فهرست بستن

مردم شناسی

ديباچه: مطالعه، حفظ و نگهداري از ميراث‌هاي فرهنگي تنها به صورت آثار ، اشياء ، بناها و بافت‌هاي تاريخي جسمي و مادي بدون توجه به ضرورت مطالعه و حفاظت از صورت‌هاي رفتاري و غيرمادي کامل نيست. در واقع ارزش‌هاي به يادگار مانده از گذشتگان، امروزه در قالب زندگي جاري و روزمره به صورت اعتقاد و انديشه، رفتار و کردار، آداب و رسوم و زبان و گفتار نمود دارد.دوره کارداني مردم‌شناسي يکي از دوره‌هاي آموزش عالي است که هدف آن، تربيت متخصصاني است که بر روي جمعيت‌ها و گروه‌هاي انساني مطالعه و پژوهش کنند و بتوانند به کارشناسان ذيربط (مردم‌شناس، جامعه شناس و …) در امر پژوهش‌هاي مردم‌شناسي و يافتن ارزش‌ها و نقاط ضعف و قوت جوامع ياري برسانند. فارغ‌التحصيلان اين دوره قادر خواهند بود در مراکز و سازمان‌ها و ارگان‌هاي پژوهشي، تحقيقاتي و فرهنگي ذي‌ربط و نيز موزه‌هاي مردم‌شناسي به صورت کمک‌کارشناس پژوهشي يا اداره کننده بخش‌هايي از واحدها فعاليت نمايند.

 مردم شناسی یكی از گرایش های رشته علوم اجتماعی است. این بر كسی پوشیده نیست كه موضوع مورد مطالعه علوم اجتماعی به طور كلی، انسان، جامعه و بحث های از این قبیل است. مردم شناسی مطالعه فرهنگ جوامع گوناگون در زمان ها و مكان های مختلف است، جوامعی كوچك تا جوامع بزرگی كه امروز می شناسیم.

   ت کار اصلی یک مردم شناس مطالعه فرهنگ جوامع مختلف، در مکانها و زمانهای متفاوت، از قدیمیترین ایام تا امروز است و در این میان توجه ویژه ای به سیر تحول فرهنگ، علل تغییرات فرهنگی و کاربرد فرهنگ در جوامع مختلف دارد. به همین دلیل علوم اجتماعی بدون مردم شناسی یا انسان شناسی فرهنگی با مشکلات بسیاری روبرو خواهد شد چرا که فرهنگ در ساختارهای اجتماعی نقش بسیار مهم و تعیین کننده ای دارد یعنی لازمه اصلی مطالعات اجتماعی، مطالعه فرهنگی است و در حوزه مطالعات فرهنگی نیز، مردم شناسان نقش بسیار مهمی دارند. هر چند باید توجه داشت كه مردم شناسی صرفاً انسان شناسی فرهنگی نیست چرا كه انسان شناسی فرهنگی خود شاخه ای از علم انسان شناسی به صورت كلی است و در این بین شاخه های دیگری هم دیده می شود. اما منظور این است كه همه به نوعی با فرهنگ پیوند دارند و فرهنگ در آن ها نقش تعیین كننده دارد.

   كسی كه  رشته مردم شناسی را به عنوان رشته ای كه میخواهد در آن به موفقیت برسد انتخاب می‌كند باید در ابتدا به فرهنگ و مطالعات فرهنگی علاقمند باشد و پس از اینكه این علاقه را در خود یافت باید خود را به آزمون بگذارد كه آیا مهارت های لازم را نیز داراست. کنجکاوی، صبر و علاقه به کارهای میدانی برای دانشجوی این رشته ضروری است. دانشجوی مردم شناسی باید به مردم و مسائل جامعه اش علاقه مند بوده و روابط اجتماعی خوبی داشته باشد تا بتواند با گروه‌های مختلف جامعه ارتباط نزدیکی برقرار کرده و از فرهنگ و هنجارهای آنها مطلع شود.

   موقعیت شغلی به تصور و نگاه دانشجویان بستگی دارد. فرد باید قبل از انتخاب رشته برای خود هدف و افقی در نظر بگیرد، اینكه  می‌خواهید به كجا برسید خیلی مهم است. رشته مردم شناسی زیربنای بسیاری از فعالیت های اجتماعی است و این به معنای آن است که بازار کار متنوعی برای فارغ التحصیلان این رشته وجود دارد و اکثر وزارتخانه ها به فارغ التحصیلان این رشته نیازمندند. چرا که باید بخش تحقیقات مردم شناسی بسیار گسترده ای داشته باشند. البته برخی از وزارتخانه ها مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، جهادکشاورزی، کشور، خارجه و نیرو در حال حاضر نیز دارای چنین بخشی هستند و فارغ التحصیلان این رشته را جذب می‌کنند. همچنین فارغ التحصیل این رشته می تواند به مطالعه و تحقیق آزاد روی آورده و نتیجه تحقیقات خویش را به صورت کتاب منتشر سازد. چون امروزه کتبی که در زمینه مردم شناسی چاپ می شود، بازار بسیار خوبی دارد.

درس‌هاي اين رشته در طول تحصيل:
دروس پايه:
کارگاه طراحي پايه، ترسيم فني، آشنايي با مردم‌شناسي و روانشناسي و روش‌هاي آن، آشنايي با هنرهاي سنتي ايران، آشنايي با باستان‌شناسي و روش‌هاي آن، تاريخ عمومي ايران، تمثيل‌شناسي.
دروس اصلي:
روش پژوهش و شئونات مردم‌شناسي هنر و تمدن اسلامي، آوانگاري، آشنايي با بررسي‌هاي مردم‌شناسي در ايران، مردم‌شناسي و ارتباط آن با ساير علوم، مردم‌شناسي در آيينه متون، انسان و بوم، آشنايي با گويش‌هاي رايج در ايران،‌آشنايي با جمعيت‌هاي انساني و مطالعات مردم‌شناسي، آشنايي با منابع و مآخذ مردم‌شناسي، روش گردآوري گويش‌ها، کارآموزي مردم‌نگاري، کارآموزي مردم‌شناسي.

توجه: برای دسترسی به مختصری از اطلاعات در مورد هر یک از رشته های زیر، روی نام رشته کلیک کنید.

علوم ریاضی و فنی    علوم تجربی      رشته علوم انسانی

رشته هنر    زبان های خارجی

 

دسترسی به سوالات و دفترچه های کنکور سراسری

سوالات کنکورسراسری

 

دسترسی به نمونه سوال

دریافت نمونه سوال

مطالب مرتبط با موضوع