فهرست بستن

مهندسی فضای سبز

هدف و ماهیت:

هدف از اين رشته تربيت متخصصاني ست که در زمينه ي طراحي و برنامه ريزي و توسعه و بهبود فضاي سبز فعاليت نمايند. مهندسي فضاي سبز ميان رشته‌اي است که برگرفته از مهندسي معماري، مهندسي باغباني و مهندسي عمران مي‌باشد که البته قسمت اعظم اين رشته را باغباني زينتي تشکيل مي‌دهد. اين رشته به معماري منظر بسيار نزديک بوده و از آن با عنوان مهندسي طراحي منظر نيز ياد مي‌شود.
فارغ التحصيلان اين رشته بايد بتوانند در جهت بهبود محيط زيست بويژه در شهرها و برنامه ريزي در استفاده صحيح و بيشتر از منابع طبيعي مانند رودخانه ها ، بيشه زارها ، و کوهپايه ها موثر باشند.

هدف از ایجاد دوره کارشناسی در رشته مهندسی فضای سبز ، برنامه ریزی منطقه ای و مطالعاتی و همچنین مربی دبیرستان های کشاورزی و حرفه ای ، مجری امور تحقیقات مربوطه و بالاخره به عنوان مدیر و مجری و ناظر فضای سبز در مناطق شهری و پارک های منطقه و ملی و باغ های گیاه شناسی مربوط به بخش دولتی یا خصوصی که منشاء خدمت باشد .
اهمیت گیاهان و فضای سبز در روند زندگی و بقای حیات در کره زمین برکسی پوشیده نیست و بحث درباره ضرورت حفظ پوشش سبز گیاهی زمین همانند اثبات بدیهیات است زیرا وجود گیاهان برگستره این کره خاکی به عنوان قاعده و پایه هرم حیات اهمیت و ارزش فراوان دارد، اما متاسفانه با پیشرفت تمدن بشری ، نیاز روزافزون به چوب ، مواد چوبی و فرآورده های گیاهی و همچنین نیاز به افزایش زمین های زیر کشت محصولات کشاورزی همراه با لزوم آزاد سازی زمین ها برای شهرسازی و ایجاد مسکن ، کارخانه و جاده موجب گردیده که پوشش گیاهی طبیعی کره زمین تخریب شود و انسان به ویژه در شهرها از فضای سبز فاصله بگیرد و با آلودگی روز افزون هوا و آلودگی صوتی روبرو گردد .
امری که باعث خستگی و افسردگی شهروندان و در نهایت کاهش فکری و روحی آنان می شود .
در این میان ، مهندسی فضای سبز با ایجاد و حفظ مناظر طبیعی در اطراف منازل و در سطوح وسیع تر یعنی شهر و اطراف آن ، کیفیت زندگی را در شهرها بالا می برد . زیرا فضای سبز شهر در واقع دستگاه تنفس شهر است .

توانایی مورد نیاز و قابل توصیه:

مهندسی فضای سبز ، مجموعه ای از علم و هنر است و دانشجوی این رشته باید هم به علم کشاورزی و هم هنر طراحی و معماری مسلط و علاقه مند باشد . دانشجوی مهندسی فضای سبز باید به علم کشاورزی اعم از خاک شناسی ، هواشناسی ، چمن کاری ، باغبانی و گلکاری آشنایی داشته باشد تا به عنوان مثال بتواند بذر چمن مناسب تهیه کرده و با کود مناسب و آبیاری به موقع ، چمنی مناسب برای زمین بازی یا تزئین میادین گل تهیه نماید ، همچنین بتواند گیاهانی با گلهای بزرگ و بادوام پرورش دهد و درختان مناسب برای حاشیه خیابانها انتخاب کرده و آنها را به درستی هرس کند .
از سوی دیگر دانشجوی این رشته باید فردی با ذوق و هنرمند باشد و به طراحی و نقشه کشی علاقه مند باشد تا بتواند از گیاهان زینتی در طراحی محوطه های مسکونی ، اداری و تجاری به خوبی بهره گیرد و در طراحی پارک و پارک سازی ، طراحی فضاهای شهری و محوطه های ویژه مثل محوطه های صنعتی ، دانشگاهی ، شهرک های مسکونی و اتوبان ها به یاری ذوق و هنر خویش طرحهایی مناسب و زیبا ارائه دهد.

آینده ی شغلی و بازارکار:

امکان فعاليت در:
الف) سازمان‌ پارک‌ها و فضاي‌ سبز شهرداري‌ها
ب) طراح‌، مدير، ناظر و مجري‌ فضاي‌ سبز موسسات‌ دولتي‌ و خصوصي‌ و محوطه‌هاي‌ اداري‌ و مسکوني‌
ج) مربي‌ هنرستان‌هاي‌ کشاورزي‌
د) مجري‌ امور تحقيقات‌ وزارت‌ کشور، وزارت‌ جهاد کشاورزي‌ و وزارت‌ مسکن‌ و شهرسازي

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر:

امکان ادامه تحصیل این رشته تا مقطع دکتری وجود دارد.

دروس اختصاصی مهندسی فضای سبز 

آبیاری عمومی

اصول باغبانی

گلکاری

انسان و محیط زیست

عکس های هوایی

هوا و اقلیم شناسی

مدیریت فضای سبز

طراحی محوطه های ویژه

طراحی سیستم های آبیاری

سازه ها در فضای سبز

کاربرد کامپیوتر در فضای سبز

و…..

مطالب مرتبط با موضوع