اطلاعاتی که در سایت درگاه پرداخت از کاربر درخواست می شود
- شماره کارت
- عددی ۱۶ رقمی که روی کارت درج شده است؛ این عدد بصورت ۴ عدد، ۴ رقمی است.
- امکان دارد شماره کارت برخی از بانک ها بصورت فوق نباشد که در این صورت از روابط عمومی همان بانک، اطلاعات بیشتر را کسب نمایید.
- رمز دوم کارت یا رمز پرداخت اینترنتی
- رمز دوم کارت یا رمز پرداخت اینترنتی، عددی است به طول ۴ تا ۱۲.
- معمولا رمز پرداخت اینترنتی( یا رمز دوم کارت)، از طریق پایانه ای خودپرداز بانک صادرکننده کارت، قابل تنظیم است. بدین صورت که پس از وارد شدن به منوی خودپرداز با وارد کردن رمز اول(رمز ۴ رقمی) میتوانید از قسمت تغییر رمز و سپس تغییر رمز دوم(در صورت داشتن) اقدام کنید.
- بعضی از کارت ها بصورت پیشفرض قابلیت پرداخت روی پایانههای اینترنتی را ندارند، که معمولا پس از تنظیم یا تغییر رمز دوم کارت به شیوه پیشتر بیان شده، این قابلیت فعال می شود.( البته برخی از بانک ها این امکان را در پایانه های خودپرداز ارائه نداده و فعال شدن قابلیت پرداخت اینترنتی از داخل شعب بانک انجام میشود)
- CVV2 یا رمز تایید کننده کارت
- معمولا عددی ۳ یا ۴ رقمی است که در پشت یا روی کارت درج شده است
- در کارت بانک صادرات، عددی ۴ رقمی است که روی کارت و بالای شماره کارت درج شده است.
- در کارت بانک ملی عددی ۴ رقمی است که پشت کارت چاپ شده است.
- در کارت بانکهای ملت، پاسارگاد، کشاورزی عددی ۳ رقمی است که پشت کارت چاپ شده است.
- در کارت بانک سامان عددی ۳ رقمی است که روی کارت درج شده است.
- تاریخ انقضا
- تاریخی است طبق تقویم شمسی که معمولا روی کارت درج شده و بصورت سال و ماه است.
- در برخی بانکها پس از تغییر رمز دوم از طریق دستگاه خودپرداز، در رسید چاپی که از دستگاه خارج می شود، تاریخ انقضا نیز درج میشود.
- در کارتهایی که تاریخ صدور روی کارت درج شده، با افزودن ۵ سال به سال صدور، سال انقضا بدست میآید. ماه انقضا همان ماه صدور است.
چند توصیه
- تمامی درگاههای پرداخت برای هر تراکنش یک شناسه پیگیری ایجاد مینمایند که این شناسه معمولا در سایت درگاه پرداخت شما نمایش داده میشود. توصیه میگردد این شناسه پیگیری را حفظ نموده تا در صورت رخ دادن هرگونه مشکل، بتوان با کمک آن تراکنش را در سمت درگاه پرداخت، پیگیری نمود.
- درگاه پرداخت سامان در صفحه دوم سایت خود، شماره خرید تراکنش و شناسه پیگیری را با هم نمایش میدهد. توصیه میشود هر دو شناسه را نگهداری نمایید.
- در مواردی که از فعال بودن کارت، قابلیت پرداخت اینترنتی و وارد کردن اطلاعات در سایت بانک اطمینان دارید، اما پیامی که در سایت بانک مشاهده مینمایید به معنی غیرفعال بودن کارت یا اشتباه در وارد کردن اطلاعات است، توصیه می شود یکبار رمز دوم کارت را از طریق پایان خودپرداز تغییر دهید.
- لازم به ذکر است که کارت بانکهای سامان، ملت، اقتصاد نوین، ملی، کشاورزی، صادرات، پاسارگاد، رفاه، سرمایه و … که رمز اینترنتیشان( به شیوههایی که در بالا به آن اشاره شد) فعال شده باشد، قابلیت پرداخت از طریق درگاههای پرداخت موجود را دارند.
- معمولا در درگاه های پرداخت اینترنتی برای مسایل امنیتی تصویری وجود دارد که بصورت تصادفی مقداری در آن تصویر نمایش داده میشود و از کاربر خواسته میشود تا آن را وارد کند، اگر در سایت بانک اعلام شده است که این مقدار به بزرگی و کوچکی حروف حساس است، حتما این مساله را رعایت کنید
- کاربران میتوانند از کارت آشنایان و بستگان برای پرداخت استفاده کنند و هیچ اصراری بر یکسان بودن نام کاربر و مالک کارت نیست.
- امکان پرداخت اینترنتی با کارتهای هدیه بانکها که رمز پرداخت اینترنتی وجود دارد اما به این نکته توجه داشته باشید که باید حتما موجودی کارت هدیه برابر یا بیشتر از میزان هزینه باشد.