فهرست بستن

آموزش‌وپرورش؛ دولت‌ها و جایگاه مغفول سخنان رهبری

✉️ آموزش‌وپرورش؛ دولت‌ها و جایگاه مغفول سخنان رهبری
✒️ مزبان حبیبی

همه دولت‌ها، با یک دید مشابه به آموزش‌وپرورش نگاه کرده‌اند، نگاه ابزاری جهت ایجاد موج و سواری بر آن، جهت حضور در انتخابات.

بارها و بارها سخنان رهبری در دیدار مسئولین وزارت آموزش‌وپرورش و فرهنگیان را شنیده‌ایم، از این موارد در دو سال اخیر:

هفدهم اردیبهشت 93:
همه‌ دستگاه‌ها در دولت، وظیفه‌ پشتیبانى آموزش‌وپرورش را دارند؛ چه دستگاه‌هایى که به برنامه‌ و بودجه می پردازند، و چه دستگاه‌هایى که آنها را در مجلس شوراى اسلامى تأیید می‌کنند و تصویب می‌کنند، باید نگاه همه‌ آنها به آموزش‌‌وپرورش یک چنین نگاهى باشد. تصوّر نکنند که اینجا جایى است که فقط هزینه‌بر است، گاهى نگاه، این‌جورى است؛ می‌گویند دستگاه هزینه‌بر- نه، اینجا دستگاهى است که هرچه شما هزینه کنید، به‌طور مضاعف دستاورد خواهید داشت؛ اینجا جایى‌است که ثروت‌سازان آینده، علم‌سازان آینده، تمدّن‌سازان آینده، مدیران آینده، … [1]

دوم اردیبهشت 94:
الان سیاست‌های برنامه‌ ششم در حال تدوین است، بعد هم خود برنامه را تدوین می‌کنند، تصویب می‌کنند، اجرا می‌کنند. در ضمن این برنامه و در ذیل این برنامه، مسئله‌ آموزش‌وپرورش و سند تحوّل بنیادین باید حتماً دیده بشود تا بدانیم ما در سال ۱۴۰۴ چه خواهیم‌داشت در آموزش‌وپرورش. [2]

سیزدهم اردیبهشت 95:
اخلاص؛ این خطاب به شما بود؛ [امّا] معنایش این نیست که حالا چون جامعه‌ معلّمی اخلاص دارد و قناعت دارد، پس مسئولان کشور از مسائل مادّی معلّمان غافل بمانند؛ نه، بارها گفتیم، بارهای دیگر هم خواهیم گفت؛ مسئولان باید بدانند هر هزینه‌ای که در آموزش‌ و پرورش می کنند هزینه‌ سرمایه‌ای است، هزینه‌ محض نیست؛ پولی که آنجا(آموزش‌وپرورش) خرج می‌شود، در واقع، سرمایه‌گذاری دارد می شود؛ به این چشم به آموزش‌‌وپرورش نگاه کنند، به این چشم بودجه‌گذاری کنند، به این چشم امکانات معیشتی فراهم کنند.[3]

اما در این بیست‌واندی سال خدمت، به جز شعار از متولیان آموزش‌وپرورش، هیچ عکس‌العملی منطقی و قابل قبول، در مقابل پیشنهادات رهبری ندیده‌ایم، تفاوتی هم بین و چپ و راست نیست، همه آنها توصیه‌های رهبری را فراموش می‌کنند.

با علم به این‌که هرگز آموزش‌وپرورش از اولویت‌های دولت و نظام نخواهد بود، با کمپین‌های فرهنگیان همکاری می‌کنم، تا حداقل از نظر وجدان آسوده باشم که نگویند چرا برای تغییر وضعیت کاری نکردید.

کسان زیادی را می‌شناسم که با این دغدغه‌ها شروع کردند و پا بر دوشمان نهادند، وزیر و وکیل و رئیس شدند و همه چیز را پس از سوار شدن بر اریکه قدرت فراموش کردند.

یادتان هست شعارهای فرهنگی سید اصلاحات محمد خاتمی را؟
فراموش کرده‌ایم وعده‌های فرهنگی نمایندگان را قبل از هر دوره انتخابات؟

به‌خوبی به یاد دارم دوره نمایندگی جناب حاجی‌بابایی و حمله‌های مکرر ایشان به وزرای آموزش‌وپرورش دولت اصلاحات را، اما به محض این‌که خودشان بر صندلی وزارت تکیه زدند، همان کاری را کردند که خودشان منتقدش بودند و فراموش کردند تمام نقدهایشان را!

روز رای اعتماد نمایندگان به وزیر پیشنهادی دولت تدبیروامید را به خوبی به یاد دارم که تمام مباحثات شده بود: فتنه و فتنه گر، هرگز از سیستم‌های آموزشی و مشکلات آموزش‌وپرورش صحبتی نشد، هیچ برنامه‌ای ارائه نشد، نه از طرف وزیر پیشنهادی و نه از طرف مجلس نشینان!، هیچ‌کس از اولویت‌های دولت نگفت و این‌که که چرا آموزش‌وپرورش در بودجه‌نویسی نادیده گرفته شده‌است؟

در جلسات سوال نمایندگان از وزیر، در جلسات رای اعتماد به وزیر و همچنین استیضاح وزرای آموزش‌وپرورش، هرگز ندیدم از اولویت آموزش‌وپرورش نسبت به سایر امور و توصیه‌های رهبری سختی گفته شود، تو گویی رهبری آن توصیه‌ها را برای آنها نگفته‌است!

مگر می‌شود تصویر وزیر آموزش‌وپرورش در قاب تلویزیون را فراموش کرد که آمدند و گفتند: اعتبار پرداخت مطالبات فرهنگیان، به ویژه پاداش پایان خدمت بازنشستگان تامین شده و امروز به استان‌ها ارسال شده و همین فردا پراخت می‌شود و نشد که نشد و امروز دو سال از آن وعده سر خرمن ایشان می‌گذرد. دلیلش هم کاملا واضح بود، ایشان می‌دانست که تمام ایرادات به وزارت‌خانه ایشان، مشکلات معیشتی و عدم پرداخت مطالبات است و با این سخن، دیگر کسی که فردا را ندیده!

به یاد دارم که جناب نوبخت با خنده همیشگی آمد و گفت: تا آخر هفته مطالبات فرهنگیان را پرداخت خواهیم کرد و نشد که نشد و ما ماندیم و وعده‌های توخالی.

رهبری وقتی می‌گفتند: اخلاص و قناعت جامعه‌ معلمان نباید موجب غفلت مسئولان از مسائل مادی و معیشتی این جامعه‌ سخت‌کوش شود،[4] منظورشان دقیقا با چه کسانی بود؟

رهبری وقتی می‌گفتند: هر هزینه و بودجه‌ای که در آموزش‌‌وپرورش صرف می‌شود، در واقع سرمایه‌گذاری است.[4] مخاطبشان دقیقا چه کسانی بود؟

آیا اراده جدی در دولت‌ها برای توجه و اقدام جدی به این رهنمودها و توصیه‌ها، وجود دارد؟

مزبان حبیبی
هیجدهم مهر نودوپنج

منابع:

آموزش و پرورش ؛ دولت ها و جایگاه مغفول سخنان رهبر انقلاب ؟!

[1]: http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=26342

[2]و[4]: http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=29630

[3]: http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=32954

مطالب مرتبط با موضوع