فهرست بستن

علم اطلاعات و دانش شناسی

تعریف و ماهیت: 

پيشرفت هاي سريع علمي و افزايش ميزان انتشارات مکتوب و غير مکتوب فرايند دستيابي به اطلاعات را پيچيده و مشکل کرده است. ضرورت برخورد علمي و فني مناسب با رشد روز افزون انتشارات براي ذخيره و بازيابي اطلاعات به منظور تسريع و افزايش دسترس پذيري آن براي همه کاربران در سطوح مختلف جامعه اهميت رشته علم اطلاعات و دانش شناسي را افزون کرده است.

با سرعت گرفتن حرکت به سمت جامعه دانشی، اهمیت اطلاعات و دانش بیش از پیش آشکار شده است. ظهور پسوند دانش برای مفاهیمی مانند جامعه، اقتصاد، توسعه و نظایر آن به خوبی نشان دهنده این است که امروزه دانش و دانایی نقش اساسی در جامعه دارد. در این میان قشری از کارکنان با عنوان کارکنان دانشی با لقب یقه طلایی ها به انواع کارکنان قبلی (یقه سفید و یقه آبی) اضافه شده است که نقش مهمی در حرکت جامعه به دانایی محوری ایفا می کنند.یکی از مهم ترین قشر از متخصصان که نقش تعیین کننده ای در جوامع دانشی ایفا می کنند، متخصصان اطلاعات و دانش شناسان هستند. این متخصصان با مطالعه ماهیت اطلاعات و دانش و تدوین مکانیزم هایی برای گردآوری، سازماندهی، اشاعه و مدیریت آن زمینه را برای پویایی جریان دانش در جامعه (اعم از سازمان ها و کل جامعه) فراهم می سازند. از این رو رشته علم اطلاعات و دانش شناسی به عنوان رشته ای که ماهیت و کاربردهای اطلاعات را مطالعه می کند یکی از مهم ترین رشته های دانشگاهی به حساب می آید.

توانایی:

هر فردي‌ که‌ دامنه‌ مطالعات‌‌ او گسترده‌تر باشد، قابليت‌ پيشرفت‌ بيشتري‌ در اين‌ رشته‌ دارد. زيرا قناعت‌ به‌ دانسته‌هاي‌ موجود و خود را بي‌نياز از ارتقاء و بهبود دانش‌ و معرفت‌ دانستن‌، آفتي‌ خطرزا براي‌ رشته‌ کتابداري‌ است‌. فراگيري‌ آهسته‌ و پيوسته‌ و شکيبايي‌ و بردباري‌ در برخورد با اطرافيان‌ و پرسش‌ کنندگان‌ نيز دو ويژگي‌ عمده‌اي‌ است‌ که‌ دانشجويان‌ اين‌ رشته‌ بايد در خود بپرورانند.

دروس رشته:‌

روانشناسی عمومی / مبانی جامعه شناسی/ تاریخ ادبیات / تاریخ فلسفه / کتابخانه و کتابداری/ اداره کتابخانه

امکان ادامه تحصیل:‌

در مقطع کارشناسي ارشد داراي گرايش هاي مديريت اطلاعات،مدیریت کتابخانه های .دانشگاهی، مطالعات کتابخانه های عمومی ،مدیریت کتابخانه های دیجیتال، علم سنجی و مطالعات آرشیوی می باشد

امکان ادامه تحصیل تا مقطع دکتری وجود دارد.

موقعیت شغلی:‌

کتابخانه‌هاي‌ عمومي‌ در سراسر کشور و کتابخانه‌هاي‌ مدارس‌ در مقاطع‌ مختلف‌ هنوز چشم‌ به‌ راه‌ کتابداراني‌ هستند که‌ دوره‌هاي‌ دانشگاهي‌ را طي‌ کرده‌ باشند. کتابخانه‌هاي‌ دانشگاهي‌ و تخصصي‌ و مراکز اطلاع‌رساني‌ نيز هنوز آماده‌ پذيرش‌ فارغ‌التحصيلان‌ اين‌ رشته‌ هستند‌.

دروس تخصصی: 

درس هاي تخصصي رشته علم اطلاعات و دانش شناسی  

اداره کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی

مجموعه سازی

روش نحقیق و گزارش نویسی

سازماندهی منابع اطلاعاتی

مبانی اطلاعات و ارتباطات

کاربرد اینترنت در کتابخانه ها

آمار و احتمالات در کتابداری و اطلاع رسانی

برنامه نویسی کاربردی

آشنایی با صنعت چاپ و نشر

آشنایی با نمایی نویسی

مرجع شناسی عمومی

نشریات ادواری چاپی و الکترونیکی

مرجع شناسی تخصصی

و….

 

مطالب مرتبط با موضوع