فهرست بستن

قسمتی از خاطرات جعفر قلی خان رستمی

جنگ سال ۱۳۲۰فراگیر شده ونیروهای متحدین و متفقن خاک ایران رامورد تاخت وتاز قرار داده بودند رضاشاه توسط انگلیسی هاازسلطنت خلع وبه جزیره موریس تبعید شد .نادر قلی خان وابوالقاسم خان قیام وشورشی در بختیاری به وجود آوردند .

دراین موقعیت اولاد ایلخانی حامی شاه واولاد حاج ایلخانی جایگاه درباری نداشتند .

ابوالقاسم خان قیام خود علیه شاه را آشکار کرد .آنان به سران ایل و کلانتران نامه نوشتند تا در جنگ شرکت کنند.

من(جعفرقلی خان) و مهراب خان عجمی و آرضی خان خسروی همراه آنان ماندیم .اینک فصل بهار گردید.

نظامیان که مطلع شدند به اندیکا آمده و موضع گرفتند . ما و سربازان در لالی و اندیکا مختصر تیراندازی کردیم، اما چون در حال کوچ بودیم تاکتیکی و پراکنده بود.

نظامیان به راهنمایی عده ای ازخوانین حامی شاه، اکثر نقاط حساس را در چهارمحال بسته بودند. به بیرگان آمدیم و در خفا مستقر شدیم و در چال خشک و حسنلر موضع گرفتیم .

سرانجام از میان جنگجویان ۳۰ نفر داوطلب شدیم تا به نظامیان شبیخون بزنیم این نفرات از طوایف : بهداروند، بابادی، گله، اسیوند، راکی و بابااحمدی بودند .

۸ نفرمان پیش جنگ شدیم ۱-رضی خان خسروی ۲- مهراب خان عجمی ۳- من (جعفرقلی ) ۴- اسمال خان بختیاروند ۵- آمختار آل جمالی ۶- کربلایی مرتضی اسیوند و دو نفرازطایفه لک بابادی بنامان علی خون و ملا.

به طرف آب بیرگان رفتیم .

نزدیکی چادر های نظامی ها اشهد را گفتیم، من و مهراب خان برنو داشتیم و بقیه سه تیر و پنج تیر.‌ چند متری چادرها شروع به تیر اندازی کردیم.

دراین حمله سروان مظاهری (دکتر) و پنج نفر افسر و بیست سرباز کشته شدند. در همین حال عقب نشینی کردیم. هواپیما از اصفهان به امداد نظامیان آمده بود . و ما از کوه چال غزال، به سمت نعل اشکنان و در ایل گله متفرق شدیم .

زه زر او دیربین و نم به شهریاری

اسمال خان دکتر زی وا صد نظامی

اسمال خان و قاسم خان هی لرو باریک

اوردی قر نظام به شو تاریک

شرشر مسلسل تک تک برنو

شاه ز دست آرضی هیچ نیکنه خو

روز بعد دوباره به نعل اشکنان رفتیم که اطلاع دادند یکستون خواروبارواسلحه با۲۲سربازو۲۲قاطر جهت کمک به نظامیان‌در حال عبور است که به موقع راه را بستیم همه را غنیمت گرفتیم

(قسمتی ازخاطرات آجعفرخان رستمی بابادی)

برای مشاهده مستند قوم باد، وارد صفحه مورد نظر شوید

قسمت اول قوم باد    قسمت دوم قوم باد    قسمت سوم قوم باد

قسمت چهارم قوم باد    قسمت پنجم قوم باد    قسمت ششم قوم باد

مطالب مرتبط با موضوع