فهرست بستن

اشکانیزه شدن آموزش‌ و پرورش ! طرح رفع انحصار آموزش زبان انگلیسی یا فروش تعمدی آینده تحصیلی دانش‌آموزان؟

طرح اخیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ارائه طرح یک فوریتی با عنوان «رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور»  موجب تحیر و تعجب کارشناسان و نیز فرهنگیان شده است .

 

بر اساس این طرح قرار است آموزش تمامی زبان‌های انگلیسی و غیر انگلیسی اختیاری و از محیط مدرسه خارج و به آموزشگاه‌های آزاد سپرده شود. هزینه آموزش نیز بر عهده دانش‌آموزان خواهد بود.« صدای معلم »

 

بر اساس وظیفه رسانه ای خویش از همه فرهنگیان ، کارشناسان ، دانش آموزان و دلسوزان نظام آموزشی دعوت می کند تا با نقد این طرح ، ضمن تاکید بر ارائه و اشاعه فرهنگ مطالبه گری و پرسش گری از اصول ” عدالت آموزشی ” و ” آموزش نوین “ در آموزش و پرورش ایران دفاع کنند . 

 

حذف زبان انگلیسی در آموزش و پرورش و طرح رفع انحصار آموزش زبان انگلیسی

 

 با کمال تأسف، این روزها طرحی با عنوان طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور توسط نمایندگان مجلس در فرآیند بررسی و تصویب قرار داده‌اند که بسیار نگران کننده‌ است.

 

به عنوان طرح با دقت توجه‌ کنید، متوجه ایراد ادبی عنوان خواهیدشد، عنوان غلط‌ انداز طرح نشان‌‌دهنده این واقعیت دردناک است که پیشنهاد دهندگان طرح مذکور، تخصصی در حوزه آموزش نداشته‌ و به‌هیچ‌ عنوان اهداف آموزشی در طرح وجود ندارد .

 

شوربختانه با تصویب چنین طرح مغرضانه‌ای، سرنوشت بسیار وخیمی برای آینده جامعه دانش‌آموزی رقم زده خواهدشد. واضح است که لابی‌های آموزشگاه‌های خصوصی و هم‌چنین ناآگاهی نمایندگان از مأموریت‌های ذاتی آموزش‌ و پرورش، دلیل اصلی پیشنهاد طرح است.

 

نکته اول، مگر آموزش زبان انگلیسی در انحصار آموزش‌ و پرورش است که با این طرح، از انحصار خارج شود؟

 

نکته دوم، اگر چنین طرحی اجرا شود، تکلیف شهرها و روستاهای فاقد آموزشگاه زبان انگلیسی، چه خواهد شد؟

 

نکته سوم، هزینه آموزش زبان انگلیسی در آموزشگاه‌ها، بر عهده کیست؟ فرزندان خانواده‌هایی که توان پرداخت هزینه‌های آموزشگاه‌ها را ندارند، چه آینده‌ای خواهندداشت؟

 

نکته چهارم، اگر هزینه‌های طرح بر عهده خانواده باشد، این طرح در تعارض آشکار با اصل سی‌ام قانون‌ اساسی است.  

 

و نکته پنجم ؛ آیا سرنوشت این طرح نیز، همان سرنوشت واگذاری آموزش به مدارس غیرانتفاعی (کاملا انتفاعی) نخواهد بود؟  

 

حذف زبان انگلیسی در آموزش و پرورش و طرح رفع انحصار آموزش زبان انگلیسی

 

هم‌ اینک این آموزشگاه‌ها، به‌هیچ عنوان سطح آموزشی مناسبی ندارند و به بنگاه‌های تولید ثروت، برای افرادی خاص تبدیل شده‌اند. کافی‌ است تا نام مؤسسین برخی مدارس غیرانتفاعی و مشخصات همسران آنها را بررسی کرده و ارتباط آنها با برخی مسؤلین عالی‌رتبه فعلی و سابق را رصد کنیم*، تا دلیل اصرار این نمایندگان برای تصویب چنین طرح‌هایی، روشن شود. در نهایت، در صورت اصرار به ادامه تصویب این طرح، پیشنهاد می‌شود تا پنج تبصره و یک ماده واحده به طرح اضافه‌ شود.

تبصره ۱. آموزش ریاضیات، فیزیک، شیمی و …، به آموزشگاه‌های خصوصی و موسسات کنکور خارج از آموزش‌ و پرورش محول می‌شود.

 

تبصره ۲. آموزش ورزش به باشگاه‌های خصوصی واگذار می‌شود.

 

تبصره ۳. آموزش‌های تخصصی و فنی دانش‌آموزان در هنرستان‌ها، به آموزشکده‌های خصوصی واگذار می‌شود. 

تبصره ۴. صدور کارنامه‌ها و مدارک مربوط به دیپلم، به موسسات خصوصی و مدارس غیرانتفاعی واگذار می‌شود.  

 

تبصره ۵. آموزش ابتدایی در مناطق روستایی و عشایری حذف می‌شود.

 

ماده واحده یک: اصل سی‌ام، کاملا از اصول قانون‌ اساسی حذف می‌شود. با این کار، راه برای اشکانیزه شدن آموزش‌ و پرورش مهیا خواهد شد تا دیگر افرادی که توان مالی مناسبی ندارند از ادامه تحصیل و آموزش محروم شوند. نام سیستم آموزشی را نیز به آموزش‌ و پرورش اشکانی تغییر خواهیم‌ داد.

 

مزبان حبیبی

مطالب مرتبط با موضوع