فهرست بستن

مدارس خاص، ویران‌گر نظام آموزشی !

هرچند همه چیز روشن‌ است و همگی دلیل اصلی این حمایت‌ها را می‌دانند و مطلبی برای نوشتن نمانده‌است، در ادامه، از منظری دیگر به این موضوع خواهم‌ پرداخت.

مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی‌ بر تقسیم مدارس صرفاً به دو دسته دولتی و غیردولتی، شاید مردمی‌ترین، مدرن‌ترین و شجاعانه‌ترین مصوبه تمامی مجلس‌ها در تاریخ انقلاب باشد.اما باید منتظر ماند و دید که حامیان مدارس خاص، چگونه فرصت‌طلبان فاسد، این قانون را دور خواهندزد.

باید سازوکاری جهت جلوگیری از فرار از این مصوبه داشت، زمزمه‌هایی از وزارتخانه به گوش می‌رسد که با ترفندهای خاصی، برخی مدارس را حفظ کنند که دلیل این تلاش کاملا روشن و آشکار است.

آیا جناب وزیر، معنی جمله فوق، مبنی بر تقسیم مدارس صرفا به دو نوع مدرسه را نمی‌دانند؟ چرا جنابشان از درک محتوای مصوبه کاملا روشن مجلس، برای حذف مدارس خاص، عاجز هستند؟ شاید هم دلایل دیگری برای این موضع‌گیری‌ها وجود دارد که ما از آن بی‌خبریم. این مصوبه هیچ نیازی به تفسیر ندارد: از سال‌تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸، مدارس کشور فقط دو نوع است، دولتی و غیر دولتی.این‌که وزیر محترم، خارج از خانواده آموزش‌ و پرورش بوده و هیچ تخصصی در این زمینه ندارند، به اندازه کافی برای معلمان آزاردهنده هست و مجبور به تحمل ایشان هستیم !

  اگر جناب حاجی‌ میرزایی، مفهوم مصوبه مجلس را نمی‌دانند، با ذکر چند مورد، محتوای طرح را برایشان توضیح می‌دهیم.

 

آیا مدارس خاص برای نظام آموزشی مناسب هستند

 

اول: اگر قرار باشد مدارس تیزهوشان، نمونه‌دولتی، هیئت‌امنایی، شاهد، فرهنگیان و مدارسی از این دست را مدارس دولتی فرض کرده و حفظ کنیم، اصولا هدف مجلس از چنین مصوبه‌ای چیست؟

دوم: با استدلال جنابتان، هم‌اینک مدارس یا دولتی هستند و یا غیر دولتی، پس نیازی به مصوبه نبوده‌است. حالا خوشحالم که  برای تدریس انواع استدلال، حساسیت ویژه‌ای داشته‌ام.

جناب وزیر، این مصوبه آشکارا حذف مدارس تیزهوشان سمپاد، نمونه‌دولتی، شاهد، فرهنگیان، هیئت‌امنایی و … را خواسته‌است، پس لطفا با چنین ایده‌هایی، شعور مردم و معلمان را به سخره نگیرید.

سوم: هدف از چنین مصوبه‌ای حذف بی‌عدالتی‌آموزشی است که فریاد مردم را به آسمان رسانده‌ است، با این مصوبه، در سال آینده فقط دو نوع مدرسه خواهیم‌داشت، مدارس دولتی و غیردولتی، بدون هیچ تفسیری.

چهارم: با حذف انواع مدارس توسط این مصوبه کاملا متمدن، می‌توان برخی از مشکلات ثبت‌نام، سفرهای شهری دانش‌آموزی، هزینه‌های مترتب بر این سفرها و دغدغه‌های خانواده‌ها را برطرف نمود.

و در آخر پس از اجرای این مصوبه، هر نوع دسته‌بندی و دیوارکشی بین مردم برای ثبت‌نام در مدارس دولتی، قانون‌شکنی آشکار بوده و مستوجب مجازات است.

مطالب مرتبط با موضوع