طر داشت که ابوالمعالی افکار ناصر خسرو را نیز رد کرده و او را ملعون خواندهاست شاید بشود گفت ایرانشهری نیز مانند ناصر خسرو اعتقادات شیعی و باطنی داشته و به همین دلیل توسط متعصبین اهل تسنن تکفیر و به الحاد متهم شده است.[۹] از این رو میتوان حدس زد که ناصر خسرو و ایرانشهری قرابتهای فکری داشتهاند، اما چنانکه دیدیم قول ابوریحان بیرونی که گفتهاست ایرانشهری به هیچ دینی مؤمن نبود و خود دین تازهای تأسیس کرده بود، مؤید قول ابوالمعالی علوی است. از ایرانشهری هیچ کتابی برجا نمانده و آراء او نیز کاملاً فراموش شدهاست. شاید دلیل این امر، دگراندیشی اعتقادی و کلامی وی بودهاست.[۱۰]
منابع[ویرایش]
![]() |
درگاه نیشابور |
- ↑ پرش به بالا به:۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ Daryoush Kargar and EIr, “IRĀNŠAHRI” in Encyclopaedia Iranica. Accessed via online in Nov, 2010 at: [۱]
- ↑ Henry Corbin, “The voyage and the messenger: Iran and philosophy”, North Atlantic Books, 1998. pg 72.
- ↑ تحقیق ما للهند. صص. ۴ و ۵.
- ↑ Seyyed Hossain Nasr, “Philosophy and Cosomology,” in Fryed, ed. , The Cambridge History of Iran, pp 421. Quote: “the first person mentioned in traditional sources as having devoted himself to philosophy in the Islamic period is Abu’l-Abbas Iranshahri, who flourished in the 3rd/9th century..”
- ↑ «زکریای رازی». بایگانیشده از اصلی در ۶ آوریل ۲۰۱۴. دریافتشده در ۱۳ مه ۲۰۱۱.
- ↑ «رازی ابوبکر محمد بن زکریا». بایگانیشده از اصلی در ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۱. دریافتشده در ۱۵ مه ۲۰۱۴.
- ↑ زادالمسافرین. صص. ۹۸.
- ↑ بیان الادیان در شرح ادیان و مذاهب جاهلی و اسلامی. صص. ۶۷.
- ↑ بیان الادیان در شرح ادیان و مذاهب جاهلی و اسلامی. صص. ۳۹.
- ↑ درآمدی بر تاریخ فلسفه اسلامی. صص. ۱۸۰.