فهرست بستن

زیست شناسی سلولی و مولکولی

هدف و ماهیت:

زیست شناسی علمی زیباست به گستردگی حیات. زیست شناسی علم شناخت موجودات زنده و تعامل آنها با محیط پیرامون است.

در زیست شناسی سلولی ملکولی،سلول به عنوان واحد بنیادی تشکیل دهنده‌ی حیات مورد مطالعه قرار می گیرد و نقش مهمترین ملکولهای آن – RNA، ،DNA، و پروتئین‌ ها – و روند پروتئین سازی بررسی می شود.

رشته سلولی ملکولی در زیست شناسی مدرن از جایگاه ویژه و ممتازی برخورداری است و این رشته است که محققین زبده را برای کار در تحقیقات مربوطه در حوزه های مختلف پزشکی‌، بیوشیمی‌، ژنتیک‌، بیوتکنولوژی‌، مهندسی‌ ژنتیک‌، اصلاح‌ نباتات‌، شیلات‌ و دام‌ و نظایر آن تربیت‌ می‌کند.

رشته زیست شناسی سلولی مولکولی در حال حاضر در 5 گرایش بیوشیمی، زیست فناوری(بیوتکنولوژی)، ژنتیک، علوم سلولی ملکولی و میکروبیولوژی در مقطع کارشناسی ارایه می شود .

برای موفقیت در گرایش‌های‌ مختلف‌ زیست‌شناسی‌ سلولی‌ و مولکولی‌ علاوه بر شرایط عمومی و مشترک همه رشته ها، علاقه مندی به‌ کارهای‌ آزمایشگاهی‌ ضروری است؛ چرا که عمده وقت متخصص این رشته در آزمایشگاه‌ علوم‌ سلولی‌ و مولکولی‌ سپری می شود و علاوه بر آن ماهیت بسیاری از فعالیت های معمول او – نظیر استخراج‌ RNA از یک‌ بافت‌ – نیازمند صرف زمان طولانی است.

مهمترین‌ مولکول‌هایی‌ که‌ در حیات‌ سلول‌ مؤثر هستند، RNA,DNA و پروتئین‌ها می‌باشند. DNA مرکز ذخیره‌ اطلاعات‌ و صدور فرمان‌های‌ سلول‌، RNA وظیفه‌ انتقال‌ این‌ فرمان‌ها و پروتئین‌ مسؤولیت‌ اجرای‌ این‌ فرمان‌ها را بر عهده‌ دارند. در زیست‌شناسی‌ سلولی‌ و مولکولی‌ چگونگی‌ این‌ فعالیت‌ها بررسی‌ می‌شود.

توانایی های مورد نیاز و قابل توصیه: 

در گرايش هاي مختلف زيست شناسي سلولي و مولکولي بايد علاقه مند بود و صبر و پشتکار داشت تا بتوان طعم شيرين موفقيت را چشيد. همچنين دانشجو بايد حافظه خوبي داشته و در دروس شيمي، رياضي و فيزيک قوي باشد و در نهايت لازم است که به کارهاي آزمايشگاهي علاقه مند باشد. براي مثال يکي از کارهايي که به طور معمول در آزمايشگاه علوم سلولي و مولکولي انجام مي گيرد، استخراج RNA از يک بافت است که حداقل زمان لازم براي اين کار 5 ساعت مي‌باشد.

 وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر:

امکان ادامه تحصیل تا مقطع دکتری وجود دارد.

بازار کار:

فارغ التحصیلان این رشته امکان فعالیت در مراکز زیر را دارند:

الف) مراکز تحقيقاتي‌ مانند انستيتوپاستور، مرکز تحقيقات‌ ژنتيک‌، مرکز تحقيقات‌ بيوشيمي‌ و بيوفيزيک‌ و مراکز تحقيقاتي‌ دانشگاهي‌
ب) ايجاد شرکت‌ خصوصي‌ سازنده‌ مواد اوليه‌ آزمايشگاه‌هاي‌ علوم‌ سلولي‌ و مولکولي

دروس اختصاصی رشته زیست شناسی سلولی  مولکولی

بیوشیمی

ژنتیک

میکروبیولوژی

ویروس شناسی

زیست شناسی گیاهی

تکامل

اکولوژی

زیست شناسی جانوری

بیوفیزیک

زیست شناسی پرتوی

فیزیولوژی جانوری

فیزیولوژی گیاهی

بیوشیمی فیزیک

و…..

مطالب مرتبط با موضوع