فهرست بستن

مدیریت صنعتی

هدف و ماهیت:

صنعت هر كشور بدون شك از جمله مهمترين اركان توسعه پايدار در عرصه هاي مختلف آن كشور محسوب مي شود. مديريت صحيح و بهينه اين بخش تأثيرات مثبت و شايان توجهي در رشد و ارتقاي جامعه و سطح زندگي مردم خواهد داشت.

فارغ التحصيلان دوره كارشناسي رشته مديريت صنعتي ضمن آشنا شدن با مفاهيمي همچون سازمان، منابع انساني، كاربردهاي رياضي در مديريت، مباحث كيفيت، حسابداري و حسابداري صنعتي و بحث هاي كمي مديريت ، آمادگي علمي لازم را براي ورود به اين حوزه از كسب و كار پيدا مي كنند و در صورت انتخاب شغل مناسب و رشد و پيشرفت در شغل خود مي توانند پس از كسب تجربه، مسئوليت بخشي از خط توليد يك كارخانه ، مديريت يك پروژه صنعتي و يا يك شركت توليدي را بر عهده بگيرند.

اين رشته در بسياري از دانشگاه هاي كشور ارائه مي گردد و نياز به متخصصان اين رشته متناسب با پيشرفت صنعتي كشور روز به روز افزايش مي يابد.

اگرچه اين رشته شباهت هايي با مهندسي صنايع – گرايش توليد، دارد اما توجه آن بيشتر به ارتباط صنعت با نيروي انساني و ابعاد مالي و رفتاري صنايع است در حالي که مهندسي صنايع به ابعاد فني و تکنيکي صنايع مي پردازد.

توانایی های مورد نیاز و قابل توصیه:

  • علاقه مندی به مفاهیم و مباحث مدیریتی و صنعتی (بسیار مهم)
  • قدرت و توان ادراک، تجزیه و تحلیل و نهایتا حل مشکلات مدیریتی
  • کسب مهارتهای عمومی و تخصصی(زبان، ،ICDL، Ms Project و …)

امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر:

امکان ادامه تحصیل تا مقطع دکتری وجود دارد.

 آینده شغلی و بازار کار:

فارغ التحصیلان این گرایش می توانند در قسمتهای مدیریت و برنامه ریزی تولید، اداره حفاظت فنی ، قسمت کنترل کیفیت کالا ، نگهداری و تعمیرات مشغول بکار شوند. ضمنا توانایی فعالیت در امور مربوط به مدیریت و کنترل پروژه و مدیریت و ارزیابی عملکرد را دارا هستند.

زمینه های دیگر فعالیت فارغ التحصیلان این رشته امور مربوط به کیفیت و استانداردهای کیفی و بهره وری و همچنین امور مالی و بانکداری است.

دروس اصلی رشته مدیریت صنعتی:

دروس اختصاصی رشته مدیریت صنعتی 

حسابداری صنعتی

سیستم های خرید انیارداری و توزیع

مدیریت کارخانه

بررسی اقتصادی طرح های صنعتی

کنترل کیفیت آماری

تحقیق در عملیات

کنترل پروژه

کارسنجی و روش سنجی

حفاظت صنعتی

و…….

مطالب مرتبط با موضوع