فهرست بستن

انتخاب بد، کلیدواژه‌ای برای فرار از پاسخ‌گویی

انتخاب بد، کلیدواژه‌ای برای فرار از پاسخ‌گویی
بعضی‌ها با نیت دفاع از نظام، آر‌پی‌جی برداشته و برجک نظام را می‌زنند.
مزبان حبیبی

هرگز و در هیچ دوره‌ای از انتخاب خود پشیمان نبودم، چون انتخاب بهتری در اختیار نداشتم، این‌روزها کلیدواژه انتخاب بد را زیاد می‌شنویم که موجب تعجب بسیار است. در دو دوره به روحانی رای دادم، از تصمیم خود هم ذره‌ای پشیمان نیستم اما بابت نتایج حاصل از عملکرد ضعیف دولت، از همه هموطنان پوزش می‌خواهم، هرچند اعتقاد دارم که شرایط فعلی فقط نتیجه عملکرد دولت نیست.

مداح می‌گوید: انقلاب امام درست بود و فساد نتیجه انتخاب غلط ما بود.

سوال اول:
اگر فسادهای کنونی، نتیجه انتخاب غلط مردم است، پس فسادهای قبل از انقلاب هم، نتیجه انتخاب غلط مردم بود؟ پس چرا انقلاب کردیم؟

سوال دوم:
کسانی که نامزدهای انتخابات را تأیید کرده و باید بر رفتار آنها نظارت می‌کردند، در ایجاد این فسادها و شرایط کنونی، چقدر مقصر بوده‌اند؟ آنها که می‌گویند، اصلاح‌طلبان در انتخاب روحانی، اشتباه کرده‌اند، یا از شرایط انتخابات ۹۲ و ۹۶ بی‌اطلاع هستند و یا تعمدا بخشی از مفروضات را نادیده می‌گیرند.

اگر چند بار دیگر هم انتخابات ۹۲ و ۹۶ با همان شرایط تَکرار شود، مجبور به همان انتخاب هستیم. آدرس غلط ندهید، ما از بین چه گرینه‌هایی مجبور به انتخاب روحانی شدیم؟ حتی اصلاح‌طلبان درجه سوم هم ردصلاحیت شدند.

نکته آخر، دولتی که حتی بدیهی‌ترین اطلاعات جامعه را در اختیار ندارد، در چند درصد از اتفاقات اخیر، مقصر است؟

یک مداح در حضور رهبر، آشکارا به رئیس‌جمهور منتخب مردم توهین می‌کند و دولت هیچ اختیار و ابزاری برای دفاع از خود و رای مردم ندارد، چطور می‌توان انتظار داشت که دولت در سایر امور جاری و اقتصادی موثر باشد؟

زمانی می‌توان فقط دولت را مقصر دانست که در تصمیم‌گیری‌های حیاتی نظام دخالت داشته و مؤثر باشد. بدون در نظر گرفتن سهم دولت در اقتصاد، سیاست و تعیین خط‌مشی های نظام، این‌گونه هجمه‌ها علیه دولت، فقط می‌تواند یک هدف داشته‌باشد، فرار مقصرین واقعی این وضعیت از پاسخ‌گویی به وجدان های بیدار جامعه.

نمونه اتفاقات سال‌های قبل و انتخاب ما از روی اجبار، شرایط این‌روزهای انتخابات مجلس است، بسیاری از دیدگاه‌های سیاسی، خود را پیش‌باخته انتخابات می‌دانند، این‌که مردم به نظام احساس وظیفه و دین کرده، در انتخابات شرکت می‌کنند، جای قدردانی دارد نه این‌که چهار سال دیگر، آنها را سرزنش کرد که چرا از بین نامزدها، گزینه‌های بهتری انتخاب نکردید.

مزبان حبیبی
سوم بهمن نودوهشت
سال‌روز شهادت صفر(ابراهیم) حفیظی

مطالب مرتبط با موضوع