📄 رتبهبندی معلمان و چند سوال
✒ مزبان حبیبی
با اجرای رتبهبندی معلمان که به صورت کاملا بیبرنامه، بههم ریخته و فرمالیته، علاوه بر اینکه باعث ایجاد عدالت بین دریافتی معلمان و سایر حقوقبگیران دولت نشد، اجرای این طرح، نارضایتی شغلی بیشتری را باعث شد.(نظر نویسنده مطلب)
در مرحله دوم، قرار است برای بازماندگان از این طرح به شرط قبولی در آزمون، احکام جدید صادر شود.
سوالات زیادی درباره این طرح وجود دارد، که تا کنون هیچ نهادی به آنها پاسخ نداده است.
اول: آیا در نهادها و وزارتخانههای دیگر هم، چنین آزمونهایی برگزار میشود؟ اگر پاسخ مثبت باشد، شرایط و چگونگی اجرای آزمونها چگونه بودهاست؟
دوم: وقتی قرار است فقط همان رتبه بندی سابق، به این طرح منتقل شود، آن همه صرف زمان برای اجرای این طرح، برای چه بود؟
هشت سال زمان برای اینکه پنج رتبه قبل را با پنج رتبه جدید معادلسازی کنیم؟
همین؟
سوم: بسیاری از همکاران به نحوه اجرای طرح و همچنین شیوه اجرای آزمون و سوالات مطرح شده در آزمون، اعتراض شدید دارند، چه کسانی سوالات آزمونها را طراحی میکنند؟ و آیا شما نیز در چنان آزمونهایی شرکت کردهاید، یا مانند گذشته و بر سبیل سابق، گزینش مجریان انجام شدهاست؟
آیا طراحان سوالات و آزمونها، خود در چنین آزمونی شرکت کردهاند؟
و سوال آخر: تحت چه سازوکار و توسط کدام نهادها، باید از صلاحیت مجریان طرح و نیروهای شاغل در وزارتخانه و ادارات کل و ادارات، اطمینان حاصلکرد؟
بهتر نبود که در ابتدا، صلاحیت وزیر، مدیرانکل و معاونین آنان، توسط یک سازوکار معتبر، اعتبارسنجی شود؟ تا معلمان با طیبخاطر در اجرای طرح مشارکت کنند.
سوال آخر: با علم به اینکه حقوق معلمان کشور، کمتر از هشتاد درصد سایر کارکنان دولت است، بر اساس این قانون و با اجرای این طرح، قرار بر این بوده که حقوق معلمان، حداقل به هشتاد درصد شاغلین همتراز خود در سایر نهادها برسد.
آیا با افزایش ۵۰۰ هزار تومانی حقوق، چنین اتفاقی رخ دادهاست؟
مزبان حبیبی
سوم اسفند نودوهشت