوع