فهرست بستن

فرهنگیان سال هاست به تبعیض در فیش های حقوقی اعتراض می کنند

صدا و سیما در این مقابله با فرهنگیان پرچم دار این رسانه ها بود. صدا و سیما حتی یک بار هم در این مدت حاضر نشد تا یک نفر از فرهنگیان را برای بیان خواسته هایشان دعوت کند و هربار که اعتراضات فرهنگیان بالا می گرفت با انتشار اخبار معمولا نادرست سعی در مواجهه ی جامعه با آنها داشت/ وزیر بهداشت هم در عملی شتاب زده می گوید: افشای فیش‌های حقوقی زشت و غیرانسانی است/ فکر کرده‌اید اگر روزی پزشکان کار نکنند چه اتفاقی خواهد افتاد/ در همان زمانی که اداره کل آموزش و پرورش استان فارس، در پرداخت پاداش پایان خدمت تعداد اندک فرهنگیان بازنشسته این استان، دچار مشکل بود، در جای دیگر دولت به یک نفر برای یک ماه به اندازه پاداش سی نفر از همکاران ما، حقوق ماهیان پرداخت می کرده است. یعنی کل پاداش فرهنگیان استان فارس به اندازه حقوق سالانه این شخص نبوده است/ دولت هایی که سال هاست آموزش را از اولویت های خود خارج کرده اند و نتیجه آن ترکیدن دمل های چرکین معضلات اجتماعی است مانند: طلاق، اختلاس، قتل، ناهنجاری های فرهنگی و …/در شرایطی که نام های درخشانی در کمیسیون آموزش مجلس خودنمایی می کنند و تعداد زیادی از فرهنگیان با حمایت جامعه فرهنگی، به مجلس راه یافته اند، امید داریم تا شرایط آموزش آینده سازان مملکت در خور نام “جمهوری اسلامی” باشد

 

فیش های نجومی حقوق مدیران دولتی و تبعیض و بی عدالتی در حق فرهنگیان و معلمان

 

  در سال های اخیر، حرکت کاملا صنفی فرهنگیان در “اعتراض به حقوق های نامتعارف و غیراخلاقی” رو به فزونی نهاده است، اعتراضاتی که گاهی از طرف رسانه ها به اشتباه “درخواست افزایش حقوق” بیان می شد که خود ظلمی مضاعف به جامعه فرهنگی کشور بود و متاسفانه صدا و سیما در این مقابله با فرهنگیان پرچم دار این رسانه ها بود. صدا و سیما حتی یک بار هم در این مدت حاضر نشد تا یک نفر از فرهنگیان را برای بیان خواسته هایشان دعوت کند و هربار که اعتراضات فرهنگیان بالا می گرفت با انتشار اخبار معمولا نادرست سعی در مواجهه ی جامعه با آنها داشت.

این روزها، تب داغ فیش های حقوقی جامعه را فراگرفته است و هر روز خبری تازه از این موضوع در جامعه منتشر می شود:

فیش‌حقوق مدیرعامل بانک تجارت نشان می‌دهد که وی در آذر ماه سال 1394، رقم 710 میلیون تومان به صورت خالص دریافت کرده است.

رییس سازمان بازرسی: در رابطه با حقوق‌های میلیونی بزرگ نمایی شد.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: در گزارش سازمان بازرسی در خصوص فیش‌های حقوقی نجومی، لیستی از یک وزارتخانه با ۵۰ نفر قید شده بود که حقوقشان ۴۰ میلیون تومان به بالا است. ( این جا )

پرونده سازی به اتهام انتشار فیش‌های حقوقی مدیران دولتی ( این جا )

نماینده سابق مجلس هم می گوید: حقوق مدیران بانک مرکزی از رئیس کل تا پائین‌ترین رده را شفاف اعلام کنید/ ضوابط چیست که صفدر حسینی ماهانه 57 میلیون دریافت ‌کند؟

وزیر بهداشت هم در عملی شتاب زده می گوید: افشای فیش‌های حقوقی زشت و غیرانسانی است/ فکر کرده‌اید اگر روزی پزشکان کار نکنند چه اتفاقی خواهد افتاد؟

اما ایشان هرگز با خود فکر نمی کند، مگر جامعه را بدون معلم و مهندس و رفتگر و صنعتگر و … می شود تصور کرد؟ پس فیش حقوقی اینها هم باید نجومی می بود!

یک نفر هم به طنز می گوید: دقت کردین که ردیفی به نام حق توحش, در فیش های لو رفته مدیران نیست! الهی شکر

نکته قابل تامل در این قضیه، اعتراضات سال های اخیر فرهنگیان به همین موضوع است، تبعیض در پرداخت های دولتی از منابع دولت. منابعی که سال هاست در پاسخ به اعتراضات ما به آن استناد می شده است و همان موقع هم ما باورمان نمی شد که محدودیت منابع دلیل این همه تبعیض باشد.

وقتی ما فرهنگیان به دست اندرکاران دولت اعتراض می کردیم که چرا حقوق های ناچیز فرهنگیان کشور این همه با تاخیر و گاها ناقص پرداخت می شود، عواملی را بیان می کردند که با لو رفتن این فیش های حقوقی آه از نهادمان بلند می شود. مشکل در منابع مالی دولت، عدم توانای دولت در پرداخت، زیاد بودن هزینه های دولت و …

در همان زمانی که اداره کل آموزش و پرورش استان فارس، در پرداخت پاداش پایان خدمت تعداد اندک فرهنگیان بازنشسته این استان، دچار مشکل بود، در جای دیگر دولت به یک نفر برای یک ماه به اندازه پاداش سی نفر از همکاران ما، حقوق ماهیان پرداخت می کرده است. یعنی کل پاداش فرهنگیان استان فارس به اندازه حقوق سالانه این شخص نبوده است! جل الخالق

باورش کمی سخت است که دولت برای پرداخت حقوق یک میلیون تومانی فرهنگیان دچار مشکلات فراوان می شده در حالی که در همان زمان به شخص دیگر در بدنه همین دولت حقوق 700 میلیونی پرداخت می شده آن هم بدون هیچ مشکلی! باورش کمی سخت است.

وقتی دادن وام 3 میلیون تومانی به 100 نفر از همکاران بنده در استان فارس، آن هم با 20 میلیون تومان ضمانت و وثیقه، از طرف بانک های دولتی کاری تقریبا غیر ممکن می نمود، در همان زمان و در همان بانک، پاداش چند صد میلیونی به مدیرعامل پرداخت شده و بانک هیچ مشکلی هم در پرداخت نداشته است، کمی از اخلاق به دور است این اعمال.

وقتی سخنگوی دولت، پرداخت 45 هزارتومان را “مصیبت عظمی” نامیدند، زیر مجموعه ی جناب سخنگو خبر نداشتند که در همین زمان به 5 نفر از مدیران یک مجموعه، بیش از سه میلیارد تومان حقوق و مزایای سالانه پرداخت می شود؟ یعنی یارانه ی 67000 نفر!

از این سو، سال هاست ما فرهنگیان به این تبعیض های حقوقی و بی عدالتی های آموزشی اعتراض داریم، اعتراضاتی که هدف آن بهبود کیفیت آموزشی و تغییر در ارائه خدمات آموزشی به فرزندان این آب و خاک بوده است.

اعتراضاتی به هدف قرار گرفتن آموزش در اولویت های دولت ؛ دولت هایی که سال هاست آموزش را از اولویت های خود خارج کرده اند و نتیجه آن ترکیدن دمل های چرکین معضلات اجتماعی است مانند: طلاق، اختلاس، قتل، ناهنجاری های فرهنگی و …

انتظار داریم که مدارس دولتی آن قدر توان مند و برخوردار باشند که بتوان به اولیا گفت:

بهترین مدرسه، نزدیکترین مدرسه است .

 اما وقتی که تمام هزینه های آموزش و پرورش باید بر دوش اولیا دانش آموزان باشد، نمی توان انتظار داشت که مدارش بتوانند خدمات آموزشی مناسب و در شان فرزندانمان را به آنها ارائه دهند. وقتی برای انجام پیش پا افتاده ترین کارها مانند پرداخت یک قبض مدرسه یا برگزاری یک جشن ساده، باید دست به دامان اولیا بود و دست در جیب آنان کرد، چرا انتظار داریم شرایط آموزش و پرورش بهتر از این که هست باشد؟

عدالت آموزشی در کشور به همان اندازه حائز اهمیت است که عدالت افتصادی اهمیت دارد ؛ دولت و مجلس موظف هستند تا سازوکاری را فراهم نمایند که به این هدف مهم دست یابیم.

در شرایطی که نام های درخشانی در کمیسیون آموزش مجلس خودنمایی می کنند و تعداد زیادی از فرهنگیان با حمایت جامعه فرهنگی، به مجلس راه یافته اند، امید داریم تا شرایط آموزش آینده سازان مملکت در خور نام “جمهوری اسلامی” باشد.

مطالب مرتبط با موضوع